Auteur |
Bericht |
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
bandenmaat i.c.m. velg
Als rubber heb ik de conti sportcontact met de maten 225/40 voor en 265/35 achter. Nu heb ik bij Porsche A-Point veel 996-en gezien met achter 285. Ook op eenzelfde velg die ik heb (de sport classic 18'). Ik neem dus aan dat beide bandenmaten geschikt zijn voor deze velg. Als dat zo is en ik zou eens aan nieuwe banden toe zijn, wat nog wel even duurt als ik niet al te gek doe, wat adviseren de heren experts dan? Is bigger ook better?
Laatst bijgewerkt door adu op 05 okt 2005 11:56, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 okt 2005 11:02 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik heb nu 265 achter ipv 245 op dezelfde 17ers (9j).
Het verschil in wegligging voel je toch.
De rest kan ik "voorlopig" nog niet vertellen daar er sinds de nieuwe banden nog niet "echt" mee gereden is.
Ik zal je op de hoogte houden
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
05 okt 2005 11:10 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Bigger=better,dat ligt aan jezelf....
Wat ga je ermee doen?
Persoonlijk vind ik groter zeer mooi,maar de meningen hierover zijn nogal verdeeld.
18 onder 996 = mooi
19 turbo's onder 996 = wow,maar voor de liefhebber
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
05 okt 2005 11:16 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Met "bigger" bedoelt hij niet "groter" maar in dit geval "breder"...hij wil een bredere slof leggen op eenzelfde velg
Dan nu het antwoord: breder is niet altijd beter, het valt te zien wat het doel is...breder is gevaarlijker in de regen want meer kans op aquaplanning omdat het water op de band minder snel afgevoerd kan worden en de abslote vlaktedruk kleiner wordt. Ook de spoorgevoeligheid wordt groter met bredere banden...Cruise je daarentegen enkel met je P op zondag bij mooi weer en zijn het de looks die primeren, dan zou ik wel voor de bredere band gaan
|
05 okt 2005 11:34 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Ok In dit geval heb je idd gelijk
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
05 okt 2005 11:38 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Ik vind de 265 om te zien al breed genoeg, maar het viel me op dat de 996-en die ik bij A-Point zag staan zowat allemaal 285 hadden. Vandaar de vraag, is dat een keuze van Porsche (af fabriek) of is dat er later opgezet? Hoewel ik niet van plan ben op het circuit te gaan racen, is de P natuurlijk wel bedoeld om rap mee vooruit te gaan ... als je begrijpt wat ik bedoel
Volgens mij zijn de conti sportcontacts met N codering nu alleen nog maar in 285 te krijgen.
|
05 okt 2005 11:45 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
225/35 ??----------->
225/40
265/40 ??---------->
265/35
285/30
Geen probleem, verschil zul je niet zo merken.
|
05 okt 2005 11:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Dat zou weleens de reden kunnen zijn
|
05 okt 2005 12:00 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Ik was net m'n eerste berichtje aan het wijzigen overeenkomstig jouw (RSR) opmerking vergissing. Moet inderdaad zijn 225/40 en 265/35. Misschien een domme vraag, maar als de achterband breder wordt moet dat dan ook met de voorband? Ik neem aan dat het wel kan (hoewel ik bij Conti geen N codering zie voor 245/35, maar wel bij 245/40) maar niet hoeft, maar ik heb er geen verstand van.
Volgens conti bredere band bij 18' met N2 codering:
255/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 FR XL € 364,50
285/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 N2 FR € 427,50295/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 N2 FR € 442,00
RSR, welke bandenmaat heb jij?
Laatst bijgewerkt door adu op 05 okt 2005 12:05, in totaal 2 keer bewerkt.
|
05 okt 2005 12:01 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Dat bedacht ik mij ook ja, maar evengoed kan het een keuze zijn geweest van Porsche AG
|
05 okt 2005 12:02 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: bandenmaat i.c.m. velg
wrom niet de originele maat aanhouden, ze hebben bij Porsche in Weissach indertijd niet zitten pitten hoor, en zomaar een maatje uit de kast getrokken.
De balans is in mijn ogen weg met een (veel)bredere band, ondanks dat ie vetter staat.
Wel staan (volgens Porsche) onder een GT3 Rs de volgende banden, en een GT3 heeft de body van een standaard 996.
Voor: 8,5 J x 18 ID 40
Achter: 11 J x 18 ID 63
Voor: 235/40 ZR 18
Achter: 295/30 ZR 18
|
05 okt 2005 12:09 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Wederom foutje die banden zijn er dus wel:
265/35 ZR 18 Z TL SportContact 2 N2 FR € 368,50
Ik ging eerder uit van de verkeerde hoogte (40) en dat moet uiteraard 35 zijn. Is het dan een keuze van de eigenaar geweest (af fabriek of daarna)?
|
05 okt 2005 12:11 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Re: bandenmaat i.c.m. velg
Ik ben zelf nog niet aan nieuwe banden toe. de keuze hoef ik dus nog niet te maken. Ik vroeg het me alleen af omdat ik er zoveel bij A-Point zag staan met 285 achter. De GT3 heeft zelfs nog bredere banden, weet niet of dat ook in de standaard wielkasten past en nog voor het oog staat. Wat dat bvetreft ben ik ook erg gevoelig voor propoties.
