Auteur |
Bericht |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Deze mag ook op een tegeltje. Ik ga hem dit weekend als ik wat meer tijd heb nog een paar keer lezen ...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 okt 2017 20:10 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Auto zonder historie zou ik sowieso overslaan. Genoeg keus met historie. En dan altijd AKK doen omdat historie op zich weinig zegt. En AKK doen voordat je aankoopt, ook als je garantie hebt. Met je geld in de zak is het net wat makkelijker praten over twijfelpuntjes qua maken of niet maken.
|
11 okt 2017 20:41 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Kan er ook kort over zijn. Een historie Boeit mijn helemaal niets. Nieuwe olie bandjes remblokje ruitenwisservloeistof???? In grote lijnen eens met horn
|
11 okt 2017 22:36 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Historie bepaalt natuurlijk (mits die volledig en juist is) wel degelijk de uitkomsten van een AKK. Namelijk de staat van de wagen op dat moment.
En ik heb liever dat die historie vastligt dan dat ik de verkoper op z'n blauwe ogen moet geloven.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 okt 2017 23:29 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Historie... ik vind het wel fijn om te weten of de potentiele aankoop ooit om een boom gevouwen is geweest, of die misschien uit twee niet origineel bij elkaar horende delen is opgebouwd, of een van de vorige eigenaren misschien is omgekomen op de bestuurderstoel tijdens een ongeluk.... dat soort dingetjes.... voor de rest (onderhoud) is een goede AKK voldoende.
|
12 okt 2017 8:09 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Ik bedoel dit niet vervelend hoor. Maar in welke 'historie' denk je deze zaken te vinden? De historie bestaat uit papieren die verzameld worden en bij een verkoop overgedragen worden. Het idee van deze papieren is dat deze positief bijdragen aan de de verkoop van een auto. In de map zullen geen krantenknipsels worden gestopt van een dodelijk ongeluk van de bestuurder, wanneer iemand een foto heeft gemaakt dat de auto om een boom gevouwen is of foto's waarbij 1 auto wordt geknutseld uit 2 exemplaren.
Ik sluit mij voor de rest aan bij MarkS: De aanwezige historie bepaalt de uitkomsten van een AKK. Maar alleen de AKK kan dit bevestigen.
|
12 okt 2017 9:42 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
.....en zelfs dat is niet altijd zo....
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
12 okt 2017 11:03 |
|
|
giulia
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Het is redelijk simpel...je kan geluk hebben of pech. AKK is momentopname. Al pakt het nog zo goed uit, week later kan je V-bak in de soep lopen of loopt ie in 1 keer op 5 pitten.
Ik heb mijn 156 GTA blind over de telefoon gekocht omdat ik geen tijd had om te kijken. Bleek een prima ding te zijn met wat hogere KM stand. Idem mijn zeldzame Maserati Biturbo Spyder...ook blind over de telefoon gekocht en was werkelijk een pareltje. Dit zijn toch auto's die bij de meesten als kwetsbaar bekend staan (op papier).
|
12 okt 2017 11:58 |
|
|
Grootje
Groningen
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Uit de historie zou je bijvoorbeeld op kunnen maken of de Porsche geregeld een beurt heeft gehad. wat is er in het verleden zoal vervangen. Daaruit kun je concluderen hoe de vorige eigenaren met hun geliefde speeltje zijn om gegaan. Verder heb ik vandaag even contact gehad met Porsche Groningen. zij konden mij alleen maar melden dat zij alleen maar de beurten van Porsches in kunnen zien die bij PON zijn uitgevoerd. en niet de beurten van andere Porsche dealers. Ik heb geen idee of Porsche Duitsland een landelijke database heeft om te zien of de Porsche ooit bij een dealer is geweest adv het VIN nummer. Weet iemand dat toevallig?
|
12 okt 2017 12:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Het gaat er om wat je van de historie verwacht. Als je verwacht dat het je enige garantie biedt dan kom je bedrogen uit. Ik ben het grotendeels met Horn eens. Een aankoopkeuring is altijd wijs om te doen. Het geeft je inzage in de op dat moment geldende staat van de auto en een overzicht van aandachtspunten en onderhoud dat je kunt verwachten. Dat de auto na 5 km terugrijden vanaf de AKK er mee stopt om wat voor technisch falen dan ook voorkom je er niet mee. Het geeft je enkel een goed inzicht in de staat van de auto en stelt je in staat een onderhoudsplan te maken voor jezelf. En als er echt achterstallig onderhoud of gebreken zijn aan de auto dan komen die er natuurlijk uit.
