Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
11 dagen Oostenrijk- Italië
Vorige week woensdag samen met mijn echtgenote met de 993 vertrokken voor een reis van 11 dagen door Oostenrijk en Italië, om daarna door te reizen naar Zuid-Frankrijk voor een paar weken. Heerlijk als je na 45 jaar werken klaar bent Eerste overnachting in Dasing, net boven München. We wilden voordat we aan leuke dingen begonnen eerst een bezoek aan Dachau brengen. Dus de volgende dag naar Dachau. Pfff. Dat is wel een dingetje hoor. Je snapt niet dat er nog steeds van die wereld "leiders" zijn die zich gedragen zoals ze dat doen. Maar goed, na een ochtend daar doorgebracht te hebben, binnendoor naar Sankt Anton in Arlberg gereden waar we ons eerste hotel hadden. Vandaaruit vrijdag naar de Silvretta geweest. Wat een feestje was dat. Mooie wegen, blauwe hemel, stralende zon. Tochtje van al met al pakweg 225 km gemaakt. De volgende dag, zaterdag naar het Kaunatal. Daar moet je wel tol betalen, maar dat is gewoon de moeite waard. De weg die we langs een stuwmeer reden is ook gebruikt voor een achtergolgings scene in de James Bondfilm Spectre. Voor de kenners: James bond achtervolgt in een vliegtuig zonder vleugels in de sneeuw een Range Rover met daarin denk ik de boeven. Op Joeptjoep even gekeken en de scene gevonden. Ach, gewoon leuk. Vandaag, zondag via Sölden en de Timmelsjoch naar Sulda, Zuid Tirol in Italië naar het volgende hotel. Routes naar de Stelvio en de Berninapas in Zwitserland zijn gepland. In een volgende bericht meer daarover en over het vervolg in Zoldo Alto, Dolomieten, waar we ons derde hotel hebben. Tot nu toe alles vanaf Dachau open gereden! Alleen maar zon en blauwe hemel. Oh ja, bizar hoeveel Porsches we tot nu toe hebben gezien. Voornamelijk wel de nieuwerwetse typjes. Een heel enkel ouder type, maar ik heb helaas nog geen enkele 993 rijder kunnen begroeten...... Kaunatal De weg in het Kaunatal uit de scene van de Bond film
|
25 aug 2019 22:05 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Goed bezig! Qua temperatuur ook alles goed bij de 993? Geniet van de trip en de vakantie
|
25 aug 2019 22:15 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Mooi verslag, nog een mooie reis!
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
25 aug 2019 22:41 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Prachtige roadtrip Wij zijn net terug uit de Alpen, prachtige omgeving.
|
25 aug 2019 22:49 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Zo’n rit wil ik met mijn 964 gaan maken
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
25 aug 2019 23:16 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Goed onthouden! Ja alles werkt prima. Geruststellende gedachte. Dus volop genieten van die geweldige 993! Moet alleen uitkijken dat ik dit jaar verzekeringstechnisch niet voorbij de grens van 10.000 km kom........
|
25 aug 2019 23:24 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Mooi om te lezen. Drie jaar geleden een rondje Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gedaan. Bijna 3.800 km in 9 dagen, zie mijn topic uit 2016. Collega Porsche rijders, doen! Dit is waar die krengen voor gemaakt zijn!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
26 aug 2019 7:51 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Veel plezier! Ik rij vrijwel altijd in het buitenland, Duitsland hè....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
26 aug 2019 8:31 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Ja maar die van jou loopt toch nooit meer dan stationair Mooie tocht, bjft!
|
26 aug 2019 10:00 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Nou, 2 keer stationair toerental dan.... en in de 5 zit je op de N wegen al op de max......
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
26 aug 2019 15:52 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
|
26 aug 2019 17:32 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Vandaag onder een strak blauwe hemel de Stelvio gereden. Wat blijven die vergezichten toch mooi. In 2011 waren we er ook al een keer geweest in mei, maar toen lagen er nog pakken sneeuw en hadden we slecht weer. Nu dus volop zon. Even nog een foto gemaakt op dezelfde plek waar we in 2011 de Targa hadden geposeerd. We zijn doorgereden met de bedoeling om de Gavia pas te rijden. Dat werd een teleurstelling, want die pas was door een aardverschuiving afgesloten. Dan maar via een andere weg richting het zuiden. Via Trentino en onder andere de Passo del Tonnalo, passo del Aprica (en nog heel veel andere haarspeldbochten meer) richting Merano en vandaar terug naar het hotel in Sulda. Al met al zo'n 340 km gereden. De auto loopt als een tierelier. Helaas vermoedelijk in Oostenrijk de laatste 98Ron getankt. Hier in Italië is het voor wat ik heb gehoord niet of nauwelijks meer te krijgen. Dus dan maar 95. Ook goed zolang het maar geen E10 is. De achterbanden slijten volgens mij per dag een millimeter met al die bochies. Bij thuiskomst maar een nieuw setje eronder, of misschien zelfs nog in Frankrijk. Ik hou wel van een beetje profiel zeg maar. Morgen nog een trip van pakweg 300 km naar Zwitserland en onder andere de Berninapas en tanken in Livigno. Belastingvrij. Misschien dat daar Ron98 te koop is. in 2011.....
