|
Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
09 sep 2005 14:52 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Welke Pirelli's ?
Ik rijd met P-Zero Asimmetrico en ondervind toch goede grip. Alvast nog geen schuivers gemaakt (misschien rij ik wel te traag...) of ingrijpend PSM
|
09 sep 2005 17:00 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Was niet de bedoeling, maar past -qua opmerking- volgens mij wel bij de discussie...
Toch?
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 sep 2005 17:55 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Ik wil hier graag even wat over zeggen, ik heb misschien niet de tijd om elke vraag te beantwoorden die hieruit voortvloeit, maar ik beloof het in ieder geval te proberen :)
N-coderingen. De N-codering geeft aan dat de band in kwestie afwijkt van de standaard versie van dezelfde band en dat hij voldoet aan een bepaalde Porsche specificatie/vrijgave.
Wat is er anders aan een band met N-codering? Dat kan van alles zijn. Porsche krijgt een nieuw type band aangeboden om te testen voor vrijgave. Voor de bandenfabrikant een prestige kwestie, en die wil best tegemoetkomen aan de wensen van een prestigieuze autofabrikant.
Porsche test het ding, dat kunnen zij als geen ander, laten we wel zijn, en rapporteerd de bevindingen en wensen aan de bandenfabrikant. De fabrikant gaat weer aan het werk (het is natuurlijk nooit in een keer goed) en perfectioneerd zo'n band. Porsche kan verzocht hebben de compound iets aan te passen, de afrolomtrek voor en achter meer op elkaar af te stemmen, de wangen stugger of slapper te maken, etc. etc.. De band evolueerd tot een band die Porsche's goedkeuring verdient.
Veeeeel te duur om *alle* (bijvoorbeeld) Continental Sportcontact II's zo te produceren, dus laten we die speciale banden voor Porsche met een N-codering kenmerken. Mercedes heeft dat ook, en misschien andere autofabrikanten ook wel.
Banden met N-coderingen zijn volgens mij pas in de late 80er/vroege 90er jaren onstaan (pls correct me if I'm wrong), en werden zelfs met terugwerkende kracht geadviseerd voor Carrera 3.2s (Let wel, dit heb ik misschien niet zwart op wit).
Carrera 4 eigenaren. Het centrale differentieel valt niet of nauwelijks onder fabrieksgarantie (ik denk) omdat Porsche niet kan controleren met welke banden er is gereden. Zonder N-coderingen kan het zijn dat de banden verschillende afrolomtrekken hebben met alle nare gevolgen van dien.
Banden moeten van hetzelfde merk in een voorgeschreven combinatie en van gelijke N-codering zijn. N-1 voor met N-2 achter mag (kan) niet. Het cijfer achter de N-codering geeft een bepaalde "stand" aan, en loopt op naarmate een band verder geperfectioneerd/geevolueerd is of zelfs vervangen door een geheel nieuw type. Porsche adviseerd expliciet dat N-coderingen niet gemixt mogen worden.
Er zijn mensen die "het verschil" niet merken of merkten. Dat kan. Er zijn ook mensen die hun 993 terugbrachten na een servicebeurt -waarbij ook banden vervangen waren- met klachten omtrend het weggedrag. Nader onderzoek leerde dat er verschillende N-coderingen onder de wagen zaten.
Porsches met de motor achterin zijn ontzettend gevoelig wat afstelling van het onderstel betreft. Porsche heeft de wielbasis vergroot bij de vroege 911's om dit enigzins te vervagen en mensen in de autosport zullen beamen dat een 911 onderstel veel moeilijker is af te stemmen dan van menig andere bolide.
Mag ik het zeggen? Neem alstublieft de adviezen van Porsche ter harte. Zelfde merk rondom, zelfde N-coderingen. Er zijn voorgeschreven toleranties voor het vervangen van een (1) band maar die weet ik helaas niet uit m'n hoofd.
Verzekering? Ik herinner me een '94er 993, aardig in de kreukels. Schermpje voor en achter, alle draagarmen aan een kant, versnellingsbak gescheurd. Hfl 55.000,- schade. De man kwam uit een 944 en had deze auto slechts enkele weken. Ik meen dat hij Fuldas voor had zitten, zonder N-codering, en Bridgestones of Contis met N-codering achter. Hij had geen idee wat er mis gegaan was. Ik fluisterde de man toe dat de banden onder de wagen wellicht niet echt geholpen hadden het ongeluk te voorkomen, toch stond de man erop slechts de band te vervangen die tijdens het ongeluk aan flarden was gegaan. Voor mij onbegrijpelijk. Porsche is erg duidelijk in hun advies, mocht er een slimme verzekeraar zijn die een claim van 55.000 gulden in de bus vind, dan kun je mijns inziens best wat tegengas verwachten, verzekeringsmaatschapijen kennende.
