Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:58



Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Hoe kan ik echt leren rijden met een 911? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Ik zie ze af en toe ook wel liggen naast die dijkjes.

Voormalig studenten van Hans zeker. ;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 dec 2017 21:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Leuk allemaal die commentaren, maar Erwin heeft heel veel
Voertuigbeheersing en sowieso veel ervaring met Porsches, de rest alhier neem ik niet zo serieus.... :mrgreen:


09 dec 2017 23:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
De epoxy cirkel dus en geen dijkweggetjes?

Ik neem niemand hier serieus behalve Erwin.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


10 dec 2017 2:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Even serieus: wil je oefenen dan vooral vandaag op stap gaan met alle sneeuw!

Tis dat de mijne nu ikhkv kwarttarief op verplichte stal staat (en met een dure auto ga ik geen geintjes uithalen) anders is het wel een mooie gelegenheid.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 dec 2017 8:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Het is dat de 964 voor onderhoud is anders ging ik dit weer doen
https://m.youtube.com/watch?v=YfZO4RkJczA
_________________________________________
remmen is angst


10 dec 2017 8:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Kan het nog daar...?

Hier hebben ze onderhand alle grote terreinen afgesloten en voorzien van drempels etc. Vroeger werd er nl teveel geoefend.... :drive:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 dec 2017 9:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Erwin schreef:
rens914 schreef:
Sneeuw is gladder, dus veel meer corrigeerwerk


In de quote gaat het over de epoxycirkel maar dit klopt niet.
Die epoxycirkel is spekglad en de achterkant van de auto wordt niet afgeremd door zijdelingse wrijving als de achterkant gaat glijden. Dat doet sneeuw wel en je kunt op sneeuw veel makkelijker/ slordiger corrigeren dan op de epoxycirkel.

Die epoxycirkel is ideaal om in korte tijd te leren hoe je een achterwielslip opvangt en hoe je in een leuke achterwielslip blijft. Op de straat komen er meer omstandigheden bij kijken maar je leert op de epoxycirkel zonder gevaar de basis door op tijd de goede hoeveelheid tegensturen en gas loslaten ( of geven).


Allemaal waar erwin. Ik heb heel veel op circuits rondgedabbert met verschillende auto's (want daar leer je meer mee dan met maar 1 model) maar kan toch zeggen dat voor dagelijks gebruik het elk jaar weer even een aha moment is om even op de sneeuw te klieren.
Op het circuit kan je lijn of rempunt bij elke weer omstandigheid (droog/nat) anders zijn en het is dan elke keer weer even aftasten waar de grens ligt.
Op straat is dat niet anders behalve dan dat je geen standaard veilige manoeuvreer ruimte hebt.
Vooral 4-wiel aangedreven auto's zijn tricky (dus ook 4s). ze geven heel veel vertrouwen maar als ze gaan dan is het meestal ook echt over.
Klinkt raar maar de auto waarmee het leukst te klieren was was een Volvo estate. Heel erg voorspelbaar allemaal.
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


10 dec 2017 10:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
MarkS schreef:
De epoxy cirkel dus en geen dijkweggetjes?


Zeker wel dijkweggetjes....... net zoals rijkswegen, B-wegen (vooral veel B-wegen), snelwegen maar in het begin zoveel mogelijk zandwegen, in de regen rijden en 's winters zo lang het sneeuwt rijden, rijden en nog eens rijden.
_________________________________________
Rebel engineering


10 dec 2017 11:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Zo deden we dat in de jaren 80: neem een setje Toyota Starlets, met maar liefst 60 pk op de achterwielen, een bouwterrein en een paar landweggetjes, en gas erop. Dit moet rond '86 zijn geweest, de overtredingen zijn verjaard....

72242 72241 72240

Alles mee gedaan, 360 graden slips op klinkerwegen, met 140 plus over de Vogelenzangseweg (bij Aerdenhout) vierwieldriften in de regen, echt alles. Daar heb ik van leren autorijden, heb er 30 jaar later nog steeds plezier van.


10 dec 2017 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Geweldig!

Wij in de jaren ‘70....fiat’s , bmw’s etc. En zonder alle hulpmiddelen die je tegenwoordig hebt...en hoezo winterbanden. Gewoon je boerenverstand gebruiken: afstand houden/snelheid aanpassen.

