Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:55



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
De planning is om met mijn 996 C4S eind augustus op roadtrip te vertrekken richting CH, IT en FR. Er is wel 1 grote maar:

Naast een recentelijk ontdekte gescheurde cardanhoes, vind ik dat hij motorisch toch wat kuren begint te vertonen. Ik moet wel zeggen dat mijn 996 zéér weinig rijdt. In 2019 heeft hij 3297 km erbij gezet. Die afstanden zijn dan bovendien ook nog eens (vaak) kortere afstanden. Bovendien staat hij in een loods waar het fameus kan waaien als zowel de poorten voor- als achteraan openstaan. De loods is niet geïsoleerd en dus onderhevig aan temperaturen.

- Het begon met het uitspuiten van water uit de uitlaten bij koudstart. Zoals gezegd, ik rijd er zeer weinig mee. Ik kan je zeggen dat de watervallen van Coo er niets mee vergeleken zijn, hij spuitte er aardig wat water uit. Dit stopte bij het opwarmen van de motor. Ik steek het dan maar op condens in de uitlaten.

- Oliespettertjes op de achterbumper. Of zou het water met roet zijn? De specialist waar hij was binnen geweest en die hem volledig had goed bevonden, zei dat ik hem moest binnensteken voor diagnose. Ik besliste het verder op te volgen gezien het geringe gebruik.

- Mayonaise-achtige smeurie in de olievuldop. Na veel te hebben opgezocht op internet en ten rade gegaan bij mensen blijkt ook dit "normaal" te zijn. Afkuisen, netjes warm rijden en verder opvolgen.

- 3 weken geleden heb ik dan zelf de olie afgelaten en een nieuwe oliefilter gestoken op een brug in de werkplaats waar ik werk (geen technische functie echter). Olie zag er mooi uit, geen "troep" in de oude oliefilter.

- Intussen merkte ik wel op dat het koelvloeistof toch begon te dalen en dat de mayonaise in de olievuldop kwam, en weer wegging, en toch weer terugkwam, en weer wegging, ...

Na wat te hebben overlegd met collega's van me die technieker zijn: oliespetters op de achterbumper is niet oké, er zit olie op een plaats waar ze niet hoort te zitten (of roet gemixt met water?). Ik denk dat het koelvloeistof blijft zakken, wat onmiddellijk de mayonaise voor mij verklaard. Echter zegt men dat koelvloeistof nooit een peil heeft en altijd zal fluctueren, dus daarop kan ik niet afgaan. De koelvloeistof is wel nog steeds clean.

- Na dat zelf uitgevoerde onderhoud ben ik naar Reims-Gueux gereden (+500 km op 1 dag) en een trip naar de Ardennen (+- 450 km op 1 dag). De mayonaise komt, en gaat. Er is geen regel op te zetten. 's Ochtends uit de (koude) loods halen: geen mayo. In Reims aankomen en toch mayo zien. Mayo afkuisen, naar huis rijden: niets meer. Gisteren naar Nieuwpoort geweest (+- 220 km): geen mayo.

- Het uitspuiten van het vele water uit de uitlaten is intussen volledig weg: temperaturen zijn warmer en ik heb er meer mee gereden. Dus toch condens?

- Na van Nieuwpoort te zijn teruggekomen beslisten we ergens nog een hapje te eten. Op de parking viel ik stil bij het parkeren. Ik startte opnieuw en zag in mijn spiegel, voor het eerst, een enorme witte wolk die even snel weer verdween. Ik moet wel zeggen dat ik vlak ervoor stevig had doorgetrokken, herhaaldelijk omdat er een BMW wat wou komen spelen. Bij het weer vertrekken (was een zaak op 5 minuutjes van huis) heb ik gevraagd aan mijn passagier te starten zodat ik kon kijken: geen rook. Wagen laten afkoelen buiten, en opnieuw hetzelfde gedaan: starten om binnen te zetten, geen rook.

