Auteur |
Bericht |
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Dat is al achterhaald. Blok hoeft niet uit elkaar. Het gat kan voorzichtig een beetje opgeboord worden waardoor het lager er alsnog uit kan. Het príncipe wordt hier getoond vanaf 0:48 https://youtu.be/F21suRIQdvMDennis hier op het forum heeft de tool hiervoor zelf gemaakt. Zie viewtopic.php?f=23&t=49997&p=1284486&Maar ik zou er bij zo een groter dual-row lager helemaal niet van wakker liggen.
|
20 dec 2017 8:10 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Als dat 2k is voor een IMS "upgrade" dan is het puur zelfbedrog. Er is zo veel meer waar de motor het van kan begeven. 2K voor regelmatig en goed onderhoud ben ik het mee eens. Ik heb een lekkend IMS (denk ik, tenzij het opnieuw het RMS is, hoewel dat we lvernieuwd is samen met de koppeling) dus er moet zowiezo iets gebeuren. Standaard lager voor 125 € lijkt me dan ook weer naief : een falend onderdeel vervangen door hetzelfde onderdeel dat het misschien deze keer geen 180.000km volhoud, maar slechts een paar 10.000, is toch ook een grote gok.......
|
20 dec 2017 9:08 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Waarom naïef meer dan 90% blijft heel. Daar blijkt het dus prima te werken. Stel dat je beslist om het elke 50.000km te vervangen.
Ik denk verder niet dat het lager de hoofdoorzaak is maar dat ten grondslag afwijkende toleranties in het blok zelf de kiem zijn. Afwijkingen waardoor de as zich net iets anders ‘zet’ en belast wordt door de kettingen waardoor de as net teveel krachten genereert op het lager wat zo versneld kan slijten. Hoe verklaar je anders de gevallen waar ook de verstevigde lagers in eenzelfde blok ook weer snel verslijten.
Als het bij jou alweer zo snel lekt of echt al wel weer iets versleten is dan zou ik idd misschien ook aan een permanente oplossing denken. Zo een glijlager is gewoon veel steviger en verdeelt eventuele minder symmetrische belasting veel beter over het gehele glijvlak.
|
20 dec 2017 9:28 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
zeker iets om over na te denken, thnx
|
20 dec 2017 10:51 |
|
|
ClassicGarage
Porsche 996 carrera coupe 1998
Land Rover series 2.5
Saab 900 classicLeiden
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Thanks Kheldar om mijn naam te noemen! Mijn special tool ligt al te lang stil! En ik denk dat jouw theorie klopt wat betreft de krachten op de as. Ik adviseer dus ook preventief iedere 50000 km het lager vervangen bij een 997 en elke 7500 km olie en filter. En dankzij mijn ''tool'' kunnen de kosten dus zeer acceptabel blijven! In mijn optiek is dit de beste methode om van het geknepen billen syndroom af te komen of voor te blijven!
|
28 dec 2017 1:57 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Dat je tool te lang stil ligt wil misschien gewoon zeggen dat de grotere lagers waarschijnlijk wel ‘fit for the job’ zijn. Ik zou er met een 997 mijn slaap niet voor laten in ieder geval.
Met het kleinere ‘single row’ lager dat de meeste 996 mk2 hebben zou ik het wel als een onderhouds-item meenemen.
Met mijn 20k-25k per jaar denk ik er zelfs aan om een permanente oplossing zoals het glijlager van de IMS solution te monteren.
|
28 dec 2017 10:40 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Het schijnt dus dat het dualrow lager uit de 996 mk1 beter is. En toch waren er in de begin jaren zo te lezen relatief veel motorproblems. Vaak al rond de 60k km.
En nu rijden er nog veel met het eerste lager terwijl de 2 ton al gepasseerd is. Ergens toch wel mistyrieus.
|
29 dec 2017 0:21 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Wellicht wat al eerder is geopperd, motortoleranties? De goede blijven over. Problematisch waren met name de eerste types M96.25 en ouder. Mogelijk had Porsche daarna de toleranties beter onder de knie?
