Auteur |
Bericht |
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
mooie VW BUS
|
21 aug 2017 20:35 |
|
|
Wing
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
ik weet het niet hoor. Maar ik zie sinds 2015 volgens mij geen daling in de prijzen. De 911's zijn over het algemeen ook fors duurder geworden. De Ferrari 308 is van 30 a 35K gestegen naar 50 tot 75K. Een Mercedes Pagode leverde een paar jaar geleden vanaf zo'n 30 a 35K op. Nu ongeveer 65 a 75K. De laatste tijd zijn de R107's (280 SL's tot 500 SL's) uit de serie '71 - '89 ook hard omhoog aan het gaan.
Hoezo daling ...? Sommige auto's blijven overigens wel behoorlijk vlak zoals een Triumph TR6, een Spitfire, een MG A of B. Deze prijzen blijven hangen. Maar er zijn wel degelijk auto's die in waarde stijgen...
|
05 sep 2017 20:20 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Ik hou met name de Ferrari-markt in de gaten: de VRAAGprijzen zijn enorm gestegen, maar er wordt al twee jaar niets verkocht! Onlangs een mooie 348 zomaar van 79K naar 69K gezakt....ze vonden zelf waarschijnlijk de VRAAGprijs toch ook iets teveel van het goede. En wat stelt 10.000,- eurietjes nou eigenlijk nog voor. En nóg wordt deze niet verkocht. 355's idem, hoewel deze eigenaren wat hardnekkiger zijn in het laten zakken van de prijs. Maar ook die zullen het licht gaan zien. Reden: er is niets speciaals aan deze auto's, behalve de rijeigenschappen. Er zijn er erg veel van geproduceerd, de running costs zijn absurd hoog, en een Ferrari roest nou eenmaal in ons klimaat...wil een investeerder dan een SC of een 348 hebben? Ik denk van niet: elke week wordt de markt overspoeld door nog meer 'speciale' auto's. Ze komen uit Japan, vooral Italië, de V.S., en heel langzaam komt er ook weer wat terug uit het Oostblok. Porsches dito: er is erg veel aanbod, maar het blik 'investeerders' raakt ook zo'n beetje leeg. In het hoogste segment houdt de markt nog wel goed aan: 2.7 RS, 964 RS (hoewel ook onder druk), F40, Countach, Miura, Gulwing, en wat raceauto's met een verleden. Komt nog bij dat het aantal liefhebbers een uitstervend ras is. Zelfs hier prediken een aantal hoe fijn een auto op batterijen is. Bij het rijexamen wordt straks gevraagd of U het knopje weet waarmee de auto ingeparkeerd kan worden ("The button that does "BEEP" ) Dan hou je een grote groep liefhebbers over, die écht geen 60K voor een moegestreden SC willen/durven/overwegen neer te leggen. En zéker niet om er van te genieten in de weekenden. Daarin ga ik dus mee met Ferry P. Daar komt nog bij dat bijvoorbeeld Porsche eindeloos GT3's blijft produceren.....uiteindelijk heeft zo'n beetje elke P-liefhebber straks zo'n inmiddels niet-meer-unieke auto in zijn schuur staan. Hell, ik doe er nog een schepje bovenop: elk huishouden heeft straks een unieke 'klassieker' in de schuur staan....dan blijft alleen het grote ruilen nog over.... Respect voor de man die zijn 930 al 30 jaar rijdt, en probeert er een miljoen kilometer op te zetten! Dat is waar het eigenlijk om zou moeten gaan, en niet op basis van speculatie. Overigens wacht elke handelaar op de kip met het gouden ei, maar over de prijzen valt momenteel wel goed te praten. Die kip laat vaak, zelfs steeds vaker, op zich wachten
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
06 sep 2017 0:39 |
|
|
Marquez93
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Helemaal mee eens
|
06 sep 2017 1:25 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
@steef: ik vrees dt je gelijk hebt. Raar momentum in de markt.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
06 sep 2017 8:00 |
|
|
ccr-timo
Heikant (zws-vl)
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
na er 2 binnen gehad hebben en nu die van mijn pa (348) aan het doen ben, kan ik het tegendeel bewijzen dat ze niet roesten net als ne porsche en deze is uit de periode van de 964, en die zijn er meestal anders aan toe.
