Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 nov 2024 23:25



Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Nick,

Heel goed bezig!

ps; vind het ims topic altijd leuk om te volgen :mrgreen:


04 jan 2019 15:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Mooie wagen Nick, en goed bezig!
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


05 jan 2019 13:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 C2 Cabrio, E46 M3, E30 325i, E28 M60 Turbo
Utrecht
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Dank voor de reacties weer!

Toch weer wat interessante inzichten omtrent het IMS verhaal. Blijft een interessant onderwerp, jammer dat er zoveel "ruis" omheen hangt op de internationale forums van mensen die zich ermee bemoeien zonder dat ze echt wat te melden hebben. Echt pagina's vol met uiteindelijk maar een handjevol interessante info.

hagen111 schreef:
Goede opsomming.

Wat voor de keuze mijnsinziens ook belangrijk is...met welke optie slaap je het beste cq maak je je het minste zorgen.

De lagers met vet & afdichting...kan prima werken, maar inderdaad de vraag houdt de afdichting het uit ja of nee....en hij moet werken onder zeer lastige omstandigheden; lees motorolie die tot 130 graden kan oplopen. Het probleem met de IMS af fabriek is dat het zo willekeurig is wanneer ze kapot gaan. Sommige motoren liepen er na 20k kms al door kapot, andere halen 200k kms zonder problemen, waarbij het lager nog fris is.

Een ding weet je wel...als de afdichting het opgeeft...dan ben je in 99% van de gevallen er niet snel genoeg bij. Het vet loopt er uit, olie komt er in, maar belangrijker nog het vuil kan er niet uit spoelen...en dan is het een kleine tijdboom. Een venijnige Gremlin die in je motor huist en klaarstaat om veel schade aan te richten.

Het originele lager zonder dichting, vuil kan er uit, hij is altijd voorzien van smering. En ja het is een compromis, wat inderdaad inhoudt elke 8-10k km motor olie wisselen en het filter inspecteren op metaaldeeltjes. Maar er rijden er inmiddels honderden mee rondt, zonder noemenswaardige problemen (in de orde van een grote motorschade). Het lager loopt niet meer binnen zeer korte tijd kapot, omdat het slijpsel er uit kan en je er waarschijnlijk op tijd bent met regelmatige oliewissels.

En daar slaap ik zelf een stuk fijner door.....

My few cents.

E.a. hangt inderdaad wel erg af van de afdichting. Moet zeggen dat ik wel redelijk vertrouwen heb in de verbeterde seals en ook het vet, is natuurlijk wel wat gebeurd de afgelopen 20 jaar. Daarnaast ging het blijkbaar met originele lagers ook best vaak gewoon goed. Origineel lager zonder keering kan ook, maar ik denk dat Porsche er bewust voor heeft gekozen om het niet te doen. Als je er echt diep in gaat lijkt de viscositeit van de olie gewoon niet optimaal geschikt en is de toevoer een beetje een vraagteken. Uiteraard is geen seal wel altijd beter dan een seal die lekt en dus ook geen frisse olie toelaat, dat ben ik absoluut met je eens. Ik denk ook dat lager het ontzettend lang kan uithouden met niet optimale smering, zeker het grote lager, omdat ik denk dat hij qua constructie de belasting makkelijk kan dragen. (mits zuiver belast/geen kromme as e.d.) Denk dan ook dat het idd een goeie optie (of compromis zoals je het zelf noemt) is voor de de motoren met het grote IMS lager dat niet vervangen kan worden..

Pondje schreef:
Waarom wordt zelden de tolerantie van de IMS zelf niet genoemd?
4-8% van de IMS-lagers geven problemen en het is de vraag of dit uitsluitend aan dit lager ligt en niet ook, of misschien wel m.n. aan de "rechtheid", ik weet even niet hoe dit anders te omschrijven, van de IMS zelf !
Indien de IMS niet 100% "recht" is, is de belasting op het lager ook anders en tel uit je winst/verlies.
Kortom als dit lager prevetief na 200.000km wordt vervangen en ziet er nog perfect uit, zie ik gaan reden waarom het er niet weer 200.000km mee zal gaan en echt niet elke 40.000km preventief moet worden vervangen :drive:

Interessante invalshoek, die had ik idd nog niet vaak gelezen. Klinkt mij ook zeer plausibel, omdat een lager meestal niet "zomaar" faalt. Blijft natuurlijk een combinatie van factoren, en wellicht ook wel diverse oorzaken bij diverse auto's.. Ben er ook niet zo bang voor dat mijn nieuwe lager stuk gaat aangezien de originele dus idd 200.000km is meegegaan (and counting)

Robbierob schreef:
Mooie en leuke topic om te volgen Nick :res: :thumleft:

Dankje Rob :)

Kheldar schreef:
Denk dat het een complexer probleem is dan enkel lager. Nog wel wat meer dingen die meespelen. Als je kijkt naar de belasting van de tussenas zie je dat deze ook niet helemaal optimaal is, symmetrisch.

