Auteur |
Bericht |
arie
911 model 67heiloo
|
band(en)
dames en heren,
klopt het nu echt dat pirelli en michelin een andere maat hanteren waar het de breedte van je band betreft.
michelin meet loopvlak als breedte van je band, zoals het moet zijn dacht ik en pirelli met de totale breedte om de breedte maat aan te geven. hoe zit dit en wat doen de andere fabrikanten.
ik dacht dat maten en meten vastlagen?
gr arie
|
02 nov 2003 10:25 |
|
|
John
Cayenne
|
Arie,
Dat dacht ik ook een maat is een maat, zezal maar een bandje bestellen met een maat en dan is ie totaal anders en dus een andere performence.
Volgens mij dus onmogelijk 295/30 is 295/30 daar heb je die maten voor 1 liter benzine bij de BP is net zoveel als 1 liter bij de Shell.
|
02 nov 2003 12:04 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Klopt als een bus... de ene fabrikant houdt de totale breedte van de band aan voor de maatvoering en de ander het loopvlak...
Effe goed snuffelen op de websites van diverse bandenfabrikanten. De meeste hebben duidelijke overzichten met de diverse afmetingen
gr.
Jeroen
|
02 nov 2003 16:22 |
|
|
Jaap Brand
Porsche 964 Targa van 1990Rijen
|
Dames en Heren.
Het klopt niet dat fabrikanten verschillende maten hanteren.
Er is een organisatie die overkoepelend de standaardisatie van band maten controleerd. ETRTO European Tire and Rim Organisation.
U leest het goed ook de velgen zijn hieraan onderworpen.
De enige escape is een tolerantie van maximaal 2%.
Uiteraard is het wel oppassen geblazen bij montage van gebruikte banden.
NB. Bij Excelsior in Rotterdam staan een aantal door inruil verkregen gebruikte Porsche banden te koop in 17 en 18 Inch.
Goed voor wat gum werk op het circuit of tijdens een slalom.
|
03 nov 2003 11:06 |
|
|
John
Cayenne
|
Raar eigenlijk he, excelsior zijn we vorig jaar nog met de NPC geweest strak bandencentrum wel een beetje Pirelli gek daar.
|
03 nov 2003 12:11 |
|
|
Jaap Brand
Porsche 964 Targa van 1990Rijen
|
Beste JR,
Zo vreemd is dit niet.
Wij hebben elkaar daar ongetwijfeld gezien.
Ik heb een kleine bijdrage geleverd op die avond, namens de toenmalige eigenaar van Excelsior (Viborg)
Deze was georganiseerd door Excelsior met een bijdrage van Pirelli.
Momenteel is Excelsior onderdeel van Euromaster, wat weer van Michelin is maar multi brand blijft.
Vr.gr.
Jaap Brand
|
03 nov 2003 12:50 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
| | | | Jaap Brand schreef: Dames en Heren. Het klopt niet dat fabrikanten verschillende maten hanteren. Er is een organisatie die overkoepelend de standaardisatie van band maten controleerd. ETRTO European Tire and Rim Organisation. U leest het goed ook de velgen zijn hieraan onderworpen. De enige escape is een tolerantie van maximaal 2%. Uiteraard is het wel oppassen geblazen bij montage van gebruikte banden. NB. Bij Excelsior in Rotterdam staan een aantal door inruil verkregen gebruikte Porsche banden te koop in 17 en 18 Inch. Goed voor wat gum werk op het circuit of tijdens een slalom. | | | | |
Dunlop SP 9000 225/40-18 is toch echt smaller als Good Year Eagle F1 225/40-18.
Bij de F1 liep de band aan.
(Bij vorige Z3 Coupe)
|
04 nov 2003 22:28 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
04 nov 2003 22:36 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nou we het toch over banden hebben...
Heeft iemand de Toyo Proxes RA-1 al geprobeerd?
Of de Kuhmo VictoRacers?
Of weet iemand waar ze te krijgen zijn?
gr.
Jeroen
|
04 nov 2003 22:52 |
|
|
John
Cayenne
|
Eric : Chapeau voor de foto
|
05 nov 2003 14:58 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Heb bij m'n vorige auto Good Year Eagle F1's vervangen door Dunlop Sport SP9000 . Een geweldige verbetering, maar in één SP9000 bleek een constructiefout te zitten. De discussie die hierover via de bandenleverancier (en rechtstreeks als consument ) met de importeur gevoerd moest worden zal ik nooit meer vergeten, vandaar.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 nov 2003 21:14 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Dunlop SP bij regen minder betrouwbaar als de F1.
