Re: 2019 prijzen e-hybrids
Vanwege het grote aantal reacties
, hierbij een antwoord van een olieleverancier:
"Zover we weten gaat het hier om een juridische beperking van het gebruik van de marketingterm "fully synthetic". In sommige landen (o.a. Duitsland) wordt een andere beschrijving gebruikt voor de term "fully synthetic". Als een product ook voor de Duiste markt is gemaakt, wordt er namelijk vaak "SHC Synthese Technology" vermeld op de verpakking. De ESP producten die we verkopen hebben de beschrijving "SHC Synthese Technology".
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... d-10159815Wat is synthetische olie?
De basisoliën uit API Group IV zijn samengesteld uit ethyleenmoleculen die als Lego-blokjes aan elkaar zijn gebouwd. Het is duidelijk, een motorolie op die basis is synthetisch. Basisolieën die rechtstreeks uit aardolie zijn gedestilleerd (API Group I) zijn mineraal, dat is ook duidelijk. Ook als daar na destillatie zwavel en onverzadigden uit zijn verwijderd, zoals bij API Group II, blijft zo’n basisolie mineraal. Maar hoe zit het met de basisoliën uit API Groep III? Dat zijn de oliën waarvan de moleculen na destillatie in stukken met de gewenste eigenschappen zijn gebroken.
Dat zijn de basisoliën waarop het grootste deel van de moderne motoroliën gebaseerd zijn. Zijn die synthetisch? “Ja”, zeggen tal van olieleveranciers. “Nee”, zegt de Duitse wetgever. En daar Liqui Moly Duits is, heeft het bedrijf zich daar aan te houden. Tot groot ongenoegen van Oliver Kuhn: “Motoroliën op basis van API Group III heten bij anderen vaak ‘Fully Synthetic’ terwijl wij ze aanduiden met ‘Synthetic technology’. Maar op deze oliën hebben wij alle fabrikantgoedkeuringen. En dat is echt hetgene waar je naar moet kijken.” Toch goed nieuws voor Kuhn: er wordt gewerkt aan wijziging van de Duitse regels.”"
Wellicht kan heeft iemand anders nog baat bij dit antwoord.