Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Helicoil vraag
Ik heb in licht metaal een inwendig M6 draad dat is beschadigd en niet voldoende houvast meer heeft voor een M6 boutje.
Liefst zet ik er een helicoil in, daarvoor moet ik het gat iets opboren en draad tappen voor de coil.
Weet iemand hoeveel ruimte ik daarvoor nodig heb rond het gat ? Met andere woorden: hoeveel groter moet het gat worden voor de tap van de helicoil ? Ik wil nl. even kijken of ik voldoende materiaal heb rond het gat hiervoor....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 nov 2019 0:51 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: Helicoil vraag
Lijkt mij dat de buitenkant van de helicoil M8 zal zijn in dit geval. Dus volgens mij 7mm boor gebruiken en dan draad tappen. Ik heb trouwens in mijn blok timeserts gebruikt toen bij de uitlaat twee tapeinden afbraken. Wel wat duurder dan een helicoil, maar een nog betere oplossing. http://www.timesert.com/
_________________________________________ NPC 0577
|
05 nov 2019 1:21 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Helicoil vraag
Vreemd. Je zegt dat je weinig materiaal hebt en dan wil je nog materiaal wegboren? Kun je niet meteen m8 er in tappen?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 nov 2019 6:00 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Helicoil vraag
Dank voor de reacties vast. Ik zeg niet dat ik te weinig materiaal heb voor een helicoil, ik wil checken of ik genoeg materiaal heb.
Even wat meer context: De 3.2 heeft links en rechts op het inlaat-spruitstuk brandstof-rails gemonteerd waarin per kant 3 benzine injectoren ingeklemd zitten tussen de rail en het inlaatspruitstuk. Elke rail zit op 2 plaatsen met een M6 boutje vast op het inlaat spruitstuk, hiervan is er eentje dus niet helemaal OK. Dit was me al opgevallen toen ik 15 jaar geleden de injectoren een keer heb losgehaald om te laten reinigen, ik kreeg m toen nog wel redelijk / voldoende vast. Vorige week de injectoren weer laten reinigen, het originele korte boutje heeft op die plek nu geen houvast meer. Dieper in het gat is het draad nog wel goed, met een langere M6 bout heb ik hem nu wel goed vast kunnen zetten, maar ik wil t liever duurzaam repareren. Ik zal eens opmeten hoe breed de uitstulping is waar dit M6 draad in zit - rondom één / anderhalve millimeter wegnemen voor een helicoil zou moeten kunnen.
@ de injectoren: Ze hebben we nu 260.000 km op zitten, 15 jaar geleden / 60.000 km terug voor het laatst gereinigd. Opbrengst was ca. 5% onder spec en van 2 was het sproeibeeld redelijk / niet goed - na reinigen weer alle 6 goed en op spec. Machientje loopt eens stuk mooier.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 nov 2019 10:56 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Helicoil vraag
Oppassen dat je niet te diep boort.....heb ik nog ergens een filmpje van: was een zogenaamd 'professioneel' gereviseerd blok! Lag een paar jaar na revisie in opslag, gemonteerd, en toen was daar wat water uit de spruitstukken... @Lindemans: M6 tap maken.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
05 nov 2019 13:24 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Helicoil vraag
Als er nog genoeg draad onder in het gat zit zou ik gewoon een langer boutje monteren, lekker simpel en risicoloos.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
05 nov 2019 13:36 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Helicoil vraag
Mee eens, ik zou er dan ook nog wat Loctite high temp gebruiken.
|
05 nov 2019 14:51 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Helicoil vraag
Boren met 6.1 mm De buiten diam.van de helicoil is 7.7 mm
Gr Hans
|
05 nov 2019 15:36 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Helicoil vraag
Methode Cazzo/Alfred is idd een poging waard.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
05 nov 2019 15:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Helicoil vraag
Check - dat is t antwoord op mn vraag
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 nov 2019 2:02 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Helicoil vraag
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 nov 2019 2:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Helicoil vraag
ga je nu al jezelf quoten?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 nov 2019 7:51 |
|
|
de_koen
|
Re: Helicoil vraag
gewoon langer draadeindje in loctiten en vast zetten met moertje of m7 in tappen....
|
06 nov 2019 20:24 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Helicoil vraag
Je zal best gelijk hebben maar ik vraag me af hoe je iets van 7.7mm in een gat van 6.1mm wilt duwen/draaien
|
06 nov 2019 20:40 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Helicoil vraag
_________________________________________ remmen is angst
|
06 nov 2019 22:13 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Helicoil vraag
Uiteraard wordt in het boorgat van 6.1 mm een schroefdraad getapt (Speciale Helicoil tap) die overeenkomt met de buitenzijde schroefdraad van de Helicoil
|
06 nov 2019 22:58 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Helicoil vraag
Thanks voor de uitleg. Is nu duidelijk.
|
06 nov 2019 23:04 |
|
|