Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 11:43



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Cayenne 2003 vraag 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Cayenne 2003 vraag
Beste allemaal,

Ik ben (voor de tweede keer) nieuw op dit forum. Jaren geleden had ik een boxster, maar deze na twee jaar verkocht voor een nieuwe uitdaging.

Vorig jaar eindelijk mijn jongensdroom waargemaakt en een 911 (997 carrera 4) gekocht.
Daar rijd ik al een jaar met een brede grijns op mijn gezicht in (alleen zakelijke km)...

Prive heb ik een Toyota FJ cruiser. Te gekke auto, als je er van houdt, maar op LPG en met weinig km feitelijk te duur als privé auto.
Ik verhuur hem wel aan de zaak, maar het zou fiscaal aantrekkelijker zijn om een youngtimer te rijden op de zaak, 35% bijtelling van de dagwaarde te nemen en alle kosten af te trekken.

Mijn vrouw en ik hebben twee kindjes, en we willen ook graag makkelijk op vakantie kunnen.
We zoeken dus naar een 15 jaar oude, grote gezinsauto waarmee ik ook zakelijk goed voor de dag kan komen (soms moet ik spullen meenemen die ik niet in de 911 krijg).

Mijn eerste idee was een volvo xc90, ook even gekeken naar een vw touareg, maar de enige auto waar ik toch een blij gevoel van krijg in die categorie is de Cayenne (2003).

Op internet staat niets dan ellende over het 2003 model.
Maar ja.... Internet staat als het om autos gaat sowieso boordevol ellende over elke auto.

Ik zoek een benzine en denk een mooie te kunnen vinden rond de 200.000 km. We hebben geen haast, en kunnen de tijd nemen om zowel in NL als in Duitsland te zoeken en als we er één vinden hem te laten keuren.

Ik denk ongeveer 12.000 km per jaar te gaan rijden en zoek een auto voor minimaal 5 jaar.
Is de Cayenne een goed idee, of is de kans dat je tegen ellende aanloopt en "er op leeg loopt" heel erg groot?

Ben benieuwd naar jullie mening. Hier op het forum zitten de profs toch :o

M.v.g.
Rob


04 jan 2018 3:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Ik heb recent een Cayenne turbo gekocht met hetzelfde idee. Na mij ingelezen te hebben besloten voor een turbo ipv een S (diesel en 6cil kwamen later pas op de markt).

Reden is enerzijds de veel grotere kans op een totale motorschade bij de S, die ook nog eens niet van te voren aangekondigd wordt. Daarenboven is de turbo standaard uitgerust met zaken die de Cayenne leuk maken (zoald de luchtvering, vol leer, alcantara hemel).

Zo’n beslissing neem je niet puur financieel. En je weet dat je rekening moet houden met tegenvallers. Ik heb met meerdere specialisten over de Cayenne turbo gesproken en het valt simpelweg te overzien. Het is geen probleemloze auto (maar dat is geen enkele 15 jaar oude auto), maar het is ook geen probleemauto, mits je een goede koopt.

Ben er zelf zeer tevreden over. Nu mee naar de wintersport. Gemiddeld verbruik ligt zo tussen de 1:6 en 1:6,5. Ik rij er normaal mee, autobahn 150 km/u in NL mee met het verkeer. Het kan dus nog iets zuiniger, maar ook heel makkelijk onzuiniger.

Natuurlijk wat dingetjes die opgekomen zijn. Slangetje lek hier (kleine reparatie), pomp van de luchtvering heeft een revisie nodig (kun je zelf voor 35 euro en ga ik ook doen na terugkomst), expansievat koelvloeistof is niet volledig dicht. De trekhaak geeft een gele foutmelding, maar werkt verder probleemloos.

Heb verder geld uitgegeven aan een grote beurt inclusief bougies, luchtfilter bij Porsche Centrum Eindhoven en de remblokken en schijven achter zijn vervangen (die liepen op hun eind). En natuurlijk een set winterwielen.

En de navigatie heb ik vervangen voor iets moderns met dvd, apple carplay, enz.

Zoek een goede, laat deze keuren en hou wat achter de hand.


04 jan 2018 9:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Ik raad je overigens aan om even alle buyers guides door te akkeren waar je op moet letten. Aan de een heb je zo goed als niets, de ander is dan weer wel handig.


04 jan 2018 10:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Eens met hierboven, goed inlezen. Was voor mij overigens de reden om te gaan voor een specifieke uitvoering in een kleur die hier nooit geleverd is, dus wederom een P gehaald uit Duitsland (deze was van een liefhebber geweest en gekoesterd). Ik zou dat ook nog steeds aanraden, de Cayenne’s die ik daar heb bekeken zagen er beter uit qua onderhoud dan wat ik in Nederland heb gezien. Verbruik is inderdaad geen feestje maar dat calculeer je in (net zoals de wegenbelasting). En misschien een wat rare tip, maar mij viel op dat de Cayenne’s in Nederland met een meer bijzondere kleur dan standaard grijs en zwart, dus bijvoorbeeld groen of bruin, netter overkwamen. Hoop dat je er iets aan hebt, mocht je er een op het oog hebben, mensen denken hier graag mee. Succes in ieder geval met de overwegingen.


04 jan 2018 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Even benieuwd: welke uitvoering heb je en in welke kleur?


04 jan 2018 14:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
De 2008 GTS in Karminrot. Niet zozeer de iets andere motor gaf de doorslag, maar meer de staat van de auto (hij heeft bijvoorbeeld nog nooit in de pekel gereden, ik weet het, hoort hij gewoon tegen te kunnen, maar daardoor was de staat van de auto als nieuw samen met de Duitse manier van onderhouden).


04 jan 2018 14:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Bijzonder kleurtje inderdaad.

Maar 2008, dat is wel nog 5 jaar minimaal wachten op youngtimer status. ;)


04 jan 2018 18:55
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
Is de turbo altijd de V8?

En feitelijk is dat dus, in goede staat, de beste motor?


05 jan 2018 2:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Heikant (zws-vl)
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
buiten de V8 supercharger van R.R wel. :mrgreen:
_________________________________________
http://www.ccr-vanleuven.nl


05 jan 2018 10:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Cayenne 2003 vraag
magic machine schreef:
Is de turbo altijd de V8?

En feitelijk is dat dus, in goede staat, de beste motor?


Turbo en S is de 4.5 V8. En ja, de turbo is de betere van de twee.

ccr-timo schreef:
buiten de V8 supercharger van R.R wel. :mrgreen:


Een 15 jaar oude Range is wel een probleemauto. Ongeacht de motor.


05 jan 2018 19:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.