Auteur |
Bericht |
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Bore scoping M96/97 vanuit het karter
https://www.youtube.com/watch?v=w9qcKl2AtO8Kijkend vanuit het karter kan je de zijde van de cilinders bekijken die niet zichtbaar zijn als je via bougiegat kijkt. Hier nog een langere uitgebriedere video over bore scoring https://www.youtube.com/watch?v=TH8oMLMkkrk
|
06 mei 2019 10:30 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Je moet wel geduld hebben met Jake, maar wel duidelijk Blijf erbij, geen product Porsche waardig
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 mei 2019 12:19 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Ja ... en het rijden met dichtgeknepen billen went na een tijd ook wel.
|
06 mei 2019 12:43 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Alle blokken kent problemen...de 2,7 blok lust vroeger wel kopbouten...de 964 blok luste olie, maar kon het dan weer niet vasthouden, de 993 blokken heeft problemen met de varioram en lekkende klepdeksels...en zo kan ik blijven doorgaan. Slijtage hoort nu eenmaal bij gebruik. En dan moeten we ook niet vergeten dat Porsche blokken best veel op hun donder krijgen. Ik zeg rijden to ze gevoelige IMS Lager, dan maken en weer rijden tot ze gevoelige IMS Lager en zo voorts en zo aan En ontspan de billetjes, het rijd veel prettiger
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
06 mei 2019 14:07 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Er is natuurlijk een heel verschil tussen olie lekken of kopbouten en een motor die geheel klapt Volgens mij heb jij een 997 gehad met een andere motor, of vergis ik mij Gewoon een slecht product, laatst bij een rit met jou in de Eifel nog een Boxster die plofte
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 mei 2019 14:13 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Heb eens een filmpje gezien van de boxster van black betty die ook plofte.de hele weg was ineens verdwenen in een grote waas met rook. Was een 996 blok ingebouwd in de boxster omdat dat een stekere motor zou zijn.....de vorige boxster motor was ook al vroegtijdig toe aan een revisie. Naderhand had antoine het blok nog losgehaald en hiervan foto's geplaatst hier op het pf ,manmanman was helemaal naar zijn grootje. Idd geen waardig porsche product
|
06 mei 2019 15:10 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Maar Johann, ik heb toch liever een lekkend kleppendeksel, dan een gevoelige IMS Lager. En slijtage. Ik heb zomaar het idee, dat meer dan de helft van de Porsche rijders vrijwel nooit gebruik maakt van het vermogen. We reden vroegah bij de politie met de Porsches waar ze voor gemaakt werden. Altijd vol op snelheid. Die motoren gingen niet kapot. Ja na 150000 km waren ze een beetje "op" , maar dat was het. Ik vind dat de watergekoelde motoren verhoudingsgewijs wel erg veel, maar vooral ook snel kapot gaan. Maar mijn referentie is slechts dit fameuze forum en ga af op de ellende die ik hier lees over de watergekoelde motoren.
|
06 mei 2019 15:50 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Moderne blokken zijn MI zo gecompliceerd dat als er iets stuk loopt het ook meteen goed mis is Vergeet ook niet dat we steeds meer vermogen uit ongeveer hetzelfde blok willen persen - als alles groter, zwaarder en dikker zou zijn - met minder PK's - dan was het allemaal wat meer bullet proof - Lees eens op andere fora over andere auto's en de motoren die daar in liggen …. man, man, man -- van losgeslagen kettingen tot olieboten aan toe ---
Maar goed: On Topic best interessant, dat Bore Scoping
|
06 mei 2019 17:37 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Dat is “appels met peren” vergelijken Het gaat om een 3.6 luchtkoeler naar een 3.6 waterkoker met iets meer peekaas Blijf het een drama vinden
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 mei 2019 17:48 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Lopen we niet te hard van stapel? Statistieken wezen uit dat de dualrow blokken tot 4% plofte en de singlerow tot 8%! Begrijp me niet verkeerd, blijft te veel, maar dat elk blok op gevoelige IMS Lager zou staan is dus bezijden de waarheid
|
06 mei 2019 19:16 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
En dan hebben we ook nog het grotere lager bij de M97 blokken. Die zijn zonder "speciale ingreep" niet meer te vervangen, alleen door het blok te splitsen. Nog niet gehoord of gelezen dat die ook ploften.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
06 mei 2019 19:37 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Oja die van jou ging ook stuk Heeft je ook je vakantiegeld gekost
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 mei 2019 19:44 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Klopt, maar dat was geen IMS gevalletje. Bij mij was er sprake van een gebroken klepsteel die vervolgens door de cilinder geslagen werd. Was kostbaas en meer dan vakantiegeld....
|
06 mei 2019 19:51 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Het gaat hier over cilinderschade en geen kapotlopende IMS lagers. Denk dat er nog veel meer blokken cilinderschade opgelopen hebben dan dat ze stuk gingen door IMS.
Tel IMS statistiek bij schraper statistiek bij elkaar op en de cijfers zijn toch redelijk desastreus.
