Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Het af en toe meer of minder roken na de koude start.
Dit is geen probleem zoals sommigen vinden maar meer een producteigenschap. Het probleem is vooral de huidige tijd: Waar eerder de 911 vaak voor dagelijks vervoer werd gebruikt, werd dat van wekelijks en maandelijks naar een hobby auto i.p.v. een rijders auto….. én worden nu dingen niet meer normaal gevonden waar eerder niemand van wakker lag , over nadacht of wat van vond. Zoals een beetje roken.
Waardoor komt dit roken?
Het roken is niks anders dan verbranden van een hoeveelheid olie die zich in de verbrandingskamer bevind, dus ‘boven’ de zuiger. Dat kan bij elke motor voorkomen, alleen komt er bij een boxermotor natuurlijk makkelijker olie ‘boven’ de zuiger dan bij een lijn motor.
Het roken wordt bij een oude 911 veroorzaakt door de combinatie boxermotor met weinig carter-inhoud, het drysump systeem en de tijd.
Als je het technisch bekijkt kunnen klepstelen en klepseals er niks mee te maken hebben of in ieder geval nauwelijks iets bijdragen aan roken bij de koude start. Waarom ik dat denk kom ik op terug.
Maar waarom krijgt een oude 911 olie aan de verkeerde kant van de zuiger?
Tijdens het rijden zit het overgrote gedeelte van de motorolie in het de olietank. Het carter is vooral gevuld met spattende en lekkende olie en een pomp die het carter zo snel mogelijk leeg probeert te zuigen.
Na het afzetten van de motor zit de olietank dus vol met motorolie en het carter is nagenoeg leeg. Maar deze situatie veranderd na het afzetten van de motor. De motorolie in de tank wil door zwaartekracht naar het carter stromen. ( de wet van de communicerende vaten)
Dat gaat soms vrij snel maar kan ook weken duren voor het niveau van de olie in het carter gelijk is geworden aan het niveau in de olietank. Waarom en wat gebeurt er dan? De enigste verbinding van de olietank naar het carter is via de oliepomp. Dus de speling tussen de oliepomptandwielen, de speling tussen lagers en assen en de dikte van de motorolie zijn bepalend voor de snelheid van vullen van het carter.
Het niveau van olie kan in het carter zo hoog komen dat de cilinders bereikt worden en de olie langs de zuigerveer ( o.a. slotopening) in de verbrandingskamer loopt. Bij één of meerdere cilinders. Het is zelfs wel eens gebeurt na een half jaar stilstand van een 911 er zoveel olie aan de verkeerde kant van de zuiger was gekomen dat de motor niet meer rond wilde draaien zonder een bougie te demonteren!
En dan nu de kleppen en klepseals.
De inlaatkant van alleen de inlaatklep kan langs een versleten klepsteel en /of geleider en klepseal olie langs de klepsteel in de verbrandingskamer zuigen. Dit gebeurt alleen bij lopende motor als de onderdruk zo groot is dat de olie er daadwerkelijk langs gezogen wordt. De onderdruk is in de inlaat onder de gasklep het grootst als bij hoog toerental ineens het gas los wordt gelaten. Als er al lekkage is langs klepseals dan ziet de achterligger dat als je het gas loslaat op de snelweg na een stevige rit en daarna gas geeft om een auto in te halen. Bij een 911 zie je dat eigenlijk nooit. Maar bij bijvoorbeeld oude BMW’s in het verleden regelmatig.
Als je de motor hebt afgezet is er geen onderdruk in de inlaat. De hoeveelheid olie die dan langs de klepseal en klepgeleider toch de inlaat inloopt is te verwaarlozen. Er zijn ook boxer motoren die geen klepseal hebben en ook die hebben geen last van extreem roken na de koude start.
Waarom na een koprevisie het roken minder is geworden kan zijn omdat ook de zuigerveren zijn vernieuwd, hopelijk de cilinders zijn gehoond of alleen al omdat de cilinderkop bouten weer opnieuw zijn vast getrokken en de cilinder telkens een andere rondheid aanneemt na montage van de cilinderkoppen. Het aanliggen van een zuigerveer op de cilinderwand is na het aantrekken van de cilinderkopmoeren telkens weer iets anders. ( rondheid cilinder kan in enkele honderste millimeters wijzigen)
Kort gezegd: het blauw roken na een langere stilstand wordt veroorzaakt door dikte en soort motorolie, tijd die er is om het carter te vullen en spelingen in de motor.
Om het probleem minder te maken kun je zelfs een klep monteren tussen de olietank en de motor zodat de olie bij stilstaande motor niet de cilinder in loopt. Die dure klep ( Euro 300,- ongeveer) zou ik niet monteren, daar kun je beter benzine voor kopen en vaker de 911 gebruiken i.p.v. de saaiere door de weekse auto.
Overigens rookte ook bijvoorbeeld een nieuwe 997 GT3 al in de showroom na lange stilstand en drukten we een GT3 eerst naar buiten voor we hem starten om mist in de showroom te voorkomen.
Fijne zondag!