- Na wat te googlen vandaag kom ik op de piste van AOS: de olievuldop zuigt toch wel heel sterk. Olievuldop eraf en je hoort de motor "anders" stationair draaien, wanneer ik mijn hand erop leg, voel ik hem relatief stevig zuigen:
https://youtu.be/nOuTeCtL8mM

- Na wat verder te googlen hoor ik dit heerschap zeggen, wat mij toch hetzelfde lijkt te zijn, dat het te veel olie in het blok is?! Het mogen volgens hem geen 7 blokjes zijn op de digitale teller maar slechts 3 of 4?! In alle eerlijkheid zegt dat ding bij mij ook altijd iets anders. Wellicht afhankelijk van temperaturen, lang stil gestaan, ...? Ik peil wel enorm veel, en dat ziet er mij na dat onderhoud dat ik zelf gaf wel netjes uit, en lijkt niet te zakken.
In maart zegt hij:
https://www.youtube.com/watch?v=2Qujfd7vU-o

In april zegt hij:
https://www.youtube.com/watch?v=OyMOvhsc2tM

Verder rijdt hij top, houdt nooit in, trekt mooi door, geen tik of slag te horen, start altijd netjes, ... Werklijk niets op aan te merken. Zie ik dingen die er niet zijn, of is er hier toch meer aan de hand?


29 jun 2020 17:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Rij een keer langs Nijmegen en laat je auto voor die grote trip eens nakijken door Auto Resto. Zelfbenoemde :wink: 996 goeroe. Weet je alles.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


29 jun 2020 20:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de mayonaise bij de vuldop. Is simpelweg 1 van de koudste plaatsen.

Vwb het niveau van de koelvloeistof. Heeft de blauwe dop een witte rand? Ruikt de auto ook naar koelvloeistof na een rit als je er naast staat? Of zie je sporen van lekkage aan het resevoir in de motorruimte?

AOS is eigenlijk een slijtagedeel. Er zit een membraan in dat niet het eeuwige leven heeft. Een nieuwe AOS plaatsen is niet zo spannend of je kiest voor oplossingen zoals Resto die aanbiedt.

Verder het advies om de auto regelmatig te gebruiken waarvoor ie gemaakt is: heerlijk en serieus sturen. Een renpaard wordt ook niet vrolijk als ie altijd in de stal mag staan :wink:


29 jun 2020 21:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Zoals reeds aangegeven. Mayonnaise in de olievuldop kan je soms geen peil op trekken. Heeft meestal echt te maken met de omstandigheden waar de auto staat overnacht. Als het koelwaterniveau na een tijd wel
Stabiel blijft is er niks aan de hand. Controleer wel even of je koelwaterreservoirdop nog goed is en je de laatste versie hebt. Soms wil hij wel eens via de dop water uitspugen. Een wat grote koelwaterlek buiten de motor zou je normaliter goed moeten kunnen ruiken. Zoete geur.

AOS altijd goed om die te vervangen. De onderdruk test is betrouwbaar. Dus dat zou ik zeker even in de gaten houden en. Iet te lang mee doorrijden als er de indicaties zijn.

Je zou eventueel langs Resto kunnen gaan. Er is een alternatieve modificatie die de motor deels beschermd als de AOS het begeeft. Er zijn hierdoor geen externe slangen en omleidingen meer voor nodig. Heb het zelf kunnen testen want mijn AOS ging toen ook echt stuk. Is een alternatief voor degenen die geen slangen willen hebben. Maar de AOS kan dus nog wel stuk en moet vervangen worden. Dat is bij de oorspronkelijke AOS modificatie niet meer het geval. Twee opties dus.

Ook geen verkeerd idee om de LMM een keer te vervangen als dat al heel
Lang niet meer gebeurt is. Je zou hem met sluiten in contact knn uitlezen. Alles rond 1.0V plusminus 0.03V is okee, 0.05V is al slijtage. Schoonmaken is enkel uitstel van executie.


29 jun 2020 22:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Panische angst? Dat koelwaterverhaal. Gewoon goed monitoren. Wat er gebeurt.

Over de AOS zou ik wel actie ondernemen. Kan geen kwaad de AOS preventief te vervangen. Zeker gezien je verhaal van hard doortrekken en daarna stilvallen icm start en rookwolken.

Die AOS is sowieso een zwak punt. Sommigen zijn al minimaal nieuw uit de doos en sommigen blijven het heel lang goed doen. Dat membraan is gewoon lastig heel precies te krijgen.

Verder is het weliswaar een mooi kunststukje van doordacht engineering om het zo op te losse maar toch ook een beetje een flawed design waar zelfs in goed conditie een hoop viezigheid de inlaat wordt in gestuurd.

Ik ben daarom van mening dat de minimale modificatie zorgt voor de veiligheid als het ooit mis gaat met de AOS zelf. Alles blijft verder mooi origineel.

