Ik heb mijn 996 C2 uit 2002 onlangs laten ombouwen van automaat naar handbak. Dat dit mogelijk is werd reeds op dit forum vermeld in
een ander draadje.
Ik heb deze conversie niet zelf gedaan maar laten uitvoeren bij Auto Resto in Nijmegen. Over de technische en mechanische uitdagingen die daarbij komen kijken kan ik zelf verder niet zoveel zeggen. Misschien dat het als project niet dusdanig hier in deze rubriek past. Maar misschien toch leuk om rond deze conversie wel wat meer duiding te kunnen geven over hoe het in grote lijnen in zijn werk gaat. Er zullen vast wel praktische vragen en overwegingen aan bod komen waar ik wel een antwoord op kan geven.
Na bijna 2jr en 40.000km met de 996 was ik toch een beetje uitgekeken op de tiptronic en met name de manier van schakelen van de auto. De automaat is prima voor het cruisen en voor mensen die geen zin hebben in handmatig schakelen. Maar hoe je het draait of keert, het neemt toch een groot gedeelte van het karakter van de 6 cilinder boxermotor weg. Met name bij het handmatig schakelen met de toetsen op het stuur begon de vertraging tss knop indrukken en het eigenlijke schakelmoment mij het meest te storen. Eigenlijk schakelt de bak in automatische stand beter dan met de toetsen zolang hij maar in één van de sportievere mappings van de tiptronic computer rijdt.
Er speelden verschillende mogelijke scenarios door het hoofd: nu al uitkijken naar een mooie 996 / 997 turbo? De turbo-optie is voorlopig qua budget een andere categorie en valt op dit moment toch af.
Het laten aanpassen van de tiptronic vernsellingsbak? Er zijn mogelijkheden om de bak mechanisch (kleppenhuis, magnetische kleppen, oliepomp, etc.) en elektronisch (herprogrammeren van de schakelcomputer) te laten aanpassen waardoor de schakelkarakteristiek sterk verbeterd kan worden. Kosten hiervoor liggen rond de 4000-5000Euro (feitelijke revisie en aanpassen van de bak zelf + flash van TCU). Over deze aanpassingen is verder weinig informatie te vinden en echte feedback van mensen die het al eens eerder gedaan hebben zijn er al helemaal niet. Dus blijft veel geld voor iets waarvan je niet weet wat het resultaat gaat zijn.
Dan misschien toch een handgeschakelde 996 of 997? Wat kosten die tegenwoordig? Het prijsverschil met de automaten is toch navenant. De handbakken zijn gewild. Een eerste blik op de tweedehands vraagprijzen geeft toch een redelijk prijsverschil aan. Voor een goede 996 toch al snel 4000-6000 Eur. Verkoop van mijn huidige auto met toch al een respectabel aantal kilometers (170.000km) op de teller en aankoop van een goede handgeschakelde versie betekent dat ik toch serieus wat geld er bovenop ga moeten leggen.
Dan nog het volgende. Met mijn huidige 996 weet wat ik heb. Auto heeft bij 125.000km een motorrevisie gehad, cilinders verstevigd, nieuwe krukas enz. Daarnaast is ook een koel- en AOS modificatie uitgevoerd. Auto heeft sinds in mijn bezit verder een motorsport oliecarter, spin-on oliefilter, upgrade van oliepomp aandrijfas , Cargraphic einddempers, RVS gewoven remleidingen, nieuwe motorsteunen, Ohlins Road & Track onderstel gekregen. Is uitgelijnd en uitgewogen. De meeste slijtage gevoelige delen van de auto die wel eens meer voorkomen zijn dus aangepakt. De wegligging van de auto is supergoed. Als ik overstap naar een andere 996 of 997, is het zelfs na een grondige AKK maar de vraag waar ik opnieuw allemaal tegenaan loop op middellange termijn. Het overzetten van bepaalde onderdelen zoals carterpan, einddempers en onderstel is ook een niet te onderschatten extra kostenpost.
