Sorry, weekend was wat druk met de Snertrit maar hier komt ie dan.
Nadat ik het telefoonnummer van deze uiterst behulpzame verkoper had gekregen ben ik stipt op tijd maar eens gaan bellen. Helaas, nummer reageerde niet. Dus ik schrijf netjes een mail terug dat zijn nummer niet werkt. Binnen 5 minuten uiteraard reactie want je wilt een potentiele financier van je leven natuurlijk niet mislopen
En dit blijkt een nummer in Californië te zijn. Gelijk maar eens gebeld. In keurig Engels wordt er opgenomen waarbij een West-Afrikaans accent niet geheel onopgemerkt blijft.
Eerst maar eens vragen naar de historie van de auto. Nou deze echte Porsche liefhebber had de auto al 10 jaar en reed er dagelijks mee. Dat is mooi, is het in ieder geval een goed rijdend exemplaar zei ik hem.
Daarna maar eens wat over de restauratie vragen. Nou toen werd het toch iets stiller. Ja de auto was helemaal opnieuw gespoten. Specifieke plaatsen met roest waren er bij Porsche niet en de kunstof delen aan de carrosserie
waren ook opnieuw gespoten. Dan maar eens vragen of er matching numbers van de motor en versnellingsbak. Het werd even stil en toen kwam er een heel verhaal over waarom het andere telefoonnummer niet werkte.
. Nee natuurlijk dat was het antwoord dat ik wilde horen.
Maar hoe zat het dan met de motor, was die ook gereviseerd. Nou volgens mijnheer de verkoper was die bij Porsche in Duitsland gereviseerd en had hij hem zelf weer
voorin gemonteerd. Wacht, hoor ik dat goed, voorin. Ik vraag het nog even, was het lastig om de motor voorin te monteren want dan moet er toch wat aangepast worden. Nee hoor was heel makkelijk net als bij alle Porsche's was er genoeg ruimte voorin.
Nu wist ik het zeker, dit is een hele unieke Porsche, dus maar eens hebben over de financieën. Dus ik vraag hem hoe hij er over denkt dat als ik de auto besluit te kopen dat ik een aanbetaling doe en dan naar de VS vlieg om hem op te komen halen. Natuurlijk geen enkel probleem, hij accepteerde alle betalingsmogelijkheden. Dus eerst maar eens afscheid genomen en gezegd dat ik het met mijn vrouw zou overleggen in de avond.
Om 22:00 ging de telefoon wel 4x over met het bekende nummer maar ik denk, even lekker laten gaan. Hij denkt nu zaken te gaan doen.
Ik heb hem de 27e maar eens gebeld dat ik het zeker interessant vond en best een aanbetaling zou kunnen doen. Daarop vroeg ik hem vanuit zijn eigen email adres de gegevens te sturen. Hij gaf aan een bedrag van maximaal 6000 dollar over te maken als ik accoord was.
Binnen een kwartier had ik de volgende email:
Verrek, dat is mooi een account naam van een bedrijf. Even Google op losgelaten en blijkt een bedrijf uit het midden oosten te zijn dat in New York een agentschap heeft. Vast niet de rechtmatige eigenaar van de Porsche dus het bedrijf maar eens benaderd. Blijft idd hun account te zijn maar de financiele afdeling daarvan zit in Frankrijk en zijn zich verder van geen kwaad bewust.
Nu wordt het leuk. Wat dit soort criminelen doen is het bankaccount van een bedrijf gebruiken om een bedrag naar te laten boeken. Waarom hij er op staat dat ik het "receipt of payment" stuur is omdat hij met dat afschrift en de SWIFT transactiecode het bedrijf kan bellen en zeggen dat er een bedrag per ongeluk verkeerd geboekt is en of ze dat naar het "juiste" rekening door willen sturen.
Nu moest ik hem aan het lijntje houden en uitzoeken waar vandaan hij emailt. Daar heb ik zo mijn methoden voor dus een aardig mailtje terug gestuurd.
In 1 minuut en 15 seconden had ik de tracing informatie terug. De email is gelezen vanaf een Macintosh in Lagos Nigeria. Bijna de volledige adres informatie was compleet evenals de volledige fingerprint van de computer waarmee deze vrolijke vriend zijn email verstuurd. Kleine moeite om even de provider te benaderen en om medewerking te vragen.
Tevens met alle gegevens de speciale aangifte voor scam bij de FBI maar ook de speciale recherche eenheid van de politie in Nigeria ingestuurd. Een dag later had ik response en case numbers en kon ik de FBI de case geven in Nigeria en visa versa evenals de gegevens van de provider in Lagos.
Ondertussen moest ik de uiterst vriendelijke autoverkoper aan de praat houden zodat hij zijn sporen niet kon wissen.
De volgende ochtend kreeg ik om 8:32 onze tijd al een mailtje. Erg vreemd want de beste kerel wist te melden dat hij op kantoor bij een grote financiele instelling in Los Angeles werkte. Blijkbaar starten die om half twee 's nachts:
Zes uur later nog een mailtje want hij wil nu denk ik toch zijn geld hebben. Hier zie je al dat ik vast niet de enige ben waar hij vage transacties mee probeert op te zetten want mijn telefoonnummer zou hij toch moeten hebben. Hij heeft me meerdere keren gebeld.
Goed laat ik hem nog maar eens aan het lijntje houden. Compleet jippie verhaal natuurlijk maar zo houd ik de discussie even op gang.
Vrijdag avond is de advertentie op Craiglist ineens verwijderd onder vermelding van "This posting has been flagged for removal"
Eens kijken of onze Nigeriaanse vriend daar een goed verhaal voor heeft.
Binnen 5 minuten een antwoord dat aan alle kanten gelogen is uiteraard
En nu de mooiste. Vrijdag ochtend krijg ik een reactie van de recherche in Nigeria
Dat was wel een hele snelle actie maar blijkbaar was deze kerel op redelijke schaal bezig en ik vermoed ook al op de korrel van de opsporingsdiensten.
Wel interessant om te zien hoe deze scammers bijzonder goed uitgerust zijn. Ze bellen via Amerikaanse nummers, gezien het feit dat het vaste nummers zijn waarschijnlijk via providers die goedkoop de wereld rondbellen mogelijk maken of zelfs hacks in telefooncentrales (was in de jaren '90 heel populair)
Ook hoe slinks ze gebruik maken van accounts van bedrijven om maar te doen lijken of ze volledig USA based zijn is best scary. Als bedrijf kun je overigens nog aardig in de problemen komen als je op dit soort verzoeken van "doorsturen van een verkeerde transactie" in gaat. Door de bedragen niet te groot te maken blijven de criminelen zo vaak onder de radar.
Ben benieuwd of ik nog wat meer hoor vanuit Nigeria.
Ik vond hem wel geniaal zo.