Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Vermogen is een directe resultante van koppel en toerental. Je hebt nooit dus OF koppel OF vermogen, maar altijd EN/EN.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je het vermogen en dus ook koppel tegen vindt vallen bij 6000 toeren. Het vermogen op de achterwielen van 154 pk is bij 15% transmissieverlies zo’n 180 pk aan het vliegwiel oftewel 10 pk minder dan het standaard vermogen van een 2.4S. Aangezien jouw motor 2.8 liter inhoud heeft zou je met eenzelfde pk/liter verhouding als de 2.4S op 225 pk uit moeten komen.
Tel daar bij op een compressieverhoging van 8.5 van de 2.4S naar boven de 10 dan komt er nog zo’n 10 pk bij ((10/8.5)^1/4 )*225= 234 .
Tja en waar worden die missende pk’s nu door veroorzaakt? Het vinden van een antwoord vereist methodische aanpak:
- hebben alle cilinders daadwerkelijk goede compressie?
- is het benzine lucht mengsel goed afgesteld? Sproeierbezetting voor rond de 12.5:1 of lambda 0.85 geeft doorgaans het meeste vermogen...maar let op, het rijkr zetten van zeg 14.5:1 naar 12.5 wint niet in één keer 50 pk...zelfs bij lange na niet.
- wat wel funest is voor vermogen zijn gaskleppen die niet volledig openen, check dus of volgas daadwerkelijk volgas is!
- ontsteking; werken alle bougies? Zijn alle bougies goed gepaard? Is het antwoord hierop 2x ja dan is het nu tijd om naar het ontstekingstijdstip te kijken. Bij foute afstelling valt hier veel winst te behalen, denk bijvoorbeeld aan de regenmapping van 2.5 liter atmosferische rallymotoren....door de onsteking terug te draaien worden deze 350 pk screamers ineens heel dociele 200 pk krachtbronnen. Dit is allemaal ontsteking.
Het devies is hier om op de rollenbank steeds meer voorontsteking bij te draaien - oftewel vervroegen- totdat het vermogen niet meer stijgt (ook wel MBT - minimum advance best torque genoemd) danwel knock optreedt en de ontsteking daarna veiligheidshalve een graadje terug te draaien.
Ruime ervaring van de dyno operator met Porsche motoren betaalt zich hier natuurlijk uit omdat er een goed idee is van de te kiezen begin waarden.
-banden/remmen; een laag vermogen op de wielen kan ook simpelweg komen door een hoge rolweerstand door lage bandenspanning of een rem die aanloopt....zet je de hele motor op zijn kop, kom je erachter dat ‘ie nog op de handren staat
Heb je alle bovenstaande zaken gecheckt maar komt het vermogen er nog steeds niet uit, dan is het het handigste om de motor te laten zakken om de nokkenastiming en kleplift goed te controleren.