Goede banden? Tja.. moeilijk hoor.. Mag ik het zeggen? Continental, en nog mooi om te zien ook. Regelmatig op het circuit? Dan komen de Bridgestones om de hoek kijken. Pirelli? Moet je geluk mee hebben, de ene set is de andere niet. Michelin heb ik weinig ervaring mee, klinkt zo Frans, als dat een argument mag zijn.
Mocht iemand onvolkomenheden aantreffen in het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor correcties, aarzel ook niet om het hier te posten.
Cheers,
Brian
|
11 okt 2005 1:27 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Gewoon het advies voor een 968 met 17" raadplegen lijkt mij. Deze hadden trouwens wel een afwijkende en weinig voorkomende ET aan de voorwielen dacht ik.
Brian
|
11 okt 2005 1:41 |
|
|
John
Cayenne
|
Duidelijk verhaal, klasse.
John.
die morgen alweer aan zijn derde setje achterbanden gaat beginnen, en wederom de conti sportcontact II (N2), doe ik gem. 18000 (pittige) kilometers mee.
|
11 okt 2005 8:21 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik deel je mening, maar er zijn er andere.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
11 okt 2005 8:35 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
duidelijk verhaal
_________________________________________ Got coffee?
|
11 okt 2005 9:03 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dit geldt alleen indien een bepaalde band in een bepaalde maat MET en ZONDER N-codering te verkrijgen is. En zelfs dan hoeft het niet per sé. In ieder geval een N op de zijkant en het feit dat er een bedragje naar Porsche gaat. Er kan meer zijn gewijzigd, maar dat hoeft dus niet. Sommige banden zijn van zichzelf goed genoeg. Dat is natuurlijk niet waar. Nee, Conti gaat gewoon geen geld afdragen aan Porsche bij bandenmaten die nooit door Porschisten gekocht zullen worden. Het zou mij werkelijk verbazen indien de Sportcontact II in een niet-Porschemaat daadwerkelijk afwijkt van de N-gecodeerde band (behoudens de maatvoering uiteraard). Waarom zou men inferieure banden produceren? Of gaan we hier weer op de tour dat Porsches wezenlijk zwaardere eisen aan banden stellen? De tolerantie van PDAS is 6%. Je gelooft toch niet werkelijk dat er ZO VEEL verschil in zit? Dat is een groter verschil dan 255/40/17 en 215/45/17 (5% verschil). Mind you: bij zulke verschillen tussen voor en achter heb je wel een probleem, maar dit zijn ook gewoon verschillen die met het blote oog waar te nemen zijn. En het P-zero systeem dan? Dit klopt volledig. Geldt zowel voor Porsches MET als Porsches ZONDER N-coderingsbanden. Leg mij nou eens uit waarom we met z'n allen een merk als Bridgestone links moeten laten liggen OF banden van Bridgestone nemen die technisch achter lopen (want al vele jaren geleden op de markt gekomen). In NL? GEEN ENKELE KANS.
Bij deze.
Mijn advies is: laat je gewoon voorlichten door iemand die verstand heeft van banden en neem een band die past bij JOUW wensen. En laat je niet gek maken door de N-codering. Die kost geld en het is maar de vraag wat je er voor terugkrijgt (behalve de zegen van Porsche).
Nog iets: b.v. voor de 964 C4 wordt aangeraden (niet door Porsche, maar door anderen die er veel mee hebben getest) om bij 255/40/17 achter niet te gaan voor de 205/50/17 die wordt voorgeschreven, maar 215/45/17 of nog beter 225/45/17 (met gebruikmaking van 5 mm shims en eventueel rollen van de wielkast om schuren te voorkomen). Dit advies wordt gegeven om het ingebouwde onderstuur (met het oog op US jurisprudentie waarbij een autoproducent aansprakelijk kon zijn voor een ongeval met een auto die achterwaards (dus met overstuur) de weg af was gevlogen werd ingebouwd eind jaren 80...), al dan niet verder, te neutraliseren. Maar je zal met dit advies Continental Sportcontact 2 willen monteren... Dan zul je toch de N-codering moeten laten vallen. N-codering is gewoon niet altijd beter. Je weet met N-codering wel zeker dat het goed is (dat kan wat waard zijn, en dat is maar goed ook, want je betaalt ervoor).
Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2005 18:30, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 okt 2005 9:34 |
|
|
John
Cayenne
|
Ik heb wel is nieuwe Bridstones onder mijn 3,2 laten leggen indertijd, dat waren ze zonder een of andere codering, man ik heb er nog spijt van, wat een stuiterballonnen waren dat.
Verder laat ik me wel degelijk door specialisten informeren, de keus van de Conti sportcontac II met N2 codering heb ik wel overwogen genomen, en wel hierdoor.
1. Eigen ervaring, na 18000 km zeer tevreden.
2. Advies van Jaap Brand (gerenomeerd NPC'er en forummer) die is jarenlang directeur geweest van diverse bandenketens, en weet het wel, alhoewel hij ook Michelin adviseerde.
3. Advies van Porsche Wittebrug (en niet vanwege de Pon belangen).
4. Advies van mijn eigen onafhankelijke bandenboer (Zonneveld Banden).
5. Ervaring van andere Porschisten, ook van hier (PF).
6. Prijs/kwaliteit verhouding.
deze 6 gaven de doorslag.
|
11 okt 2005 10:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat jij ze niet fijn vond wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. Bandenkeus is vaak persoonlijk, net als onderstelafstemming.
Tuurlijk kan de keuze op een N-codering band vallen. Ikzelf neem op dit moment de Sportcontact 2 ook in overweging, maar aan de voorzijde zal deze geen N-codering krijgen omdat ik voor 225/45/17 zal gaan. Achterzijde wordt 255/40/17, dus wel met N-codering (mits het de Sportcontact wordt).
Het feit is en blijft dat de N-codering niets meer en niets minder inhoudt dan dat Porsche die banden onder Porsches (en dan de nieuwste modellen, men trekt echt niet nog een 3.2 of 964 uit het rek) heeft getest en heeft geoordeeld dat de band voldoet aan de norm van Porsche. Maar die norm hoeft jouw norm niet te zijn. Even nog terug naar de 964 C4. Deze heeft achter een stabilisator van 18 mm. Hij gaat echter beter rijden met een stabilisator van de 964 C2 (21mm of 22mm). Toch zal Porsche adviseren om de 18 mm te nemen. Waarom? Omdat men het toen zo heeft bedacht (en de reden waarom heb ik reeds boven beschreven). Dat kun je slaafs volgen, maar je kan ook kiezen voor een optie die door velen is getest en (door hun) als duidelijk beter is bevonden.
|
11 okt 2005 11:47 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Zoekfunctie gebruiken: zoekterm "eigenwijs" uitkomst: topic "goekope merk banden" + Devils son
|
11 okt 2005 12:14 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zijn de inhoudelijke argumenten op?
|
11 okt 2005 12:30 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
11 okt 2005 12:48 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Neem aan dat je met shims spoorverbreders bedoelt,
kan me niet voorstellen dat een "deskundige"dit adviseert.
|
11 okt 2005 12:54 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Toen Columbus beweerde dat de aarde rond was moesten de mensen ook lachen om zoveel domheid...
|
11 okt 2005 12:56 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Nadat alle inhoudelijke argumenten de revue zijn gepasseerd, schieten verdere woorden mij tekort ...
|
11 okt 2005 13:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
I'll take that as a yes...
|
11 okt 2005 13:11 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
|
11 okt 2005 13:12 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Kom maarrrrrrrrrrr jongens komakomakomaaaaaa....
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
11 okt 2005 13:14 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Herhaling van hetgeen reeds is gezegd voegt niets toe ... vandaar mijn korte commentaar kan er wel om lachen ...
Zoekterm "Devils son" uitkomst: reïncarnatie van Columbus
kom maar, kom maar, kom maar ...
|
11 okt 2005 13:28 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Vertel eens, waarom niet (ik weet dat spoorverbreders vaak nadelen hebben, maar het gaat hier om 5 mm)? De deskundige die het (o.a.) adviseert is Adrian Streather, die op het gebied van de 964 hoog aangeschreven staat. Op basis van uitgebreide tests in samenwerking met mensen die verstand van zaken zouden moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2005 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 okt 2005 13:49 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
Tsjonge, tsjonge . . . . .
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
11 okt 2005 13:49 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
11 okt 2005 13:50 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Deskundigen op gebied van de racerij.
En om onderstuur te verminderen heb je ook nog andere mogelijkheden.
|
11 okt 2005 17:38 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|