Auteur |
Bericht |
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: Plof! Oeps...
Ik heb dit zo benoemd omdat er nou niet echt leuk onderling gecommuniceerd werd. Ik proefde irritatie en de toon op sommige momenten was nou ook niet best. Vandaar even mijn reactie.
Maar meer zeg ik er niet over want dit is wel off topic ook al begon ik er zelf over.
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
16 jul 2017 8:58 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: Plof! Oeps...
Wat klote man. De ergste nachtmerrie die je kan bedenken.
Daarom heb ik destijds gezocht naar een 996 mk2 met een net totaal gereviseerde motor en ben na aanschaf gelijk naar Resto gegaan en heb alle modificaties laten aanbrengen. Daarna zat ik toch veel meer ontspannen in de wagen en rij nu al 3 jaar probleemloos rond met heel veel plezier want het is en blijft een prachtige 911 met hele goede rijkwaliteiten.
Heel veel sterkte en hopelijk rij je snel weer rond met een lach op je gezicht. Laat ook de mods doen!!
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
16 jul 2017 9:16 |
|
|
Frans D
|
Re: Plof! Oeps...
|
16 jul 2017 13:57 |
|
|
mayonaise
|
Re: Plof! Oeps...
behalve dan dat het geen echt closed deck is, het blijft deels open, en die ring is veel dikker dan een echt closed deck zou zijn, er zitten geen water kanalen in. hij spreekt zelf later dat ze dan de flow van koeling wijzigen zodat de cyllinders beter koelen en de koppen heter worden. "We can also alter the coolant flow balance so that the cylinders now run cooler than the heads (by about 5 deg C). This means that this modification together with a standard thermostat would result in the cylinders running cooler than before and the heads running very slightly hotter (a better compromise), but when fitted with the lower temperature thermostat both the cylinders and the cylinder heads run cooler and the cylinders slightly cooler than before with the earlier engines that had no related problems (but advisable due to the increased cylinder wall thrust loads applied). " Dat vind ik dus nogal vaag, want hij doet het klinken alsof je met een thermostaat de temperatuur van een hete motor kan verlagen. Terwijl de thermostaat in een verbrandings motor eignelijk maar bedoeld is om sneller op bedrijfs temperatuur te komen. Een thermostaat koelt namelijk niet, hij sluit gewoon de koeling af , tot op een zeker bedrijfs temperatuur : alles daarboven , blijft het gewoon koelen. En ik kan me niet inbeelden dat een thermostaat ooit sluit na opwarming omdat de motor al draaiend terug onder die temperatuur komt. Klinkt mij nogal onzin. De hoeveelheid koeling , die kun je dus niet terug om hoog krikken als je eerst de flow weg haalt an je koppen en ze heter maakt. Of je moet extra radiatoren en eventueel blazers introduceren. Maar daar miept ie helemaal niet van. Want als je dat zou doen, hoef je ook helemaal de flow van de koeling niet om te katten.
|
16 jul 2017 15:06 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Plof! Oeps...
Er is ergens een forum waar Baz van hartech ook komt. Vraag het hem daar eens. De hele modificatie van het blok is verder iets van een voortschrijdend inzicht dus waarschijnlijk doen ze het nu anders dan 15jr geleden. Kan verder ook begrijpen dat ze niet alles kant en klaar online zetten met een verklaring en de gebruikservaring die zij hebben.
|
16 jul 2017 15:37 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Plof! Oeps...
[/quote] De thermostaat zou de hoeveelheid koelvloeistof richting de radiatoren ook tijdens de rit weer kunnen afknijpen. Zodat er toch enigszins een regeling is. Stel dat je flink in de stad hebt gereden. Daarna kom je op de buitenweg met veel frisse rijwind. Al het koelwater daarmee weer op 80 gr. komt en je hebt een thermostaat van 85 gr.? Daardoor warmt het koelwater weer op en gaat er weer extra hoeveel naar de koeling enz. Dus die thermostaat probeert daardoor het koelwater wel op een constante waarde te houden. Alleen bij 100% open stand zal de koelwater temperatuur wel hoger kunnen worden dan de thermostaatwaarde.
|
16 jul 2017 16:03 |
|
|
Frans D
|
Re: Plof! Oeps...
