porsche 996 coupé Carrera 2 manueel met X51 motor en M030
996 bouwjaar 2000, origineel Duitse aflevering, in Belgie sinds 2010.
Zeldzame en mooie specs voor wie een sportieve 996 zoekt :
- X51 motor met 320pk ipv 300pk standaard (met vele modificaties af fabriek die de motor betrouwbaarder maken, zoals ander carterdeksel, extra radiator in voorbumper, andere oliepomp met extra leiding rechtstreeks naar cilinders 4-6, gt-3 aluminium inlaaatcollectors, anders gevormde uitlaatcollectors + diverse aanpassingen aan nokkenassen, cilinderkoppen etc voor betere prestaties)
- M030 sportophanging
- GT-3 velgen (optie XRM = niet de smallere GT-3 look die je meestal vindt, maar exact dezelfde als GT-3)
- GT-3 stuur
- sportstoelen (hardback)
- volleder Exclusive interieur in space grey leder (tot en met asbak en vneilatieroosters in dashboard)
- PSM
- Xenon koplampen met automatische hoogteregeling
- GEEN schuifdak
- GEEN achterwisser
- GEEN parkeersensoren
Door de vorige eigenaar werden reeds vervangen bij Porsche (sindsdien +/- 3000km gereden) :
- koppeling + RMS dichting
- remschijven + remblokken voor en achter
- complete M030 ophanging inclusief diverse ophangingsrubbers
totaal voor meer dan 10.000 € aan facturen.
Toen ik de auto kocht eind 2015 heb ik vooraf een 111-punten check laten doen bij Porsche Center in Brussel, inclusief compressietest : compressie is ok.
Door omstandigheden heeft de auto 2 jaar ongebruikt in mijn garage gestaan. Er zat een behoorlijke olielek ter hoogte van het vliegwiel, dus ik wilde hier eerst uitsluitsel hebben of er geen IMS probleem zou zijn. Pas in de zomer van 2018 hebben we dit gecontroleerd : het IMS lager was nog zeer goed (dual row), enkel de dichting op het deksel lekte. toch hebben we het lager vervangen door een FVD-kit. Gelijktijdig hebben we de 3 kettingspanners vervangen. Ook werden olie en filters ververst, inclusief versnellingsbak olie. Het origineel IMS lager heb ik nog liggen.
Verder waren er nog enkele opmerkingen op de 111 punten check die intussen in orde zijn gebracht :
- 2 nieuwe uitlaten gemonteerd
- voor- en achterbumper herspoten wegens parkeerschade, waarbij ik de achterbumper vervangen heb door een MK2 versie omdat ik dit mooier vind, inclusief de MK2 uitlaattips.
- afstelling handrem
- nieuwe klem op schakelkabel naar versnellingsbak
- scharnier opbergbakje tussen de stoelen hersteld.
Nog niet in orde :
- airco werkt niet
- 4 nieuwe banden te voorzien (niet wegens slijtage, maar ouderdom)
Auto destijds gekocht met de intentie hem i norde te zetten en daarna deze te gaan rijden en de 964 te verkopen. Intussen beslist de 964 niet weg te doen en beid ehouden is niet realistisch. Dit wil dus ook zeggen dat de auto nog niet op mijn naam staat ingeschreven. Bij laatste keuring had de auto 212.844 km. Op dit moment iets meer dan 213.000km.
Ik ben nog geen tweede 996 met deze specs tegengekomen. Eigenlijk is het de 996 GTS die Porsche nooit heeft gebouwd.
Van de X51 motor zijn er wellicht geen 250 gebouwd op dit model. Het motornummer op deze is 709 en volgens het boek van Adrian Streather over de 996 start men bij motornummer 501.
Dit is dus de 209ste X51 motor op een auto afgeleverd in juli 2000 = einde productiejaar.
prijs : 20.000 €
X51 motorkit