Auteur |
Bericht |
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
IPD plenum en 82 mm throttle body
Iemand hier ervaring mee: http://www.ipdplenums.com/products/plenums/caymans/9871-caymansSchijnt zo'n 20 pk meer te geven. Ben benieuwd of iemand deze geïnstalleerd heeft.
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
03 okt 2015 13:31 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
ik heb een grotere gasklep gemonteerd, kon geen 82 mm vanwege e-gas aansluiting. ik heb nog een ouderwetse kabel. heb het idee dat hij vooral meer verbruikt. die PK's merk ik niet. misschien zijn ze er wel...
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
03 okt 2015 19:52 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Eigenlijk zou je voor de aanpassing en erna ff op de vermogensbank moeten met de auto. Mijn manthey uitlaat systeem was een sensatie voor het oor, ik dacht echt 20pk erbij. Maar het waren er 10 minder en een koppel dip bij 3000 toeren. Het is bijna niet te voelen een beetje meer of minder.
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
03 okt 2015 20:10 |
|
|
RufBTR
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Altijd leuk bolt ons, maar pas echt verschil te merken nadat de ecu ook is aangepast.
|
04 okt 2015 2:47 |
|
|
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Ben er inmiddels achter dat Cargraphic het IPD plenum en de 82 mm throttle body in het programma heeft. Ecu's doen ze ook (Cargraphic Stufe 3 op m'n Boxster). Ga denk ik maar eens bij Paul Geeris langs. Heb jij ervaring met deze "bolt on" i.c.m. een aangepaste ecu?
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
04 okt 2015 7:58 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
weet je wat ik niet begrijp; een 996 bv, pastt zijn lucht benzine mengsel aan naar de door porsche gestelde waarden in de ecu. dus je zou zeggen grotere gasklep, meer lucht, doet de ecu zelf dus geen remap nodig. zelfde voor uitlaat, meer freeflow, minder weerstand meer vermogen. maar waarschijnlijk niet zo simpel. zal mij eens gaan inlezen in de eerstvolgende vakantie.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
04 okt 2015 8:08 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Een tijdje terug veel over gelezen. IPD plenum schijnt op de moderne Porsches naast de uitlaat zo een beetje de enige upgrade te zijn die zin heeft.
|
04 okt 2015 16:12 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Volgens mij sla je de spijker op zn kop en is het WEL zo simpel: Het is de luchtmassameter die meet hoeveel lucht er de motor in gaat, en stelt daar de ingespoten hoeveelheid benzine op af. Als je door een betere ademhaling meer lucht de motor in krijgt, wordt er dus evenredig meer brandstof ingespoten. Daar hoeft de ECU niet op aangepast te worden. Neemt niet weg dat een andere chip óók extra power kan opleveren, maar dat staat hier los van.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
04 okt 2015 23:13 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Lijkt me logisch dan om de sensor van de LMM gelijk mee te vervangen. Om zeker te zijn dat deze optimaal functioneert en zo ook de juiste remap van de ECU gebeurt.
|
06 okt 2015 17:11 |
|
|
mayonaise
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
bump, heeft iemand hier dan uiteindelijk een IPD gemonteerd? Zoja op welke cayman en welke gasklep : die met 74mm of 82mm throttle body?
|
11 jul 2017 21:48 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Geen ervaring met Cayman wel voor de 996.
74mm is met de originele gasklep van je auto toch? Dan monteer je enkel een 74mm plenum
als je de verise voor 82mm gasklep aanschaft krijg je een groter plenum en de rubberen lucht inlaat om tussen luchtfilter en gasklep te monteren.
Ik laat groter gasklep met plenum op dit moment weer monteren. Een tijdje zonder gereden ivm met andere aanpassingen. Het effect? Hangt wat zenuwachtiger en strakker aan het gas. Meer lawaai ook vanuit de inlaat want bij de 996 wordt de Helmholtz resonator die in het luchtfilter zit (de Y-spitsing op de pijp tussen luchtfilter en gasklepp) afgekoppeld. Butt-dyno zegt dat er iets verandert is maar dat ligt meer aan de iets andere karakteristiek van de gasrespons dan dat er echt veel pk's bijkomen. Hoogstens dat de vermogenspiek misschien wat eerder ligt. Geen pre en post dyno gegevens. Dus het blijft maar blablabla.
|
12 jul 2017 11:45 |
|
|
mayonaise
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
throttle response vind ik al minstens even belangerijk als een paar extra pk's. met de IPD zit de TB dus een stuk dichter bij de inlaat van de motor, dus dat kan schelen.
Uiteraard heeft de cayman een 74mm, de vraag is gewoon of iemand soms een 82mm heeft gezet en er misschien een dyno voor of na van heeft
|
12 jul 2017 22:07 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Wat bedoel je hier precies mee? Je vervangt het bestaande plenum door de ipd en zet het grotere TB in de plaats van het originele. Aan de afstanden gebeurt er dus niks. Of mis ik iets?
|
12 jul 2017 23:03 |
|
|
mayonaise
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
uiteraard mis je iets. Op een 987 zit er op het plastic plenum een stuk aanzuigtuit van 20-25 cm.. Daar zit dan je TB op , met dan je maf, en dan je buis naar de luchtfilter. met de IPD op de 987 is je TB gewoon meteen op het IDP plenum gevezen, geen aanzuig tuit... dan gaat er een buis van IPD naar je MAF die een stuk verder op zit. Dus is er een stuk aanzuig tuit minder tussen je plenum T stuk en je gasklep De inhoud van die tuit, is dus het stuk dat minder moet aangezogen worden om een gasklep verandering te merken. Toegegeven, het is nog niet zo kort als MFI gaskleppen, maar niets met varioram zal dat ooit benaderen. Maar het is toch weer een 10% winst of zo.. (losse gok) Heb ergens gelezen dat die aanzuigtuig tussen T en TB iets met low end torque zou te maken hebben, al stel ik me de vraag hoe onderbouwd dat stukje wel was... Er zit nog altijd een vario-ram ding tussen
|
14 jul 2017 19:42 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Ok, je bent beter met de cayman bekend dan ik. Ik ging af op het referentieplaatje van de openingspost en mijn eigen set up. Installeren dan maar zo een ding. En graag pre- en post-dyno Als de mijne er op zit en de MAF sensor goed is afgesteld laat ik de mijne ook eens rollen. Curieus wat er uitkomt.
|
14 jul 2017 20:30 |
|
|
mayonaise
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
installeren is het plan, maar de vraag is de welke, die met standaard 74mm TB of die met 82mm TB.
Ik neig naar 74mm, hoef ik geen nieuw TB te kopen En op een 2.7 denk ik niet dat ik het verschil met 82 zo zal merken.
Maar had gehoopt ergens dyno resultaten te zien van 2.7's die het al gedaan hebben, met ofwel de grote of de gewone TB's
|
14 jul 2017 21:06 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Google: ipd 987 dyno KlikVoor de andere auto's is de teneur gelijkaardig. Groter TB met competitie plenum is een optie als ook aan de uitlaatzijde de flow wordt verbeterd. Anders gewoon voor stock TB en plenum gaan. Je kan ook eens kijken naar het laten fine-tunen van de LMM.
|
14 jul 2017 21:27 |
|
|
mayonaise
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
das een S op die link, geen 2.7
|
15 jul 2017 9:20 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IPD plenum en 82 mm throttle body
Ja ... de teneur gaat in het algemeen ook op voor elk type motor. Groter TB best icm free flow uitlaat en dan ook nog custom chip tune om het koppel te optimaliseren.
|
15 jul 2017 21:07 |
|
|