Jouw filmpje toont niet echt de symptomen van een kapotte AOS vind ik. Daarvoor moet er een zeer sterk vacuüm zijn. Dat hoor je ook door zeer sterk sissen en veel harder zuigen. De dop wordt er als het ware op vast gezogen en vergt best wat kracht om die er weer af te halen. De motor gaat daarbij ook veel onregelmatiger lopen omdat er meer valse lucht via de AOS de inlaat in komt. Hoor ik bij jouw ook niet echt. Een lichte wisseling in stationaire loop bij dop af of erop heb je altijd wel.

Jouw rookpluimen kunnen wel verklaard worden dat bij die paar keren hard doortrekken er toch hoge vacuüm wisselingen bij het opschakelen (ver in toeren doortrekken en gas los bij schakelen) op de AOS komen en er daardoor wat olie(dampen) de uitlaat ingezogen worden en daar voor allerlei rookfenomenen (direct of bij volgende start) opleveren.

Dus misschien wel een indicatie dat de AOS wat minder wordt. Alhoewel het ook gewoon een eigenschap is van het design dat er bij hoogtoeren doorknallen de functie van de AOS niet optimaal is door de snelle vacuüm wisselingen. En er dus olie voorbij kan en rookwolken geven. Maar zo stilvallen zou best een mini hydrolock geweest kunnen zijn.


30 jun 2020 8:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
- Oliespettertjes op de achterbumper. Of zou het water met roet zijn? De specialist waar hij was binnen geweest en die hem volledig had goed bevonden, zei dat ik hem moest binnensteken voor diagnose. Ik besliste het verder op te volgen gezien het geringe gebruik.

Dit Had ik ook. Meerdere naar laten kijken En bleek door de Waal garage te zijn opgelost door bij de bougies een rubber/ring te laten vervangen.
_________________________________________
Millennium #146


30 jun 2020 14:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
horn schreef:
Rij een keer langs Nijmegen en laat je auto voor die grote trip eens nakijken door Auto Resto. Zelfbenoemde :wink: 996 goeroe. Weet je alles.


Da's niet bij de deur voor iemand die in de Vlaamse Ardennen woont.


Nine-6-four schreef:
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de mayonaise bij de vuldop. Is simpelweg 1 van de koudste plaatsen.

Vwb het niveau van de koelvloeistof. Heeft de blauwe dop een witte rand? Ruikt de auto ook naar koelvloeistof na een rit als je er naast staat? Of zie je sporen van lekkage aan het resevoir in de motorruimte?

AOS is eigenlijk een slijtagedeel. Er zit een membraan in dat niet het eeuwige leven heeft. Een nieuwe AOS plaatsen is niet zo spannend of je kiest voor oplossingen zoals Resto die aanbiedt.

Verder het advies om de auto regelmatig te gebruiken waarvoor ie gemaakt is: heerlijk en serieus sturen. Een renpaard wordt ook niet vrolijk als ie altijd in de stal mag staan :wink:


De dop is netjes, geen witte rand, geen olie bij de KVS. De auto ruikt niet naar KVS na een rit, en er is zeker geen lekkage.

Misschien eens kijken om die AOS te laten vervangen preventief dan.


Kheldar schreef:
Zoals reeds aangegeven. Mayonnaise in de olievuldop kan je soms geen peil op trekken. Heeft meestal echt te maken met de omstandigheden waar de auto staat overnacht. Als het koelwaterniveau na een tijd wel
Stabiel blijft is er niks aan de hand. Controleer wel even of je koelwaterreservoirdop nog goed is en je de laatste versie hebt. Soms wil hij wel eens via de dop water uitspugen. Een wat grote koelwaterlek buiten de motor zou je normaliter goed moeten kunnen ruiken. Zoete geur.

AOS altijd goed om die te vervangen. De onderdruk test is betrouwbaar. Dus dat zou ik zeker even in de gaten houden en. Iet te lang mee doorrijden als er de indicaties zijn.

Je zou eventueel langs Resto kunnen gaan. Er is een alternatieve modificatie die de motor deels beschermd als de AOS het begeeft. Er zijn hierdoor geen externe slangen en omleidingen meer voor nodig. Heb het zelf kunnen testen want mijn AOS ging toen ook echt stuk. Is een alternatief voor degenen die geen slangen willen hebben. Maar de AOS kan dus nog wel stuk en moet vervangen worden. Dat is bij de oorspronkelijke AOS modificatie niet meer het geval. Twee opties dus.