|
05 okt 2005 12:14 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
| | | | adu schreef: Ik was net m'n eerste berichtje aan het wijzigen overeenkomstig jouw (RSR) opmerking vergissing. Moet inderdaad zijn 225/40 en 265/35. Misschien een domme vraag, maar als de achterband breder wordt moet dat dan ook met de voorband? Ik neem aan dat het wel kan (hoewel ik bij Conti geen N codering zie voor 245/35, maar wel bij 245/40) maar niet hoeft, maar ik heb er geen verstand van. Volgens conti bredere band bij 18' met N2 codering: 255/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 FR XL € 364,50 285/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 N2 FR € 427,50295/30 ZR 18 Z TL SportContact 2 N2 FR € 442,00 RSR, welke bandenmaat heb jij? | | | | |
Eerste vraag, nee is niet nodig om voor bredere banden te monteren.
Tweede graag, voor 225/40 en achter 265/35.
Volg. keer achter ook 285/30
En John, balans verandert echt niet hoor.
|
05 okt 2005 12:17 |
|
|
ehv
996Eindhoven
|
Eerst had ik er 285 onder liggen. De binnenzijde van beide banden was ver afgesleten. Ik heb de auto laten uitlijnen hiervoor en de uitlijner verklaarde dat de banden te breed waren tesamen met de verlaging dat deze slijtage veroorzaakte. Klonk vreemd voor mij. Bij de bandenboer zeiden ze dat de michelin 285 moeilijk te verkrijgen waren en daarom heb ik er 265 op laten leggen. Ik ben net terug van vakantie en kan alleen maar zeggen super wegligging. Ik heb zo'n 2500 km bergwegen gereden met achter mij een subaru impreza wrx sti. de suba brak af en toe uit op de bochtige wegen maar mijn porsche heeft nooit een krimp gegeven. Moraal: 265 voldoet uitstekend, maar volgend jaar komen er toch weer 285 onder en dan ga ik van michelin naar de conti's.
|
05 okt 2005 21:19 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik heb dezelfde maten banden als RS-R eronder alleen wij hebben beide een 993.De spec.voor een 996 zullen denk wel iets anders zijn??Alleen als je even kijkt op www.autobandenmarkt.nl
zie dat je voor de achterbanden(265/35) € 225,- betaald.Dus je kan nog iets besparen.(spreek uit ervaring)
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
05 okt 2005 22:03 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Ik heb de adviesprijzen van Conti gehanteerd en die zijn inderdaad een stuk hoger.
|
06 okt 2005 9:49 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Als 265 zo goed bevalt, waarom dan toch weer naar 285? Conti bevalt mij ook uitstekend, maar ik heb niet zoveel merken banden geprobeerd. Kan mij wel herinneren dat ook GT Purely Porsche erg van Conti is te spreken in tegenstelling tot de Michelins.
|
06 okt 2005 9:53 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
ligt er aan welke Michelins?
|
06 okt 2005 10:16 |
|
|
ehv
996Eindhoven
|
Ik heb nu Michelin pilot sport 265/35 18, omdat sinds januari de 285/30 niet meer op de michelinsite en bandenmarkt.nl staan en moeilijker te verkrijgen. De prijs van de Michelin vind ik te hoog ivm conti. Verder hoor ik alleen positieve reacties op de conti onder de 996. Verder vind ik het voor het oog toch mooier een 285 band onder de 996. Ik verwacht volgend jaar vier nieuwe bandjes te moeten leggen en dus zijn het twee plusjes en een ? voor de conti. Prijs ,breedte (+) en wegligging (?).
|
06 okt 2005 11:25 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
De Michelins die door Porsche standaard op een 996 GT 3 (Mk II) worden geleverd (volgens mij kun je kiezen tussen conti, michelin en ... (pilot?))
|
06 okt 2005 13:41 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Hoewel het nou ook weer niet zoveel breder is, denk ik ook dat het nog mooier staat Zijn er PF-ers die zelf ervaring hebben met (Conti Sportcontact) 285 achter?
|
06 okt 2005 13:45 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Daarstraks een rit gehad richting Duitsland en terug.
Dat er nu een bredere band dan ervoor op sit (265 ipv 245) is toch duidelijk merkbaar.
Hij is ineens gevoeliger geworden voor spoorvorming.
Daarvoor was het in dat geval aangenamer rijden.
In het bochtengedrag is hij (wat ik voorlopig heb kunnen merken) weliets vaster geworden.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
06 okt 2005 20:21 |
|
|
Marcel C2C
718 Boxster na 997 cabrio 987 S 986 S 993 coupe en 964 coupeDen Haag
|
285 is perfect voor een 996 mits je wel 10" velgen hebt.
265 word onder 996 praktisch alleen voor winterbanden gebruikt, (hogere druk per cm2 en meer ruimte voor de kettingen?)
Gewoon doen die 285
Merk keuze is zeer persoonlijk; een Conti glijd beter en gaat langer mee, (is veel gehoord!)
Pirrelli plakt beter en gaat korter mee (uit ervaring).
Michelin is duurder en zit er tussen in.
_________________________________________ Gas is alles, maar alleen op gepaste momenten.
|
06 okt 2005 22:22 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
zijn mensen met een 996 turbo die daar anders over denken, uit zeer betrouwbare bron
_________________________________________ Got coffee?
|
06 okt 2005 22:25 |
|
|