Re: Vragen van een beginner
Allen bedankt voor je reactie!
@Olaf: Goeie tip, ik ga voor deze oplossing ivm gemak van inbouw (en evt. toekomstig verwijderen).
@Master Ken: Ik zal je een pb sturen.
@de Fiscalist: Na wat uitzoekwerk concludeer ik dat dit inderdaad zo goed als het enige degelijke, passende stuurslot is. Ergo: ik ga zo'n disklock aanschaffen.
@PaulusdB & 911RPM: Beiden bij me in de buurt dus handig, de Munnik blijkt tevens aanbevolen door verzekeraar (Yska) dus heb ik met hem contact opgenomen.
@Rainer B.: Dankje! Ben zelf ook erg tevreden met dit 'begin', al denk ik dat ik deze auto nooit zal wegdoen. (of wellicht op termijn voor een 993 Targa, of voor een...
)
Jaren geleden ben ik begonnen met sparen voor de "betaalbare" 911: een 996 cabriolet. Toen ik me eenmaal ging verdiepen lonkte een klassiek exemplaar (pre 964) steeds meer en met wat extra geduld kwam een 2.7 of SC met wat werk binnen bereik. Na wat verdiepen in de techniek viel de 2.7 al snel af (riskant blok) en keek ik verder naar de SC en 3.2 Carrera (met werk). Eenmaal op zoek trok ik na wat bezichtigingen en proefritten de conclusie dat ik persoonlijk een exemplaar in goede toestand verkies boven een auto met werk, en tussen de vele auto's die in zogenaamde "goede staat" aangeboden worden bleken veel daarvan toch een fikse investering te behoeven om ze echt goed te maken. Ik trof m.n. veel auto's met verdachte km-stand en / of roest onderin de B-stijlen. Enfin, tijdens deze uitgebreide oriëntatie heb ik vooral veel auto's laten staan tot ik het exemplaar wat ik nu de mijne noemen mag trof. Met G50 (vind ik persoonlijk een pre), volledige documentatie en aantoonbaar slechts enkele eigenaren gehad. Mijn auto heeft tot 2014 in Californië geleefd en heeft daar altijd binnen gestaan, zo zijn zowel het exterieur (roestvrij, nagenoeg volledig 1e lak) en het interieur (dashboard en stoelen puntgaaf, lendesteun bestuurdersstoel vertoont zelfs geen instap-slijtage) in zeer goede staat en is de bodem kurkdroog. Verder vind ik de kleur de auto zeer goed staan, al moet ik toegeven dat kleur in mijn zoektocht onderschikt was aan de staat van de auto. Vind het een plaatje om te zien en wil vanaf voorjaar 2019 ook zeker genieten van de auto door ermee te doen waarvoor ze gemaakt is
@DLotus: Wederom fijne reactie met nuttige details, waardeer ik zeer!
(je hebt me eerder behoed voor aankopen 911 met circuit-ervaring, topic: Enkele vragen voor aankoop 911 3.2)
Ga je tips m.b.t. banden, remmen, stuurstangen en olieleiding opvolgen. Ctek lader heb ik intussen aangeschaft en aangesloten middels de klemmetjes, ga de oogjes van de adapter wat uitboren om ze passend te maken en dan monteer ik die. Katalysator vervangen door normale demper / pijp (incl. terugplaatsen lambdasonde) en Steve Wong chip had ik o.b.v. je reactie op die eerdere vraag reeds genoteerd op mijn lijstje met zaken die ik wil aanpakken. Prioriteit voor voorjaar 2019 ligt bij de veiligheid (banden, remmen) maar wat extra vermogen kan natuurlijk nooit kwaad
Wil de auto volgend jaar eerst wat beter leren kennen / besturen en kan dan ook wennen aan het huidige vermogen, verwacht dat ik een upgrade van vermogen daarna extra zal waarderen.
Wat betreft het Europees maken van de auto: Tot ik mijn auto vond was mijn voornemen een evt. US-model in elk geval te voorzien van een EU-achterbumper, evt. andere zaken zou ik daarna misschien ook doen maar de grote stootblokken vond ik maar niets. Nu ik mijn auto echter gevonden heb vind ik de Amerikaanse roots van meerwaarde en horen ze voor mijn gevoel bij de auto. Zo hebben de meeste vergelijkbare auto's van buiten Californië steevast roest of hersteld plaatwerk op de bekende plekken. Ook de volledige historie die ik bij de auto heb speelt hierbij mee en doet me ertoe neigen de auto "origineel" te willen houden als in: zoals hij ooit is geleverd aan de 1e, bij mij bekende, eigenaar. Wellicht verandert dit standpunt in de komende jaren en pas ik de achterbumper alsnog aan, voor nu ga ik in elk geval US-size plates laten drukken (kenteken gister ontvangen
) en doe ik het voorlopig daarmee.