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
29 dec 2017 0:40 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Mooi he die waterkoelers, pffff. Succes/sterkte mannen....
|
29 dec 2017 0:52 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Met de jaren slijt het weg ...
|
29 dec 2017 1:17 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Dat is nou juist t probleem
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
29 dec 2017 14:06 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
|
29 dec 2017 14:13 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Das een mooie barnfind, is vast nog wel iets moois van te maken...
|
29 dec 2017 14:24 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Wat ik nou laatst in de spiegel van mijn waterkoker zag....
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
29 dec 2017 14:32 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Kom op zeg. Dat gezeik over waterkoelers en roestende luchtkoelers hier in dit draadje. Die knoop is 20 jaar terug al doorgehakt en wij willen er mee verder. Ook om de toen nieuwe generatie als historisch erfgoed te kunnen blijven rijden.
|
30 dec 2017 16:17 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Heel naar idd.. een droge garagevloer zonder roestresten
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
31 dec 2017 18:32 |
|
|
mike targa
ex911 ex964 ex996 ex 996 turbo nu 997 gt3apeldoorn
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
ik heb een 997 3,8 2005 met 185000 km en nog steeds eerste ims lager
|
01 jan 2018 11:10 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Heb je de auto vanaf nieuw? Anders is dat toch moeilijk vast te stellen? En ik dacht dat de Mezger motoren geen IMS problemen hadden? Afgelopen zomer heb ik met de drukgroep ook het IMS laten vervangen van mijn 2.5 (110k). Er was niets te zien aan het oude lager; rubber (of is het plastic?) afdichting nog helemaal onbeschadigd en het lager liep ook nog soepel. Drukgroep was een heel ander verhaal trouwens Het lijkt me van niet, maar ik kan obv de service-historie niet vaststellen of het nog het eerste lager was.
|
01 jan 2018 12:10 |
|
|
A-Line
LEEUWARDEN
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Hier 165k op de teller en eerste IMS er nog in. Oliefilter bij wisselen ter controle open gesneden en steeds brandschoon en vrij van ijzerdeeltjes.
|
01 jan 2018 13:11 |
|
|
mike targa
ex911 ex964 ex996 ex 996 turbo nu 997 gt3apeldoorn
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
ik heb de auto van eerste eigenaar met volledige onderhouds historie ,tevens de dealer gebeld om te vragen of er ooit nog bijzondere dingen aan zijn gedaan ,ik ga er vanuit dat ze mij dus niet voor gelogen hebben
|
01 jan 2018 16:18 |
|
|
mike targa
ex911 ex964 ex996 ex 996 turbo nu 997 gt3apeldoorn
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
[quote="A-Line"]Hier 165k op de teller en eerste IMS er nog in. Oliefilter bij wisselen ter controle open gesneden en steeds brandschoon en vrij van ijzerdeeltjes.[/quote] even voor info een ims lager gaat niet langzaam kapot , hij gaat of gaat niet en als die gaat krijg je geen voor aankondiging en is het direct klaar
|
01 jan 2018 16:21 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Maar jouw GT3 heeft toch geen IMS, Mike Targa?
Altijd het filter checken natuurlijk, maar als er metaaldeeltjes in zitten ben je toch te laat. Alleen komt het dan niet als een verrassing als je net de 200 aan hebt getikt...
|
01 jan 2018 17:10 |
|
|
mike targa
ex911 ex964 ex996 ex 996 turbo nu 997 gt3apeldoorn
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
gt3 heeft het niet klopt , maar ik heb een 997 gt3 optic af fabriek ,sorry voor het mis verstand
|
01 jan 2018 17:57 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Benjamin Burner heeft voor mij nog altijd de beste approach. Ik vind de content van zijn videos over het algemeen van zeer hoog niveau! Misschien al wel eens eerder gepost: https://www.youtube.com/watch?v=IxdvSq_byZwEindconlusie is dat hij gewoon een 3rd party keramisch lager heeft besteld voor onder 200$ wat in principe hetzelfde idee is als de LN retrofits. Voor 1/4 van de prijs! https://www.youtube.com/watch?v=vQ33IxJ ... be&t=6m27sMisschien een ideetje: Is er iemand die hier een source heeft in NL (of Europa) die een custom made lager kan leveren met dezelfde specs.
|
03 jan 2018 11:59 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
|
06 jan 2018 16:35 |
|
|