Dank voor de reacties nog!
Dank! Aftermarket Meyle, heb daar goeie ervaringen mee laatste tijd met BMW dus leek me een goed alternatief.
Dank! Sleutelruimte is inderdaad spierwit (na 80 liter latex
), en vloer lichtgrijs. Sommige foto's wel ietstje bewerkt maar basis is inderdaad wit
Foto's IMS zie hieronder
Danku! Wielkasten met grote borstel, kwasten, dasty en een regenpak
Is een goeie idd, ik had ze nog niet los gehad omdat ik er toch nog bij moest vanwege de voorste draagarmen maar kwam inderdaad aardig wat blubber onder vandaan.
Draagarmen zijn van Meyle.
-------------
Afgelopen weekend eindelijk het IMS lager gedaan. Had er een heel weekend voor ingepland en dat bleek ook wel nodig te zijn. Was ook de eerste keer, volgende gaat natuurlijk stuk sneller. Al met al goed te doen maar zeker geen beginnersklus. Zeker het nieuwe lager erin zetten is geen sinecure. Ik heb veel ervaring met plaatsen van krimpverbindingen (invriezen/opwarmen) maar het plaatsen van het lager was toch wel spannend. Het moet echt in 1 keer goed want je wil het lager er niet halverwege weer uit moeten trekken. (hoge axiale belasting van lager + steunpilaar) Het is dus een precisieklusje met twee kwaden, aan ene kant wil je de IMS niet te zwaar belasten door het lager erin te timmeren, andere kant wil je wel het lager in 1 keer erin (warmt ook meteen op als hij klein stukje erin zit), want bij eruit trekken kan je hem beschadigen en is natuurlijk nogal een dure jongen. Al met al ging het nu heel goed, maar super makkelijk ging hij er niet in. Heb overwogen om het lager in de -80 graden vriezer te gooien maar was bang dat de seals daar niet goed tegen zouden kunnen.
Anyway, zaterdag op tijd begonnen, auto op de brug en beginnen maar.
Schakelstangen(net nieuw), aandrijfassen, achteruitrijlichtsensor, koppelingscilinder losmaken;
Even fast forward, bak loshalen is verder niet zo heel boeiend en ging eigenlijk heel snel;
Met bak eraf heb je ineens een holletje om in te staan, wat super prettig werkt
Sneakpeak of het IMS lager, duidelijk te zien dat het deksel ook een beetje lekt:
Speling van DMF Checken, is toch wel wat te veel. (ook vrij veel speling in aandrijflijn)
Ook even axiale speling meten, deze is opzich nog wel OK, mag 1,6mm zijn.
Maargoed, frisse erop kan geen kwaad dus die komt er op later moment op.
Verder losbouwen:
DMF eraf, grappig om te zien dat de olie door de draairichting van de motor 1 kant op wordt "geblazen" De "RMS" (krukaskeering) was recentelijk vervangen en lijkt ook nog goed zijn werk te doen dus die kan nu ook prima blijven zitten.
Voor we verder gaan eerst de motor maar eens op timing zetten..
In veel handleidingen staat vervolgens dat de 3 kettingspanners losgemaakt moeten worden, waarbij voor de achterste de aircocompressor verwijderd moet worden. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak daarvan, aangezien de achterste kettingspanner in principe geen radiale kracht op de IMS kan uitoefenen aan de kant van het lager waar het om gaat, anders dan een minimale hefboom vanaf de journal bearing aan de achterzijde. Anyway, voor deze keer de handleidingen op dit punt maar even gevolgd.
Het verwijderen van de aircocompressor is echter nogal een klus (achterste bout van de aircocompressor is echt spiegeltjes werk voor gevorderden), maar uiteindelijk los;
Eerst boel maar beetje schoonspuiten voor we uberhaupt iets open halen:
Lijkt al geupdate deksel te hebben, is recent ook nog open geweest ter "controle" van het lager bij resto. Snap niet dat je hem niet meteen vervangt als je het open hebt liggen maar kan me voorstellen dat de astronomische prijs van LN e.d. daar een rol in spelen.