De onderhoudshistorie zelf geeft alleen een beeld hoe er in het verleden met de auto is omgegaan. Beurten op tijd uitgevoerd, reparaties die zijn uitgevoerd en door welk bedrijf ze zijn uitgevoerd. Daarbij zijn de stempeltjes in de boekjes zeker niet alleen heilig. Gespecificeerde facturen met daarop ook het VIN van de auto maken een historie pas compleet en 'waardevol'. Voor de technische staat van de auto zijn de laatste 3 jaren gedocumenteerde historie interessant. Voor inzage in de historie van de auto en hoe er mee om is gegaan geldt hoe verder terug in de tijd hoe beter. Maar nogmaals het zegt niet alles over de technische staat van de auto. Wel neemt men het mee in de taxatie van een auto en is het bij eventuele latere verkoop beter om wat gedocumenteerd te hebben. Maar ook al zou je een auto kopen zonder historie en je rijdt er een aantal jaren in en houdt de historie vanaf dat moment bij zal dat voor een potentiele koper wat meer vertrouwen geven.
Het blijft overigens opletten met historie en afgestempelde boekjes. Vooral in het buitenland wordt er nog wel eens mee gerommeld of is de hele documentatie "nooit bijgehouden". Onlangs nog liep een kennis van me tegen een ongedocumenteerde 911 aan in de VS. Was niks in het boekje bijgehouden, Carfax gaf een 'sluitende' km en onderhouds administratie aan maar bij een AKK bleek de auto in kwestie zo'n 120.000 miles meer op de teller te hebben staan dan wat de verkoper aangaf.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 okt 2017 12:57 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Porsche houdt wereldwijd in hun onderhoudsdatabase bij welke auto welke service heeft gehad. Dus ook in Duitsland is dat aan de hand van het VIN gewoon op te vragen. En idd, een specialist of garage om de hoek kan daar de onderhoudshistorie niet bijhouden. Een goed garagebedrijf echter meldt in ieder geval de auto in de NAP aan bij elke service behoefte.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 okt 2017 12:59 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Gewoon algemene inspectie laten doen. Een aankoopkeuring hoort daarbij. Om schade op te sporen kan je de lakdikte nameten. Waarbij je in het achterhoofd moet houden dat het gebruikelijk is dat bepaalde delen van de koets een respray kunnen hebben gehad. Waar je op gaat letten is niet zozeer de dikte zelf maar de variatie van de lakdikte per paneel. Je kan dan zo ook snel ontdekken of er kwistig is geplamuurd of niet.
Als de algemene indruk van AKK en staat van de auto goed is dan kan je het feit dat er geen onderhoudshistorie aanwezig is gebruiken als leverage.
Het feit dat alle vloeistoffen moeten vervangen worden (motorolie / remolie / versnellingsbakolie). Ook bougies bv. Dat zou al zeker in de prijs verdisconteerd moeten zitten. Houd er rekening mee dat zaken zoals motorsteunen en draagarmen iets is wat er ook zit aan te komen. Laat daar zeker goed naar kijken.
|
12 okt 2017 13:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Met alle respect, maar dat kun je dus niet. Iemand die al zijn beurtjes doet kan de auto koud ook op zijn staart trappen en de figuur die zuinig met de techniek omgaat kan ook slordig zijn met de intervallen. Nog even afgezien van dat het niet noteren van beurten niets zegt over wat er daadwerkelijk is gebeurd. Niet iedereen houdt van administratie. Daarnaast, je kan prima de beurtjes minimaal uitvoeren. Dan heb je het vinkje te pakken, maar ook dan kun je prima beknibbelen op onderhoud. En als je al waarde toekent aan historie: facturen tellen, stempels zijn veel te simpel te vervalsen. Dus als je op stempels af moet gaan, nabellen.
|
12 okt 2017 14:30 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Correct Devils son. Zoals ik als schreef: "Gespecificeerde facturen met daarop ook het VIN van de auto". Stempeltjes zijn daar alleen maar een aanvulling op. En als onderhoud bij een PC plaats heeft gevonden is er een werkorder waarop precies kan worden nagezocht welke werkzaamheden en onderdelen in een auto zijn vervangen. Staat centraal bij Porsche geregistreerd en is dus altijd achteraf terug te vinden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 okt 2017 14:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Boekjes met alleen stempels zeggen mij niet zoveel. Bonnen wil ik zien
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
12 okt 2017 16:28 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Heb toen ik mn 993 kocht bijna geen facturen gehad, maar wel de hele onderhoudshistorie bij PCE ingekeken in de comp. Overtuigend genoeg. Bewaar uiteraard de factuurtjes van de afgelopen 6 jaar wel in een map.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
12 okt 2017 16:37 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Weet nog wel toen ik in 2003 mijn eerste 964 kocht. Ik hechtte heel veel waarde aan 'historie'. Want dat zeiden ze op het engelse 964 forum (smartgroups). Dat een specialist me toen zei 'tja die historie, iedereen vraagt tegenwoordig om boekjes met stempels. 5 jaar geleden flikkerden mensen die gewoon weg als ze een auto verkochten....'