Reken dan dat er nog wat afwijkende toleranties zijn in het blok waardoor de as net niet helemaal goed ligt en dat de krachten op het lager net wat hoger zijn dan voorzien.

Een verzegeling die niet optimaal is en in sommige gevallen op termijn motorolie binnenlaten. De extra belasting door een net niet goed zittende tussenas. Of onbalans in de tussenas kunnen al snel voor veel hogere temperaturen zorgen. Versneld degraderen van de verzegeling om maar te zwijgen over het gebruikte lagervet.

Het is gewoon een gevarieerde cocktail van dingetjes die fout knn gaan. En bij elkaar opgeteld zorgen voor een versneld falen van de lagers.

Daarom denk ik dat een wat steviger lager met een betere verzegeling (bestand tegen hogere temperaturen) een mooie oplossing is. Wat kost dat FVD lager? 450Eur? Ook niet goedkoop.

Of anders als je oude lager er met een hoge km stand mooi en gaaf uitkomt gewoon vervangen door een standaardversie en over 30.000-40.000km weer kijken. Wil zeggen dat je blok en tussenas niet zorgen voor een snellere slijtage van het lager.

Ik wacht eigenlijk nog op iemand die eindelijk een glijlager ontwerpt met (gefilterde) oil feed. Voor de helft van de prijs als de IMS solution. Kom op Michel!


Eens met wat je zegt, toleranties in het blok en assemblage daarvan spelen zeker ook rol, zoals Pondje eigenlijk ook al aangaf. Denk dat de gevallen waarbij de lagers echt in hele korte tijd stuk lopen wel zoiets aan de hand hebben. Alles heeft ook weer met elkaar te maken, met verhoogde toleranties krijg je weer meer temperatuur, waar goeie smering weer veel scheelt. Inderdaad wat je zegt, zodra de temperatuur omhoog gaat, gaat de degradatie heel hard.

FVD lager is inderdaad ook niet super goedkoop, maar komt wel incl een geupgrade deksel en een nieuwe binnenplug. In die zin valt de prijs imo wel weer mee. Als je een "gewoon/origineel" lager weet te vinden betwijfel ik weer of er aandacht is besteed aan de seals/vet. Verder mis je daarbij natuurlijk weer de deksel en binnenplug. (en heb nog wat korting daar, scheelt ook weer)

Glijlager ontwikkelen blijft inderdaad ook interessant. Denk dat het geen rocketscience is, alleen het testen/valideren ervan is natuurlijk wel een dingetje..

Ruud81 schreef:
Nick,

Heel goed bezig!

ps; vind het ims topic altijd leuk om te volgen :mrgreen:
AirBus schreef:
Mooie wagen Nick, en goed bezig!

Thanks!


Inmiddels weer wat onderdeeltjes binnen gekomen aan de 996 dus weer wat kleine dingetjes van de lijst kunnen strepen:

Afbeelding

Dus ff lekker avondje rommelen, eindelijk de 996 op de brug. Had er nog geen tijd/ruimte voor gehad, steeds volle bak & bruggen bezet.
Verbaast over hoe mooi hij er nog uit ziet van onder!

Afbeelding Afbeelding

Mooi om paar set frisse bilsteins tegen te komen :) Onderste draagarmen en stabi's ook reeds allemaal vervangen
Afbeelding

Bovenste draagarmen hadden beste tijd wel gehad, hoog tijd voor een paar nieuwe!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ziet er een stuk beter uit! :)
Afbeelding

Oude meuk
Afbeelding

Uiteraard meteen wielkasten even schoonmaken:
Afbeelding Afbeelding

Meteen ff nieuwe luchtmassameter erin, doe ik eigenlijk altijd bij auto's op deze leeftijd. Vaak kan je t verschil goed merken!
Afbeelding

Ready to go again!
Afbeelding

Heb inmiddels de trackrods en draagarm ook meteen maar nieuw besteld voor achter, waren wat slechter dan ik dacht. In principe is alles dan weer fris rondom. Auto trekt nu klein beetje onder belasting, moet er dan ook wel weer uit zijn. IMS lager ook besteld, dus binnenkort weer lekker klussen :) Heb nog een aardige lijst maar inmiddels wel wat dingen af kunnen strepen.

