Auteur |
Bericht |
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
alle oudjes verplicht op V power ??
Bezitters van ruim 800.000 oudere auto’s worden op kosten gejaagd nu ze na de naderende invoering van de ’groene’ E10-brandstof zijn aangewezen op dure premium-benzine.
Wat is hier nu weer van waar?(bron televaag) Het is pas over 3 jaar maar toch. Zouden onze Porsche's daar ook niet tegen kunnen, of toch maar op de dure V power overstappen?
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
Laatst bijgewerkt door renetrzes op 02 aug 2017 16:58, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 aug 2017 16:50 |
|
|
harryv8
911 -996 2004
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Zou voor de zekerheid gewoon een flesje "ethanolkiller" in de auto leggen en dat bij twijfel toevoegen
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
02 aug 2017 16:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Even een paar autoweek-forum-quotes uit 2012 | | | | Citaat: Zonder voorzorgsmaatregelen kan de nieuwe E10 benzine niet gebruikt worden in oldtimers. Hieronder een aantal tips van de FEHAC waarmee onaangename verrassingen voorkomen worden bij gebruik van deze nieuwe benzinesoort in klassieke voertuigen.
Invoering van de E10 benzine Benzine E10 bevat 10 volumeprocent ethanol en vervangt in de toekomst de loodvrije 95 benzine met maximaal 5% ethanol (normblad EN 228). De introductiedatum van E10 verschilt per land. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Het beste advies is het overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om ethanolvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van: • opslag in de benzinetank en het reserve brandstof reservoir • toegepaste materialen in het systeem • interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10 • interne vervuiling van het systeem op de lange duur
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir Ethanol (een alcoholsoort) is hygroscopisch d.w.z. het trekt water aan. Door het ‘ademen’ van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht aangezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel op de bodem van de tank. Advies 1: Bij langdurig niet-gebruik, het klassieke voertuig wegzetten met een volle tank. Klein reserve brandstof reservoir gebruiken. Advies 2: Plaats het voertuig in een ruimte met zo constant mogelijke temperatuur. Advies 3: Bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation. Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal zes maanden behouden.
Toegepaste materialen in het brandstofsysteem Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur: Niet bestendig zijn: natuurrubber NR, butylrubber IIR. Wel bestendig zijn: Nitrile rubber NBR, Viton en de oplossing is waar mogelijk NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating is wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. De vlotter van benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10 Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in het brandstofilter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte. Advies 1: Filter regelmatiger controleren op vervuiling en vaker reinigen of vervangen . Advies 2: Doorzichtig leidingfilter toepassen. Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling op de lange duur Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het hele brandstofsysteem kan leiden. Met dit probleem is nog weinig ervaring en er is ook nog niets concreets aan oplossingen in de literatuur gevonden. Bij OldtimerNieuws was eerder al wel een mogelijke oplossing te lezen | | | | |
Wat is er in de tussenliggend 5 jaar allemaal ontwikkeld
|
02 aug 2017 17:44 |
|
|
986afterfjr
Porsche Macan SBergambacht
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Volgens www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....
|
02 aug 2017 17:53 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Valt wel mee, schrijft'ie
|
02 aug 2017 18:22 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
zijn alleen maar een paar luchtkoelers niet geschikt
|
02 aug 2017 18:54 |
|
|
205forever
Porsche 356 Speedster Intermeccanica 1972 1.6
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001
|
02 aug 2017 18:57 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 aug 2017 19:18 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Om bij de oudjes te blijven want daar gaat het om http://s.hswstatic.com/gif/porsche-911-121-6-12.jpgDenk er wel eens aan om mijn 964 zo te stickeren voor twee jaar ofzo
_________________________________________ remmen is angst
|
02 aug 2017 19:51 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
"Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001 "
Heeft toch met de leidingen te maken die niet tegen het agressieve ethanol kunnen en de electronica die de ontsteking niet aanpast.
Laatst bijgewerkt door Binko op 02 aug 2017 20:54, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 aug 2017 20:34 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Ik neem aan dat de meeste oudjes en ook de nieuwere P's veelal RON98 tanken? Dus ik zie (nog) geen probleem
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
02 aug 2017 20:42 |
|
|
Toeterboy
996 MK2 TargaEtten-Leur
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?!
|
02 aug 2017 20:49 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Het ging me niet om de auto (of de stickers) maar om dat tankstation.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 aug 2017 21:43 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
V-power is geen 98 ron! Dit is 95ron met anti-klopmiddel. Ik tank werkelijk nooit Shell, ook niet met andere voertuigen. Overigens is er in ons land ook geen motorsporter te vinden die de rotzooi van Shell gebruikt! wel die van Firezone (102) en BP (98)! En uiteraard Aspen, en nog wat van die speciale zooi. Maar die koop je niet voor 1,80 per liter.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
03 aug 2017 1:00 |
|
|
Url
911 SCBelgie
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Ik tankte met mijn 911 SC van 78 tot vorig jaar altijd 95 aangezien het geen nut heeft om 98 te tanken bij mijn wagen. Nu ze in Belgie 95 vervangen hebben door E10 ben ik genoodzaakt om 98 te tanken. Iemand ervaring met die ethanol killers / additieven / ... ?
|
03 aug 2017 8:28 |
|
|
harryv8
911 -996 2004
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
tank de laatste tijd met de klassieker ( TR6) Gulf Challenger benzine octaan 100 iets duurder , heeft landelijke dekking , ben er uitermate tevreden over .. het zg ' pingelen " is weg.
