Auteur |
Bericht |
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Alternatief voor Durametric
Even het volgende melden. De OBD dongle van Launch Tech kan nu alle waardes van motormanagement uitlezen en monitoren. Ik had al langer de EasyDiag 2 dongle. Die kon ook al de olietemperatuur uitlezen. Maar sinds de laatste firmware en software update kan ik ook alle ‘Actual values’ van het DME die normaal enkel met Piwis of Durametric te benaderen zijn monitoren. Ik heb toen 90 euro betaald voor de dongle incl. twee vrij te kiezen automerken. De EasyDiag 3 dongle is de opvolger van de 3. Is wel wat duurder.
|
14 maart 2019 22:03 |
|
|
Octaaf
|
Re: Alternatief voor Durametric
De DME is maar één van de vele modules die Durametric kan uitlezen. Daarnaast kan de Duramtric kabel ook alle modules via de PC bedienen dus b.v. even de koelvin aanzetten of de ABS module openzetten voor een remvloeistof Flush etc. (echt cool!) Verder kan je de service indicator ermee resetten. Daarom had ik destijds een Durametric enthousiast kabel gekocht via MP.
Ik heb goede ervaringen met de iCarsoft i930 (Jaguar/landrover) en de i980 (Mercedes). Die kunnen ook alle modules en meetwaardes uitlezen. Het zijn degelijke apparaatjes met een scherm en kabel die klein genoeg zijn om altijd in de auto te houden. Ze werken op de spanning van de OBD aansluiting en werken altijd (jee wat heb ik lopen klooien met Ali kabels en dongels). Bij de eerder genoemde automerken kan je zelf via het instrument kluster zonder OBD device de service indicator resetten. Dat kan bij Porsche niet. Voor het uitlezen en resetten van alle modules zou je ook de iCarsoft i960 kunnen nemen als die je Porsche ondersteund. Die is nieuw 129,- maar die koop je waarschijnlijk voor 80,- 2e hands (en verkoop je weer voor 80,- als je hem kwijt wil:-). Als je ook de service indicator wilt resetten moet je bij iCarsoft de i960-II - POR II Porsche hebben. Die is 189,- en wellicht nog lastig 2e hands te vinden. Maar een volwaardig alternatief voor de Durametric kabel zijn ze ook weer niet.
Just my 2ct.
|
15 maart 2019 0:50 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Alternatief voor Durametric
Ik heb zelf de Durametric Pro weet waar ik over spreek.
De launch kan ook alle andere modules benaderen. Net zoals Durametric. Readyness status ook. Ik zal morgen eens proberen of ook de actieve functies werken zoals de fans aanzetten etc. Ik vermoed van wel
Kan icarsoft al die data benaderen? fuel trims, maf hot film, cam shaft deviationetc etc? Geen idee ik ken de tool niet.
Olietemperatuur live meten kon de launch al. Hup gewoon op de telefoon. Ken geen enkele andere OBD reader buiten Durametric en de Porsche tester die dat kan. Ik heb het dus over alle data die in Durametric bij DME onder ‘Actual Values’ zitten.
Ik wilde het gewoon maar meedelen. Dat er een dongle voor 100euro is die nu het meeste kan wat Durametric ook kan
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 15 maart 2019 1:50, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 maart 2019 1:31 |
|
|
205forever
Porsche 356 Speedster Intermeccanica 1972 1.6
|
Re: Alternatief voor Durametric
Dankzij jou Kheldar me hier nu in aan het verdiepen, Goeie Tip!
|
15 maart 2019 1:44 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Alternatief voor Durametric
Ok nog een slag om de arm. Ik heb met de launch dongle nog nooit service meldingen gereset. Maar je kan nu wel alles parameters bekijken om eventuele diagnose te stellen.
|
15 maart 2019 1:51 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Alternatief voor Durametric
Ik heb toevallig de MaxiScan MS509 te leen van mijn zwager, die werk ook goed om de storingen/motor uit te lezen. Zowel dat ik er nu achter ben dat 1 nieuwe lambdasonde niet werkt.
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
15 maart 2019 8:48 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Alternatief voor Durametric
Ik heb zelf een Autel Maxidiag Elite MD802. Kan er vrijwel elke auto mee uitlezen (EU/VS/Azië), zelfs m’n Spyker. Ook Maybach staat er tussen. Ferrari en Lamborghini gaat dan weer niet.