Keep you posted!


05 jan 2019 22:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Hele goede tip van de luchtmassa meters! Is nl ook mijn ervaring, dat een auto er meteen beter van gaat lopen. Had het met mijn XK8.

En inderdaad wat je schrijft klopt. Ik had zelf geen andere optie dan seal/afdichting verwijderen, cq lager open maken. Ik heb het grote enkel rijige lager er in, wat enkel te vervangen is door de hele motor in delen te demonteren.

Dan heb je maar 2 opties...ogen dicht en laten zitten, of hem open maken. Ik heb voor het laatste gekozen.


06 jan 2019 0:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Was er niet een tooltje om het grote enkele lager eruit te Boren/frezen? En de nieuwe erin te blokkeren met een borgclip/ring

Heb dat ergens gelezen. Zal eens kijken of ik het kan vinden


06 jan 2019 2:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Ja klopt je kan een set kopen waarmee je het gat groter kan frezen zodat het lager er toch uitkan. Maar ik moet de eerste expert nog vinden die op dat punt een gat in het carter gaat lopen frezen en die het aandurft dat er geen enkele spaan achterblijft die door de motor gaat zwerven.


06 jan 2019 12:56
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 C2 Cabrio, E46 M3, E30 325i, E28 M60 Turbo
Utrecht
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Luchtmassameter is inderdaad vaak de moeite. Anders dan mensen vaak denken is het echt een slijtage deel (heatcycle)
Heb ook de indruk dat ie een stuk zuiniger loopt op de BC maar nog geen tankdata om het echt te kunnen vergelijken.

Heb die tool ook ergens langs zien komen om het grote lager te kunnen vervangen, lijkt me ook een vrij spannende operatie..

------------

Vandaag ook weer even een het klussen geweest, had namelijk een probleempje met 1 van de remklauwen wat me echt een enorme doorn in het oog was:

Afbeelding

Afgebroken ontluchtingsnippel..dit was ook een behoorlijk hardnekkig exemplaar. Zo te zien al tijdje geleden gebeurd en daarna nog verder vastgerot.. Eerst maar eens proberen groter te boren en torxdop erin te slaan.

Voorzichtig gaatje boren (uiteindelijk nog flinke slag groter gegaan), wou er ook weer mee naar huis savonds dus maar niet teveel risico genomen :mrgreen:
Afbeelding

Boel warmstoken, beetje lastig inschatten was de alu klauw aan warmte kan hebben dus maar niet te gek gedaan:
Afbeelding

Hmm, nog niet echt onder de indruk:
Afbeelding

Mijn T30 Torxdop was wel degelijk onder de indruk..
Afbeelding

Dat ging m dus niet worden, dus klauw maar even eraf en een andere aanvalsmethode, moer erop gelast. Meteen boel ook lekker warm. Werkt eigenlijk altijd.
Afbeelding

Woehoe! :)
Afbeelding
Uiteindelijk nog een tweede moer erop gelast omdat de eerste dol ging.. zat echt bizar vast
Afbeelding

Boel ontluchten met de romess, echt top ding
Afbeelding Afbeelding

Overtollige remolie ff weghalen uit de schacht van de ontluchtingsnippel, komt dat er ook niet uit als het warm word (beetje motorsport dingetje maargoed, baat het niet..)
Afbeelding

Koppeling ook meteen maar ff meepakken
Afbeelding Afbeelding

Stuk beter, rijd toch wat lekkerder :mrgreen: (meteen alle 8 de nippels vervangen)
Afbeelding

Verder luchtfilterbak nog ff schoongemaakt, wordt door de AOS modificatie wat sneller schmutzig
Afbeelding

Nieuw filtertje erin, zat nog een goeie K&N in maar ben ik niet echt super fan van. Even kijken of ik verschil merk qua geluid, anders kan hij altijd nog terug.
Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!


06 jan 2019 22:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Over dat uitboren i.p.v. splitsen bestaat ook een filmpje van op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=F21suRI ... e=youtu.be
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


06 jan 2019 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera Coupe
Spaarndam
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Leuke verslagen! Dank voor het delen...