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
03 aug 2017 8:35 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
een ieder zal zijn mening wel weer klaar hebben maar Porsche`s van gemiddeld na 1970 vinden RON 98 of meer erg lekker en het verschil zal men merken. die 2 van mij krijgen alleen maar RON 98 of meer, het lekkerste lopen ze op BP ultimate en nog beter met de RON 102 net over de grens. mijn 996 Turbo loopt zelfs slecht op RON 95. heb dat 1 keer moeten tanken omdat de 98 niet voorhanden was maar was blij dat ik hem weer snel kon volgooien met 98. stotteren, slecht trekken en gevoelige IMS Lager doet dat ding op 95
_________________________________________ Picasa album
|
03 aug 2017 10:09 |
|
|
giulia
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
V-Power is RON 95 (wettelijke benaming) maar Octaan 97 (waardoor het geen RON 98 mag heten)
|
03 aug 2017 10:50 |
|
|
mivali
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Deze site is zeer betrouwbaar, de informatie komt rechtstreeks van ACEA, de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten. Ik snap je voorbeeld van de Peugeot, maar dat is zoals Peugeot het aan ACEA heeft meegedeeld destijds.
|
03 aug 2017 11:00 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Het heeft toch vooral met de leidingen en rubbers te maken die niet tegen de ethanol kunnen.
Dus Peugeot voorbeeld kan best kloppen, zelfde blok ander leidingwerk...
Met de spyder enkel 98, als het moet vpower en als er echt niets anders voor handen is een paar liter 95, om daarna snel weer af te toppen met 98.
Bij de daily is het niet anders (bmw e46 330i)
Prijsverschil haal je er uit door een iets gunstiger verbruik, dus dat maakt niet veel uit
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
03 aug 2017 11:20 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Oké maar begrijp ik hier nu uit dat onze oude(re)Porsches over 3 jaar dus wel op de of v power of soortgelijke brandstof bij andere maatschappijen over moeten gaan ?
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
03 aug 2017 11:54 |
|
|
Kappi2907
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Shell V-Power in NL is RON97. https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_ra ... tane_IndexVoor luchtkoelers is het advies RON98 te tanken. Vanaf de 964 worden er klop sensoren toegepast.
|
03 aug 2017 12:05 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
V-power is RON95, die zich door additieven gedraagt als RON97 Het is maar hoe je het wilt zien. Door dit in een mooi jasje te verkopen, lijkt het op super, maar is het niet! Je betaald overigens wel de hoofdprijs voor deze rommel.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
03 aug 2017 12:29 |
|
|
Kappi2907
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
RON bepaalt hoe makkelijk brandstof ontbrandt, hogere RON voorkomt te vroege detonatie ook 'kloppen' of 'Pingen' genoemd, timinig ontsteking wordt dan vertraagd (dus minder vermogen). Dus als men aangeeft dat de brandstof RON97 is, dan moet dit ook zo zijn als het gaat om de weerstand tegen te vroege ontbranding, te vroege ontbranding heeft weer met compressie te maken. Shell V Power in Duitsland is RON100 door toevoegingen.
Laat ik je een geheimpje verklappen. RON wordt bepaald door toevoegingen, dit staat los van het merk brandstof, dus of het nu Shell of een ander merk is.....
BP RON98 is de betere brandstof door met name de reinigende werking. Kwaliteit brandstof wordt dus niet bepaald door het RON niveau.
De vuistregel: compressie tot 1:9½ = normale (95) benzine, compressie boven de 1: 9½ = super (98) benzine
Je conclusie dat Shell meuk is, is natuurlijk nergens op gebaseerd. Bevestigd wederom het niveau wat de laatste jaren op dit forum wordt bereikt. De tijden van Cabrio Wim zijn vervlogen tijden.......
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 03 aug 2017 13:04, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 aug 2017 12:42 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Hoezo rommel, ding van mij draait niet anders dan met Ron98/100/102 van welk merk dan ook..... Iig geval ik merk geen enkele verschil, en ga echt niet kilometers omrijden voor een bepaalde merk. Nu heb ik het gemakkelijk want ik betaal voor een liter Ron98 gemiddeld net geen 1.40 hier over de grens....keuze uit Aral/Shell/Avia..en dat hangt weer af waar ik mijn boodschappen over de grens doe...
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
03 aug 2017 12:44 |
|
|