Als zomerband top.
De nieuwe 9090 is nog beter, ook in de regen.
Heb ze nu onder de V70.
|
05 nov 2003 21:46 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde
De SP9000's gaven veel meer grip (acceleratie en remmen) op een nat wegdek. Een wereld van verschil. Overigens ook gemonteerd op een Zweed, Saab 900 Turbo (cabrio ) dus 185pk op de voorwielen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 nov 2003 21:56 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
V70 240pk en 380nm ook op de voorwielen.
Vindt de 9090 een klasse beter, zelfs mijn vrouw voelt het verschil
|
05 nov 2003 22:08 |
|
|
John
Cayenne
|
Vraagje Jaap,
Heb ik jouw (u) niet gesproken op de slalom eind augustus in Lelystad, ivm met de nieuwe banden keuze onder m'n 4s, volgens Jean Paul was jij de specialist binnen de NPC als voormalig eigenaar van tig bandencentra, en heb ik de aanrader van Michelin hoog op mijn verlanglijst gezet.
Je was er wel want je staat op de deelnemerslijst, als jij dit was dan hebben we dus een echte bandenspecialist in ons midden.
|
05 nov 2003 22:19 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Tsja John, da's niet zo moeilijk om met Michelin op de proppen te komen.
Elk zichzelf respecterend Porsche-blad heeft deze als "advertorial" in zijn blad opgenomen.
GT3-cup rijdt er mee als rijdend laboratorium.
|
05 nov 2003 22:28 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Zelf heb ik nu die F1's DS-3 eronder liggen. (waarom noemt niemand het DS-type bij de Goodyear F1's )
Maten: 225-45-17 255-40-17
Op nat vind ik ze erg goed. En dan bedoel ik ook op zeer nat.
|
06 nov 2003 1:09 |
|
|
Jaap Brand
Porsche 964 Targa van 1990Rijen
|
Beste John,
Het klopt dat ik bijna een mensen leven in de banden werk laatste wapen feit is de verkoop van Viborg aan Euromaster.
Viborg met 450 vestigingen is overgenomen door Michelin die op zijn beurt weer eigenaar is van Euromaster.
Om het verhaal helemaal kompleet te maken, Goodyear is eigenaar van
Dunlop , Fulda , Kelly , Sava , Pneumant etc.
Hierdoor zijn de onderlinge maat verschillen al dan niet werkelijk aanwezig minimaal. Omdat de standaardisatie van banden bouwen een must is om enigzins rendabel te blijven gebruikt men in enkele gavallen zelfs de opbouw (karkas) company intern.
Michelin, Bridgestone, Pirelli en Continental hebben ook enkele merken onder hun paraplu.Je begrijpt dat in een voorkomend geval een kleine afwijking in maat voorkomt maar altijd binnen de tolerantie van de eerder genoemde 2% regel van ETRTO.
Wat betreft vervelend weggedrag kan ik een boek schrijven.
Veel voorkomend gebrek bij UHP banden (Ultra High Performance) is dat er een soort conischietijd(conicity) in de band zit waardoor de auto naar een kant trekt. Echt spannend is dit effect bij een achterband
Dit is nauwelijks te localiseren en geeft een bijzonder vreemd gedrag bij een auto hetgeen zich bij het stijgen van de rotatie steeds sterker ontwikkeld.
Oorzaak is een verkeerd aangebrachte stabiliteitsgordel, in jargon schevegordel.
Vandaar
Jaap Brand
|
07 nov 2003 14:38 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Dat Viborg fietst ook van de een naar de ander...
Was als ik me niet vergis hete het vorig jaar nog Hofka?
Maarrûh... veel belangrijker: WAAR kan ik nou een setje Toyo RA-1's of Kuhmo Victoracers krijgen????
gr.
Jeroen
|
07 nov 2003 14:57 |
|
|
Jaap Brand
Porsche 964 Targa van 1990Rijen
|
John,
Om misverstanden te voorkomen ik werkte daar als directeur voor west Europa en was geen eigenaar.
En het klopt dat ik een sterke voorkeur voor Michelin kwaliteit heb mede omdat juist bij dit merk nauwelijks uniformaty problemen zijn.