Een paar weken geleden sprak ik met Michel van Auto Resto en hij vertelde mij over zijn 997 projectauto die hij had omgebouwd van automaat naar handbak. Dat het verder prima te doen is. De grootste uitdaging is de elektonica en het aanpassen van de computers in de auto. Dit is mogelijk met de Porsche PIWIS software en wat extra handigheidjes. De mechanische transformatie is verder redelijk straightforward sleutelwerk.
Mijn huidige auto laten ombouwen naar een handbak? De investering hiervoor is het zoeken van de benodigde onderdelen op de tweedehands markt en ongeveer 3 dagen arbeid om alle aanpassingen te doen. De weken die volgden heb ik de tijd genomen om te onderzoeken wat het financiele plaatje voor zo een uitdagende en voor mij toch ook een beetje onbekende stap zou zijn. De meeste spullen zijn goed te verkijgen bij de meeste bekende slopers of E-Bay. Een ruwe schatting kwam ik uit op een initiele investering die toch in de buurt ligt van het prijsverschil tussen handbak en automaat als ik een andere auto koop en het één en ander laat overzetten.
Nog een aspect van het kostenplaatje is dat onderdelen die uit de auto komen ook nog best wat waard zijn en bij verkoop een deel van de kosten kunnen gerecupereerd worden. Dus netto onder aan de lijn kunnen de kosten een stuk lager uitvallen dan de optelsom van onderdelen en arbied. Houd daarbij rekening dat ik nu een auto heb die technisch in tiptop conditie is. De handbakconversie die op eerste zicht toch als erg duur lijkt is opeens niet meer zo onrealistisch om te doen.
Hieronder de benodigde onderdelen voor de conversie.
- koppeling met vliegwiel
- tellerhuis handbak
- versnellingsbak en ophangbeugel
- aandrijfassen
- schakelbak met pook en kabels
- middenconsole voor handbak
- waterleidingen kachel onder de motor
- koppelingleidingset
- koppelingspedaal met bevestiging en rempedaal
- koppelcilinder (zit vaak nog op de vernsellingsbak)
Het blijft natuurlijk spannend. Er zitten antuurlijk nog wel wat addertjes onder het gras. Een tweedehands versnellingsbak, in welke staat verkeerd die? Je bent nooit zeker van wat je koopt. Het gevaar van tegen extra onvoorziene meerkosten aan te lopen is wel daar.
Het hele project is gaan rollen toen ik op E-bay.de een op het oog (en volgens beschrijving van verkoper) goede en modelcorrecte G96.01 versnellingsbak tegenkwam en heb gekocht. Heb vervolgens een dag rondgereden en met mijn boodschappenlijstje die ik van Michel ahd meegekregen bij een aantal slopers langsgeweest. Ben erg goed geholpen bij FG Porsche in de buurt van Gent: zeer nette prijzen, hebben veel spullen liggen, vriendelijke en meedenkende mensen. Op e-bay prima ervaringen met Teile.com. Ook bij Van Kessel ben ik goed geholpen met een koppeling en vliegwiel in zeer goede staat voor een prikje. Uiteindelijke alle spullen afgeleverd in Nijmegen waar de 996 al stond.
Nu kon het wachten op het resultaat beginnen. Dat wachten ging toch ook wel gepaard met dichtgeknepen billen, klopt alles, gaat het wel goed, komen er geen onvoorziene problemen om de hoek kijken. In de tussentijd regelmatig op de hoogte gehouden door Michel ivm de stand van zaken.
Na een goede anderhalve week was de auto klaar. Behalve een paar praktische problemen zoals een leuke zoektocht naar een exotische stekker voor de achteruitrijlichtschakelaar en een kapot instrumentenpaneel dat teruggestuurd moest worden is alles redelijk vlekkeloos verlopen. De versnellingsbak bleek gelukkig in zeer goed staat en schakelt perfect.