07 jan 2019 20:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
hagen111 schreef:
Ja klopt je kan een set kopen waarmee je het gat groter kan frezen zodat het lager er toch uitkan. Maar ik moet de eerste expert nog vinden die op dat punt een gat in het carter gaat lopen frezen en die het aandurft dat er geen enkele spaan achterblijft die door de motor gaat zwerven.

Uit de commentaren onder de Youtube video:

Citaat:
The key to preventing the shaving from falling inside the engine is the boring tool used. The shaving are pushed out as the mill tool is cutting by the air that is exiting through the cutting flutes. The engine is pressurized from the inside through the oil drain hole with approx 15 PSI. The pressurized engine will have a constant air flow exiting at the boring site prohibiting any shaving from entering the engine. Therefore, our EPS IMS Bearing can be the external solution without dissembling your engine.


Klinkt alsof het zou kunnen werken....
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


07 jan 2019 20:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Hoi Nick, hartelijk dank voor het delen. Dat van die sneller vervuilende luchtfilterbak na AOS modificatie, heb ik mij nooit gerealiseerd, wel een goede tip.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


07 jan 2019 22:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Aanvulling schoonmaken wielkasten achter:
Ik zou zeker de kunststof kappen demonteren. In de felsnaad achter die kappen kan lichte roest ontstaan.
Omdat de lak op die felsnaad door het kunststof binnenscherm wegschuurt.


08 jan 2019 0:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
nickdoesburg schreef:
Luchtmassameter is inderdaad vaak de moeite. Anders dan mensen vaak denken is het echt een slijtage deel (heatcycle)

Helemaal mee eens. Ik heb de mijne nu voor de tweede keer vervangen (40.000-50.000km oud) en de auto trekt weer als een tierelier. Groot verschil. De LMM is de meest cruciale sensor voor het optimaal presteren van de motor. Wordt erg onderschat. Het schoonmaken van de sensor is vaak maar een doekje voor het bloeden.

Mijn advies, net zosals Nick aangeeft, vervang hem op een gegeven moment. Of als je een keer bij de specialist/dealer komt laat met de Porsche Tester of Durametric de Hot Film Maf waarde uitlezen (dit is met de sleutel op contact aan). Moet idealiter 1.00V zijn (0,99-1.01V vaak). Porsche service manual geeft aan dat als de waarde buiten de 0,90-1.10V range ligt het nodig is om de LMM te vervangen. Maar mijn ervaring is dat als de afwijking meer dan 0.05V is dat de LMM al zijn beste tijd heeft gehad. En ook schoonmaken helpt dan niet echt.

Afbeelding

Citaat:
Heb die tool ook ergens langs zien komen om het grote lager te kunnen vervangen, lijkt me ook een vrij spannende operatie..

Daar is hier al flink over gepraat. Ik was eerst wel een believer in de methode. Maar ik heb daarna op rennlist ergens een draadje gevonden over een van deze motoren die deze operatie heeft ondergaan, ik dat men stelde dat het specifiek de motor van het filmpje hierboven was. Die is kort na de ingreep stuk gelopen. Diagnose was schaafsel van het blok in de olie. Dus ik zou het nu niet meer aandurven om te doen. Ik ga eens kijken of ik de post weer vinden.


08 jan 2019 11:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 C2 Cabrio, E46 M3, E30 325i, E28 M60 Turbo
Utrecht
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Dank voor de reacties weer!

vaudi schreef:
Aanvulling schoonmaken wielkasten achter:
Ik zou zeker de kunststof kappen demonteren. In de felsnaad achter die kappen kan lichte roest ontstaan.
Omdat de lak op die felsnaad door het kunststof binnenscherm wegschuurt.

Yes staat zeker op de planning binnenkort als ik de controlarmen achter ga vervangen!

-------------------

Inmiddels had ik weer wat nieuwe draagarmen binnen omdat hij nog steeds een beetje trekt onder belasting (en weer terug bij gas los)
Als deze er onder zitten is eigenlijk alles nieuw achter, aangezien de onderste draagarmen, stabi's en schokdempers recentelijk al vervangen zijn.

Ik dacht ik vervang ze wel "even" in een avondje, maar dat werd een vrij lange avond en maar 1 draagarm gedaan :mrgreen: Soms zit t mee, soms tegen.