Alle andere vaak emotionele of economische argumenten sluit ik even uit.
Ik heb Michelin voor een zondagse rit, en alles wat rond en zwart is voor slalom om circuit, ik schat dat 80% van de autobestuurders geen verschil voelt tussen A merken onderling. Bij Porsche is dat mogelijk wat anders maar ik lees en hoor vaak grote onzin over banden.
Vr. gr.
Jaap Brand
|
07 nov 2003 14:58 |
|
|
Jaap Brand
Porsche 964 Targa van 1990Rijen
|
Beste Jeroen,
Toyo is een niet goed te verkrijgen band, maar normaal gesproken verkrijgbaar bij PTC (Profile Tire Centers). en shoppen is zeer aan te bevelen.
Kumho is mogelijk nocjh moeilijker te krijgen vooral als het een competitie band moet zijn. Een hint kan zijn net over de grens te gaan in Duitsland waar Kumho sterker in de markt staat met lagere prijzen.
En niet zo negatief doen over Viborg.
It hearts.
Vr. r.
Jaap Brand
|
07 nov 2003 15:04 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Bandenbedrijf Theo van Esch in Boxtel (als je niet kunt remmen bij de Lucht stop je gewoon daar ) is erg enthousiast over de combinatie Porsche / Toyo, dus misschien daar
0411-672633
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 nov 2003 15:10 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Jaap,
Je hoort mij niet klagen over Viborg hoor... kom daar al jaaaaaaren
Wordt er altijd keurig netjes geholpen. Doen altijd extra voorzichtig met m'n Porsche wieltjes
Voor de duidelijkheid... de Toyo's zijn niet de "gewone" Proxes, maar de RA-1
Dat zijn van die slicks waar ze een profieltje op hebben geschilderd zodat je er mee op straat mag rijden
Vrienden in de States zijn er erg enthousiast over. Schijnen goed te plakken, redelijk lang mee te gaan en ook niet al te duur te zijn...
Ook veel goeie berichten gehoord over de Michelin Cup banden. Zijn die hier wel een beetje eenvoudig te krijgen of is dat ook moeilijk...
gr.
Jeroen
|
07 nov 2003 15:23 |
|
|
John
Cayenne
|
Helder verhaal van Jaap, echter ik begrijp nu dat ook de bandenwereld een woud is van constructies samenwerking en misschien vergis ik me kartelvorming (is een vies woord in de zakenwereld).
Ik neem inderdaad je advies van laatst (slalom Lelystad) mee in de keuze voor mijn as. banden, ik had gehoopt dat er al Michelins (zien er breed uit)onder zouden liggen ipv. de conti's, want op het moment van bestellen september 2002 werden alle nieuwe 4sen algeleverd op de Asymetrische Michelins, echter zowel Wittebrug (Pon) als de Pirelli man (bij Viborg, NPC avond) konden geen antwoord geven wat er uiteindelijk bij aflevering onder zou zitten.
Ook dat is dus een woud van afspraken ect. ect. de levering aan autofabrikanten, het lijkt wel of er lootje wordt getrokken wie mag er leveren aan Porsche (Michelin-Pirelli-Conti-Bridgestone), jammer dat je als klant daar geen stem in hebt, Radiootje, kleur ect. is geen probleem maar bandenmerk schijnt niet te kunnen, maar ik draaf weer door.
Verder vond ik nogmaals de NPC avond bij Excelsior helder.
|
07 nov 2003 17:22 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
| | | | Jeroen914 schreef: Hey Jaap, Je hoort mij niet klagen over Viborg hoor... kom daar al jaaaaaaren Wordt er altijd keurig netjes geholpen. Doen altijd extra voorzichtig met m'n Porsche wieltjes Voor de duidelijkheid... de Toyo's zijn niet de "gewone" Proxes, maar de RA-1 Dat zijn van die slicks waar ze een profieltje op hebben geschilderd zodat je er mee op straat mag rijden Vrienden in de States zijn er erg enthousiast over. Schijnen goed te plakken, redelijk lang mee te gaan en ook niet al te duur te zijn... Ook veel goeie berichten gehoord over de Michelin Cup banden. Zijn die hier wel een beetje eenvoudig te krijgen of is dat ook moeilijk... gr. Jeroen | | | | |
Koop je toch "gewoon" Avons
|
07 nov 2003 17:52 |
|
|