Porsche Boxster S 987 accu...
Beste mensen,
Een paar maanden terug heb ik eindelijk mijn eerste Porsche gekocht.
Ik heb er elke dag plezier van, echter gebruik ik de auto veeeel te weinig.
Afgelopen week me georiënteerd op acculaders en uiteindelijk een CTEK MXS 5.0, met accu- en sigarettenaansteker-stekkers besteld.
Waarschijnlijk net te laat, vandaag tref ik de Boxster aan met een compleet lege accu...
Resultaat, sleutel in de deur (afstandsbediening wordt preventief al eerder uitgeschakeld), geen reactie, behalve een luid loeiend alarm.
Dat werkt dus goed.
Niets aan de hand, want ik heb startkabels in de auto liggen, in de bagageruimte.
Uhm... probleem, want deze worden allebei elektronisch ontgrendeld bij Porsche.
Bij een lege accu blijven deze dus ook gesloten.
Startkabels incl. startaccu geleend, en dankzij Google, het aansluitpunt in de zekeringkast gevonden.
Bagageruimte(s) hiermee ontgrendeld en auto gestart middels kabels; startte perfect en direct.
Voor de zekerheid een goed uur gaan rijden, waarna het tijd was voor koffie.
Maar... vervolgens wilde de auto weer niet starten, wel enige maar minimale respons van de accu.
Weer gestart middels kabels; wederom perfect.
Hopelijk is mijn accu niet helemaal overleden, ik zal de RECON optie van de nog binnen te komen lader meteen eens testen?!
Vervolgens laat ik de accu nog wel even checken, en anders een nieuwe erin helaas.
Nu komt mijn vraag, of eigenlijk vragen:
Heeft iemand ervaring met aftermarket accu's, bijvoorbeeld van Varta?
Mijn huidige accu is een originele Porsche 80 Ah, onderdeel 999 611 080 20.
Vervangen kan ik, neem ik toch aan, makkelijk zelf, of moet ik nog ergens rekening mee houden?
(Eerst de min-pool los en als laatste weer vast.)
Zit er op andere/niet originele accu's tegenwoordig nog zo'n "ontluchting/ontvochtiging"(?) of vervalt dat?
Hoeft dat slangetje dan niet meer bevestigd te worden, en kan dat probleemloos?
PS: Zal ik wederom, indien vervangen nodig blijkt, gaan voor een 80 Ah, of voor een (nog) zwaardere?
Ik zie bijvoorbeeld al dat een Varta startcapaciteit 740 A is, bij 80 Ah, terwijl de Porsche "maar" 580 A is?
Ik hoor het graag en ik houd jullie op de hoogte.
Hartelijke groet,
Günther