Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:45



Antwoord op onderwerp  [ 505 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende
Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Toppie! :D


09 apr 2019 9:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Update:
De RSR spatborden zijn nu gelast en glad gemaakt, en we hebben de meeste verstevigingen ook klaar en op z'n plek.
Details als de cut-off switch zijn gemaakt, als ook het gat voor de externe 'pull' voor de brandblusser.
Ik heb de oliekoeler (Setrab) ontvangen en die is nu geplaatst; Past mooi in de uitsparing in de RSR voorbumper.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

We hebben nog even moeten zoeken naar hoe de 'battery blacking plates' (kan zo snel niet op een nederlandse naam komen) er bij de originele auto uitzagen.
Sommige RSRs hebben nog steeds een accu in de uitsparing linksvoor, andere hebben er helemaal geen meer (accu in de smuggler box), dus we hebben besloten om het precies zo te doen als de echte R6 Martini RSR (911 360 0588) het had; beiden verwijderd en een blanke metalen plaat erin gelast.

AfbeeldingAfbeelding

Verder hebben we de punten waar de 5-punts REPA gordel/harnas in de hoedenplank gelast, en de voeten voor de rolbeugel gelast, nog wat gaten in het dashboard (die een 73er niet heeft en een 74+er wel) gedicht, en verstevigingen voor de anti-roll bar (voor) erin gezet.

Tenslotte heb ik eindelijk de stoelen besteld, omdat we moeten kijken of de bevestiging werkt voordat we de auto gaan blasten en spuiten.
Het is een zogenaamde lollipop stoel voor de bestuurder geowrden, en een 'standaard' RSR stoel voor de passagier, precies zoals bij het origineel.
De RSRs werden standaard met wat nu de 'RSR' stoel heet geleverd, maar in 1973 werd er door de fabrieksteams al ge-experimenteerd met de lollipop stoel, die vervolgens vanaf 1974 z'n weg vond in de RSR turbo's en 935s. "It's all about the details" :mrgreen:

Het origineel:
AfbeeldingAfbeelding

Volgende grote klussen zijn het erin zetten van het paneel in de voetenruimte waar het pedalencluster (met dubbele remcilinders) zit, en de bevestigingen van de beugels voor de verkorte 'trailingarms'. Om die te lassen moet het metaal van de achterstoelen eruit, dus veel tijd en werk...

Oh, en nog een klein succesje. Ik heb lang getwijfeld over welke benzine tank ik zou doen. RSRs in 1973 kwamen standaard met ene pklastic 110L tank; die is ontzettend duur, maar wel nog te krijgen. De fabrieks-race auto's (Martini, Penske, Brumos) hadden echter een 120L safety fuel cell met dry-beaks en twee vulgaten door de motorklep.
Uiteraard is daar weinig over te vinden, dus had ik dit al uit m'n hoofd gezet. Ik heb nu echter ontdekt wie er aan de restauratie van het origineel heeft gewerkt, en de beste man heeft mallen van deze fuel cell gemaakt. Long story short: hij gaat mij een replica fuel cell maken (met een aangepaste blaas van fuelsafe), zodat ook dat detail precies goed gaat zijn.


16 mei 2019 1:18
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Citaat:
detail


:res:

Goed Bezig, Patrick :thumleft:

Altijd leuk om te zien hoe de vorderingen van jouw project zijn - én om te lezen waarom je bepaalde zaken wel of niet uit laat voeren.


17 mei 2019 9:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Leuk projectje hoor! :D

Ga dit zeker volgen.


17 mei 2019 16:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Gaaf om te volgen Patrick. Ben erg nieuwsgierig hoe hij wordt !!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 mei 2019 6:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ik denk dat het een Martini RSR wordt Horn! :salut: :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


18 mei 2019 8:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
RSR sound:

https://www.youtube.com/watch?v=YJZbLNnx5jw
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


11 jun 2019 15:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
We hebben niet stilgezeten, maar voortgang is redelijk traag.
De RSR staat nu al een half jaar in de workshop en er is al voor zo'n 300 uur aan gewerkt, en dan tel ik de drie dagen 'schutz' verwijderen die ik zelf heb gedaan niet eens mee.
Anyway, alles is nu kaal en met uitzondering van de trailing arm-brackets is al het benodigde metaal werk klaar.
Morgen gaat ie naar de shop voor 'media-blasting' en komt ie donderdag of zo terug in primer.

