Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Relatieve vochtigheid / Storage
Ik heb gisteren de Porsche in de 'Permabag' gereden. Die had ik besteld omdat ik vanaf nu de Porsche wat vaker in de garage laat staan en ik dacht dat het daar te vochtig zou zijn. Dat klopt ook wel, want gisteren was er zelfs vocht achter het glaasje van de toerenteller
Wat schetst nu mijn verbazing. Toen ik de hygrometer aanzette (buiten nog) liep die meteen naar 77%, terwijl het gisteren zo'n 19 graden (en zonnig) was. Geinstalleerd in de zak gaf ie na een tijdje zelfs 84% aan.
Zal vanavond eens kijken of het werkt en die waarde lager is.
Je zou (mits het niet regent natuurlijk) nog beter je auto buiten kunnen hebben staan dus. Was bij jullie bekend dat de vochtigheid hier zo hoog was?
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
28 okt 2005 8:59 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wat is een permabag? Mijn auto staat in een verwarmde garage. De vochtigheid variëert tussen de 55 en 70 %, afhankelijk van het weer. 80% vind ik erg hoog en vocht in de auto heb ik nog nooit gehad (althans niet gezien). Ik denk wanneer je vocht achter de glaasjes van de instrumenten ziet zitten dat je een probleem hebt. Ik zal dan zeker in de wer gaan met vochtvangers ed.
|
28 okt 2005 10:04 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Een permabag is een zak van luchtdicht materiaal waarin je je auto rijdt. Vervolgens stop je er een aantal cilinders met 'drying agents' (geen idee wat dat in 't Nederlands is; het is van dat spul wat je ook in fototassen doet) en vervolgens zou je de wagen droog houden. Een hygrometer aan de voorkant v/d zak laat vervolgens zien of je de cilinders opnieuw moet opladen. Dat doe je door ze in de oven op te warmen.
Ik moest een systeem hebben dat zonder stroom werkt, aangezien mijn (gehuurde) garage dat niet heeft, en dit zag er goed uit. Nu even zien of 't werkt...
Volgens het KNMI trouwens was er gisteren een gemiddelde luchtvochtigheid van 84%, dus dat klopt dan wel weer.
Het is alleen veel hoger dan ik dacht. Ik dacht ook meer aan 50%.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
28 okt 2005 11:41 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 okt 2005 11:42 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
28 okt 2005 12:01 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: Relatieve vochtigheid / Storage
Gewoon stallen in een goede en verwarmde garage
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
28 okt 2005 12:03 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Relatieve vochtigheid / Storage
Ja, dat wil ik best. Het is al vervelend genoeg dat ik nu naar Baarn moet als ik een stukje wil gaan rijden. (net verhuisd nl). Ben al op zoek naar garageruimte (liefst verwarmd, verlicht en met elektra) in Hilversum. Dus... als iemand iets weet?
Dat is ook zo, maar als ik nu alleen in de (droge) weekenden kan rijden, en het is buiten blijkbaar zo vochtig, dan zet ik 'm de rest van de tijd liever in een zak.
Ik wil er de komende jaren nl ook nog permagrins mee verkrijgen!
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
28 okt 2005 12:18 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Relatieve vochtigheid / Storage
_________________________________________ Got coffee?
|
28 okt 2005 12:21 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Relatieve vochtigheid / Storage
Ik heb 'm van de zomer bij Car Care gestald...
Ik denk toch dat (zelfs 'n gemeubileerde) garagebox goedkoper is!
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
28 okt 2005 13:04 |
|
|
Gerco
|
Ik neem aan dat die drying agents hun werk wel goed doen en na verloop van tijd (dagen) de luchtvochtigheid wel aardig zakt.
Maar als dat niet (voldoende) het geval is kan je er altijd nog een Bison vochtvanger bij in zetten natuurlijk. Die heb ik ook wel eens gebruikt en doen hun werk erg goed.
succes !
|
28 okt 2005 13:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Heb ik ook in de meterkast (annex. schoenenkast) staan .... je moest eens weten hoeveel 'vocht' er uit schoenen komt
Ventilatie lijkt mij overigens ook erg belangrijk - of je je P nu in een zak of in een verwarmde garage hebt staan ....
