Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)
Zo, weer even tijd voor een update.
Eerst even de roest verwijderd en daarna ingespoten met een lasprimer.
Daarna lopen worstelen met het pas maken van het vloerdeel. Dit viel echt niet mee omdat de afstand zeer bepalend is voor hoe de dorpel er uiteindelijk tegen aan komt en ook omdat
de pasvorm gewoon echt ruk was.
Ik weet niet of er veel verschil in kwaliteit zit, maar als je ooit dit deel moet vervangen koop dan maar een dure versie, denk dat je daar veel plezier van hebt.
Uiteindelijk heb ik ik gewoon een stukje gelast en dan lekker lopen hameren en daarna weer een stukje lassen en dan weer proberen pas te kloppen.
Gelukkig is het allemaal goed gelukt en zit het vloerdeel erin. Ook heb ik het voor de zekerheid aan beide kanten gelast zodat het echt goed zit.
Daarna was het hoekje aan de beurt onder de kachelpijp, hier zat ook nog aardig wat roest dus dit moest ook vernieuwd worden.
De klem voor het puntlassen is echt een fantastisch hulpmiddel om de delen goed tegen elkaar aan te laten sluiten.
Vandaag ben ik verder gegaan met de zijkant waar het middendeel van de dorpel tegenaan komt.
Hier heb ik ook behoorlijk veel weggehaald omdat ik zo zeker weet dat de roest echt weg is. Het namaken van het hoekje was echter wel een behoorlijk tijdrovend klusje.
Als eerste het hoekje bovenaan het deel gemaakt.
Daarna de ronding aan de onderkant gemaakt, en omdat ik geen plaatwals o.i.d. heb moest ik maar creatief zijn.
Gelukkig vond ik een mooi stukje buis wat ik hiervoor kon gebruiken en na een beetje buigen had ik de juiste vorm te pakken.
Op youtube had ik gezien hoe sommige plaatwerkers een mal maken zodat ze een bepaalde vorm kunnen maken en voor het onderste gedeelte leek mij dit ook de enige juiste oplossing.
Als hamer heb ik een lichte houten hamer gebruikt en dan zachtjes aan stukje voor stukje om de mal heen slaan.
Dit deel is ook bijna klaar om er in te lassen en dan kan ik eindelijk met het grotere werk beginnen.
Al met al weer dik tevreden.....keep u posted