Het weghalen van de 'schutz' aan zowel de onderkant als de interieur kant van de bodem heeft wel tot gevolg dat de gaten open staan. Bij de 'standaard' auto's wordt dat met seamsealer opgevuld maar dat laten we hier achterwege. De gaten zijn dus dichtgelast, maar ik laat het onbewerkt, want ik kan me niet voorstellen dat ze dit voor een race-auto destijds zouden afwerken.
Meer foto's volgen hopelijk snel :)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Oh, wie het hele bouw verhaal in detail wil lezen, en member is van 'early911sregistry', het volledige verhaal staat hier.


13 aug 2019 0:57
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Oh, vergeten:
Ik kwam twee weken geleden bij toeval een belangrijk onderdeel tegen.
2 new-old-stock 'dry-breaks', die gebruikt werden voor de fabrieks teams op de fuel cell.
Ik heb iemand in de VS die de tank voor me aan het maken is, en deze dry breaks heb ik maanden naar gezocht, om vervolgens bij toeval tegen een 6 jaar oud topic aan te lopen.
De best man bleek er nog 4 te hebben en wilde ze best verkopen; Winning!

AfbeeldingAfbeelding

de 2e foto is van de recente restauratie van 'R6', de Targa Florio winnende Martini RSR, waar je de fuel cell en dry-breaks goed kan zien.
Verder nog de 2 coils ontvangen, het specifieke RSR handrem systeem, wat rubbers en deze maand zouden ook de stoelen en de 917 remmen moeten arriveren.... exciting times ahead!

Ook interesant; ik zag afgelopen week dat 'onze' Gijs van Lennep in Sicilie is met de echte Martini auto, waarschijnlijk om mooie plaatjes te schieten van R6 voordat ie door Maxted Page is de verkoop wordt gegooid. :thumleft:


13 aug 2019 1:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Wat een gaaf project man!!
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


13 aug 2019 7:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Zeg dat! Mega project, goed aangepakt en kudos voor de verslaglegging en het uitpluizen van de heritage en details :thumleft: Prachtig!


19 aug 2019 12:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
De RSR rep is nu 'media-blasted' en zit in de eerste laag primer.
Komende weken wordt het dus schuren, vullen, schuren, etc. Geen fijne klus, maar ik kan gelukkig hier zelf een portie van doen.
Experts op het early911s forum wezen er nog even op dat het panel waar de stickers op zitten in de motorruimte niet correct is, dus dat wordt nog even aangepast, en er is een enkel paneel waar toch nog wat roest zat; het leek alsof er met een shotgun op geschoten was... :mrgreen:

Fotootjes:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


26 aug 2019 0:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
meer foto's:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


26 aug 2019 0:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Wat zal dat straks heerlijk voelen om te weten dat je echt ALLES hebt aangepakt. :thumleft:

Fantastisch topic! :popcorn: :popcorn:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


26 aug 2019 7:54
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
patrick911 schreef:
Afbeelding


Lightweight :thumleft:




:lol:


26 aug 2019 13:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Niet veel te melden, behalve dat het kopen van onderdelen voortgaat. (Lijkt wel een verslaving...) :mrgreen:
MFI injectie pomp gescoord en onderweg, dashboard gekocht, 226mm fan en housing onderweg en ik heb in Duitsland 2 originele Bosch zogenaamde 'Zugschalters' gevonden, die in de RSRs gebruikt werden om de 2 CDIs afzonderlijk aan en uit te kunnen zetten.
(en moderne Bosch schakelaars zien er toch echt iets anders uit...)
verder hoop ik dat de stoelen deze maand (eindelijk) arriveren en dat m'n Zuffenhaus 917 remmen deze kant op komen; die heb ik nl al in Maart of zo besteld....

Anyway, het project is nu zo'n 5,5 jaar bezig, en ik heb alle voortgang foto's maar eens bijelkaar gezet.
Voor wie tijd over heeft... :mrgreen:


03 sep 2019 1:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Man, man wat een leuk draadje om te volgen en ook een super project..!

:cheers: :thumleft:


03 sep 2019 7:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Mooie update :D


03 sep 2019 13:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Cayman GTS-4.0 993 Carrera (ex) WRX-STi TD05-18G
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
schitterend :D
_________________________________________
Life is a carrera
Am besten fährt man Porsche


16 sep 2019 19:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Vind jet zo mooi om te volgen! En als je de updates volgt, dan gaat het best voorspoedig.

Maar voor mijn gevoel....

https://youtu.be/PsvnS-lUnLA

Maar nogmaals, nix persoonlijks, wil gewoon elke 10 minuten een update zien :D
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


16 sep 2019 22:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
U vraagt, wij draaien... :mrgreen:

De auto staat nu dus in de epoxy in de workshop nadat ie gestraald is.
Heb inmiddels al twee volle dagen gespendeerd aan het schuren (met 240) om m'n mooi glad te krijgen voor de prime verf laag straks.
Vervelend is dat er nog steeds redelijk wat stukjes 'underbody protection PVC' zitten; dat maakt het werk extra tijdrovend.