Olie eruit, belangrijke stap anders komt het er bij de volgende stap wel op een iets minder gecontroleerde manier uit
Kwam er overigens brandschoon uit, altijd fijn.
Daar istie dan! Het meest besproken auto onderdeel ooit
Trekkertool erop, soms wil asje nog wel eens breken maar dan is er nog een optie om het asje in de IMS te slaan en met binnentrekker het lager eruit te trekken
Trekker erop, toch wel aardig wat kracht nodig om de snapring achtige borging te doorbreken
Bak motorolie eruit, olie die eigenlijk niet door het lager heen hoort te komen maar er eigenlijk altijd zit. Gelukkig brandschoon
Het oude lager (zo dadelijk meer foto's)
As schoon en droog maken voor nieuwe lager:
Het FVD Brombacher lager met verbeterde seals en vet ready om erin te gaan. Ziet er allemaal top uit, de pilaar zat erin geperst en kon ik er niet uitpersen zonder risico dus kon de tekst niet lezen maar het lijkt erop dat er op de binnenring ook "FVD" is meegelaserd, lijkt er dus op dat ze echt in samenwerking een lager hebben ontwikkeld.
IMS heetstoken, terwijl het lager in de vriezer ligt te wachten. Mondstukje op de föhn om vooral de lagerzitting te verwarmen en niet de hele as/motor warm te stoken..
Simsalabim, nieuw lager erin
Deze is overigens een haartje smaller dan de originele, dus deze zit met een soort seegerring aan de buitenkant. Werkt erg goed en is ook erg prettig omdat je meteen weet dat je lager op de goede positie zit.
Fancy dekseltje erop, hopelijk blijft deze mooi lekdicht.
Vliegwiel weer met nieuwe rekbouten (25Nm+120gr) monteren voorlopig
Even simpel centreertooltje gemaakt voor koppelingsplaat
Bak weer terug, ging prima in m'n eentje, alleen de koppelingscilinder terugmonteren was een enoorme pita. Na een hoop vriendelijke woorden ging hij er uiteindelijk toch maar in
Overigens zijn inmiddels de andere draagarmen ook vervangen, andere kant was net zo slecht los te krijgen maar ging stuk sneller omdat ik nu meteen wist dat ik beter de zaag erin kon zetten ipv eerst proberen. Ziet er weer fris uit, eigenlijk is alles nu weer zo goed als nieuw achter
Anyway, ik dwaal af van het IMS verhaal
Was toch wel benieuwd hoe het lager er echt aan toe was na die 200.000km en al die horrorverhalen, ookal is dit de sterke dualrow versie, dus maar even de zaag erin gezet. Overigens voelde hij met olie erin nog als nieuw qua draaien, na het eruit spoelen iets meer geluid maar denk dat het van de stalen kooien komt.
Onder de microscoop, grofweg 40x vergroting, de buitenschaal. Ontzettend moeilijk om iets glimmends goed erop te krijgen maar toch even proberen:
Binnenring:
Kogels met vreselijk licht:
Met iets minder erg licht ineens een heel ander perspectief (letterlijk)
Samenvattend, in de buitenschaal is wat hele lichte pitting te zien (niet met blote oog te zien), voor de rest eigenlijk als nieuw. Deze stond zeker niet op klappen, ondanks hij toch vol stond met motorolie. (wel brandschoon, evenals de rest van de motor dus goeie olieinterval gehad altijd) Echter als hij begint, gaat het natuurlijk ineens hard. In dit geval was het dus nog zeker geen tijdbom, maar de peace of mind is natuurlijk waar het allemaal om draait..
Was weer leuk klusje, op naar de volgende
Tot zover voor nu, keep you posted!