Inderdaad C4 heeft meer tractie maar daardoor niet automatisch onderstuur. Het is echt een wanopvatting dat vierwielaandrijving = onderstuur
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
12 jan 2018 23:14
vaudi
996 C2, 1998
Re: C2 of C4?
@Johan, mooie beelden. Goed te zien dat de C4 fors in overstuur zit. Hier is ook goed te zien hoe goed porsche de 4 wiel aandrijving heeft afgesteld. Blijkbaar gaat er normaal veel meer vermogen naar de achterwielen.
Zelf zie ik het zo.
Als je minder goed kunt rijden, of de grenzen op durft te zoeken, dan kun je met de C4 duidelijk sneller rijden. De C2 zal eerder correcties vragen. Maar zal daardoor dus ook eerder waarschuwen. Mannen als Walter Rohrl. die durven en heel goed de auto kennen zullen denk ik de voorkeur aan een C2 geven.
Net als bij de audi Quattro. Het duurt veel langer voordat je in de slip komt, maar als je gaat moet je van goede huize komen om eruit te komen. En met een A4 Quattro 3.0TDI heb ik bochtsnelheden meegemaakt die je echt voor onmogelijk houdt. Wat een power, wat een tractie. Om over een RS6 nog maar niet te spreken.
12 jan 2018 23:37
porsje911
Porsche 964 Carrera 2 Cobalt blauw en een trackday 944 S2
Re: C2 of C4?
Het is natuurlijk persoonlijk en ook afhankelijk van het onderstel van de betreffende auto. Als het om de 964 gaat (heb in zowel C4 als C2 veel gereden en al jaren een C2 in bezit) , vind ik een C2 levendiger / lichtvoetiger rijden dan een C4. Het stuurgevoel ervaar ik zonder aandrijving op de voorwielen als prettiger.
En uiteraard rijden echte mannen met alleen aandrijving op de achterwielen en een handbak.
Ik heb louter achterwielaangedreven 911’jes in bezit gehad. Mijn huidige heb ik afgelopen (bijna) 2 jaar 90.000 km meegestuurd en heeft me nimmer een minder veilig gevoel gegeven. Ik rij stevig en vind het glibber en geglij zoals in afgelopen december echt leuk. Met alle hulpsystemen aan kun je er niet echt een potje van maken, ergo alles blijft wel goed gaan.
Ik heb in het verleden Camp4S, IceForce en IceForceS gedaan en daar goed het verschil mogen ervaren tussen 2 en 4 wielaandrijving. Ik kan me nog de allereerste dag herinneren op het ijs hoe bijzonder het was om na de scandinavian flick waarmee je de drift voor de bocht forceert je vol driftend de bocht in duikt met tegenstuur en dan precies midden in de bocht licht gaat insturen omdat de aandrijving van achteren naar voren ging en de rest van de bocht door het geweldige aandrijfsysteem met het stuur recht (desnoods zonder handen) op het gas de bocht afrond. Echt een ingenieus systeem. De rondetijden met de 4 wielaangedreven Porsche lagen dus lager (=sneller!) dan met de achterwielaandrijvers. Ik heb echter altijd, dus ook op het ijs, meer lol gehad met de achterwielaandrijvers. Volle uitslag, iets te hard, kont tegen de sneeuwmuur en net niet omgaan waardoor je de drift houdt; love it!
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
13 jan 2018 10:16
arenarood
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Re: C2 of C4?
porsje911 schreef:
En uiteraard rijden echte mannen met alleen aandrijving op de achterwielen en een handbak.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum