Auteur |
Bericht |
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
[924] Bougies in alle soorten en maten:P
Hoi,
Ik ben opzoek naar bougies (althans heb er hier 4 voor me liggen), maar volgens mijn vader zijn die totaal niet goed
Want Haynes manual schrijft iets anders voor wat ik heb, www.bosch.nl (waar ze van zijn) ook iets anders..? Maar allemaal wel dezelfde onstekings afstand (0.7 mm).
Ik heb gewoon Bosch Super bougies (0.7 mm) maar met het type W 7 DC? terwijl de site van bosch/noch autodata/ noch haynes manual iets anders aangeven?
Wie kan mijn hier een verklaring voor geven? Want ik heb altijd begrepen dat het belangrijkste de onstekings afstand is. @ mede 924 rijders: Welke bougies gebruiken Jullie allemaal?
|
24 okt 2005 21:31 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Je kunt natuurlijk ook andere kaarsen gebruiken maar meestal kun je bij de autoonderdelenbedrijfspandbalie vragen welke maten en merken erop passen.
Er bestaan ook kaarsen met een V-spark, round spark (vlamboog loopt dan rond waardoor de verbranding telkens op een andere plaats begint en dat zou beter zijn... idunno) en nog meer flauwekul.
Einfach probieren en dan merk je heel goed of het werkt. Had eens een kabel met een breuk en dan ging ie bij het optrekken een beetje lopen fukken want dan onderbrak de beweging van de motor de kabel. Dus je merkt wel als er een keer niet of slecht vebrand wordt.
Maar waarom schroef je ze er niet in?
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 okt 2005 14:25 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik schroef ze a.s. zaterdag er gewoon in, maar ik blijf bij de veronderstelling dat mijn vader het verkeerd heeft, maar hij heeft opzich wel een punt qua type.
|
25 okt 2005 14:49 |
|
|
S2
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1Lochristi, België
|
Het belangrijkste van een bougie ( los van zijn pasvorm / lengte / elektrode afstand) is:
1. De diepte van de anode (dat stukje wit dat uit de bougie steekt, gearceerd deel op de tekening), soms zit dat iets meer verzonken, zonder dat dit de elektrode-afstand wijzigt.
2. Heel belangrijk! En dit is niet op het zicht te controleren:
De warmtegraad van je bougie.
Elke bougie heeft een temperatuur waarbij hij optimaal functioneert. Dit wil zeggen dat hij bij deze temperatuur zichzelf "schoon" brandt. Heb je een bougie met een slechte warmtegraad, komt ofwel de bougie niet op zijn ideale temperatuur, waardoor hij snel vervuild --> slechte vonk. Ofwel zal je je bougie overhitten, waardoor ook de vonk achteruit gaat.
Hopelijk helpt dit een beetje.
|
25 okt 2005 16:29 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Nou heb je wat.
Koop gewoon die bosch dingen als ze niet te duur zijn, dan komt het goed. Mochten die heel duur zijn, dan gewoon bij de winkel vragen voor de cross-reference lijst en dan volgt wel welke bougie erin moet.
Ik zou trouwens niet de goedkoopste pakken, maar ja je knikkert ook geen olie van de Aldi in je motor (wel universele ontvetter kopen daar voor 1,69 per flacon...).
Heb eens in een andere auto van die multi-spark kaarsen gekocht. Waren aan de prijs en het hielp natuurlijk geen ene fuk. Jaar later bij de beurt eruit gehaald en zagen er net zo verrabbezakt uit als normaal. Waste of money dus.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 okt 2005 19:20 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Feit is trouwens wel dat hoe feller de vonk, en hoe dichter eht mengsel bij die vonk, hoe beter de verbranding.
De gewone bougie trekt een vonk op slechts één manier, zo'n glijvonk-bougie geeft de mogelijkheid om te vonken op de plaats met hoogste concentratie want daar is de geleiding het hoogst.
Maarrrrr...
Een vonk trekt zich niet zo vreselijk veel aan van die weerstand, het gas wordt immers ook nog geïoniseerd door de hoge oplopende spanning waardoor het grillig geleidend wordt, net als bij bliksem. Een bliksem laat zich ook echt niet aantrekken door een afleider omdat de weerstand zo laag zou zijn, die afleider leidt 'm alleen goed naar aarde.
Alfa gebruikt twee vonken heel snel achter elkaar. Dan verbrand het mengsel dus gelijkmatig en als die bougies ook aan weerszijde van de cylinder zitten, dan is het nog beter. Twinspark dus.
Je kunt ook de vonkspanning hoger kiezen maar je kaarsen vinden dat niet tof want ze worden dan te heet. Ook kun je het spanningsverloop anders kiezen waardoor je een min of meer ideale vlamboog krijgt. In elk geval een hoop geld en waarvoor? Als de handel maar loopt en de boel maar niet ontploft.
Maar eerlijk gezegd heb ik er laatst ook over zitten te denken over die duurdere Brisk kaarsen...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 okt 2005 19:34 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
dat is toch juist wel de bedoeling
_________________________________________ Got coffee?
|
25 okt 2005 19:43 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 okt 2005 19:47 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ontploffing: 10-100m/s
Explosie: 100-1000m/s
Detonatie >1000m/s
Ik hoop dat er niks ontploft maar wel ontbrandt.
Leuk artikel dat ik net vond:
http://www.sdsefi.com/techcomb.htm
Now we are talking.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 okt 2005 19:48 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ja, forum is om van elkander te leren.
Nog meer woorden nodig? Het Limburgs zit vol met aardige woordjes!
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 okt 2005 19:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Dat kan alleen door een Limburger zelf worden beweerd.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 okt 2005 21:08 |
|
|
S2
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1Lochristi, België
|
Een ander vraagje.
Waarom koop je niet gewoon bougies bij je lokale Porsche Centrum?
Ik kocht de mijn bij Porsche Centrum East-Flandres en betaalde 3 Euro per stuk, daarvoor ga ik niet experimenteren hoor.
|
26 okt 2005 7:54 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Daar komen ze ook vandaan (van Erpa...beneden leeuwen). Alleen viel het me pa op dat er iets anders wordt gezegd in het haynes manual.
|
26 okt 2005 8:52 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Nu ken ik je Pa niet ... maar ik zou die haynes niet al te serieus nemen
|
26 okt 2005 9:19 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ja ok, maar attendeerde mijn er wel op, maar op www.bosch.nl kun je dus per automerk dingen opzoeken en die wees ook weer een W 5 DC uit, maar ik zie wel
|
26 okt 2005 16:25 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
En nou is Erpa natuurlijk ook niet echt gespecialiseerd in 924/944/968...
Die is meer gespecialiseerd in de wat oudere types 911.
Of dat ook tot gevolg heeft dattie je de 'verkeerde' bougies heeft meegegeven, weet ik natuurlijk niet...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
26 okt 2005 16:49 |
|
|
Donkerhoef
|
Bosch W 5 DC horen in de 924 van 1977 warmtegraad is wel belangrijk! een te warme kan een gat in je zuiger branden.
Succes ermee
|
26 okt 2005 19:10 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Waarom heb ik dan w 7 DC bougies ???? Ik zei nog tis voor een 924 uit 77..morgen middag even bellen
|
26 okt 2005 21:32 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Aan kouwe kaarsen heb je niks...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
26 okt 2005 21:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
|
26 okt 2005 22:34 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ja ik ga even op school de exacte verschillen tussen type 5 en 7 opzoeken, die post ik gelijk hier
Als dat verschil uit maakt (neem ik aan van wel) bel ik die garage op. althans sowieso om even uit te leg te vragen.
|
27 okt 2005 8:25 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Vanaf bouwjaar: 197601
Tot bouwjaar: 198506
Elektrodenafstand (in mm): 0,7
Spanwijdte: 20,8
Buitendraad [mm]: 14
Spoed [mm]: 1,25
Schroefdraad lengte [mm]: 19
Bosch bougie w5 DC
--------------------------------------------
Op een andere site (original bosch) wordt oook met W6 DC aangeprezen?
|
27 okt 2005 9:21 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ok ff een update!
Ik heb dus die porsche garage gebelt ik ff gevraagd hoe dat nu zit? Want ik heb 7 en er wordt 5 aangeraden.
Maar bleek nu, bosch maakt nu maar max 20 verschillende types voor alle automerekn (dus totaal 20). Nu is die w5 een nieuws bougie.
Die w7 DC werkt prima (is wat ouder type).
Mensen met een 924 van 1976-1978 wordt w5 aangeraden en 80-82 ofsow wat ike rvan uit maakte w6.
Dus in feite is deze dus wel geod dus zaterdag mooi ff kijken
|
27 okt 2005 18:19 |
|
|