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2017 17:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
De algehele staat van een auto is voor mij veel belangrijker dan een boekje of bonnen van een vage garage. Natuurlijk helpt het bij de verkoop - want de hoofdmoot kopers hecht wel waarde aan boekjes en facturen ... Bij een moderne auto kan je de motor-uren uit laten lezen. Dat is wellicht beter dan een boekje waar de km stand in vermeld staat
|
12 okt 2017 17:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Ik moet overigens onwillekeurig denken aan mijn vorihe 911. Toen ik die kocht was die 6,5 jaar oud en had iets van 75.000 km gereden. Dat was toen lager dan gemiddeld. 4 jaar later verkocht ik de auto en mij viel toen op dat een gemiddelde 996 turbo tussen de 60.000 en 70.000 km had gereden. Kennelijk in die vier jaar reden mensen met een 996 turbo alleen maar achteruit. Wel allemaal met boekjes natuurlijk.
|
12 okt 2017 18:31 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Toen ik mijn 1e P kocht zat er maar 1 factuur bij....... de aankoopfactuur (P werd toen nieuw geleverd)
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
12 okt 2017 20:13 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Dat is een trend die al decennia gaande is
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
12 okt 2017 20:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
tja, met een 996 turbo kan je dan ook wel heeeeeel hard achteruit...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2017 20:45 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Knoeien met de km-stand is 5min werk. Mijn nieuw tellerblok was zelfs sneller weer van de juiste km-stand voorzien.
|
12 okt 2017 21:40 |
|
|
Grootje
Groningen
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Als je niet geen boekje hebt kun je ook niet zien bij welke PC hij ooit is geweest. Bij PON kunnen ze alleen maar bij hun eigen dealergroep kijken of hij daar is geweest. In Nederland is er dus geen centrale database waarin alles wordt bijgehouden. Ik zal eens navragen of dat in Duitsland wel het geval is. Anders is het heel moeilijk zoeken.
|
13 okt 2017 9:29 |
|
|
Lionhunter
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
|
Re: Porsche kopen zonder onderhoudshistorie
Dit draadje loopt op om een moment dat dit vraagstuk, zeker de reacties over wel of geen AKK, voor mij speelde. Afgelopen zondag had ik een mondelinge afspraak met de verkoper van de 968 (zie verkooptopic op dit forum), dat ik zijn 968 voor de vraagprijs van hem wilde kopen. Hij had immers de gebreken al grotendeels opgesomd en de prijs was ook gunstig genoeg om ook onvoorziene extra gebreken aan te pakken. De facturen van de laatste grote zaken had ik al per email doorgestuurd gekregen en ik had maandag ook met de monteur gebeld die de auto als laatste gezien had. Voor mij was een AKK om bovenstaande redenen niet noodzakelijk. De eigenaar had echter alsmaar geen tijd voor mij dat ik langs kon komen (hij was veel weg voor zijn bedrijf) en hij adviseerde mij om iemand met een brug te zoeken zodat ik de auto ook onder de onderkant kon bekijken. Dit was zijn advies. Echter, ik had die monteur dus al gesproken en die heeft mij duidelijk uitgelegd wat ik kon verwachten. Voor mij was die brug niet eens noodzakelijk. Omdat het bezichtigen iedere keer uitgesteld werd en de eigenaar komende week een aantal dagen weg zou zijn, hadden wij afgesproken dat wij de auto dan de 23ste bij mijn specialist zouden brengen. Die zou dan terug van huwelijksreis zijn en die heeft een brug. Zojuist werd ik gebeld dat de auto voor dezelfde prijs, maar zonder AKK is verkocht! Een behoorlijke teleurstelling dus, zeker omdat ik vanuit huis werk en ik de auto dus op ieder moment had kunnen gaan bekijken. Het geeft echter wel te denken of er niet meer met de auto aan de hand was. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de eigenaar door de "die ben je zo kwijt" en "hij is veel te goedkoop" reacties in het verkooptopic, gedacht heeft dat hij de auto te goedkoop aangeboden heeft? Hoe dan ook, de auto is verkocht aan iemand anders en ik heb weer een harde les geleerd dat een afspraak niet altijd een afspraak is. Als iemand een eerlijke 968 te koop heeft voor een normale prijs, wat werk is geen probleem als de prijs daar ook naar is, dan mag je mij een pb sturen.
_________________________________________ Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...
|
13 okt 2017 19:17 |
|
|