Maar dat is tegenwoordig knap lastig met alle drukte, ook in de koppies van bestuurders... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 dec 2017 13:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Dit oude topic had ik nog nooit gezien anders had ik al veel eerder gereageerd, want dit is voor mij het meest aansprekende onderwerp dat er bestaat.

Ik heb eens terug gelezen en zie dat er verschillend gedacht wordt over goed 911 leren rijden. De één noemt een voortgezette rijopleiding, de ander over dijkweggetjes rijden en vooral ver vooruit zien. Iedereen heeft gelijk. Je leert namelijk van ervaring opdoen. En dat doe je zelfs op een 3 uur durende cursus van Euro 130,-
Maar kilometers maken alleen is niet voldoende. Want als je niet exact weet wat je moet doen, kun je na 100.000 kilometer nog steeds dezelfde fouten maken. Of als je na jaren rijden nooit ( per ongeluk) hebt gegleden met een auto heb je nooit de grens opgezocht, en kun je onmogelijk weten waar de grens van de auto en jezelf ligt.


Voor mij betekent goed een 911 ( of welke auto dan ook) kunnen besturen dat je in elke situatie constant de controle over de auto hebt. En nooit de auto over jou. Dus weten waar de grens ligt en daar niet overheen gaan in verkeer met andere weggebruikers. Het moeilijkste aan voertuigbeheersing is het aanvoelen waar de grens van de auto maar vooral ook van jezelf ligt. Die van de auto is een vast gegeven, jouw eigen grens kun je door rijervaring constant naar boven bijstellen. Maar hoe doe je dat?

Om te beginnen werkt de huidige tijd erg tegen om goed auto te leren rijden. De wegen zijn vaak erg vol en de overheid doet er alles aan om het de bestuurders erg moeilijk te maken: verkeersdrempels, 60 km zones buitenaf, zandwegen sluiten voor auto’s, voorsorteervakken op rijkswegen afsluiten en overal rotondes aanleggen. Daarnaast constant een kans op kleine snelheidovertredingen en de snelheid in NL zakt vaak tot onder de maximum toegestane snelheid. Vergrijzing op de weg ( ik bedoel niet de saaie kleur van het huidige wagenpark) en auto’s die niet uitnodigen tot leuk stukje sturen zorgen voor onbegrip bij mensen niet alleen van A naar B willen maar willen auto rijden op de manier zoals o.a. Porsche dat vroeger voor ogen had.
Naast dat het verkeer en de infrastructuur niet meewerken is ook de Porsche rijder vaak niet meer een echte auto rijder van huis uit. Na het rijbewijs wordt er bijna nooit begonnen met een goedkope achterwielaandrijver. Jammer.

Hoe het vaak gaat is dat na een aantal voorwielaandrijvers en zakelijk verantwoorde zakensedans er geld is voor een Porsche. Het gevoel wat een auto kan en wat je zelf kunt is dan vaak ver te zoeken. Er is meestal ook nauwelijks interesse geweest voor ver gaande voertuigbeheersing. Dan is die Porsche er eenmaal en komt, vaak aangemoedigd door anderen, de interesse voor voertuigbeheersing. Maar dat is o zo moeilijk te leren in een auto waarbij de grens veel hoger ligt dan de snelheid waarmee gereden durft te worden. En daarnaast wordt de Porsche vaak vertroeteld en doet zelf een steenslagpuntje of een regenbuitje al zeer.
Waar het doel van een Porsche bezitten het rijden zou moeten zijn is tegenwoordig de waardestijging, de hoeveelheid overbodige comfortelektronica, het motorvermogen en de uitstraling van het merk het aanschaf argument.

Maar genoeg hierover, nu het rijden met een 911. Het enigste dat bij een 911 anders is dan bij een andere auto is het gewicht achter de achteras. Een 911 rij je met de achterkant van de auto en met het gaspedaal. Het stuur gebruik je om de richting van de auto aan te geven. Makkelijk gezegd, maar het duurt jaren en vele kilometers om dit goed te begrijpen en te kunnen. In elke situatie.