|
26 aug 2019 22:15 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Leuk die twee foto’s
|
26 aug 2019 23:34 |
|
|
grensrijder
997 GT3, 911 targa '85 en 911 '76 (project)
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Inderdaad heel gaaf dit. Ben zelf dit jaar met de gt3 enkele dagen in italie en zwitserland geweest. Diverse passen gedaan zoals stelvio, Grimsel, Gotthard, Nugenen, klausenpass, Sustenpas. Zoals eerder al gezegd in dit topic. Ik kan het echt iedereen aanraden. Een fantastische ervaring. Geniet er nog van.
|
27 aug 2019 8:34 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Geniet er van mannen, geniet er van Ben op een gezonde manier stinkend jaloers op die plaatjes Kan als mantelzorger voor mn vrouw geen kant op, bezit je een super 993 S en GT3rs. Gister wat mooie rondjes op Zandvoort gereden met de bmw 330 We bijten door
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 aug 2019 10:08 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Fraai uitzicht zo vanuit het dal.....paar bochtjes en je bent er...... Toentertijd, ‘80, hadden wij op de motor nogal ‘last’ van de drukte en trage auto’s... De 993 heeft een pingelsensor toch, dus al teveel verschil zul je niet merken?
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
27 aug 2019 11:43 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
993 rijdt zonder problemen op 95. Prachtige tocht, niet te druk zo in het hoogseizoen?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
27 aug 2019 12:10 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Mijn 993 is daar wel heel gevoelig voor, 98 of 100 is super
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 aug 2019 12:31 |
|
|
986afterfjr
Porsche Macan SBergambacht
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Mooi verslag, deel ervan komt bekend voor omdat wij de reis circa twee maanden terug ook gereden hebben. Domper Gavia hadden wij ook, was vervolgens even zoeken naar alternatief.
|
27 aug 2019 16:05 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
@Dial-888. Ja mijn auto heeft een pingelsensor. Als ik in Nederland rij gooi ik er gewoon 95 in. Er worden dan geen prestaties verwacht. Wij rijden volgens mij met een zelfde tempo... hahaha. Als ik de bergen in ga of via de autoroute naar Zuid-Frankrijk rij ik het liefst met 98. Zeker in de bergen vind ik het beter voor het torretje. Misschien gevoelsmatig, maar ze lijkt het dan zeker beter te doen. @Molen934. Ik denk dat we hetzelfde gevoel hebben. Goed. Vandaag vanuit Sulden via de Ofenpas richting Zernez, Zwitserland en vandaaruit de Julierpas en de Berninapas. Nu was ik niet zo'n erge Zwitserland liefhebber, maar na vandaag moet ik mijn mening een beetje bijstellen. Wat een fraaie wegen. Lekker breed, mooi wegdek, prachtige bochten. Geweldig. In de buurt van St Moritz zag mijn vrouw borden richting Julierpas. Daar was ze vroeger met haar vader die toen net zijn rijbewijs had, met een Opel Kadett overheen geweest richting Lago di Como. Nu we er toch waren, maar even een uitstapje naar de top gemaakt. Prachtig. Kopje koffie gedaan. Tering wat duur! Sloeg nergens op. Dat heb ik nog nooit betaald voor koffie. Toch weer dat Zwitserland hè Vandaaruit weer terug naar St. Moritz om door te rijden naar de Berninapas. Niet spectaculair, maar wel lekker om te rijden. Eigenlijk leuker dan de Stelvio. Vanaf de Berninapas door naar het belastingvrije Italiaanse stadje Livigno. Daar uiteraard wat spiritualiën ingeslagen voor mens en machine, allebei lekker goeiekoop! Vanuit Livigno weer naar het noorden, waarvan we op Googlemaps hadden gezien, dat dat niet te berijden was. Ha, daar was opeens een hoke, met slagboom en een juffrouw die €16 vroeg. Geen idee waarom. Maar ja, Visa is gewillig. Een kilometer later een tunnel van 4,5 km, waar je maar van één kant tegelijk in kunt. Tja. Via Zernez en Scuol, via de Resschenpas weer naar onze uitvalsbasis in Sulden. Eigenlijk niet handig, want het is telkens 20 km via een bergweg terug naar de doorgaande wegen. Maar goed het hotel is prima en was bij de reis inbegrepen. Morgen even geen kilometers. Doet de auto het goed. Ja. Af en toe wat olie bijvullen, want ik heb al heel lang in de gaten dat ze wat olie lust in de bergen. Vooral bergaf en dan afremmen op de motor. Ik denk maar zo en enkele specialisten met mij, dat hij dan via de klepgeleiders olie de verkeerde kant opzuigt. Het zal wel. Olie bij me, dus no problemo. Ik heb wel een heel klein beetje bloedhekel gekregen aan motorrijders die denken dat ze op 2 meter van de achterbumper moeten rijden. Ik denk dat ze in de auto willen kijken om te zien of ik plotseling ga remmen. Wat een mafketels! Morgen maar eens aan de wandel en een liftje nemen. Kunnen de schouders wat rusten. Tot de volgende update
|
27 aug 2019 18:53 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Mooi/leuk verslag bjft, hoe is het met temperatuur huishouding motor waar je het laatst over had?
