Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 8:22

Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Het zal je maar gebeuren......diefstal! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht Het zal je maar gebeuren......diefstal!
Afgelopen weekend bij een sub-contractor van mij:

diefstal van een bedrijfswagen. Op zich niet veel bijzonders, maar het verhaal heeft toch een bijzonder verloop.
Vervoerder houdt zich bezig met nachtdistributie naar servicemonteurs. Dit betekend onderdelen in de nacht aanleveren in de auto, schuur, garage van een monteur of zelfs in winkel van afnemer. Zo'n 250 gecodeerde sleutels per rit in bezit.....
In de middag van zondag wordt auto uit een loods gestolen en met noorderzon vertrokken.
Politie word ingeschakeld. Eigenaar meld in een ver verleden een keer een tv-prog. gezien te hebben waarbij een gestolen auto werd getraceerd m.b.v. een mobieltje. Daarop heeft deze eigenaar eveneens een mobieltje op een verdekte plaats geplaatst. GSM hoeft NIET aan te staan! Met behulp van de 1-mei code kan de GSM-aanbieder op de meter nauwkeurig bepalen waar mobieltje (met de auto....) zich bevindt. In dit geval is auto teruggevonden in Duitsland met in de laadruimte (deze was bij diefstal leeg..) dozen vol met gestolen en nagemaakte bank-en giropassen. Een megavangst!
Nu wordt de auto op kosten van Koos Spee naar NL gerepatrieerd. Overmorgen gewoon weer op de weg......

Dus voor iedereen die er nog 1 heeft liggen en een goedkoop auto-volg-systeem wil (klasse 5!!!): een oud mobieltje onder je stoel en bij diefstal van de auto dit aan de politie melden. Schijnt in 90% van de gevallen te kunnen werken. Afgezien van slechte signaalontvangst, vinden van het mobieltje, enzovoort :D

Mauk

24 okt 2005 18:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En de eigenaar weldra weer mobiel door het mobieltje :wink:

PS:Wel een schitterend idee en een heel stukje goedkoper dan een verborgen satelietnavigatie systeem.

Laatste update 22/10/2013

24 okt 2005 18:54
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Het zal je maar gebeuren......diefstal!
Mauk schreef:
Dus voor iedereen die er nog 1 heeft liggen en een goedkoop auto-volg-systeem wil (klasse 5!!!): een oud mobieltje onder je stoel en bij diefstal van de auto dit aan de politie melden. Schijnt in 90% van de gevallen te kunnen werken. Afgezien van slechte signaalontvangst, vinden van het mobieltje, enzovoort :D

Goed :idea: :!: ..... echter volgens mij niet helemaal juist, want

Mauk schreef:
GSM hoeft NIET aan te staan! Met behulp van de 1-mei code kan de GSM-aanbieder op de meter nauwkeurig bepalen waar mobieltje (met de auto....) zich bevindt.

is volgens mij NIET juist :arrow: GSM moet volgens mij toch echt WEL aan staan :!:
Alleen dan maakt de GSM regelmatig contact met de satelieten via de antennemasten (met vaste locatie ;)) en is daardoor traceerbaar. :salut:

24 okt 2005 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
neen, op basis van de 1mei code kan provider de mobiel terugvinden. Wanneer mobiel aanstaat kan het gehele spoor teruggevonden worden.
Wanneer mobiel uitstaat alleen de huidige locatie. Stilstand is dan dus wel zo gemakkelijk.....

Mauk

24 okt 2005 19:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Klasse IV & V alarmsystemen werken vlgs hetzelfde principe. Zijn gewoon 06- nummers en zodoende traceerbaar. 8)

24 okt 2005 19:12
Profiel WWW
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Eeehhh... :?

En hoe zou dat dan moeten werken?

Als een mobieltje uitstaat (en/of de batterij is leeg) is er geen enkel contact met het mobieltje mogelijk; dat verandert ook een Imei-code niet...

Als dát het geval zou zijn, zou elk gejatte mobieltje eenvoudig teruggevonden kunnen worden en dat is -zo kan ik je verzekeren- absoluut niet het geval!