Gelukkig is cilinderschade redelijk goed te fixen. De gietijzeren (ductiel staal) bussen blijken redelijk bombenfest te zijn. Als ze maar op de goeie manier gefixeerd worden in het blok.
|
06 mei 2019 20:36 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Moet je geen scheuren in de cilinder hebben zoals bij mij. Dan helpt een bus niet meer.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
06 mei 2019 20:37 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Niet waar ... tenzij hij op de verkeerde plek is uitgescheurd. Albert Motorsport draait de cilinders weg tot aan de basis en ‘lijmt’ er dan een volledige cilinder in. Geen probleem meer met twee verschillende materialen.
|
06 mei 2019 22:10 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Verhalen over ellende krijgen altijd meer aandacht dan de motoren die gewoon prima functioneren. Zoals ze gelukkig bijna allemaal doen op de normale slijtage na. Hier inmiddels 127dkm op de teller op mijn originele blok (wel met de auto resto modificaties inmiddels). Heb het grote ims-lager en die zag er nog prima uit. Daar alleen het olievetkapje vanaf gehaald voor betere continue smering. Ook de rest van het blok in prima staat en zo rijdt die ook. Ik durf de uistspraak wel aan dat er over een jaar of 5 de meeste 996`s en 997`s gewoon 2 ton op de telller hebben. Misschien de een met een revisie. De ander met een ruilblok. En de meesten het originele blok. Dus waar hebben we het over.
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
09 mei 2019 17:57 |
|
|
ClassicGarage
Porsche 996 carrera coupe 1998
Land Rover series 2.5
Saab 900 classicLeiden
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Alleen te vervangen door het blok te splitsen!?? Nee hoor! Kan ook zonder splitsen!
|
10 mei 2019 0:21 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Problemen met de Varioram, echt nog nooit van gehoord Wel van die kleppendeksels, net laten vervangen Maar is natuurlijk peanuts vergeleken bij die ellende met die waterkoelers. Voor mij nooit iets anders dan een Mezger En die percentages die hier genoemd worden, geloof ik nix van. Kijk de advertenties van dit soort auto's er maar op na.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 mei 2019 13:15 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Klopt, dat bedoel ik ook met "speciale ingreep". Met zo'n speciale tool de boel wat uitboren, en dan kan het lager eruit.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
10 mei 2019 14:36 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Heb je dat al een keer gedaan? Het verhaal van de motor die op YouTube zo een opboorbehandeling gekregen heeft is niet bemoedigend. Die heeft het nl. niet lang vol gehouden doordat er debris van het boren in de het blok is gekomen.
|
10 mei 2019 14:55 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Ik hoef even niet als je het niet erg vindt.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
10 mei 2019 15:08 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Percentages komen uit de VS, waar ook een rechtzaak over is geweest, dus redelijk valide te noemen. Op dit forum kan je toch echt wel spreken van een "bias", elke "gevoelige IMS Lager" wordt hier gemeld, maar de diehards met probleemloos meer dan 200.000 km op de teller worden niet genoemd Rijstijl, onderhoud en een beetje geluk en alles blijft gewoon heel
|
10 mei 2019 17:32 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Ik vind het hier net reuze meevallen qua gevoelige IMS Lager. De bias is hier net andersom. Er wordt steeds geroepen dat het allemaal wel meevalt. Dat komt omdat het hier op het forum niet statistisch relevant is. Met zeg maar 5000km/jr komt de doorsnee eigenaar hier tijdens zijn bezit nooit echt een probleem tegen. Bore scoring en IMS is slijtage die komen sowieso wel aan bod als de auto’s kilometers krijgen. En mijn AOS mod heeft vorig jaar mijn motor in ieder geval van een massive hydrolock gered. Dat zou de tweede keer zijn dat de motor stuk loopt in ongeveer 200.000km (bij 125.000km een erste revisie: cilinderschade) Neem nog een keer mee dat een IMS lager toch maar preventief vervangen is tussendoor. Dat is op bijna 70.000km in 4jr best wel wat. Langs de andere kant neem 2000-3000 euro aan onderhoud per jaar en je komt er wel doorheen.
|
10 mei 2019 23:55 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Eigen ervaring is een slecht bijgehouden statistiek en dus geen wetenschap. De percentages in de VS wel, maar dat ging uitsluitend over het IMS. Bore scoring is pure slijtage, waarbij ik denk te mogen aannemen dat dit voor een (groot) deel aan de rijstijl ligt, met koude motor gaan trappen en regelmatig en moglijk overmatig de grenzen opzoekend van het vermogen. Het is natuurlijk wel een sportauto, maar geen raceauto, en misschien ook wel maar zie F1 dan gaat de motor ook maar max 7 races mee Overigens krijg ik wel het idee dat alle gevoelige IMS Lager hier gemeld worden en Resto aandelen heeft in dit forum Ik zal in ieder geval het hier melden als de mijne ook ploft
|
11 mei 2019 9:44 |
|
|