Afbeelding

Auto op de brug;
Afbeelding

Eerst maar met deze begonnen:
Afbeelding

Denk nog de originele, ziet er echt niet best meer uit:
Afbeelding

Kogel los;
Afbeelding

Kogel lospersen, ging redelijk makkelijk. Geeft vaak een rotklap maar viel bij deze mee;
Afbeelding

Toen begon de ellende, kreeg de bout aan de binnenkant met geen mogelijkheid los. (moer ging wel los) Deze bleek compleet aan de alu bus van de draagarm gerot te zitten. Shit, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Naja, weinig keus dus maar dremel, slijpschijf en bijtel erbij :mrgreen:

No way back (moest er ook nog naar huis die avond haha)
Afbeelding

ff doormidden zodat de draagarm verder naar boven kon en ik de andere kant ook kon inslijpen
Afbeelding

Buitenbus met rubber er nog in:
Afbeelding

Binnenste bus die dus vastgerot zit:
Afbeelding

Voorzichtig hakken en slijpen
Afbeelding

Woehoe!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na zoveel moeite is het extra lekker om er zo'n mooie nieuwe op te schroeven! :)
Afbeelding

Afbeelding

Nu de andere 3 nog! :mrgreen:

IMS Lager is inmiddels ook binnen, ziet er erg goed uit. Denk dit weekend of volgend weekend vervangen, even kijken hoe de planning loopt.

Keep you posted!


10 jan 2019 23:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Goed bezig, Nick.
Genot om te lezen.... Ben wel een Aircooled freak....maar respect voor wat jij allemaal doet met jouw fraaie cabrio :thumleft: :res:
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


11 jan 2019 2:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Mooi dat je dat allemaal zelf kunt! En goed bezig!


11 jan 2019 7:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
:popcorn: :popcorn: :popcorn:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


11 jan 2019 7:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Ongelooflijk knap dat je dit allemaal zelf kunt. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.


11 jan 2019 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Mooie auto en mooi topic, goed bezig!

Heb je originele draagarmen gemonteerd of after-market?


11 jan 2019 11:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Mooi kluswerk.
En ook mooie sleutelruimte, zo wit. Of heb je e.e.a. bewerkt?

Foto IMS?
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


11 jan 2019 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Man, man. Wat een kennis en handigheid! Echt mooi om te volgen!

Vraag. Hoe / waarmee heb je de wielkasten gereinigd?
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79
Ex 987 S 3.4 '06


11 jan 2019 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Erg leuk om dit te volgen :popcorn:
Succes met het vervolg !


12 jan 2019 10:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Hoi Niek, volgens mij kun je na het verwijderen van de wiekuipen, de portiervangers aan de binnenkant zien zitten. Omdat 996 (997?) daar gevoelig is voor roest wellicht met ML te behandelen oid. (Je kunt natuurlijk ook de vanger zelf demonteren).
Wat voor merk draagarmen heb je gemonteerd (Febi/ Biltein, Meyle etc.?).
Ga vooral door met dit topic, leuk om te volgen.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


12 jan 2019 12:45
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 C2 Cabrio, E46 M3, E30 325i, E28 M60 Turbo
Utrecht
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Dank voor de reacties nog!

Evan_S schreef:
Mooie auto en mooi topic, goed bezig!

Heb je originele draagarmen gemonteerd of after-market?

Dank! Aftermarket Meyle, heb daar goeie ervaringen mee laatste tijd met BMW dus leek me een goed alternatief.

@944S2 schreef:
Mooi kluswerk.
En ook mooie sleutelruimte, zo wit. Of heb je e.e.a. bewerkt?

Foto IMS?

Dank! Sleutelruimte is inderdaad spierwit (na 80 liter latex :mrgreen: ), en vloer lichtgrijs. Sommige foto's wel ietstje bewerkt maar basis is inderdaad wit ;)
Foto's IMS zie hieronder

MPH schreef:
Man, man. Wat een kennis en handigheid! Echt mooi om te volgen!

Vraag. Hoe / waarmee heb je de wielkasten gereinigd?

Danku! Wielkasten met grote borstel, kwasten, dasty en een regenpak ;)

996Tom schreef:
Hoi Niek, volgens mij kun je na het verwijderen van de wiekuipen, de portiervangers aan de binnenkant zien zitten. Omdat 996 (997?) daar gevoelig is voor roest wellicht met ML te behandelen oid. (Je kunt natuurlijk ook de vanger zelf demonteren).
Wat voor merk draagarmen heb je gemonteerd (Febi/ Biltein, Meyle etc.?).
Ga vooral door met dit topic, leuk om te volgen.