Ik geloof niet zo in dit verhaal!

Als het mobieltje aanstaat, zoals EriC4C aangeeft, is dat een ander verhaal... Dán kan ik me er iets onder voorstellen...

24 okt 2005 19:15
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Eeehhh... :?

En hoe zou dat dan moeten werken?

.....

Als het mobieltje aanstaat, zoals EriC4C aangeeft, is dat een ander verhaal... Dán kan ik me er iets onder voorstellen...

Precies :!: , net als
SPEEDY944 schreef:
.... Imei-code .....

i.p.v. 1mei-code. ;)

Om de GSM te kunnen traceren zal de "hulproep" toch beantwoord moeten worden m.b.v. een signaal dat het apparaat uitzend :roll: ..... en dat kan een apparaat dat uit staat niet :!:

24 okt 2005 19:21
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Shit, ik had mijn gsm nog niet op 1 mei... heb ik dan een 14 juli code? :twisted: :wink:

24 okt 2005 20:16
Profiel
PorscheForum Rookie
993 4s zou ik wel willen
Genk
Bericht gsm
er moet geen simkaart inzitten en/of de code moet niet ingevoerd zijn.

Maar hij MOET wel aanstaan.

Maar als je bv een vaste autotelefoon in de wegen hebt staan. die bv. aangaat wanneer je het contact aanzet gaat het wel. Deze zoekt dan al contact met de provider en stuurt het IMEI nummer door.

Maar gewoon een mobieltje onder de zetel, zonder accu, zal niet werken hoor.

24 okt 2005 20:16
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
horn schreef:
Shit, ik had mijn gsm nog niet op 1 mei... heb ik dan een 14 juli code? :twisted: :wink:

Juist ja, maar die werkt alleen in Frankrijk! :lol:

24 okt 2005 22:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Mauk schreef:
neen, op basis van de 1mei code kan provider de mobiel terugvinden. Wanneer mobiel aanstaat kan het gehele spoor teruggevonden worden.
Wanneer mobiel uitstaat alleen de huidige locatie. Stilstand is dan dus wel zo gemakkelijk.....

Mauk

Toch lachen dat iemand zo voet bij stuk kan houden....

25 okt 2005 8:07
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Over telefoon aan of uit....ik heb geen idee, ik weet wel dat de wekkerfunctie het nog steeds doet als je telefoon UIT staat. Dus je zet de wekker op een bepaalde tijd, doet je telefoon uit, en op het ingestelde tijdstip slaat 'ie gewoon aan...Dus IETS moet er dan nog wel 'aanstaan'.... :roll:

25 okt 2005 9:07
Profiel
Westervoort
Bericht 
Volgens mij heerst er hier een spraakverwarring...je kunt een telefoon AF zetten,(contact verbreken , klep/schuif dicht doen etc..) maar ook UIT zetten , meestal door langdurig een bep. knop ingedrukt te houden...in déze toestant werkt volgens mij ook de wekker niet meer...

ehh... :scratch: hoewel... :wink: de klok blijft toch ook op tijd lopen dan...??...wanneer je 'm weer aanzet..

pfff moeilijk hoor..

25 okt 2005 9:24
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Jurgen schreef:
maar ook UIT zetten , meestal door langdurig een bep. knop ingedrukt te houden...in déze toestant werkt volgens mij ook de wekker niet meer...

volgens mij wel, tot de accu dus echt helemaal leeg is :roll:

25 okt 2005 9:25
Profiel WWW Facebook 
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Jurgen schreef:
Volgens mij heerst er hier een spraakverwarring...je kunt een telefoon AF zetten,(contact verbreken , klep/schuif dicht doen etc..) maar ook UIT zetten , meestal door langdurig een bep. knop ingedrukt te houden...in déze toestant werkt volgens mij ook de wekker niet meer...

ehh... :scratch: hoewel... :wink: de klok blijft toch ook op tijd lopen dan...??...wanneer je 'm weer aanzet..

pfff moeilijk hoor..

