Zo; tijd om het topic weer wat bij te werken.
Er is wat progressie en ik heb inmiddels menig uurtje in de garage doorgebracht. Waar staan we nu?
Na demontage van het spruitstuk, kleppendeksel en voorzijde verdelerhuis alles naar Waaijenberg coatings in Barneveld gebracht. Allereerst met een oude kleurenwaaier de RAL kleur uitgezocht die het beste past bij de originele kleur van het kleppendeksel ofwel RAL 9007. Het inlaatspruitstuk is wel een dingetje. Die kleur is niet te vinden (een soort champagnemetallic) uiteindelijk besloten om niet te gaan voor zilver maar ook een wat grijze tint met een vleugje beige erdoor.
Inmiddels is alles terug en dit is het resultaat:
Omdat ik de achterzijde van het verdelerhuis niet gedemonteerd heb moest dit natuurlijk ook gespoten worden dus direct een spuitbusje in de juist kleur mee besteld. Inmiddels na de verschillende voorbewerkingsfases is dit weer als nieuw.
Bij het wegbrengen van het spruitstuk heb ik de twee draadeindjes van de trillingsdempers voor de stationairklep over het hoofd gezien. Deze zijn er keurig voor het poedercoaten uit verwijderd maar natuurlijk gesneuveld. Gelukkig was dit specifieke onderdeeltje nog te bestellen, maar ik moest natuurlijk weer een paar dagen wachten...
Op deze foto kan je heel goed zien waar de twee trillingsdempers behoren.
Ook de injectoren zijn weer opgehaald. Echt een heel ander gezicht nu ze ultrasoon gereinigd zijn en voorzien van nieuwe kapjes en rubbers.
Wat die injectoren betreft is er nog wel wat aan de hand. Bij demontage is een van de kapjes losgeschoten en helaas toch in de cylinder beland. Het is een klein kunststof kapje maar ik heb er enorm de balen van. Je weet immers nooit wat voor een schade het aanricht. De BOSCH service deed er nogal luchtig over. "Oh dat verpulvert wel, kan geen kwaad." Ik weet het zonet nog niet. Via het bougiegat kan ik proberen met een grijpertje het ding eruit te krijgen. Ik heb de moed nog niet verzameld.
vers na revisie!
Het tankje van de de KVS was behoorlijk vergeeld. Bij de Loods liep ik tegen een goed recent exemplaar aan. Na twee nachten met vaatwastabletten en een nacht gootsteenontstopper
is het ding weer toonbaar!.
Als je dan toch met de koeling bezig bent, gelijk alle rubber slangen grondig geïnspecteerd en deze waren nog fris. Dat gold niet voor veel slangklemmen. Dus die ook maar online besteld bij de slangenboer.nl nu we toch bezig zijn.
In het koelsysteem zit een metalen buis die er werkelijk u bagger uitzag. Kortom; weer een klein leuk klusje! Het ding eruit gehaald. Met een roterende borstel geheel ontdaan van alle vuiligheid, roest en verf. Om hem daarna weer te spuiten:
Vieze buis! schone buis!
De vaccuumbekrachtiger had ook wat liefde nodig. Door de tijd heen had de verf los gelaten. Wellicht een oude lekkage ook al is alles nu gewoon droog zoals het hoort. Deze aan de auto maar een beetje gefatsoeneerd. wel een heel ander gezicht!
Natuurlijk ook alle oxidatie van het blok afgehaald met een koperborstel. wat een werk maar wat knapt het op. Aan de onderzijde alle vuil vet troep van jaren verwijderd. Wat is zo'n brugje dan gemakkelijk.
Work in progress! De eerst vuillagen zijn hier al verwijderd.
Ik kwam ook een nieuw gegalvaniseerde windhaak en motorkapvergrendeling tegen, die kon ik niet laten liggen. Nu was de metalen steun van de motorkapvergrendeling behoorlijk krakelee daar was aan gerommeld in het verleden en met verkeerde lak gespoten. Dus: weer een klusje! Alle oude lak verwijderd, in de grondlak en weer in kleur gespoten. Vervolgens het nieuwe slot erin met verse popnagels (Zoals het hoort ). Nu kijk je weer heel anders het motorcompartiment in!
Inmiddels heb ik ook het spruitstuk weer op zijn plek, voorzien van een verse pakking. Nu verder met kleppendeksel en injectoren. Daarna volgt groot onderhoud maar daarover later meer.
Zo, dit is voor nu even de tussenstand. We sluiten af met een foto zoals het er nu voorstaat!