Oliereset, interval tijd veranderen, foutcodes uitlezen en resetten, kan allemaal. Ook live data. Fijn ding.
Opvolger is de Maxidiag MD808 Pro. Is wel een investering van 700 euro maar ik heb als eens een versnellingsbakfout gehad met een van de auto’s, deed niets meer. Gelukkig had ik de computer bij en heb ik hem gereset anders kon ik een oprijwagen regelen om half 2 ‘s nachts..
|
15 maart 2019 10:19 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Alternatief voor Durametric
Mijn vraag is nu of je ook ALLE data kan uitlezen met die readers. Anders is het idd geen nieuws wat ik hier boven postte.
Heb even getest. Service reset etc zit er niet in. Wel jammer. Maakt het allemaal wat minder spannend dus
Handige is nu wel dat ik gewoon alle ‘Actual Values’ draadloos op de telefoon kan volgend. Daarvoor was de lijst redelijk beperkt. En had ik voor een meer diepgaande controle van fuel trims, lmm, rough running, timing etc altijd de pc met Durametric nodig.
Ook de olietemperatuur is live te volgen. Al kijk ik daar niet echt meer naar. Na een jaar oftwel 20.000km observeren weet ik dat de motor standaard na 30 min goed warm is. En dat de olietemperatuur verder weinig gekke sprongen maakt. Zelfs onder maximale belasting van een half uur komt die niet hoger dan 110-115gr. Ahv hiervan kan ik ook ongeveer inschatten hoe warm de olie is als ik naar de stationaire oliedruk kijk. Koel, normaal, warm, heet. Dat is voldoende.
|
15 maart 2019 10:43 |
|
|
mayonaise
|
Re: Alternatief voor Durametric
enkel piwis kan alles uitlezen. Overrevs kun je met durametric ook niet uitlezen
Bij mijn weten is het enige dat Durametric kan en de anderen niet : ABS kleppen voor remolie flush Al de rest is standaard ODB2 en Canbus, en dan is het gewoon de vraag of de software de specifieke decodes heeft voor dat onderdeel.
|
16 maart 2019 18:32 |
|
|
Octaaf
|
Re: Alternatief voor Durametric
Dat ligt er aan of je model het registreert. Zo ja dan kan Durametric uitlezen wat er geregisteerd is. Zo kent de latere 986/996 2 overrev gebieden en worden er bij de 987/997 het aantal onstekingen in 6 overrev gebieden weergegeven. Ik had met mijn 987 eens bij stevig doortrekken van zijn 3 per ongeluk in zijn 2 gezet ipv zn 4. Merkte het bij het laten opkomen van de koppeling al maar kon met de Durametric zien dat ik tot in het 5e gebied gekomen was.
|
16 maart 2019 21:10 |
|
|
mayonaise
|
Re: Alternatief voor Durametric
bizar, 2 jaar geleden was ik geïnteresseerd en durametric zelf had me gezegd dat ze de overrevs niet kunnen uitlezen..
|
16 maart 2019 21:18 |
|
|
mayonaise
|
Re: Alternatief voor Durametric
ik lees nu dat ze met de 6 een hoop meer kunnen, en oa bepaalde opties coden.. (pro only).
|
16 maart 2019 22:37 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Alternatief voor Durametric
|
16 maart 2019 23:42 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Alternatief voor Durametric
Voor mij is het belangrijk dat ik de melding oliewissel kan resetten, maar wel voor een redelijke prijs.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
16 maart 2019 23:52 |
|
|
Diederik_SvR
996 4s uit 2003Amsterdam
|
Re: Alternatief voor Durametric
hi, gebruik even dit topic. Omdat ik ook een vraag over OBD heb.
Ben op zoek naar een OBD voor 996 met bluetooth die ik kan koppelen met een android telefoon. Iemand hier ervaring mee? en dan suggestie wat een goede is. Het is niet zozeer om allerlei moeilijke dingen te doen, maar meer om dingen uit te lezen. Als er meer mee kan zoals resetten en aanpassingen maken is dat uiteraard ook prima.
|
12 dec 2020 0:50 |
|
|