Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Wel, het is een tijdje stil geweest van mijn kant... Met reden, ik heb bijna 3 maanden ! moeten wachten tot ik mijn 4S weer terug had van de garagehouder.
Ik ben er aardig klaar mee hoe zij hun werk afleveren, maar daar later meer over, (is een heel verhaal en behoorlijk negatief).
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben de 4S op gaan halen met een olie lekkende motor!
Ja, zo kunnen Spanjaarden je auto afleveren met een glasharde kop 'oh, wist ik niet...' Leuk
nog 'leuker' om te zien hoe de volledig overgespoten uitlaat, (10 uur werk) er nu weer allerminst fraai uitziet
Gisteren er onder bezig geweest met mobieltje om te traceren waar het vandaan komt en is volgens mij een niet goed aangesloten AOS, (nieuw origineel Porsche onderdeel).
Dus weer terug...
zal wel weer debacle worden
Tijdens surfen kwam ik volgende link tegen dat heel interessant is en eindelijk een goede uitleg gevonden hoe zo een AOS werkt en waar het allemaal goed voor is, behalve emissieeisen
http://986forum.com/forums/boxster-gene ... t-aos.htmlEerder zocht ik al naar antwoord of het vacuum van de AOS en daardoor op carter, (door de aansluiting op het inlaatspruitstuk) niet ook voor andere doeleinden was. Iemand schreef toen dat de onderdruk wellicht ook zo is bedoeld om de zuigers lichter te laten bewegen... met dit verhaal op de link ben ik nu meer overtuigd en geinformeerd. Met name dat de AOS ook overdruk afregelt en daarmee olie-kerringen/pakkingen beschermt.
Ik heb de oliecatchcan geinstalleerd, zie foto: (als het te zien is
want heb nog steeds moeite met omslachtige wijze van foto's inplaatsen)
Was even zoeken naar goede slangen ivm samenknijpen door vacuum, maar dit voldoet.
Hierop is de aansluiting te zien voor 'in' vanaf de AOS. Op achtergrond is te zien dat op deze foto de retour nog niet is aangesloten, maar is op dezelfde wijze gedaan.
Bijkomend probleem is nu dat er een soort van 'nozzle' is, (zie onderstaande foto's) die nu olie afgeeft. Behoorlijk wat
Ik heb er een nog een olie-catchcan op aangesloten voor de rit naar de garage maanden geleden, Bedoeling was dat ook deze nozzle vervangen zou worden, maar dat zijn ze bij de garage even vergeten
Ik kan je melden dat deze nood-olie-catchcan behoorlijk wat olie afvangt !
Heb inmiddels de nozzle besteld omdat ik ervan uitga dat deze defect is...
Nu ik de die link van Stelan heb gelezen over de werking van de AOS en het belang van grote diameters voor aanzuiging vacium e.d. ben ik toch gaan twijfelen over de oliecatchcan. Niet zozeer over het systeem maar over mijn uitvoering.
De diameters van mijn slangen zijn namelijk wel behoorlijk kleiner, (door de kleine diameter van de oliecatchcan = letterlijk een 'bottleneck')
De nieuwe oliecatchcan heeft zoals je ziet een afleesslangetje om te zien of er olie wordt afgevangen. Ook heb ik expres doorzichtige slangen gemonteerd bij de omleiding nabij inlaatspruitstuk om te zien of er olie voorbijkomt. Er is geen oliespoor te zien...
Nu is mijn gedachte dat wellicht de nozzle niet defect is, maar dat er te weining flow is door de te kleine diameter van de slangen/catchcan en dat er daardoor een overdruk in het carter is als er wordt gereden.
De olievulpijp heeft geen sludge, ook geen hoog vacuum bij losdraaien dop, maar een normaal zuigend gegeven en motor loopt mooi stationair, ook bij weghalen olievuldop.
Noodgedwongen ga ik nu maar eens testen of die nozzle nog olie gaat afgeven als ik de hele omleiding terugdraai. Met een beetje gerust gevoel voor een hydraulische slag omdat ik geen olie heb gezien vanaf de AOS via de doorzichtige slag van de omleiding.
Hou jullie op de hoogte van de vorderingen en ben benieuwd naar nieuwe feedback van jullie.
Alle raad is welkom!