Wil je goed leren 911 rijden? Vergeet die 911 voorlopig of zet hem even stil. Koop een oude VW kever, een Skoda 130 of een VW 411, want je wilt gevoel krijgen met staartlastige auto’s. Makkelijk gezegd, helaas koop je die auto's niet meer voor weinig of in een staat waar je wat mee kunt. Of wat meer telt, je hebt niks met die auto's of wilt er niet in gezien worden. ;-)
Zoek daarna een gebied met zandwegen rij vooral met regen, vermijd gladde klinkerweggetjes niet en ga rijden en rijden. Niet hard, maar soepel, alsof je aan het dansen bent op de weg. Forceer nooit en rij mooie vloeiende lijnen. Vermijd onnodige stuurbewegingen. Hoop op veel regen en sneeuw. Oefen een leuke achterwielslip op een rustige buitenaf weg zonder toeschouwers. Keer om en rij die bocht nog een keer. Herhaal dit de komende tijd net zo vaak tot het feilloos vloeiend gaat. Zoek meer en meer de grens.
Wees niet al te bang maar doe ook geen domme dingen. Zelf heb ik jaren gehad dat ik elke dag wel ergens achterste voren stond. Niet erg, als je maar niemand stoort of onverantwoord bezig bent. Gelukkig zelf bijna altijd alleen maar gespind op de weg of het kruispunt, soms eindigde het in een weiland, een keer bij mensen in de tuin en soms stond ik achterste voren geparkeerd tussen twee bomen met een snel kloppend hart.
Ik heb achteraf altijd geluk gehad en de tijden waren anders. Het was rustiger op de weg. Zeker in de achterhoek waar ik opgroeide. Langzaam krijg je meer gevoel en ruil je de auto in op een snellere achterwiel aandrijver. Misschien wel één met 100 pk.

Bij mij was het na vele kevers en een Suzuki SC100 een 914-2.0 en een Opel Kadett Coupe GTE. Een iets moderner alternatief is een BMW E30. Als je dat ook tot in den treure beheerst ga je denken aan je eerste Porsche.
Bijvoorbeeld een 911 2.7 en het liefst geen mooie zodat je vooral niet verleidt wordt tot poetsen en nachtmerries krijgt van pekel. Investeer in goede schokdempers en dikke stabi’s. En een sper.
Een 2.7 is lekker licht, heeft een heerlijke motor en geeft erg duidelijke feedback. Begin opnieuw, maak je de auto meester. Schuw regen en sneeuw niet. Rij veel. En uiteindelijk met veel basiskennis en autogevoel op zak schrijf je in voor een race cursus. Rij wat wedstrijden.
Ga driften en zorg dat je echt kunt driften, niet een beetje kwispelen. Uiteindelijk komt er een tijd dan neem je in regen Bosuit en het Scheivlak vol driftend harder dan jaren daarvoor toen je die grens niet over durfde of denk je terug aan die mooie lange drifts met net ruim 170km/u op de teller.

Combineer dit bovenstaande met de adviezen van Taxi Hans en je snapt het rijden met een 911 aardig. Maar altijd blijft het oppassen, want er kan altijd een keer komen dat de auto jou toch verrast.
Het mooie is dan, je schrikt niet meer en reageert zoals het hoort: juiste hoeveelheid tegenstuur en gas en meestal eindigt deze niet geplande glijpartij in een big smile!

Have fun!
_________________________________________
Rebel engineering


Laatst bijgewerkt door Erwin op 10 dec 2017 15:21, in totaal 1 keer bewerkt.



10 dec 2017 15:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
En hier valt geen speld tussen te krijgen, Amen!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 dec 2017 15:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Zoals hier met een oude 911.......

Ps. Ik stam nog uit generatie dat we het niet breed hadden en dus alles zelf moesten repareren om een auto/motor en fiets te mogen bezitten, daarom zal ik met de mijne nooit zoiets doen...zonde van je auto. :salut:


https://youtu.be/zVwG0kEE5GU
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 dec 2017 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Ooit, toen ik nog een BMW E30 M3 had en een driftcursus deed, heeft Erwin mij laten zien hoe het echt moest. Dat is alweer jaren geleden. Sindsdien ben ik gestopt met circuitrijden of driftcursussen, en op de openbare weg gekke dingen doen gaat al snel verkeerd. Dus ik doe tegenwoordig aan 'leuk rijden' binnen de grenzen. Met een Clio RS is elk ritje leuk, lekker raggen. Met een 964 ook, vanwege de beleving, het Bilstein onderstel en de motor. Maar ik hoop nooit zo op de grens te rijden dat het nodig is te corrigeren, want van de paar keer dat ik dat in een cursus heb geprobeerd, heb ik geleerd dat het een stuk minder eenvoudig is dan je denkt.

