Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Geïnspireerd door MPH's update over de vorderingen met zijn 924 Turbo, realiseerde ik me dat ik jullie geen update heb gegeven het afgelopen jaar. Dat kan natuurlijk niet, dus bij deze een giga update
Hoewel mijn 924 Turbo gedurende de 10 000km die ik heb afgelegd in 2017 zich echt goed heeft gedragen, blijft het een oud gebakje en ging er wat dingetjes mis. Vlak voordat ze de schorsing in ging in december 2017 ging de koppeling opeens raar doen en een week later lag het pedaal op de grond. Het was voor mij een erg drukke periode met familiebezoek in Zuid Afrika over de kerst en het starten van een nieuwe baan in januari. Maar de auto moest klaar zijn op 1 maart want dan had ik al een afspraak staan om samen met Dapatch een nieuwe nokas in de 924 te bouwen.
Dus in de koude dagen van februari ging ik aan de slag...
Omdat ik een plas remvloeistof onder de klokhuis zag liggen wist ik dat mijn hulpcilinder lek was en heb ik alvast eentje ingeslagen. Bij een 924 Turbo is sleutelen altijd lastig, dus alvorens ik de hulpcilinder kon verwijderen moest eerst de startmotor er vanaf halen.
Startmotor op zijn plekUiteraard ging dat niet zo makkelijk...na 34 jaar zat de bovenste bout goed vast. Met de hulp van conculega Bob Hahn heb ik van alles geprobeerd om de bout los te krijgen. Een beitel, warm stoken, WD40, Remvloeistof, weer warm stoken en na 4 uren liet hij eindelijk los.
Beitel merken op de boutStartmotor en hulpcilinder eindelijk wegNa wat koeken en koffie ben ik met volle moed ging ik de nieuwe hulpcilinder plaatsen en was ik de koppeling gaan ontluchten. Maar alles wat ik heb geprobeerd wil maar niet lukken. De koppeling bleef op de vloer hangen
Erg gefrustreerd ging ik naar huis. Na vele uurtjes op het net had ik voldoende aanwijzingen gevonden dat ook mijn hoofdkoppelingscilinder het geest heeft gegeven
Schijnbaar komt het vaker voor dat ze tegelijk kapot gaan. Ik moest heel diep in de buidel tasten voor een nieuwe hoofdkoppelingscilinder, ze zijn best aan de prijs
Maar wat moet, dat moet en met een lichter portemonnee en nieuwe moed ging ik een week later weer sleutelen.
Eerst maar ruimte maken om bij de hoofdkoppelingscilinder te komen. Dus het voorstoel moest er uit.
Daarna ging ik er in...
Selfie of the year winner 2018Eenmaal bij de hoofdkoppelingscilinder is het duidelijk dat mijn vermoede juist was, ook deze is lek en glimt van de remvloeistof.
Het was even pielen maar na enkele minuten had ik hem uit de auto.
Oud vs. NieuweDaarna heb ik de boel terug gebouwd en opnieuw een poging gewaagd om de cilinders to ontluchten. Deze keer ging het perfect
mijn superhandigeontluchtingshulpmiddel Het was ook net op tijd want de tijd stond te drongen en de Schnitzeltour was om de hoek. Daarom ging ik een week later weer op pad naar de sleutelhok van Dapatch. Het eerste taak was om een van zijn slopers van het brug te krijgen zodat mijn 924 erop kon. Ik kan kullie vertellen dat een 968 zonder onderstel verplaatsen best een karwei is.
Transaxle HeavenEenmaal op het brug zijn we begonnen met een epische middag sleutelen want ik moest weer met de 924 naar huis
Dapatch druk aan't sleutelenToen we de nokas eenmaal er uit had was duidelijk dat het ook echt nodig was
Ook de klepstoters waren niet zo fris meer en er zaten gaten in de verharde coating van 5 klepstoters. Gelukkig had ik een NOS setje gescored en heb ik ze allemaal vervangen
Na vele uren sleuteln zat de nieuwe klepstoters en nokas op hun plaats.
Hierna waren we nog een uur of twee bezig met kleppen stellen en alles weer terug te bouwen.
Om een uur of tien reden we het schuur zelfvoldaan uit
Mijn nieuwe baan heeft helaas een negatieve impact op mijn tijd om te sleutelen, dus heb ik noodgedwongen wat werk laten uitvoeren door de Loods.
1)Ze hebben voor mij een olielek verholpen bij de olieslangen van de turbo.
2)Ze hebben mijn stuurhuis afgesteld. het stuur was zo zwaar dat ik veel inspanning moest gebruiken om door een bocht te komen. Het is nu vele malen beter.
3) Ze hebben een zwaar versleten binnenste stuurkogel vervangen. hierdoor stuurt de 924 veel strakker in
4) Verse APK
Bij het ophalen van mijn auto bij de Loods merkt ik dat ze voor geen meter liep. Na wat inspectie bleek dat ze mijn bezine afstelling helemaal hebben vernaggeld. Dat gaf me de gelegenheid om ze een masterclass K-jet te geven en uit te leggen hoe je een k-jet auto moet afstellen. Een uurtje later was ik op weg naar huus
Deze winter staan ook aardig dingetjes op mijn lijste:
1) Achterraam rubbers vervangen
2) middenconsole uitbouwen en vervangen voor een NOS unit zonder schade
3) Warmloop regelaar vervangen voor een gereviseerde unit
4) Boostpipe vervangen voor een NOS unit die niet is opgelapt met siliconen
5) Grondig reinigen polijsten en weer de tectyl bijwerken
6) de "demister"op de achterklep maken
7) de wisser op de achterklep weer aansluiten
8.) achter interieur panelen vervangen voor een nette gebruikte set zonder after market speaker gaten
9) airco laten vullen