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
28 okt 2005 14:15 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ik denk dat daarom een carport vaak beter is dan een garage, omdat het minder vochtig blijft door de ventilatie. Zelfs een verwarmde garage is relatief vochtig, dus ik hoop dat die perma-zak iets uithaalt.
Heeft iemand dat domein al? Wel cool nl...
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
28 okt 2005 15:25 |
|
|
912
|
Ik heb er een kleine amateurstudie van gemaakt omdat het me wel intrigeerde. Het begon met de wetenschap dat onder de 40% relatieve luchtvochtigheid ijzer niet meer roest...
De vraag was dus hoe onder de 40% te komen.
Uiteindelijk heb ik zo'n carcoon http://www.carcoon.co.uk (een blaastent zeg maar) gekocht en samen met de auto heb ik daar in een electrische vochtvreter staan. Met die combinatie is de luchtvochtigheid altijd rond de 40%.
Ben er erg tevreden over. Zelfs na de natste perioden die je hier maar kan bedenken (trouwens, de luchtvochtigheid hier in Nederland is 's avonds altijd boven de 80-90%...) is mijn wagen kurkdroog en fris.
Om alle verhalen over verwarmde /niet verwarmde garages e.d. te nuanceren: Het gaat uiteindelijk allemaal om het dauwpunt. Dat wil zeggen, daalt de temperatuur op een gegeven moment genoeg om condens te laten ontstaan.
Kijk, in je woonhuis is er ook altijd een vochtigheid van zeker 60-70% (althans bij mij) maar zaken roesten niet, of verweren niet omdat er geen condens kan ontstaan.
Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de relatieve luchtvochtigheid niet zoveel uitmaakt (lager is mooi meegenomen) maar dat het voorkomen van het dauwpunt de succesfactor is...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
28 okt 2005 15:57 |
|
|
912
|
Re: Relatieve vochtigheid / Storage
Patrick,
Volgens mij kan je niet ver weg wonen. Dus als je interesse hebt hoe het een en ander werkt...
Ik stuur je een PB'tje...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
28 okt 2005 16:00 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mijn P. staat in een garage met spouwmuren, eventueel ook nog te verwarmen, maar dat doe ik zelden. Wel heb ik twee vochtvreters geplaatst. De relatieve vochtigheid komt vrijwel nooit boven de 60% (momenteel 53). Als ik het zo lees zou 40% ideaal zijn, maar moeilijk haalbaar.
|
28 okt 2005 16:43 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Wat denk je nou zelf ... moet 'm alleen nog even 'verhuizen'
Om even op je 'studie' in te haken :D
Staal heeft van nature de neiging terug te keren naar de oorspronkelijke ertstoestand, doordat die een lagere energietoestand vertegenwoordigt. Structuren desintegreren tot de laagste energie-inhoud bereikt is. Het komt volgens de wetten van de thermodynamica niet voor dat uit een onordelijke verzameling elementen vanzelf een bouwwerk voortkomt. De richting is: van gestructureerde naar vervallen toestand. Een algemeen bekend voorbeeld hiervan is het corroderen ofwel roesten van staal, waarbij de energie die toegevoerd is om van het erts staal te maken weer vrijkomt en het materiaal desintegreert.
Meer over corrosie
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
28 okt 2005 16:55 |
|
|
Butzi
996 Tiptronic 2002, basalt
|
Net als 912 heb ik een electrische luchtontvochtiger gekocht (merk Amcor), omdat ik het in mijn inpandige en verwarmde garage desondanks toch wel wat vochtig vond, n.l 90%. Iedere week "scoor" ik met het apparaat ongeveer 10 liter water, dus dat is wel de moeite waard. De relatieve vochtigheid houd ik nu op 60-70%.