AfbeeldingAfbeelding

Verder heb ik een dashboard gescoord, een MFI benzine pomp (alhowel ik er twee nodig ga hebben) en de MFI fuel injection pump.
Vooral die laatste ben ik erg blij mee, want deze is voor een 2.5ST met een race cam en met 'cold start' uitgerust, dus howel ik 'm nog steed moet laten aanpassen voor een 2.8, de basis is vast uitstekend.

Afbeelding


17 sep 2019 1:40
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Voorbeeld van waar er toch nog wat van die 'schutz' laag weggehaald moest worden:

Afbeelding


17 sep 2019 1:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Anyway, de onderkant is nu helemaal geschuurd en ik ga denk ik nog 3 of 4 dagen nodig hebben voor de rest van de body.

In de tussentijd kan mijn metaal werker Jason vast verder met de nog uitstaande klusjes.
Zo heeft de RSR aan de linkerkant ook olieleidingen lopen (voor de transmissie koeler in linkler wielkast) en de bevestigingspunten moeten daar dus op de body gelast worden.
(precies zoals ze aan de rechterkant al zitten).

Verder moeten de brackets voor de verkortte armen er nog op gelast worden. Da's nog niet makkelijk want om rondom te kunnen lassen moeten het metaal voor de achterzitjes er tijdelijk uitgehaald worden. Andere klusjes zijn de beugels voor de stoelen; die zijn voor een F-serie namelijk anders dan wat ik had in de donor.
En kleine klusjes, zoals de 'footrest' en het gat in het front rechterwielkast paneel om de olieleidingen van buiten bij de koeler te krijgen.
.
Tenslotte vonden we nog wat plaatjes van originele RSRs waar een detail op stond dat we initieel over het hoofd hadden gezien.
RSRs 0328, 0782 and R6 (0588) hebben allemaal een extra plaat rondom de 'springplate'. (geen idee hoe dat in het nederlands heet).

Ik ga dat niet nodig hebben, want ik ga niet racen met deze auto, maar om correct te zijn moest dit er toch in :mrgreen:

Wat plaatjes:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


17 sep 2019 1:50
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Foto van RSR 0782 waar die 'spring plate reinforcement' te zien is:
Afbeelding

Plaatje van hoe het er op een standaard auto uitziet:
Afbeelding


17 sep 2019 1:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Twee interieur gerelateerde zaken;
de RSR heeft twee kleine schakelaartjes onder de instrumenten (links en rechts van het contact slot).
Deze zijn om de CDIs apart te kunnen aan en uitzetten; waarschijnlijk een troubleshoot functie voor het twinplug systeem.

Afbeelding

De enige informatie die ik erover had was van wat vage plaatjes van echte RSRs, dus heb ik op de gok twee Bosch schakelaartjes helemaal uit Duitsland besteld bij een zaak die zich specialiseert in met name VW onderdelen. Ze zien er op het oog goed uit dus ik was blij.

Toen ik afgelopen weekend bij een ander clublid mijn dashboard en MFI spullen op ging halen zag ik achteloos zo'n zelfde schakelaartje op z'n bureau liggen.
Blijkt dat het zelfde onderdeel voor de achteruitenwisser werd gebruikt; had ik uiteraard kunnen weten, want ze zijn niet gek bij porsche.... maar gelukkig heb ik dus voor een klein fortuin de juiste schakelaartjes gekocht.

Afbeelding

En het dashboard.
Konradsheim boek over de Carrera RS zegt dat de Martini race RS-en (RSRs dus) waren uitgerus met een 'felt-cover' om verblinding van de zon tegen te gaan.
ook hier kan ik geen bindend uitsluitsel over vinden. De Martini auto die in het museum staat heeft het, maar daar klopt zowiezo vanalles niet aan.
De gerestaureerde RSR R6 (de targa winnaar die ik aan het bouwen ben) heeft het echter niet, dus wat is correct?
Via een clublid heb ik (redelijk goedkoop) een beschadigd dashboard van 'Lakewell' gekocht. Er zitten 2 kleine productie foutjes in, dus misschien dat ik toch maar die vilt-cover moet doen....

Afbeelding
^ dash met de juiste speaker uitsparing. Helaas maakt Lakewell/Carpoint ze niet meer...


17 sep 2019 4:39
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 505 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.