Het rijden met de handbak is echt super! Big smile. Heb de laatste 1,5 week bijna 1000km gereden. en al een goed idee gekregen dus kan al wel wat feedback geven. Deze is natuurlijk subjectief, je moet het eigenlijk zien als de ervaring van een ervaren tiptronic rijder die nu met een handbak onderweg is.
De auto is werkelijk helemaal anders geworden qua rijden. Waarom heb ik nooit direct een handbak gekocht? Waarom kopen mensen eigenlijk een tiptronic? De reden dat het comfortabel is en dat schakelen met de toetsen op het stuur ook vlug werkt vind ik vanaf nu een drogreden, we hebben onszelf maar wat wijs proberen te maken
Verder niet vergeten dat de tiptronic versnellingsbak met koppelomvormer en bakolie bijna 120kg weegt tov 60kg van de handbak die er nu in zit. Serieus aantal kilootjes lichter dus. Ook de inertie van de koppelomvormer en de vloeistof die de turbines in de koppelomvormer op gang moet draaien is veel groter dan de inertie van het tweemassavliegwiel van de handbak. De auto komt rapper op toeren en heeft daardoor een veel vinniger karakter. Op papier is de handbak ook bijna een seconde sneller dan de automaat. Die extra gretigheid merk je goed.
De overbrengingen van de handbak zijn ook beter zijn afgesteld op de karakteristiek van de motor. Je rijdt in zijn 4 en 5 veel makkelijker in de 3000-4000 toeren waar het koppel van de motor zich duidelijk manifesteert. De overbrenging van de tiptronic zijn eerder op zo zuinig mogelijk rijden gebaseerd. En dan nog verbruikt de tiptronic 10-20% mee. Op een teststuk van 15km waar ik vaak rijd (120-130km/h) heb ik voorheen heel vaak steeds hetzelfde stuk met de boordcomputer geklokt en haalde ik met de tiptronic een verbruik van 10,5-11liter/100km en nu met de handbak een verbruik van 8,5-9l/100km. In hoeverre dit representatief is laat ik in het midden.
Het geluid van de auto verandert ook substantieel. De last in de lagere toerentallen wordt anders overgebracht. Geen slippende koppelomvormer meer vooraleer de lock-up ingeschakeld wordt. Komt het geluid dat uit de uitlaat komt ten goede.
Wat betreft de conversie is alles dus goed gegaan en werkt alles prima, geen storingen. Ik moet enkel het stuur nog vervangen door een exemplaar zonder de schakeltoetsen. Voor de rest kan je optisch en technisch aan de auto bijna niet zien dat het ooit een automaat was, tenzij je de optiesticker bekijkt. Ook het ontluchtingsslangetje dat op de luchtinlaat tss luchtfilterhuis en gasklep zit verraadt visueel nog dat het een automaat is geweest. Alles qua leidingwerk en elektra is verder zoveel mogelijk als een originele handbak aangepast.
Mijn 996 is geen speciale auto, daarmee bedoel ik dat er zoveel 996-en zijn gemaakt, dat de meeste daarvan dus niet zo bijzonder zijn. Nu met 170.000km op de teller is het een auto waar met veel plezier mee gereden gaat worden. Het argument dat de auto niet meer in 'originele' staat verkeerd is voor mij niet van belang. Dus ik ga de tiptronic onderdelen die tijdens de conversie uit de auto zijn gehaald gewoon verkopen. Daar ga ik nu een beetje werk van maken. Afhankelijk van de verkoopprijs hoop ik om een gedeelte van de gemaakte kosten te kunnen recupereren, afwachten hoe vlot dat gaat.
Ik zal ook eens kijken of ik hier wat foto's kan plaatsen. Maar eerlijk gezegd veel bijzonders is er niet aan te zien. Het ziet er uit als elke andere handgeschakelde 996