Ik schrijf dit enorme verhaal omdat ik een zelfde soort probleem dacht te hebben , mischien is iemand anders ermee geholpen.
Eergisteren even in de 911 vanuit zeeland naar Rotterdam getoerd met boven gemiddelde snelheid.
Bij de afspraak aangekomen: tikkende motor bij stationair toerental.
Oliedruk 2,5 bar , alles normaal , geen lekkages , niets.
Ik ben zelf behoorlijk technisch en kan goed bepalen wat een mechanisch probleem kan of zou kunnen zijn.
Hier twijfelde ik echter, even een vlugge test en hierbij bleek dat bij 200rpm meer de "tik"weg was.
Ik heb (heel) vaak drijfstanglager schade gehad en weet uit ervaring hoe dit klinkt.
drijfstanglagerschade hoor je bij onbelast toerental tussen de 2000 en 2500 rpm als een soort "getok" , als het verder is dan de beginfase dan hoor je de drijfstang rammelen bij stationair toerental. ( meestal is het er 1 .. lees, zwakste schakel gaat eerst )
Hiermee rij je nog geen 30km ver , want dan komt de drijfstang er zeker uit.
Dìt geluid leek er op, maar was juist weg bij een hoger toerental.
Na de afspraak , toch maar even langs Porsche Centrum Rotterdam.
Ik kon daar direct terecht voor mijn seatmemory foutje. (de sleutel hield mijn memorystand niet vast en ging in de stand van de mogelijke monteur die de laatste beurt had gedaan. Dit elke keer als ik hem afsloot en weer opende, zeer irritant)
De monteur kwam er niet uit en nam de 911 even mee naar de werkplaats. Ik vertelde hem terloops mijn bevinding en mogelijke motor probleem , ik vermoede op dat moment een spanrol of spanner.
Na enige tijd kwam hij terug, de stoel had hij uitgeschakeld en was nu alleen nog maar met de knopjes te verstellen. Goed , dat moest dan maar.
Ik krijg dit toch niet zelf voor elkaar met mijn durametric kabel.
Ook vertelde hij me , dat ze grondig hadden gezocht , maar tot de conclusie kwamen dat dit de krukas of hulpas moest zijn.
Ik over de zeik , want ik rij de bijna 9 liter olie altijd warm en geef pas gas na zeker 30minuten op de snelweg. na wat over en weer praten, toch te horen gekregen dat ik er gewoon mee kom rijden , omdat alles normaal leek.
Ik de 90 kilometer weer naar huis en superstressend op elk rammeltje tikje of geluidje, maar hij reed als een zonnetje en niets op aan te merken.
eenmaal thuis , het geluid nog steeds hoorbaar , maar nu iets blikkeriger.
toch weer stressen en wat uren achter internet.
Toen kwam ik dit artikel tegen en vandaag besloten om de olie te versen.
De auto heb ik in de ochtend nog aan de diverse diagnoseapparatuur gehangen , maar alles ziet er perfect uit op de laptop. oliedruk en temps, alles , geen missfires , helemaal niets !!! om gek te worden.
Vandaag even snel Forte + 0W30 + origneel filter besteld en op naar een vriend met bedrijf en brug.
Auto op de brug met draaiende motor nog beluisterd , maar het geluid leek verdomd inderdaad uit het blok te komen.(midden)
Forte erin 20 minuten stationair , Olie eruit en filter los.
De olie "rook" en zag er goed uit , dus dat was een geruststelling.
Ik begon meer en meer te denken dat er iets los zat in de uitlaat ofzo of een plaat die los zat.
na de verversing , was het probleem nog niet weg , dus dan maar verder kijken.
Motor af. Ik gooide de deur van de auto dicht en we hoorde het zelfde rammeltje.
motor weer gestart en mijn maatje geeft een paar tikken met de vlakke hand op de hete uitlaat
en pats .......weg geluid. na even zoeken bleek het de linker kat. te zijn. deze zit los in de behuizing. De kermamische steen ligt los te klapperen bij 900 rpm. erboven hoor je hem niet meer.
Dat worden dus 2 metaal kat's laten maken , gelijk goed aanpakken.
Of die set van supersprint, dat lijkt me ook wel wat.
zo zie je maar , het hoeft niet altijd slecht af te lopen; kan ook niet anders met 63.000 km.
Vanavond nog even 2 M3's geplaagd (dat kan hier nog in zeeland op de A58) De motor loopt weer stukken rustiger met de nieuwe olie en binnenkort lossen we het probleem op met de rammelende katalysator.