Auteur |
Bericht |
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
typisch gevalletje miscommunicatie... Zoals in mijn reactie is te lezen spreek ik over de chip niet over software... als EEPROM hetzelfde is als chip dan hebben we geen Croky nodig Mijn verbazing is het verschil tussen aansturing injectie , bij 3.2, 2x aansturing en bij 964 en 993 , 6x aansturing bij hetzelfde hardware design van de chip. Als je hem plat slaat, in het design van een chip worden bij het ontwerp fundamentele keuzes gemaakt over o.a. I/O's (de fysieke aansluiting van de chip welke informatie aanlevert aan een door software gecontroleerde omgeving. Als de benodigde I/O's fysiek niet aanwezig zijn kun je ook geen software/mapping maken om 4x extra injectoren aan te sturen. Ik begrijp dat soms meer onderbouwing in post duidelijkheid kan bieden, het kan anders wat verwarrend zijn...
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
12 jun 2016 12:21 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Hermen, Ik ben maar ff direct. Je slaat de plank volledig mis! In de EEPROM zit software gebakken die de overige componenten in de Motronic bestuurd. Zie het als Windows Os. In de 964 zit 27C256 EEPROM zoek daar even op. EEPROM is niets meer dan een 'vast' geheugen, na activering motronic worden gegevens op de EEPROM ingelezen. EEPROM heeft niets, helemaal niets te maken met Porsche.
|
12 jun 2016 17:17 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
ok soort geheugen bankje ofzo ? ff settings inlezen en verder geen functie meer tot het opnieuw wordt uitgelezen?
ik zal es kijke op goooggle
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
12 jun 2016 18:42 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
100% correct DE 1e E staat voor Erase, met UV kun je de eprom wissen en herschrijven.
|
12 jun 2016 19:48 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
ok ik heb vroeger geleerd dat het dan een eprom (met UV) is een eeprom is elektrisch wisbaar toch?
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
12 jun 2016 20:03 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Yep, tegenwoordig heet dat FlashRom o.a. gebruikt voor de bekende FirmWare updates. De 964 heeft een eprom aanboord.
|
12 jun 2016 20:34 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Kun je die "minimale toerenval" toelichten? Denk je dat hij bij gas loslaten wat benzine door blijft voeden zodat het toerental niet snel daalt? Dat heb ik bij een BMW gehad en dat vond ik vreselijk irritant. Daar moest ik echt wachten totdat het toerental laag genoeg was om goed te schakelen. eenentwintig, tweentwintig, schakelen. Waarom heb je dan een licht vliegwiel, dan kun je net zo goed een normaal vliegwiel nemen. Al moet ik zeggen dat ik mijn 964 ook met een normaal vliegwiel al prima snel vind reageren.
|
13 jun 2016 21:08 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Met de stock chip neigt het toerental tijdens schakelen onder de 700rpm te komen. Ik meen dat de race term 'dipping' heet.
Tuners vangen dit op met naar ik verwacht inderdaad wat brandstof te injecteren. Maakt schakelen soepeler en minder slijtage koppeling. Standaard in een CUP&RS chip.
|
13 jun 2016 21:27 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Ok, maar als je opschakelt bij zeg 5000tpm, valt hij dan tot 1000 tmp net zo snel terug als met een standaard chip, of niet?
|
17 jun 2016 16:25 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
|
17 jun 2016 17:06 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: ervaring Steve Wong chip
EEPROM
Erasable Electrically Programmable Read Only Memory.
Wordt idd met UV gewist echter Elektrisch geschreven/geprogrammeerd.
wordt de 27c256 in de 993 gebruikt?
|
17 jun 2016 19:06 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
|
23 jun 2016 14:42 |
|
|
Gette
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Even mijn ervaring delen Mijn 964 blok werd in 2012 in het U.K. door een gekende Porsche specialist/tuner volledig opnieuw opgebouwd met bedoeling om er vooral trackdays mee te rijden/scheuren. Blok is volledig volgens de RS specs opgebouwd en volledig geblueprint, nieuwe cilinders, nokkenassen, kleppen, oliepomp etc. Ik heb de wagen eind vorig jaar met de originele chip en op 95Ron op de bank gezet met 263 pk en 332Nm Staat een RS vliegwiel op een een Sachs sport koppeling en als de motor koud staat is het echt geen aangenaam ding om mee te vertrekken. Zelfs bij warme motor durft die echt moeilijk doen en heeft hij een onstabiel stationair. Ik heb vorig jaar ook de 98Ron Chip gestoken van Kappi en daarmee wordt het toch een andere wagen. Het stilvallen bij koude motor is bijna geheel verdwenen. Stationair is beter maar nog steeds aan de wilde kant. Ik heb echter wel de indruk dat hij met de originele chip tussen 2000 en 3500 iets beter oppakte. Vanaf 4500 is de 98 chip echt wel een stuk vinniger, dit is duidelijk voelbaar. Heb de wintermaanden doorgedaan met de originele chip er in en voor de meet in Dinslaken de 98 geplaatst. Ik had de indruk dat ik op de Duitse autobaan toch een beetje ongrijpbaar was voor de andere 964's Ik heb een legen kat. vervanger, originele middendemper en G pipe uitlaat. Als ie warm is spuwt ie soms een beetje vuur zeggen ze me. Voor mij blijft die 98 chip er dus in, na de zomer ga ik hem met deze chip nog even op de bank zetten en ben benieuwd of dit 'pk gewijs' veel gaat veranderen. Persoonlijk denk ik van niet, het rijdt gewoon beter met mijn motor setup. Van dit alles heb ik de nodige fototjes en fimpjes indien interesse