Ik kan iedereen met een vochtprobleem in garage of schuur zo'n apparaat aanbevelen , is veel effectiever en handiger dan die Bison vochtvreters (wel wat duurder, maar als je een Porsche kunt rijden moet dat toch kunnen).
|
29 okt 2005 16:34 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Is die van jou, staat nu op naam van iemand anders denk ik? Vrij recentelijk geregistreerd! 10 september 2005. Plannen ermee?
|
29 okt 2005 19:06 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Staat toch echt op naam van:
Olaf
Moderator
911 RS m.'73 in aanbouw Kethel
|
30 okt 2005 1:02 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Niet te snel in paniek over die Permabag; korte verklaring voor wat er aan de hand zal zijn:
Door normale ventilatie verdwijnt vocht dat in/aan/op je auto zit redelijk snel. Dat verspreid zich in de grote ruimte van de garage, en weer naar buiten etc.
Als je de auto ineens opsluit in zo'n plastic zak, dan blijft het vocht dat nog in/aan/op je auto zit in de relatief kleine opgesloten ruimte van die plastic zak; helemaal niet zo gek dat de luchtvochtigheid daarbinnen dan groter wordt dan in de garage zelf.
Die cilinders in die zak die het vocht uit de lucht onttrekken moeten even de tijd krijgen om dat vocht op te nemen; geleidelijk zal de luchtvochtigheid dan ook wel weer gaan zakken; uiteindelijk ruim onder de vochtigheid in je garage zelfs.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
03 nov 2005 22:50 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Je hebt gelijk; ik ben iedere dag even gaan kijken wat die hygrometer aangaf, en dat liep van 84% langzaam terug naar 58% gisteren (buiten was gisteren 77%). Ik heb er de 2e dag wel nog een Bison vochtvreter bijgeplaatst omdat ik het allemaal niet snel genoeg vond gaan.
Ik ben ook nog even bij Barwaut (912) gaan kijken afgelopen week en dat CarCoon systeem is echt het allerbeste (want binnen een paar uur een relatieve luchtvochtigheid onder 50%), maar als je geen elektriciteit ter beschikking hebt moet je toch wat anders.
Dit systeem heeft alleen als nadeel dat als je regelmatig wilt gaan rijden, je iedere keer weer minstens een week nodig hebt om de RV terug te brengen naar een waarde rond de 50-60%.
Ik hou het nog even in de gaten, maar het is niet zo slecht als ik in eerste instantie dacht.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
04 nov 2005 10:15 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Dus net als de RV op de gewenste waarde komt gaat de 911 er (vaak) weer uit.
Toch de moeite waard zo'n zak
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
04 nov 2005 12:44 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ja, dat was idd ook niet helemaal wat ik in gedachten had toen ik de permabag kocht.
Maar als het droog is en de RV is toch hoog, dan ga ik wel rijden hoor
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
04 nov 2005 14:02 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Deze week een luchtontvochtiger gekocht en in de garage bij de Porsche geplaatst. Dit model luchtontvochtiger:
Volgens divers bronnen is deze luchtontvochtiger erg modern en heeft de beste prijs/kwaliteitsverhouding van wat nu verkrijgbaar is (hoop dat het allemaal waar is). Aangeschaft bij Noltrama voor € 235,- incl. BTW.
Had in eerste instantie een vochtvreter van Bison gekocht, maar de werkzame stof bleek volgens de kleine lettertjes calcium-chlorde te zijn. Een bak met in water opgelost calcium-chloride bij de Porsche spreekt me niet zo aan. Doet me iets te veel denken aan door calcium-chloride ontstane betonrot (lees: Kwaaitaal- en Manta-vloeren). Op de verpakking van de vochtvreter werd in ieder geval gewaarschuwd voor de corrosieve werking van vochtvreter bij morsen op metaal.
Vanavond de luchtontvochtiger aangesloten en in bedrijf gesteld; wordt vervolgd.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 nov 2005 0:42 |
|
|
Butzi
996 Tiptronic 2002, basalt
|
Mooi apparaat en verantwoorde uitgaaf (zeker in relatie tot de overige kosten, die het bezit en het rijden van een Porsche met zich meebrengt!)
|
05 nov 2005 13:35 |
|
|