Remklauw reviseren/passiveren
Even een vraag voor de echte techneuten onder ons.
Ik wil graag mijn remklauwen van mijn 911 3.2 reviseren en dan ook de gietijzeren delen splitsen en opnieuw laten passiveren (geel).
Ze moeten gedeeld worden omdat de bouten niet mee gepassiveerd mogen worden ivm waterstofbroosheid. Daar komt bij dat ik de bouten niet geel gepassiveerd wil hebben.
Er is het 1 en ander te vinden op internet, zo ook op de site van
http://www.pmbperformance.com/brakehowto.html.
Daar wordt aan het einde gesproken over aanhaalmomenten die gebruikt dienen te worden. ATE geeft aan dat zij geen aanhaalmomenten gebruiken maar dat zij puur naar de verlenging van de bouten kijken. Dit is veel preciezer omdat de klemkrachten bij een aanhaalmoment bepaald wordt door de wrijving van het draad en wrijving onder de kop. je wilt niet dat de remklauwen gaan lekken wanneer er serieus geremd moet worden (te lage voorspankracht), en ook niet dat ze breken (te hoge voorspankracht). Alleen geeft ATE mij niet de waardens die zij hanteren
In sommige landen is het blijkbaar zelfs verboden om de remklauwen te delen. Wie kan mij gerust stellen dat ik geen problemen krijg als ik de aanhaalmomenten aanhoud die PMB opgeeft?