Is een goeie idd, ik had ze nog niet los gehad omdat ik er toch nog bij moest vanwege de voorste draagarmen maar kwam inderdaad aardig wat blubber onder vandaan.
Draagarmen zijn van Meyle.

-------------

Afgelopen weekend eindelijk het IMS lager gedaan. Had er een heel weekend voor ingepland en dat bleek ook wel nodig te zijn. Was ook de eerste keer, volgende gaat natuurlijk stuk sneller. Al met al goed te doen maar zeker geen beginnersklus. Zeker het nieuwe lager erin zetten is geen sinecure. Ik heb veel ervaring met plaatsen van krimpverbindingen (invriezen/opwarmen) maar het plaatsen van het lager was toch wel spannend. Het moet echt in 1 keer goed want je wil het lager er niet halverwege weer uit moeten trekken. (hoge axiale belasting van lager + steunpilaar) Het is dus een precisieklusje met twee kwaden, aan ene kant wil je de IMS niet te zwaar belasten door het lager erin te timmeren, andere kant wil je wel het lager in 1 keer erin (warmt ook meteen op als hij klein stukje erin zit), want bij eruit trekken kan je hem beschadigen en is natuurlijk nogal een dure jongen. Al met al ging het nu heel goed, maar super makkelijk ging hij er niet in. Heb overwogen om het lager in de -80 graden vriezer te gooien maar was bang dat de seals daar niet goed tegen zouden kunnen.

Anyway, zaterdag op tijd begonnen, auto op de brug en beginnen maar.

Schakelstangen(net nieuw), aandrijfassen, achteruitrijlichtsensor, koppelingscilinder losmaken;
Afbeelding

Afbeelding

Even fast forward, bak loshalen is verder niet zo heel boeiend en ging eigenlijk heel snel;
Afbeelding

Met bak eraf heb je ineens een holletje om in te staan, wat super prettig werkt :mrgreen:
Afbeelding

Sneakpeak of het IMS lager, duidelijk te zien dat het deksel ook een beetje lekt:
Afbeelding

Speling van DMF Checken, is toch wel wat te veel. (ook vrij veel speling in aandrijflijn)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook even axiale speling meten, deze is opzich nog wel OK, mag 1,6mm zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Maargoed, frisse erop kan geen kwaad dus die komt er op later moment op.

Verder losbouwen:
Afbeelding

DMF eraf, grappig om te zien dat de olie door de draairichting van de motor 1 kant op wordt "geblazen" De "RMS" (krukaskeering) was recentelijk vervangen en lijkt ook nog goed zijn werk te doen dus die kan nu ook prima blijven zitten.
Afbeelding

Voor we verder gaan eerst de motor maar eens op timing zetten..
Afbeelding

In veel handleidingen staat vervolgens dat de 3 kettingspanners losgemaakt moeten worden, waarbij voor de achterste de aircocompressor verwijderd moet worden. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak daarvan, aangezien de achterste kettingspanner in principe geen radiale kracht op de IMS kan uitoefenen aan de kant van het lager waar het om gaat, anders dan een minimale hefboom vanaf de journal bearing aan de achterzijde. Anyway, voor deze keer de handleidingen op dit punt maar even gevolgd.
Het verwijderen van de aircocompressor is echter nogal een klus (achterste bout van de aircocompressor is echt spiegeltjes werk voor gevorderden), maar uiteindelijk los;
Afbeelding

Eerst boel maar beetje schoonspuiten voor we uberhaupt iets open halen:
Afbeelding

Lijkt al geupdate deksel te hebben, is recent ook nog open geweest ter "controle" van het lager bij resto. Snap niet dat je hem niet meteen vervangt als je het open hebt liggen maar kan me voorstellen dat de astronomische prijs van LN e.d. daar een rol in spelen.
Afbeelding

Olie eruit, belangrijke stap anders komt het er bij de volgende stap wel op een iets minder gecontroleerde manier uit :mrgreen: Kwam er overigens brandschoon uit, altijd fijn.
Afbeelding

Afbeelding

Daar istie dan! Het meest besproken auto onderdeel ooit
Afbeelding

Trekkertool erop, soms wil asje nog wel eens breken maar dan is er nog een optie om het asje in de IMS te slaan en met binnentrekker het lager eruit te trekken
Afbeelding

