Auteur |
Bericht |
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: C2 of C4?
Lekker topic weer Ik heb twee 911's gehad met vier wiel aandrijving en vier 911's met achterwiel aandrijving. Ik durf te zeggen dat ik best hard rijd met mijn Porsches and niet allen rechtuit maar liefst op bergpassen. Na 21 jaar en 11 Porsches kan ik eelkijk zeggen dat C2 of C4 echt geen hol uit maakt tenzij je continu op de grens rijd. Rijbeleving is echt minimaal anders en onderhoudskosten is nagenoeg gelijk. Ik heb mijn C4's even veel dwars door bochten gehad als mijn C2's. De enige verschil is dat een C4 vanaf halverwegen de bocht de auto er uit trekt en en c2 de auto er uit duwt. Dus je kunt iets eerder volgas geven. Ik denk echt dat je veel meer kunt wijzingen qua weggedarg door andere uitlijning/ophanging dan het toevoegen van voorwiel aandrijving. En over dat verdelen van aandrijving...de voorbanden op mijn 964 C4 gaan vier keer langer mee dan mijn achterbanden. Op een C2 is dat max 6 keer langer.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
10 jan 2018 23:03 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: C2 of C4?
Mooie ervaringscijfers Johan. Heb je altijd alleen 964 gereden of ook andere types C2 vs C4. Denk dat je het verschil in karakter op de grens goed weergeeft.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
10 jan 2018 23:07 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: C2 of C4?
Ik heb het volgende rijtje 911's gehad: '76 Carrera 3.o '84 Carrera 3.2 '95 993 C2 '93 964 C4 '05 997 C2 '90 964 C4 Mijn nieuwe '03 996 GT3 is ook een C2 en uiteraard waren al mijn transaxles ook C2
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
10 jan 2018 23:13 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: C2 of C4?
Indrukwekkend lijstje.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 jan 2018 0:45 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: C2 of C4?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
11 jan 2018 12:29 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: C2 of C4?
Dank je! Nog maar 35 slaapjes voor ik hem mag ophalen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
11 jan 2018 22:02 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: C2 of C4?
Gefeliciteerd.....indrukwekkend lijst, ik hou het bij die 911. Geen behoefte(en geen geld) aan een nieuw avontuur....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
11 jan 2018 22:39 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: C2 of C4?
Waarom zo lang? dat je het volhoudt
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 jan 2018 22:44 |
|
|
Wing
|
Re: C2 of C4?
| | | | Johann schreef: Ik heb het volgende rijtje 911's gehad: '76 Carrera 3.o '84 Carrera 3.2 '95 993 C2 '93 964 C4 '05 997 C2 '90 964 C4 Mijn nieuwe '03 996 GT3 is ook een C2 en uiteraard waren al mijn transaxles ook C2 | | | | |
Ik zie geen 996 of 997 C4? Las ik niet ergens dat iemand schreef dat de aandrijving vanaf de 996 anders / beter rijdt dan een 964? Dus, is jouw ervaring niet geheel representatief?
|
11 jan 2018 23:42 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: C2 of C4?
Hij schrijft toch gewoon dat hij 2 C4’s heeft gehad en je kunt lezen dat dit 964 modellen waren. Dus ik zie het probleem niet zo. Daarbij is het C4 systeem vanaf de 993 al weer verder doorontwikkeld tov de 964. Het principe C4 vs C2 blijft natuurlijk in grote lijnen hetzelfde.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 jan 2018 23:47 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: C2 of C4?
Leuk dat iedereen hier zijn auto `verdedigd`.. Ik zou als het een 997 betreft gewoon voor de auto gaan die het beste aan je eisen voldoet. Ongeacht of het een 2 of een 4 is. Dit heb ik ook gedaan komend vanaf een 964 C2 naar een 997 C4. Dit stukje extra aandrijvingstechniek zorgt echt niet voor extra kosten. Dit systeem is bullitproof. Met de laatstgenoemde 997 C4 kan ik echter ongenegeerd, ook met aangepast onderstel, snoeihard door bochten. Ja ik ben in principe ook een purist maar dit is wel vet hoor Tel daarbij de extra dikke kont op en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
12 jan 2018 4:10 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: C2 of C4?
Was me nog niet opgevallen maar toen ik jou bericht las dacht ik, idd die verdedigt alleen z’n eigen auto.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
12 jan 2018 11:05 |
|
|
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Re: C2 of C4?
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
12 jan 2018 12:17 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: C2 of C4?
toch komen zo de voor- en tegens van de C2 / C4 bovendrijven. Mooi
|
12 jan 2018 12:20 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: C2 of C4?