|
27 aug 2019 19:28 |
|
|
Octaaf
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Bedankt voor de waarschuwing voor de Gavia pass. De TomTom MyDrive wil er ook geen route overheen maken maar alpenpasse.de zegt “Eingeschränkt: Fahrverbot von S. Apollonia bis Passo Gavia von 9 .30 bis 12 von 15.30 bis 18.00 Uhr, Nachtsperre 21:00 - 7:00 Uhr” Ik wil er over 2 weken overheen maar dat moet ik dus heroverwegen. In Livigno hebben ze 98 voor zeer weinig ja Goede reis verder
|
27 aug 2019 20:14 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
De temperatuur blijft prima. Wel regelmatig naar 9 uur, maar ik hoor de ventilator voorin nu goed werken en zie dan ook dat de temperatuur weer wat zakt. Kortom voorlopig doet ze het prima.
|
27 aug 2019 20:38 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Laatste update. De derde lokatie van onze reis was Zoldo Alto in de Dolomieten. Weer een andere omgeving met weer vele passen. teveel eigenlijk om op te noemen. Overal waar je links of rechts af kunt vanaf een doorgaande weg, loop je het "risico" op een pas verzeild te raken. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het op enig moment wel genoeg was. Ze zijn niet allemaal even leuk om te rijden. Smal, steil omhoog, steil naar beneden en niet elke medeweggebruiker is even behendig in het rijden in de bergen. Meerdere voorliggers die bij het dreigend naderen van een lichte vervorming van de weg bleven maar remmen. daar loop je dan op in, dus remmen, weer afstand nemen en dat de hele afdaling, zonder mogelijkheid van inhalen. Het heeft me een paar remschijven gekost. Aan de voorzijde zijn ze krom. Mooi klusje voor de winter. Wel is de natuur elke keer weer overweldigend. Zondag vanuit Zoldo Alto in de Dolomieten via de snelweg richting Zuid-Frankrijk vertrokken. Dat Italiaanse verkeer blijft je toch keer op keer verbazen. Waarom hebben ze daar überhaupt verkeersregels gemaakt. Ze doen maar wat. We hebben een tussenstop gemaakt in Savona, in de buurt van Genua. Hotelletje vlak aan het strand, lekker gegeten op een klein terrasje in een nauw straatje en de volgende morgen weer door. Na precies 3976 kilometer stopten we gistermiddag bij onze stacaravan in Agde. Daar gaan we lekker een week of 5 uitrusten. Was het de moeite waard? Ja. Aan te bevelen? Ja. Want het was fantastisch, maar best wel vermoeiend. We hebben alle routes via de kaart gereden. Alleen bij twijfel werd de hulp van Tomtom ingeroepen. Mocht je belangstelling hebben voor de gereden routes, dan moet je me maar even een PB'tje sturen. Van elke route heb ik een excel bestand. Op de Passo de Selva in de Dolomieten
|
03 sep 2019 11:25 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: 11 dagen Oostenrijk- Italië
Ik zou zeggen, blijf weg uit het zuiden, Calabrie/Puglia. Ik ben niet gauw bang in het verkeer, maar wat je daar meemaakt... (reed een keer met 200-210 kmh over een provinciale weg ergens in Puglia op mn Speed Triple, komt er een Mercedes voorbij met minimaal 50kmh snelheidsverschil ) Heerlijke tocht verder lijkt me. Had zoiets ook gepland voor dit najaar, maar te druk... Volgend jaar maar weer
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
03 sep 2019 11:33 |
|
|