_________________________________________ http://www.ccr-vanleuven.nl
|
06 sep 2017 8:21 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Hoe verder van de kust ook hoe beter het is. Groot verschil of je in west of oost je auto parkeert.
|
06 sep 2017 8:27 |
|
|
ccr-timo
Heikant (zws-vl)
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
tuurlijk
_________________________________________ http://www.ccr-vanleuven.nl
|
06 sep 2017 8:46 |
|
|
harryv8
911 -996 2004
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Afgelopen weekend in Beaulieu geweest en ook bij Bonhams gaan kijken , prijzen dalen voor de wat "gewonere" auto's veel aanbod. Auto's met race historie stijgen door . Het zg meeliften op het merk is een beetje over lijkt mij. Handelaren daar verwachten toch een verdere daling , mede door het grote aanbod uitblijven van "beleggingsinvesteerders " in " normale " klassiekers.
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
06 sep 2017 8:57 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Timo, wat Kheldar zegt klopt! Overigens roesten de treeplanken van zowel de 348 als 355 standaard weg! Dus als die van jullie in goede staat waren, dan waren ze al een keer vervangen. De carrosserieën zijn overigens meestal goed, maar vooral overige zaken gaan eraan! Het plaatje is altijd mooi om naar te kijken, maar onderhuids gaat er wel het 1 en ander mis...het zijn échte hobby-auto's. Er is altijd wat aan te doen. En das dan weer het fijne aan een Porsche, dat gaat een heel stuk beter.
Overigens je vergelijk met de 964 gaat niet helemaal op: daar is altijd een enorm verschil in gebruik. Wel eens een 348 met 3 ton op de teller gezien? Die ook in de winter werd doorgereden? Dat hoef je met een 348 niet te proberen!
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
06 sep 2017 9:29 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Ok ok het was een beetje een korte stellingname. Ik heb hier op kantoor een hoop collega's die hun mooie oltimer vanuit het (zonnige/drogere) buitenland mee met hun boedel naar Nederland hebben verhuisd en die in de loop van de tijd hier (6-7km) van de kust hun wagen opeens bijna letterlijk zagen wegroesten. Heeft te maken met de hogere vochtigheid en de halogenen (jood, chloor, fluor) uit het zeewater die in de lucht 'verneveld' corrosie versnellen. Zelfs RVS gaat er sneller door oxideren omdat de normaal stabiele dunne oxidelaag die op RVS gevormd wordt niet meer stabiel is in de aanwezigheid van deze halogen (zout is natriumchloride). Maar goed dat is alom bekend. Hoe verder weg van de kust hoe minder deze halogenen in de lucht aanwezig zijn hoe minder agressief de roest om zich heen bijt.
|
06 sep 2017 10:47 |
|
|
giulia
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Afgelopen zaterdag bij een gaaf evenement geweest waar het helemaal niet over geld, waardestijging of beleggen ging maar over bouwen, rijden en lol maken. Wat een verademing. Meest waanzinnige hotrods, standaard Porsches en een 9FF met 1150 PK Was zelfs een Spanjaard op af gekomen en die had 1900 km gereden voor dit eendaagse evenement. Wil mijn 964 ook nog kopen...
|
06 sep 2017 10:51 |
|
|
Mr.Borrie
924 - 986SDen Bosch
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Laatst een mooie discussie met een race maatje van mij hierover. Wij zijn beide begin 30 en als wij om ons heenkijken interesseert verder bijna niemand zich voor oude auto's. Laat staat dat ze er een zouden willen kopen. Ik verwacht ook dat binnen nu en 10-20 jaar er een enorme daling gaat komen als de huidige eigenaren komen te overlijden en de erfgenamen "dat oude ding" liever kwijt dan rijk zijn. Best wel heel erg jammer maar ik denk dat er echt meer aanbod dan vraag zal ontstaan en zelfs sommige bijzondere wagens op de sloop gaan belanden, want waar zet je het allemaal neer als je in een appartementje in de binnenstad woont.
_________________________________________ 924 + 986S My other ride is a Volvo
|
06 sep 2017 10:55 |
|
|
912
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Gedoe over die prijzen... Ik doe het al bijna 15 jaar zo, en ik ga het nog 30 jaar zo doen. Tegen die tijd zien we wel verder.... Onbetaalbaar, onvervangbaar (voor mij).
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
06 sep 2017 13:08 |
|
|
AlexPorsche
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Oxideren van RVS: viel me laatst ook op. De doe-het-zelf bouwmarkten leveren RVS 304 (aka A2) met beperkte bescherming. RVS 316 (ala A4) levert een veel betere bescherming in omgevingen zoals dichtbij de kust. Uiteindelijk voor mijn bouwklussen gewoon A2 genomen: omg. Eindhoven lijkt me ver genoeg van de kust...