Trekker erop, toch wel aardig wat kracht nodig om de snapring achtige borging te doorbreken
Afbeelding

Bak motorolie eruit, olie die eigenlijk niet door het lager heen hoort te komen maar er eigenlijk altijd zit. Gelukkig brandschoon
Afbeelding

Het oude lager (zo dadelijk meer foto's)
Afbeelding

As schoon en droog maken voor nieuwe lager:
Afbeelding

Het FVD Brombacher lager met verbeterde seals en vet ready om erin te gaan. Ziet er allemaal top uit, de pilaar zat erin geperst en kon ik er niet uitpersen zonder risico dus kon de tekst niet lezen maar het lijkt erop dat er op de binnenring ook "FVD" is meegelaserd, lijkt er dus op dat ze echt in samenwerking een lager hebben ontwikkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMS heetstoken, terwijl het lager in de vriezer ligt te wachten. Mondstukje op de föhn om vooral de lagerzitting te verwarmen en niet de hele as/motor warm te stoken..
Afbeelding

Simsalabim, nieuw lager erin :mrgreen: Deze is overigens een haartje smaller dan de originele, dus deze zit met een soort seegerring aan de buitenkant. Werkt erg goed en is ook erg prettig omdat je meteen weet dat je lager op de goede positie zit.
Afbeelding

Fancy dekseltje erop, hopelijk blijft deze mooi lekdicht.
Afbeelding

Vliegwiel weer met nieuwe rekbouten (25Nm+120gr) monteren voorlopig
Afbeelding

Even simpel centreertooltje gemaakt voor koppelingsplaat
Afbeelding

Afbeelding

Bak weer terug, ging prima in m'n eentje, alleen de koppelingscilinder terugmonteren was een enoorme pita. Na een hoop vriendelijke woorden ging hij er uiteindelijk toch maar in :mrgreen:
Afbeelding

Overigens zijn inmiddels de andere draagarmen ook vervangen, andere kant was net zo slecht los te krijgen maar ging stuk sneller omdat ik nu meteen wist dat ik beter de zaag erin kon zetten ipv eerst proberen. Ziet er weer fris uit, eigenlijk is alles nu weer zo goed als nieuw achter :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anyway, ik dwaal af van het IMS verhaal :P

Was toch wel benieuwd hoe het lager er echt aan toe was na die 200.000km en al die horrorverhalen, ookal is dit de sterke dualrow versie, dus maar even de zaag erin gezet. Overigens voelde hij met olie erin nog als nieuw qua draaien, na het eruit spoelen iets meer geluid maar denk dat het van de stalen kooien komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder de microscoop, grofweg 40x vergroting, de buitenschaal. Ontzettend moeilijk om iets glimmends goed erop te krijgen maar toch even proberen:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenring:
Afbeelding

Kogels met vreselijk licht:
Afbeelding

Met iets minder erg licht ineens een heel ander perspectief (letterlijk)
Afbeelding

Samenvattend, in de buitenschaal is wat hele lichte pitting te zien (niet met blote oog te zien), voor de rest eigenlijk als nieuw. Deze stond zeker niet op klappen, ondanks hij toch vol stond met motorolie. (wel brandschoon, evenals de rest van de motor dus goeie olieinterval gehad altijd) Echter als hij begint, gaat het natuurlijk ineens hard. In dit geval was het dus nog zeker geen tijdbom, maar de peace of mind is natuurlijk waar het allemaal om draait..

Was weer leuk klusje, op naar de volgende :mrgreen:

Tot zover voor nu, keep you posted!


23 jan 2019 23:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Porsche 996 C2 Cabrio Nick Doesburg
Weer prachtig vastgelegd!!

Op mijn Z3 had ik ook Meyle (HD) draagarmen gemonteerd, beviel mij ook goed.

Naar mijn weten mag de vrije slag op een DMF vrij groot zijn, maar ik weet even niet meer hoeveel..

Mijn IMS lager voelde ook nog bijzonder goed na 192.000 km. Ligt nu al een paar maand op een oude krant in de garage, maar in de tussentijd heeft die krant zich al helemaal volgezogen met motorolie wat in het lager zat. Ik wil dit lager nog een keertje openmaken, evenals de AOS die ik tegelijkertijd heb vervangen.


Laatst bijgewerkt door Evan_S op 23 jan 2019 23:44, in totaal 1 keer bewerkt.



23 jan 2019 23:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.