_________________________________________ ex 78er SC ex 964 C2 met pittig blokje. 968 in refreshtoration.
|
23 jun 2016 19:43 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Ik heb onlangs nog een schakelbare eprom gemaakt met daarin 'hoog' de standaar chip (Ron95) en 'laag' de Cup-RS chip (Ron98). Je kunt met een tuimelschakelaartje of standaard of Cup rijden. Betreft een 27C256 eprom dus direct te plaatsen. Wordt veel toegepast in de racerij.
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 02 aug 2016 14:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
14 jul 2016 7:44 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
|
16 jul 2016 9:32 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
afgelopen weken de eerste nadelen van de wong chip ervaren... je wordt er lui van .... in z'n drie op een rotonde afrijden...op de rotonde in drie 1000rpm en vervolgens vanaf de rotonde weer optrekken...in drie geen tegensputteren.. super vloeiend bijna als m'n dieseltje met lage toeren optrekken zonder probleem... pfff slaapverwekkend
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
24 aug 2016 5:46 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
deze week/volgende week bij custom-concepts een aangepast gasklep/huis ophalen is voorlopig het laatste wat ik qua prestatie verhogend ingrediënt ga toevoegen... zou +/- 10% meer oppervlak/lucht doorstroming moeten hebben dit icm wong chip+ssi+sport luchtfilter+MAF kit geeft een leuk resultaat lijkt me...zal eens een rollenbanktest doen samengesteld menu voor een overheerlijke maaltijd
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
24 aug 2016 6:01 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Wat doet dit met de duurzaamheid van je motor? Je vraagt meer dus eerder kans op problemen? Ik denk er zelf ook wel eens over na maar ben bang dat ik later veel kosten krijg
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
24 aug 2016 9:33 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
de betreffende aanpassingen zijn minimaal zodra je echt serieus met andere nokkenassen of turbo's in de weer gaat dan kan ik met bij jouw vraag iets voorstellen in dit geval zijn er geen aanpassingen aan het blok zelf gedaan wel heb ik nieuwe: zuigers/cilinders/in-uitlaatkleppen/sachs sport koppelingset enz... ik verwacht rond de 260 pk te zitten met mijn setup gezien dat die als de brandweer gaat zou dat wel kunnen kloppen
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
24 aug 2016 9:49 |
|
|
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Vandaag door Kappi2907 de chip laten plaatsen. Eerst eea vooraf gemeten, geen foutcodes en motor liep goed. Plaatsen van chip was bijna fluitje van een eurocent. Na plaatsen auto gestart en direct een hoorbaar verschil, iets rustiger en donkerder geluid. Lijkt op wat meer bad. Daarna rondje gereden ook op snelweg. Merkbaar verschil. Auto voelt wat soepeler aan en schakelen is eenvoudiger door opvang van toerenval. Verbruik zou beter moeten zijn maar door plezier met rechtervoet wordt dat weer teniet gedaan. Kappi weet wat hij doet, is geduldig en legt alles goed uit. Zowel Kappi als chip zijn een aanrader maar wees snel want hij heeft er nog maar 4.
|
03 jun 2017 15:11 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: ervaring Steve Wong chip
veel plezier ermee !
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
04 jun 2017 23:59 |
|
|
Kappi2907
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Thanks, het betreft de RS Chip, dus met de originele RS mappings + vliegwielaanpassing. Onderwerp staat Wong Chip, deze is naar ik verwacht afwijkend van de RS Chip. Mijn voorkeur gaat naar de RS Chip gezien deze door Posche is ontwikkeld. Mappings zijn beperkt aangepast door een bevriende tuner, betreft de koppels curve. Er ziin er nog 3 (-:
|
07 jun 2017 21:57 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: ervaring Steve Wong chip
Kan iemand zijn/haar ervaring met de Kappie Chip in een 964 Tiptronic even delen ?
De ervaringen gaan nu over 964 met een handbak maar ben benieuwd naar Tiptronic ervaringen.
Groet,
Dick
|
09 jun 2017 12:59 |
|
|