Nee hoor, wekker werkt dus ook als je 'm UITzet! Hoe lang is weer een andere vraag.....

Laatst bijgewerkt door MS964 op 25 okt 2005 9:38, in totaal 1 keer bewerkt.

25 okt 2005 9:38
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Marco schreef:
Jurgen schreef:
maar ook UIT zetten , meestal door langdurig een bep. knop ingedrukt te houden...in déze toestant werkt volgens mij ook de wekker niet meer...

volgens mij wel, tot de accu dus echt helemaal leeg is :roll:

Yep, wekker werkt idd. wel als de GSM uit staat, zojuist even getest :^:, maar dit gedeelte heeft niets met de (sateliet)verbinding te maken :!: :idea:

25 okt 2005 9:38
Profiel
Westervoort
Bericht 
Interessant he...zo'n mobieltje...kun je uren over l*llen... :twisted: :lol:

25 okt 2005 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
Jongens, maak je nou niet druk! Telefoon stond NIET aan, maar Telco-aanbieder kan dan toch tracken....

Maak er gebruik van of niet.

einde discussie.

Mauk

25 okt 2005 9:42
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
Mauk schreef:
Jongens, maak je nou niet druk! Telefoon stond NIET aan, maar Telco-aanbieder kan dan toch tracken....

:bang: ..... :res:, maar zoals ik ook al eerder iemand op het PF toe heb gewenst: alvast veel plezier op 5 december. ;) :^:

25 okt 2005 9:47
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Net even met de politie gebeld én met Vodafone en Nokia Europa (in België), want ik vind dit toch wel een bizar verhaal en als schadebehandelaar vind ik het toch wel belangrijk en interessant om te weten hoe dat nou werkt...

Volgens de politie én Vodafone kan een mobiel alleen getraceerd worden (volgens een zogenaamde 'driehoeks plaatsbepaling' of kruispeiling) als er contact is tussen het mobieltje en één of meer satellieten of antennes. Dat contact is er alleen als het mobieltje aanstaat, of in de standby-stand staat, maar NIET als het mobieltje geheel uitgeschakeld staat (of de batterij leeg is)!

De Imei-code kan overigens wel dienst doen als 'tracking device', omdat die voor elk mobieltje uniek is, zodat er gericht gezocht kan worden.

Nokia wilde/kon geen informatie geven....

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 25 okt 2005 14:42, in totaal 2 keer bewerkt.

25 okt 2005 9:53
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Mauk schreef:

Maak er gebruik van of niet.

einde discussie.

Mauk

Jamaar zo werkt dit hier niet. Je kan beslissen om een discussie te openen, maar sluiten.......... :scratch: :wink:
Dan moet je al goed staan met een moderator :lol: :wink:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

25 okt 2005 11:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Wanneer je telefoon uit staat, dan is deze ook echt uit. Er vindt geen enkele signaaloverdracht plaats en de telefoon kan al helemaal niet getraceerd worden.

De IMEI code is als het ware een serienummer van de telefoon en kan inderdaad door de aanbieder worden getraceerd. Echter, betrouwbaar zijn de metingen van de aanbieder niet, een kruispeiling levert een gebied op waarin de telefoon zich bevindt.

Veranderen van de IMEI code valt onder schending van het auteursrecht, dat even terzijde.

Dus mobieltje pakken met een ladertje en dat op de accu permanent aansluiten. SIM is niet nodig, de telefoon meldt zich aan voor noodoproepen. Overigens wordt dadelijk in nieuwe auto's een GSM ingebouwd met een noodoproepsysteem.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

25 okt 2005 14:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Mauk, kan je het die eigenaar van de betreffende auto niet effe vragen of hij die mobiel aan of uit had staan ?
Als je de discussie wilt beeindigen moet je meezoeken naar antwoorden hoor :wink:

25 okt 2005 15:07
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Mauk schreef:
einde discussie.

Mauk

Niks voor Mauk, maar ik mis dat gemauk nu al! :lol:

25 okt 2005 18:31
Profiel
PorscheForum Rakker