Auteur |
Bericht |
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Spanningsregelaar KJN defect?
Hallo,
Ik heb de cayenne nu een maand of 2. Erg blij mee.
een van mijn xenon koplampen knipperde en ging daarna kapot. ik zag op de sticker dat deze in 2015 waren vernieuwd. Ik heb een nieuwe koplampset erin gezet.
Gister ging mijn aftermarket android radio wel aan, en sloot zichzelf daarna weer af. Ik kwam erachter dat de canbus module defect is of om een andere reden niet werkt. Ik ontkoppelde de canbus module en verbond de plus door, radio ging aan en deed alles wat hij moest.
Dus tot zover simpel en klaar. even op zoek naar een canbus module.
Vanavond ging ik rijden en merkte ik dat mijn nieuwe koplampen ook flikkerde. Toen bedacht ik mij, dat ik vanmiddag tijdens het doorverbinden op de pinnen van de canbus module ongeveer 14 volt meette.
Dus mogelijk flikeren de nieuwe koplampen, en gaat de radio uit door een te hoog voltage als in de zin van bescherming.
Wie o wie kan mij zeggen waar de spanningsregelaar zit en wat het onderdeelnummer is. En/of hoe ik deze doormeet.
Volgens mij moet die het voltage met draaiende motor aftoppen op 12/13 volt.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
06 maart 2018 21:22 |
|
|
JOJO
987 Boxster S 3.4Gelderland
|
Re: Spanningsregelaar defect?
|
06 maart 2018 22:35 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Dat is een mooi artikel. 14 volt is dus zo gek nog niet.
Ik ontving vandaag een ander xenon setje (identiek aan degene die ik al ontvangen had) Maar nu had ik even geen flikkeringen meer. Mogelijk begint dit dus pas weer later na een paar uur gebruik. Even afwachten maar.
Ook heb ik de accu eruitgehaald. De prod datum staat onderop en deze was van april 2011. Voor de zekerheid maar een nieuwe bosch besteld.
Later meer.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
07 maart 2018 21:32 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
overigens gaf de porsche dealer aan dat de spanningsregelaar op de dynamo zit en derhalve niet los verkrijgbaar is.
Een nieuwe dynamo hebben ze, dan moet ik mijn eigen inleveren. Kosten 520 ex btw en montage.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
07 maart 2018 21:56 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Eventueel je huidige dynamo/regelara laten reviseren. Kost waarschijnlijk 1/3de van een nieuwe. Zijn vast wel adressen redelijk bij je in de buurt die dat kunnen.
|
08 maart 2018 3:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Dan krijg je naar mijn idee een gereviseerde Zoals Kheldar schrijft dynamo revisie bedrijfje in de buurt opzoeken
|
08 maart 2018 4:07 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Dank jullie wel Ik wacht het even af want, de dynamo is zowiezo niet kapot. De spanningsregelaar misschien? Maar ik lees ook in het eerste bericht weer dat 14 volt helemaal geen gekke spanning is met draaiende motor. Binnen in de cabine. Mijn xenon lamp setjes zijn 'merkloze' setjes dus het kan ook zijn dat die 'goedkope troep' gewoon niet in de cayenne moet. Dat de auto dat niet 'slikt' . Nu zit er een andere xenon set in, als die ook gek gaat doen dan wordt het even neuzen naar een osram setje.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
08 maart 2018 13:23 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Ik zat nog een wat ouder artikel te lezen over xenonlampen: http://www.amt.nl/techniek/artikel/2006 ... 3-10116968Daar vond ik dit wel interessant: Ongevoelig voor een hogere boordnet. De 14v die ik dus heb zal in dat geval waarschijnlijk helemaal geen probleem zijn voor de xenon.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
08 maart 2018 13:33 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Denk dat alles tot net boven de 14v prima normaal is na het starten. Bij mij hangt de laadspanning in het begin ook rond de 13.8-14.1V. Om dan later wanneer de batterij bijgeladen is te zakken naar 13.3V-13,5V
Je zou kunnen nameten wat de spanning is met alle gebruikers aan, airco, verwarming, groot/knipperlicht... de hele kerstboom en dan kijken hoe ver de spanning zakt. Moet toch ergens rond de 13V of meer blijven.
Ik bedoel in mijn bovenstaand bericht met dynamo reviseren dat ze de hele unit inclusief spanningsregelaar nakijken en waar nodig delen vervangen/schoonmaken. Dus niet enkel puur de dynamo.
Dynamo een refresh geven kan zeker geen kwaad voor een auto met al wat jaren en km’s op de teller.
|
09 maart 2018 12:12 |
|
|
JOJO
987 Boxster S 3.4Gelderland
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Je kunt de dynamo controleren met een spanningsmeter en een draaiende motor. Als de accu de spanning van 13,8 a 14,1 volt haalt, dan is naar mijn mening de dynamo OK. Je zou ook de verlichting een tijdje kunnen aanzetten zonder draaiende motor. Meet de spanning dan eens van de accu. Als je daarna start moet de accuspanning oplopen. Bij een hoger toerental van de motor met de dynamo ook meer stroom leveren, dus de spanning zal dan sneller oplopen naar de de 14 volt.
Verder heb ik al eens gelezen dat je met het huidige Canbus systeem in de auto niet iedere lamp kunt gebruiken. Er zijn bv LED lampen die CANBUS geschikt zijn. Het systeem is de auto geeft hiermee aan, als er een lamp defect is.
succes
|
10 maart 2018 0:10 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Spanningsregelaar KJN defect?
Dank voor de berichten.
Ik heb nu de xenonlampen nogmaals vervangen voor een nieuwe set. Het geknipper is over. Ze werken weer perfect.
vwb de radio, die deed het niet en bleek dat het canbus kastje kapot was. Na dagen zoeken vond ik nieuwe canbus kast in china voor een paar tientjes. Deze is nu onderweg.
En er zit een nieuwe accu in. Alles lijkt weer prima. Gelukkig geen defecte dynamo.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
14 maart 2018 11:29 |
|
|