_________________________________________ Do I look like I give a damn?
|
06 sep 2017 21:42 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Het probleem is dat elk RVS oxideert... eigenlijk heet het passiveren. Het oppervlak oxideert en vormt een harde stabiele 'oxidehuid' bijna op atomair niveau, paar atomen dik. Deze laag beschermt het metaal tegen externe invloeden. Let wel het RVS roest ook gewoon maar een stuk trager dan ijzer of anders gelegeerde staalsoorten.
Het probleem is dat als RVS in aanraking komt met zgn halogenen (Cl, I, F, Br, ...) wordt deze passivatielaag instabiel en poreus en breekt steeds af wat het doorroesten veroorzaakt. Denk aan gewoon ijzer en de roestschilfers die er opkomen en afbreken.
Afhankelijk van de legering van het staal kan de resistentie tegen deze invloed van halogenen op het staal worden verbeterd. Een staal is RVS als het op zijn minst 10,5% chroom bezit. 316 heeft tov van 304 het grote verschil dat het 2% Molybdeen bezit wat het beter bestand maakt tegen de invloeden van invloeden komende van de zee. Het percentage molybdeen in overige RVS soorten kan oplopen tot 7% afh. van de blootstelling en gebruik van het staal en hoe resistent men het wil hebben.
Ok we gaan te ver off-topic...
|
06 sep 2017 22:53 |
|
|
ccr-timo
Heikant (zws-vl)
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
dat jij dit allemaal weet zeg. maar heb je toch een probleem, want die van mijn vader staat 115K op de teller, en een kennis van ons heeft er een van meer dan 225K op staan, en dit zonder revisie. bij beiden zin de druppels nog niet vervangen en/of rot, en wij zien dit ook niet (wel of niet vervangen) want hebben er totaal geen verstand van. als ze doorrijden in de winter zullen ze rotten, dus op dat punt gelijk misschien aan porsche, en hebben er ook nog nooit een van binnen gehad (porsche) die niet rot was, ook al was er in de winter niet met gereden, of de laatste jaren zeer zware vertroeteld werd. ik wil porsche of een ander merk oldtimer totaal niet afkraken, want ben liefhebber van vele klassieke merken, maar door de vele autos die we al gedaan hebben schiet porsche tot en met de 964 er echt wel uit qua roest. denk dat ik niet overdrijf want is hier al dikwijls aangehaald met topjes van de ijsberg.
_________________________________________ http://www.ccr-vanleuven.nl
|
07 sep 2017 9:06 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
en de luchtkoelers maar denken dat de waterkoelers een probleem hebben
|
07 sep 2017 9:17 |
|
|
giulia
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Imagoprobleem is wat anders dan roestprobleem
|
07 sep 2017 9:59 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Nee, wat mij betreft juist leuk. Nog een kleine aanvulling/aanpassing: RVS 304: 18% Chroom; 8% Nikkel RVS 316: 16% Chroom; 10%Nikkel; 2% Molybdeen (zoals je al aangaf). Verder is er nog Ferritisch RVS (o.a 304/316), austenitisch RVS (serie 400) en Martensitisch RVS (ook serie 400)
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
07 sep 2017 10:26 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Antwoord op al uw vragen: 993 The Best Porsche By Far
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
07 sep 2017 10:37 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Hoho...volgens mij bedoel je second best Porsche by far Want iedereen weet dat de 964 met zijn roest en olieverslaving i.e. patina is tog wel de best Porsche by far is
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
07 sep 2017 12:07 |
|
|
driesvh
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Binnen 15-20 jaar heeft men enkel interesse in "moderne" oldtimers. Zie het als 356 vs 911. Tuurlijk heeft een 356 zijn charme, maar de overgrote massa gaat voor rijkwaliteiten en iets meer comfort. Dus... op de langere termijn komt de 997 als beste Porsche (911) uit de bus. Perfect balans tussen authentiek Porsche rijden en luxe
_________________________________________ 2005 997S Tiptronic - Bahrain
|
07 sep 2017 14:31 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
07 sep 2017 14:40 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Oldtimerprijzen blijven dalen sinds piek van augustus 20
Idd, 993, there is no substitute. En dit zeg ik, net als jullie, geheel onafhankelijk.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
07 sep 2017 15:02 |
|
|