We hebben het dan nog niet gehad over een C2 met een platensper
|
12 jan 2018 12:33 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: C2 of C4?
Bij een 964 heb je naast meer onderstuur ook nog eens 100kg meer gewicht in een C4 zitten (1350 vs. 1450kg), bij hetzelfde vermogen en koppel. Niemand kan toch ontkennen dat dat van invloed is op een sportwagen?
|
12 jan 2018 16:50 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: C2 of C4?
Onderstuur is 95% uitlijning. De extra gewicht van de C4 zit erg laag dus in de wegligging voel je het echt niet terug. Wat wel anders voelt is hoe een C4 optrekt. Waar een C2 zijn kont laten zakken en de neus licht word heb je dat niet bij een C4. De C4 voelt hierdoor voor mijn gevoel strakker aan.
Juist dit gedrag is waar meeste C2 en klassieke 911 liefhebbers over struikelen.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
12 jan 2018 18:10 |
|
|
arjan
|
Re: C2 of C4?
Verschil in gewicht bij een 993 is 50 kg, dit is ook zo'n beetje wat de gemiddelde porsche rijder teveel heeft. Daar hoor ik hier niemand over
|
12 jan 2018 18:39 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: C2 of C4?
Fijn dat je alleen leest wat je wil lezen. Volgens mij zeg ik ook dat je het er niet vanaf moet laten hangen of het een 2 of 4 is.
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
12 jan 2018 18:48 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: C2 of C4?
Ik heb het idee dat de (kennelijk onbedoelde) humor in je eigen berichten je volledig ontgaat. Maar als ik het moet gaan uitleggen is het niet meer grappig hè.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
12 jan 2018 19:21 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: C2 of C4?
Een uitspraak op basis van geschreven woorden zonder verdere tonatie en/of gezichtsuitdrukkingen leidt zoals bekend vaker tot dit soort misverstanden idd.. zelf op het PF
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
12 jan 2018 21:00 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: C2 of C4?
Wist ik niet. Dus je kunt het bochtengedrag van een C2 en een C4 gelijk krijgen dmv uitlijning?
|
12 jan 2018 22:11 |
|
|
Alfred996MKII
997.1 S Coupé,
ex 996 MKII
|
Re: C2 of C4?
De nieuwe 991 GT2 RS, wat een fantastische auto https://www.porsche.com/microsite/911-g ... .aspx#homeOh ja, waarom zou deze achterwielaandrijving hebben? Idd.....UNYIELDING
_________________________________________ De precisie 911
Laatst bijgewerkt door Alfred996MKII op 12 jan 2018 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jan 2018 22:47 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: C2 of C4?
Maar dan mis je nog steeds de tractie met het volgas de bocht uit accelereren? Waarom zou Porsche anders die C4 uitbrengen.
|
12 jan 2018 22:49 |
|
|
Wing
|
Re: C2 of C4?
| | | | CaptainCaveman schreef: Hoi! Beste allemaal, Kunnen jullie indicatie geven of c4 fundamenteel anders rijdt dan een c2? Wat zijn de voordelen behalve meer tractie? Scheelt het veel in nat weer? Ik ben alleen 993 c2 gewend en dat was onder natte omstandigheden...challenging. In droog weer vond ik de reactie van de achterkant op gaspedaal echter fenomenaal. Mis je dat veel bij een c4? Alle tips en adviezen zijn welkom. Groetjes, René | | | | |
Misschien moeten we even terug naar de vraagstelling. Rene vroeg of deze twee uitvoeringen fundamenteel anders rijden. Volgens mij is het antwoord "ja"? Behalve tractie en sneller kunnen rijden (en feitelijk passieve veiligheid) zijn er volgens mij geen voordelen voor de C4?. Wat ik als nadeel van de C4 ervaar is de kleinere "kofferbak". Je hebt minder bagageruimte. Voor mijn reisdoel zou een C2 ook prima zijn. Aan de andere kant, je kunt wel relatief veilig hard de bochten door. Dat vind ik ook wel leuk. Wil je meer driften, dan is een C2 wellicht meer jouw auto. Wil je beperkt driften en vlotter de bocht door kunnen, dan zou ik voor een C4 gaan. Maar naar mijn mening gaat het meer om de auto die je tegen gaat komen of het gehele pakketje jou past (zelf ben ik meer voor het pakket gegaan en was de keuze voor C2 of C4 meer een bijzaak).
|
12 jan 2018 23:05 |
|
|