Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Hallo allemaal!
Met enige regelmaat sneuvelt er een 996 of 997 op het circuit, hoort erbij, het zijn geen circuit auto's.
Het is ook niet zo dat er iets niet deugt aan het smeersysteem van een standaard 996 of 997 maar de omstandigheden op het circuit zijn anders, een aaneenschakeling van bochten en constant zware belasting.
Het leek me zinvol hier even een topic over te starten gezien het aantal auto's we dit seizoen hebben zien sneuvelen.
Regelrecht zonde en wil het toch even extra onder de aandacht brengen.
Al geruime tijd is bekend onder lieden die met regelmaat het circuit aandoen, de oliedruk nogal te wensen over laat in snelle lange bochten hetgeen de motor uiteraard geen goed doet, drijfstang lagers houden het niet lang vol zonder smering. Drijfstang van cilinder 1 begeeft het meestal als eerste.
Gezegd moet worden dat het probleem per auto verschilt, de ene auto houdt het in de bocht wat langer vol dan de ander, vermoedelijk vanwege slijtage aan interne delen en de staat van de carter pan.
De m96 en m97 uit de 996 en 997 zijn motoren zonder het befaamde dry sump systeem, anders dan vroeger het geval was bij Porsche's.
De motor beschikt over een zogenaamd semi dry sump systeem en hierdoor zijn er limieten in de bocht waarmee je rekening dient te houden.
Er zijn diverse oplossingen beschikbaar die dit probleem te lijf gaan en meestal vergroten ze de de carter inhoud , de olie word beter op zijn plek gehouden middels bafles waardoor je dit probleem verkleind. Deze upgrades zijn niet voor niets ontwikkeld, ze zijn nuttig. Porsche heeft de x51 pan hiervoor in het programma, eventueel aangevuld met een extra oliepomp op een van de cilinderkoppen om beter retour te pompen. Dat ook Porsche hier iets voor in het programma heeft zegt vast genoeg
Gezien het feit dat ik persoonlijk graag het circuit op wil en de huidige oplossingen niet goed genoeg zijn en ben ik met wat mensen gaan onderzoeken of het niet beter kan en betaalbaar.
Na het proberen van alle bestaande oplossingen die wel wat helpen maar in mijn geval niet voldoende resultaat gaven ben ik zelf gaan werken aan een alternatieve oplossing.
Het probleem: De olie stroomt in de bocht meteen naar de zijkanten achterin de motor, het niveau van de olie rondom de pick-up daalt een stuk.
De tandwielpomp ondervind op dat moment een weerstand in de toevoer en levert hierdoor een lagere druk hetgeen je op de meter ook terug ziet. De druk valt dus niet helemaal weg maar zakt een paar bar totdat je de bocht om bent,,
Om toch olie in de pomp te krijgen moet er dus iets veranderd worden in het geval van een bocht.
We hebben uiteindelijk een kleppensysteem ontworpen, is opmerkelijk anders dan alle andere oplossingen en bestaat dus ook nog niet.
Heb overwogen het niet wereldkundig te maken maar gezien de resultaten en eenvoud doe ik het toch maar wel.
Onze oplossing werkt dankzij twee eenvoudige kleppen/cilinders.
Stel: we gaan linksaf, dan stroomt de olie naar rechts, de klep aan de rechterzijde opent en sluit links. Er is nu veel olie bij de pick up! Dus een goede oliedruk.
Beide kleppen zijn verbonden om ten alle tijden olie toevoer te garanderen.
Het is dus een pickup met 2 inlaat poorten.
Met deze vervangende pickup is een diepere pan niet perse nodig en de beweging van de olie is geen probleem meer.
De resultaten van een test op Zandvoort zijn goed, de normale oliedruk in blijft gehandhaafd zonder pieken of dalen!!
Er is nu een tweede auto mee uitgerust en is bezit van een forum lid.
Gezien het feit hij er ook blij mee is en het systeem net als ik niet heeft weten te laten falen(hopelijk blijft dat zo) opper ik het maar als mogelijke extra aanpassing in geval van extreem rijgedrag op het circuit.
Maar goed, ik hoop in ieder geval dat iedereen die dit leest en overweegt een trackday te willen gaan doen, zijn auto heel weet te houden door op de hoogte te zijn van de beperkingen van het smeersysteem en preventieve maatregelen.
Zie je de meter zakken in de bocht terwijl je hoog in de toeren rijdt ga dan maar van het gas af..
Nog een tip:
Vervang de oliedruk sensor preventief, ze geven vaak teveel druk aan. Kijk dan in lange snelle bochten eens op de meter. Zorg tevens dat er voldoende olie in de motor zit maar zeker niet teveel.