Re: Jumbo Racedagen Zandvoort, met Max Verstappen
Zoals beloofd hierbij al vast 2 foto's van het evenement van gisteren.
Ter aanvulling van mijn eerdere bericht, het volgende.
In tegenstelling tot mijn verwachting (en tot de indruk die de TV-reclame had gewekt ...) heb ik niet in een F1-two seater gereden, maar in iets NOG spectaculairders, namelijk in een echte LMP-3 auto (uit de Le Mans categorie).
De motor hiervan levert 600 pk, en de topsnelheid is 350 km.
De coureur waar ik mee heb gereden was een enorme verrassing voor me: niemand minder dan
Arie Luyendijk ! (2 voudig winnaar van de Indianapolis 500, en in Amerika een legende).
De rit zelf was helaas aan de korte kant (slechts 3 rondes op Zandvoort), maar heeft niettemin een enorme indruk op me gemaakt!!
Een ECHTE race ervaring, in een superlage auto (je zit zo'n 20 cm boven het asfalt), de snelheid die ontwikkeld wordt is gigantisch, de acceleratie is fenomenaal, de bochten worden aangesneden met een zodanig hoge snelheid dat je denkt: dat halen we nooit. Natuurlijk haalden we de bocht wél.
De stijfheid van de auto is onvoorstelbaar hoog (en het gebrek aan comfort natuurlijk evenzo. Ieder hobbeltje voel je!).
De cockpit is zo nauw dat ik met mijn helm regelmatig tegen het dak stootte.
In de nauwe cockpit was naast het zitje van de coureur een extra zetel(tje) geplaatst, en daarin mocht ik plaatsnemen.
Zie voor concrete beelden de uitzending van RTL Boulevard van morgenavond (vanaf 18:30 uur), er komen hierin beelden van de rit die Fatima Moreiro de Melo gemaakt heeft in de zelfde auto waarin ik zat, met (toen) aan het stuur Jan Lammers.
Ik denk dat die beelden al een goede indruk zullen leveren van de experience die ik meegemaakt heb.
De juiste omschrijving van de rit in 2 woorden: rauw + onvergetelijk.
album/album_page.php?pic_id=70999album/album_page.php?pic_id=71000