@mayonaise;
Een thermostaat sluit niet daadwerkelijk af, maar schakelt naar een lang en kort koelcircuit. In het korte circuit zit de koeling naar de motor, in het lange circuit komt de kachel e.d. erbij. Zodra de koelvloeistof op een bepaalde temperatuur komt die relevant is aan de gemonteerde thermostaat, dan opent deze en schakelt naar het lange circuit. Komt de temperatuur weer op een lager niveau dan sluit de thermostaat zich weer en gaat de koeling via het korte circuit. Met een lagere temperatuur thermostaat, gebeurt dit alles op een lagere temperatuur waardoor de motor temperatuur ook lager is. Daarbuiten verplaatst Auto Resto de thermostaat naar een andere plaats, daar de originele positie verre van ideaal was. Veel oplossingen zijn dan ook een combinatie van meerdere wijzigingen.
Wat betreft de restraining rings en flow. De koelvloeistof die zich rond de cilinders bevind, heeft maar een zeer beperkte flow. Standaard stroomt er geen koelvloeistof door naar de kop vanuit die ruimte, dit gebeurt uitsluitend door de kanalen. Er is slechts een kleine sleuf in een kanaal, die ervoor zorgt dat er een lichte stroming is rond het open deel van de cilinders. Die stroming wordt niet tot nauwelijks beïnvloed door de opsluit ringen. De ringen an sich zorgen er op hun beurt voor dat warmte vanuit het bovenste deel van de cilinders sneller afgevoerd wordt, via het metaal wat met elkaar in verbinding staat.
Er zijn een tijd geleden al veel discussies over dit onderwerp (aanpassingen van de motor) geweest, met veel uitleg hierover. Wellicht heb je die gemist, zowel die topics als de info van Hartech en Auto Resto zijn zeker de moeite waard om eens door te nemen.
|
16 jul 2017 16:18 |
|
|
mayonaise
|
Re: Plof! Oeps...
Nu zijn we puur semantiek bezig hoor. Wat ik bedoelde was toch wel duidelijk : een thermostaat verlaagt geen temperatuur, een hoger of lager schakelende thermostaat verandert niets aan de koeling eens de motor op bedrijfs temperatuur is.
|
17 jul 2017 10:13 |
|
|
mayonaise
|
Re: Plof! Oeps...
Volgens die theorie heb je dan geen verwarming meer als je te snel rijd. Ik blijf er bij, dat eens opgewarmd, de motor altijd voldoende temperatuur genereert om de thermostaat open te houden. Denk eens goed na wat je motor doet als je sneller rijd : hij genereert meer kracht en een motor is maar 25% a 50% efficient, dus 50 a 75% = warmte Zelfs als het vriest blijft dat gewoon warm , Siberië even buiten beschouwing gelaten.. Het kan iets langer duren om op te warmen, maar eens warm, blijft ie warm en blijft die thermostaat open zolang de motor draait.
|
17 jul 2017 10:15 |
|
|
Frans D
|
Re: Plof! Oeps...
Dat doet hij wel, doordat de thermostaat tijdens het rijden niet altijd in dezelfde stand staat. Kijk even op deze link, dat is makkelijker alsdat ik een heel verhaal hier moet gaan ophangen; http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... ostaat.htm
|
17 jul 2017 16:28 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Plof! Oeps...