Mijn eerste auto was een BMW E30 325, en ja, daar ben ik wel eens achterstevoren mee geëindigd, en heb ik geleerd dat het dan lang duurt voordat je een boer met een trekker hebt gevonden om je uit de besneeuwde greppel te trekken. De laatste auto waarmee ik in de sneeuw heb gedrift was mijn 730i automaat, ging best aardig met de tractiecontrole in de juiste stand :-)


Laatst bijgewerkt door frankv op 10 dec 2017 16:32, in totaal 1 keer bewerkt.



10 dec 2017 16:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Bokicelli schreef:
En hier valt geen speld tussen te krijgen, Amen!


Toch wel...

Het gaat om de eigenschappen van :
- de auto
- de bestuurder
- de omstandigheden.

Al ken je de auto nog zo goed, en al ken je de auto als je broekzak. En is je voertuigbeheersing zeer groot:

Die omstandigheden kunnen je flink verrassen.
- olie op het wegdek
- extra zijwind
- iemand die niet goed uitkijkt.
- overstekend wild
- rotzooi op straat
- gat in de weg
- split en steentjes.
enz.

Hou daar dus terdege rekening mee.


10 dec 2017 16:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Nog 1 aanvulling daarop, smartphoneappers :twisted:


10 dec 2017 16:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
En af en toe GELUK zoals ik afgelopen zomer heb gehad in de file op de A12 thv Zevenaar .....kentekenplaat van mijn geramde achterligger kon ik via mijn achteruitkijkspiegel niet meer zien....oorzaak een ‘duwer’ daar achter met zijn leasebak vol erin geknald. :bang:

Kortom, oeps momenten genoeg gehad..... :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 dec 2017 16:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Dial_888 schreef:
Kan het nog daar...?

Hier hebben ze onderhand alle grote terreinen afgesloten en voorzien van drempels etc. Vroeger werd er nl teveel geoefend.... :drive:


Ja is nog een parkeerplaats waar het kan
https://m.youtube.com/watch?v=UpAyLLEAwPM
_________________________________________
remmen is angst


10 dec 2017 20:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
vaudi schreef:
Bokicelli schreef:
En hier valt geen speld tussen te krijgen, Amen!


Toch wel...

Het gaat om de eigenschappen van :
- de auto
- de bestuurder
- de omstandigheden..


Dat vooropgesteld en mag denk ik een weldenkend mens van uitgaan dat met deze cruciale factoren rekening gehouden dient te worden.
Van onze auto's (even van uitgaand dat ze in goede staat verkeren wat ook een punt is), ligt de grens veel verder dan van de bovengemiddelde bestuurder.
En wat omstandigheden betreft sluit ik mij er volledig bij aan. En dan is naast je kunde ook ervaring zeker een zaak die je op dat moment zeker kan helpen (lees redden).

Zelf ben ik zeer zeker van mening dat je ook op de openbare weg goed kan leren autorijden zonder als een kamikaze piloot je op de openbare weg te begeven.
Als je alleen al hebt over kijktechnieken en inhalen kun je in hedendaagse verkeer meer profijt van hebben dan door snel te rijden. Inhalen heb ik zelf echt geleerd in een oude diesel met 70 pk en 1400 kg leeggewicht. Geen circuit afstelling of een dot vermogen als je de gas opengooit, enkel je gezond verstand en een andere manier van rijden waarbij je veilig op het juiste moment je inhaalkans benut en ver genoeg vooruit kijkt zonder bij elke verkeerslicht stil te hoeven staan. Want dat 'hok' was dan niet vooruit te branden :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 dec 2017 20:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Maar goed inhalen op de snelweg of ergens meer uitdagend dat heeft verder niks met autorijden te maken. Enkel met gezond verstand en kijken.


10 dec 2017 21:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
rob964.c4 schreef:
ja is nog een parkeerplaats waar het kan
https://m.youtube.com/watch?v=UpAyLLEAwPM


Veel driften doet deze C4 niet


10 dec 2017 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Twente
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Op Autoblog staat een leuk filmpje die iets een indruk geeft van een training op de openbare weg door Dolf Dekking met een 911. De training waarop gedoeld wordt is inclusief 911 (992). Ik ga zelf in mei achter het stuur en heb er zin aan! https://www.youtube.com/watch?v=dGZW3EzD_Pg&t=10s
_________________________________________
Je krijgt later eerder spijt van de dingen die je NIET gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt


03 apr 2019 10:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.