Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:35



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
915-bak 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 915-bak
Zojuist heb ik de busjes uit de kruiskoppeling van het schakelmechanisme vervangen. De laatste tijd kreeg ik hem steeds moeilijker in z'n 2. En wat bleek nou, 1 zo'n busje was bijna helemaal verpulverd! Dus die nieuwtjes er in gedaan, en laat ze nu nog maar eens zeggen dat een 915 niet goed zou schakelen; hij schakelt echt SUPERSTRAK!!! :ba:
Echt een aanrader voor iedereen met een 915. Ik was binnen 1,5 uur klaar met plaatsen EN afstellen. En die 2 busjes hebben me alles bij elkaar het verschrikkelijke bedrag van 5 euro gekost! Is dat een goede investering of niet!
_________________________________________
NPC 0577


31 okt 2005 22:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Moet ik misschien ook maar eens proberen. Zijn dat die busjes die je bereikt als je het dekseltje achter de voorstoelen op de cardantunnel losdraait?

Anne -zouhemookweleenslekkerindetweewillenschuiven- 2.7
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


31 okt 2005 23:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Anne 2.7 schreef:
Moet ik misschien ook maar eens proberen. Zijn dat die busjes die je bereikt als je het dekseltje achter de voorstoelen op de cardantunnel losdraait?

Anne -zouhemookweleenslekkerindetweewillenschuiven- 2.7


Cardan tunnel???

Het is geen Daf :shock:
_________________________________________
Rebel engineering


31 okt 2005 23:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc coupe 82' chiffon weiss
Haarlem
Bericht 
Waw, als dat zo eenvoudig is, moet ik het ook maar eens proberen!


01 nov 2005 0:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Anne 2.7 schreef:
Moet ik misschien ook maar eens proberen. Zijn dat die busjes die je bereikt als je het dekseltje achter de voorstoelen op de cardantunnel losdraait?

Anne -zouhemookweleenslekkerindetweewillenschuiven- 2.7


Die koppeling zit idd onder het luikje op de middentunnel. Kun je gelijk zien of de stofhoes die er om zit nog goed is. Met 2 sleuteltjes 13 en een imbussetje heb je de boel er zo uit. Daarna de schanierpen uit de koppeling tikken met een doorslag en de nieuwe busjes er in zetten. Scharnierpen terug er in slaan en het afstellen kan beginnen! Ik heb eerst de koppeling aan de bak kant vast gezet en deze zo gedraaid dat hij in z'n vrij aan de kant van de 1e en 2e versnelling stond. Dan de klemkoppeling van de spiebaan vastgezet en maar proberen. Na hem 2 keer een tandje te moeten verzetten stond hij goed. En toen kon het echte genieten gaan beginnen.......... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
NPC 0577


01 nov 2005 11:08
Profiel
Bericht 
Daarbij nog even het cupje onder de pook vervangen en de nylon doorvoerring van de stang naar de koppeling. Verder zou ik gaan voor metalen bussen in de kruiskoppeling ipv orgineel of naar die van de 914 (rond ipv ovaal, scheelt weer speling).

Gr. Gerko


01 nov 2005 11:52
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Die bij de pook had ik al eerder vervangen, dus was nu niet meer nodig. Maar nu heb ik orginele kunststoffen busjes, maar dat gat is ook bijna rond. Er zit misschien maar een halve mm speling op. Ik wist niet dat dat van een 914 ook zou passen.
_________________________________________
NPC 0577


01 nov 2005 13:55
Profiel
Bericht 
Naar ik begrepen heb zijn de originele busjes ovaal om eventuele speling/afstelling op te vangen en contact geluid vanuit de bak naar de passagierscabine te verminderen. Je creert op deze manier natuurlijk wel opzettelijk speling. Naar ik begrepen heb zijn de busjes van de 914 (misschien weet Jeroen dat?) rond maar van hetzelfde materiaal dus slijten deze ook weer op den duur. Heb zelf deze vervangen door metalen ronde bussen (bestelt in de VS, ook nu te verkrijgen bij Pelican geloof ik). Schakelt zeer strak alleen wat moeilijker af te stellen en rond de 100 km/h een lichte zoem in de cabine (niet irritant). De vraag blijft natuurlijk of mijn oplossing niet slecht is voor de bak aangezien de boel nu wat meer onder spanning blijft staan. Het schakelt trouwens perfect nu.

Gr. Gerko


PS zie deze link, de bushings op de foto heb ik geinstalleerd en heb ik toen op proef gebruikt voor ongeveer $30


01 nov 2005 14:08
Bericht 
Mocht je het helemaal af willen maken dan kun je je bakolie nog vervangen door Swepco 201.

nog zo'n lange link - ingekort door horn :salut:

ALLEEN GEBRUIKEN IN 915 BAKKEN (te bestellen bij een van de forum sponsors geloof ik)


01 nov 2005 14:12
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Zo te zien een veel voorkomend probleem, want bij Pelican staat er "out of stock"!
_________________________________________
NPC 0577


01 nov 2005 15:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Op zoek...
veenendaal
Bericht 
wow,

heb een zelfde probleem met mijn bak, maar het is prikken in de eerste tm de 3e versnelling....
soms wil ie van 1 lastig en met een ferme ruk pas naar 2, en van 2 naar 1 ipv naar 3...

de dealer had het over een andere koppeling en nieuwe versnellingsbakolie, maar dat hielp dus nie
Soms geeft ie ook een 'snok' als ie van zijn vrij naar zijn achteruit gaat, maar zouden de busjes mijn probleem echt kunnen verhelpen of zijn de synchro's gewoon op?

groet
Gerard

(sinds vrijdag eigenaar van een 3.2 carrera coupe van okt 85!)


26 maart 2006 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht Gaffel?
Ik wil niemand ongerust maken hoor....maarre
het HOEFT helemaal niet de busjes te zijn, als je P. moeilijk in zijn 2 gaat bv....want dat moelijk in zijn 2 gaan, hield bij mij spontaan en keer op....
toen was de vork in de bak gebroken :cry: :cry: en dat schijnt een slijtageprobleem te zijn bij meerdere 915-bakken..dat na talloze kilometers toch je vork ( welke het treklager bedient ) scheurt of afbreekt
Als je het onderdeel gezien hebt, en je weet welke krachten erop komen te staan, dan snap ik wel, dat dat onderdeel kapot kan gaan.
Houdt wel in dat je een versnellingsbakrevisie nodig bent, zoals in mijn geval, en elk nadeel heb zijn voordeel :lol: ik heb toen gelijk maar de koppelingsplaten, drukgroep etc vervangen....en ja hoor, ook de kruiskoppeling en de busjes zijn toen vervangen :lol:
_________________________________________
Groeten uit Twente


26 maart 2006 23:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
zitten deze busjes ook in een 964?

anton964


28 maart 2006 23:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.