Ik merk in de winter wel dat mijn lagetemperatuursthermostaat werkt. Als het fris genoeg is buiten dan gaat de temperatuur in het dashboard bij wat hogere toeren lopen (hoger waterpompdebiet) significant naar beneden. Om zich daarna weer te herstellen. Duidt erop dat er ineens meer koeler water aangevoerd wordt. En ja de auto is warm gereden gebeurt na een fikse rit van 1,5u. Heb wel de Resto mods dus grotere waterpomp die ook nog eens sneller draait. Thermostaat op een andere plek. En ik heb ook een 3de radiator.
|
17 jul 2017 16:42 |
|
|
onderblok
BMW E30 M3
|
Re: Plof! Oeps...
Mayonaise: heb ik u op wonderschone foto's in een rode BMW op de ring zíen rijden?
|
17 jul 2017 16:43 |
|
|
mayonaise
|
Re: Plof! Oeps...
Nope, wasn't me.. nog nooit op de Ring gereden, staat op de planning, dat wel.
|
17 jul 2017 19:01 |
|
|
mayonaise
|
Re: Plof! Oeps...
Dat is dan al geen standaard 911 meer als je thermostaat elders, anders en met groter koel circuit zit. Eigenlijk ben je dan op dat moment over gedimensioneerd qua koeling.. Je zou dan eigenlijk een aparte thermostaat moeten zetten met bypass van die 3e radiator.
|
17 jul 2017 19:04 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Plof! Oeps...
Volgens die theorie heb je dan geen verwarming meer als je te snel rijd.Dat is natuurlijk verkeerd geïnterpreteerd en onzin. Ik blijf er bij, dat eens opgewarmd, de motor altijd voldoende temperatuur genereert om de thermostaat open te houden.
Mee eens, maar hij blijft niet altijd 100% open, dat hangt dus af van de omgevingstemperatuur. Lees het stuk van Frans D maar goed door. Dat is een goede uitleg van hoe het koelcircuit werkt. Mooi stukje waaruit een geïnteresseerde kennis kan halen.
Laatst bijgewerkt door vaudi op 17 jul 2017 21:27, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 jul 2017 19:35 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Plof! Oeps...
Met de lage temperatuursthermostaat en Resto koelmod (997 pomp? die ook nog ns sneller draait) merk ik bij lage buitentemperaturen in de winter een dip in de koelwatertemperatuur op het dashboard wanneer ik op de snelweg bv 3000 toeren rij en dan terugschakel naar 5000 toeren. Hogere rpm betekent meer (koud) koelwater naar binnen. De temperatuur stijgt daarna weer terug naar normaal (nog steeds 5000rpm). Duidelijk teken dat de thermostaat bij koude wel in zijn werkgebied zit. En ja dit gebeurt ook na 1u of 2u rijden. Dus alles is goed 'warm'. Heb ook de 3de radiator.
|
17 jul 2017 20:33 |
|
|
onderblok
BMW E30 M3
|
Re: Plof! Oeps...
zoveel belgen met mayo als nickname... leek te toevallig, anyhow.
|
17 jul 2017 21:35 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Re: Plof! Oeps...
Stel dat het blok voorin de auto had gelegen, zouden we dan geen plof meer hebben? Oftewel: komt het door de positie van de motor dat dit euvel zich aandient of gewoon een fout van de ingenieurs?
Transaxels gevoelige IMS Lager niet.......toch?
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
25 jul 2017 8:28 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: Plof! Oeps...
heeft het niet met het IMS lager te maken (intermediate shaft bearing) als dat niet voldoende smering krijgt gaat de krukas vibreren en gaat de motor uiteindelijk knock out. Op Rennlist zijn hele revisies te zien en modificaties om de smering te waarborgen...in de USA met de daar heersende claim cultuur (I sue your ass !!) heeft het Porsche AG al aardig wat gekost.
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
25 jul 2017 16:44 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Plof! Oeps...
IMS en krukas zijn wat anders. IMS drijft de nokkenassen aan. Krukas kan ook stuk. bv. bij gebruik lichtgewicht vliegwiel. Of bij hydrolock in de cilinders, bv als de AOS stuk is en er via de inlaat olie de cilinders inkomt.
|
25 jul 2017 18:35 |
|
|