Auteur |
Bericht |
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)
Gezelligheid weer.. oh en heb net 12 panelen besteld, en we hebben dus een M3 in de lease, en ik vraag straks de btw terug over de aanschaf van de panelen.. dus nog meer subsidie. Ook dat staat open voor iedereen overigens. Zonder dat ik nu super bezig ben met milieu oid, ik denk dat dit wel een mooie eerste stap is, de M3 volledig opladen via echte groene stroom.
|
02 jan 2020 18:28 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
2300Kwh = 2,3 MWh
|
02 jan 2020 18:36 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Mark, heb jij nog uitgezocht na hoeveel jaar de investering in de panelen zich momenteel terugverdient? Ik speel ook met de gedachte om ze op mijn dak te laten leggen...
|
02 jan 2020 18:37 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Terugverdientijd ongeveer 7 jaar bij mij.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
02 jan 2020 18:56 |
|
|
Tilt!
|
Ook hier kan je best een dikke korrel zout nemen. Hier lagen 42 zonnepanelen toen we deze toko kochten. Ik woon hier nu alleen en zou in principe rond de 35 Euro elektriciteit moeten betalen per maand (had ik geen zonnepanelen gehad), alleen heb ik "teveel" zonnepanelen en moet ik nu maandelijks 100 Euro transportkosten betalen, want ik gebruik HUN infrastructuur om mijn teveel aan elektriciteit terug het net op te sturen zodat ZIJ het aan iemand anders kunnen verkopen. Zoals ik eerder al zei: aftikken ga je toch In gewone mensentaal: ik betaal nu 65 euro meer aan elektriciteit dan dat ik zou betalen had ik geen zonnepanelen gehad. Die "transportkosten" is zo'n dingetje dat nogal eens vergeten wordt als er door de verkoper gegoocheld wordt met terugverdientijd. Ik ken wel het systeem in NL niet, en da's daar misschien helemaal anders. EV's zijn trouwens superieur in prestaties tov "gewone" auto's (had ik dat al gezegd?), en Elon Musk is een toffe peer. 't Is alleen nog behelpen momenteel, op alle vlakken, ie. "te" vroeg. Ik wacht nog effe
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
Laatst bijgewerkt door Tilt! op 02 jan 2020 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 jan 2020 19:40 |
|
|
Alfred
|
Als je een klein beetje handig bent en je de onderdelen los koopt en zelf installeert dan kan je, indien je richting zuid kan plaatsen, het in 5 jaar terugverdienen.
|
02 jan 2020 19:43 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Tilt: bizar verhaal. Ben ook bezig met zonnepanelen hier in CH, ga maar ‘s checken hoe het zit met die “transportkosten”....
|
02 jan 2020 20:03 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Ja, 4,9 jaar (maar dat is wel met opladen gemiddeld 1 keer per week van de M3 erbij). En heb het via collectief inkoopsysteem gedaan, dus was wat goedkoper. Pb maar als je meer info wilt
|
02 jan 2020 20:35 |
|
|
Alfred
|
Altijd verstandig om e.e.a. te bekijken en te berekenen. Elk land heeft z'n eigen regels. Hier in NL zijn er geen extra transportkosten maar er zijn ook geen subsidieregelingen (voor particulieren) het enige wat er is (in de gehele EU) is dat je de BTW als particulier kan terugkrijgen via de belastingdienst.
België daarentegen heeft in het verleden GOUD gerande regelingen voor particulieren gehad (contracten van 10 jaar of meer met overheid) waarbij je jaarlijks zo'n 300 euro per opgewekte 1000kwh kreeg. Als ik zo'n contract had kunnen afsluiten met de Nederlandse overheid dan had ik nu zo'n 36000 euro aan subsidie gehad ( >2x de aanschafwaarde, en daarboven nog de besparing)
|
02 jan 2020 20:38 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Jij kent mij niet hè?! Ik kan net zelf de tankdop van mijn auto losdraaien maar dan heb je het wel gehad.... Klussen doe ik met één vinger (degene die ik nodig heb om het nummer van de loodgieter/ installateur/timmerman in te toetsen op mijn telefoon).
|
03 jan 2020 8:03 |
|
|
w.w.doet.
200D automaat bj 77, van Jasser Klavet gekocht.Immer volle pulle
|
Een vriend van mij heeft ook zijn hele dak vol liggen !
Maar die zegt altijd dat hij de stroom voor een ander opwekt, omdat hij en zijn vrouw de hele dag werken en tegen de tijd dat ze thuis zijn het donker is en ze dan de meeste GRIJZE stroom verbruiken ??
3.5kwh voor gemiddeld gezin...…. hier minstens 7.0kwh zitten jullie in het donker of de kou
We hebben toch overal led lampen en energie zuinige apparaten, maar ook 3 druppelladers 24/7
_________________________________________ Geen andere keus dan een ster op de neus. 200D rules, Immer volle pulle.
|
03 jan 2020 9:37 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Die vriend snapt de salderingsregeling niet?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
03 jan 2020 10:03 |
|
|
w.w.doet.
200D automaat bj 77, van Jasser Klavet gekocht.Immer volle pulle
|
Maar dan heb je zonnepanelen en krijg je grijze stroom !
zijn groene stroom gaat naar een ander !
_________________________________________ Geen andere keus dan een ster op de neus. 200D rules, Immer volle pulle.
|
03 jan 2020 10:10 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Moet ie off-grid gaan.
|
03 jan 2020 10:18 |
|
|
Tilt!
|
In BE kon je indertijd idd goud geld verdienen met zonnepanelen te leggen. Niet alleen particulieren trouwens, ook bedrijven kregen die GSC's (GroeneStroomCertificaten). Katoennatie bvb heeft 800.000m² vol zonnepanelen gelegd, dat allemaal op kosten van de Belgische Staat (de GSC's toch). Toen is hun Frank (dubbeltje ) beginnen vallen en hebben ze de noodrem opgetrokken waardoor het systeem eerst verwaterde en toen zo goed als volledig gestopt werd (eerst belonen, dan afstraffen, remember??). Onze zonnepanelen dateren helaas van na de hoogdagen. Ik had mijn tellerstanden van de zonnepanelen nog eens doorgegeven, over een periode van bijna 2 jaar hadden die 21.370 kWh opgebracht. De GSC's daarvan hebben me (op die 2 jaar) 372 Euro opgebracht. Kleine zoektocht op internet leert me dat een kWh rond de 0.4 Euro kost. Ik krijg dus 372 Euro voor iets dat aan 8548 Euro verkocht wordt. Tegelijkertijd betaal ik meer aan transportkosten dan dat ik in theorie aan elektriciteit zou betaald hebben. Maar hey... vooruitgang Off grid is dan het zoveelste vehikel dat moet vertrouwen op een batterij aan, euh... batterijen. Ooit ja. Als je daar nu aan begint heb je 'n vijs los.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
03 jan 2020 11:20 |
|
|
Alfred
|
Hier in Nederland kost een KWh 0,2 Euro. Ten eerste een GROENE leverancier nemen. Zoals CSV zegt, alles wat je terug aan het net levert krijg je "gratis" terug wanneer je verbruikt in periodes dat je niets levert. Salderingsregeling. Vroeger kreeg je het "overschot" tegen dezelfde prijs terug. Op een gegeven moment was dat alleen nog maar bij de "groene" leveranciers en tegenwoordig krijg je bij de meeste nog ongeveer de helft van een KWh terug. Heb ik niet zelf verzonnen, kijk maar op de site van het CBS (<-- klik)
|
03 jan 2020 12:08 |
|
|
Tilt!
|
Dan hadden jullie maar slimmer moeten zijn en jullie energiebedrijven verkopen aan de Fransen. Dan konden jullie nu ook 0.4 betalen En ja, ik sta erbij, en ik kijk ernaar. Wat moet je anders? Rammel krijg je toch. De nieuwste afstraffing is trouwens de "digitale meter". Die "ziet" nu ook wanneer je opwekt en tegelijkertijd verbruikt. Op dat moment "krijg" je je eigen energie. Dat is op het moment dat de zon schijnt en de meeste mensen dus een hele dag werken zijn. Eens thuisgekomen begint het te schemeren en brengen je panelen niks meer op. De elektriciteit die je dan verbruikt is aan de volle mep, zonnepanelen of niet. De elektriciteit die jouw zonnepanelen een hele dag opgebracht hebben, die is "weg", en daar krijg jij een schijntje voor. De cirkel is rond. Ze hebben het gepeupel zo ver gekregen dat ze alles vol zonnepanelen leggen en ze gaan ze dan nog zelf voor hun elektriciteit laten betalen. Uiteindelijk gaat iedereen NOG meer betalen dan vroeger en als je de pech hebt dat er een omvormer kapot gaat heb je ook nog eens extra kosten. Soortgelijke scenario's worden nu klaargestoomd voor EV's en Off grid, of nee, ik geef "hen" waarschijnlijk teveel krediet. Zo'n scenario's worden "on the fly" uitgedacht. Maar aftikken ga je doen. Het gepeupel houdt zich terwijl bezig met opscheppen over hoeveel energie ze wel niet opwekken, hoe kort hun terugverdientijd wel niet is of hoe snel hun EV wel niet optrekt Verdeel en heers. Never change a winning team
|
03 jan 2020 12:33 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
7 kWh? Hoe krijg je dat voor elkaar? Groot gezin? Permanent overal licht aan? Elektrische kachels? In mijn eentje 1,3 kWh, voorheen met z’n 4en ongeveer 2500. Met 3 oude paneeltjes (450w).
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
03 jan 2020 12:38 |
|
|
Alfred
|
|
03 jan 2020 12:45 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
Ook hier hebben we offertes voor zonnepanelen aangevraagd en ze vergeleken aangezien we besloten hebben er binnenkort toch wat neer te leggen. Jaarverbruik ligt hier rond de 12.000 kwH dus er komen 44 panelen op het dak van de vrijstaande garage. Terugverdientijd is uiteraard van diverse factoren afhankelijk zoals bv dakrichting en hoek van het dak maar ook het bedrag wat je per paneel betaalt. Dat laatste wordt lager naarmate je meer panelen legt. Ben voor die 44 panelen bijvoorbeeld "slechts" 236€ per paneel kwijt. Zoiets gaat het dan ongeveer worden:
|
03 jan 2020 18:41 |
|
|
Alfred
|
Zit er een goud randje omheen? Of is dit incl. rails, omvormer en installatie?
|
03 jan 2020 18:53 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Hele Tesla (toch een auto) topic om zeep ... gaat alleen nog maar over zonnepanelen ...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
03 jan 2020 19:00 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
@Alfred: die 236€ per paneel is uiteraard all-inn dus inclusief installatie, montagematerialen, omvormer, kabelwerk en 10 jaar garantie op al het spul.
Laatst bijgewerkt door pakkie op 03 jan 2020 19:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 jan 2020 19:05 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
|
03 jan 2020 19:07 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
“We”!? De liefde gaat wel ver hoor
|
03 jan 2020 19:28 |
|
|