Ook geen verkeerd idee om de LMM een keer te vervangen als dat al heel
Lang niet meer gebeurt is. Je zou hem met sluiten in contact knn uitlezen. Alles rond 1.0V plusminus 0.03V is okee, 0.05V is al slijtage. Schoonmaken is enkel uitstel van executie.


Zijn er nog andere aanbieders van die modificatie, want zoals gezegd, +200km enkele rit is geen evidentie om daar een auto achter te laten.

Van de LMM heb ik geen idee.

Kheldar schreef:
Panische angst? Dat koelwaterverhaal. Gewoon goed monitoren. Wat er gebeurt.

Over de AOS zou ik wel actie ondernemen. Kan geen kwaad de AOS preventief te vervangen. Zeker gezien je verhaal van hard doortrekken en daarna stilvallen icm start en rookwolken.

Die AOS is sowieso een zwak punt. Sommigen zijn al minimaal nieuw uit de doos en sommigen blijven het heel lang goed doen. Dat membraan is gewoon lastig heel precies te krijgen.

Verder is het weliswaar een mooi kunststukje van doordacht engineering om het zo op te losse maar toch ook een beetje een flawed design waar zelfs in goed conditie een hoop viezigheid de inlaat wordt in gestuurd.

Ik ben daarom van mening dat de minimale modificatie zorgt voor de veiligheid als het ooit mis gaat met de AOS zelf. Alles blijft verder mooi origineel.

Jouw filmpje toont niet echt de symptomen van een kapotte AOS vind ik. Daarvoor moet er een zeer sterk vacuüm zijn. Dat hoor je ook door zeer sterk sissen en veel harder zuigen. De dop wordt er als het ware op vast gezogen en vergt best wat kracht om die er weer af te halen. De motor gaat daarbij ook veel onregelmatiger lopen omdat er meer valse lucht via de AOS de inlaat in komt. Hoor ik bij jouw ook niet echt. Een lichte wisseling in stationaire loop bij dop af of erop heb je altijd wel.

Jouw rookpluimen kunnen wel verklaard worden dat bij die paar keren hard doortrekken er toch hoge vacuüm wisselingen bij het opschakelen (ver in toeren doortrekken en gas los bij schakelen) op de AOS komen en er daardoor wat olie(dampen) de uitlaat ingezogen worden en daar voor allerlei rookfenomenen (direct of bij volgende start) opleveren.

Dus misschien wel een indicatie dat de AOS wat minder wordt. Alhoewel het ook gewoon een eigenschap is van het design dat er bij hoogtoeren doorknallen de functie van de AOS niet optimaal is door de snelle vacuüm wisselingen. En er dus olie voorbij kan en rookwolken geven. Maar zo stilvallen zou best een mini hydrolock geweest kunnen zijn.


Ja, toch echt panische angst. Je wordt echt bang gemaakt van al die 996-horror-verhalen. Ik ben er voor niets nog gerust in als ik zie dat er zowat "kuren" zijn :?

Ik zal eens contact nemen met mijn Porsche-man (voor de Belgen hier: JC Motors in Berlare) voor de AOS preventief aan te pakken.

Ik heb eigenlijk nog nooit écht rookpluimen gehad. Gewoon gisteren even zeer kort bij het starten na stilvallen. Was een goed zichtbare wolk die na het starten onmiddellijk weg was, er bleef dus niets roken en heb het nooit eerder gezien. Nu doet 'ie het ook niet meer.


jojostarman schreef:
- Oliespettertjes op de achterbumper. Of zou het water met roet zijn? De specialist waar hij was binnen geweest en die hem volledig had goed bevonden, zei dat ik hem moest binnensteken voor diagnose. Ik besliste het verder op te volgen gezien het geringe gebruik.

Dit Had ik ook. Meerdere naar laten kijken En bleek door de Waal garage te zijn opgelost door bij de bougies een rubber/ring te laten vervangen.


Dank je voor de tip!
Heeft vorig jaar nieuwe bougie's gekregen door mijn Porsche-man.


30 jun 2020 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Voor de liefhebber zo zag de AOS op mijn auto eruit na 90.000 km:

77242


14 jul 2020 8:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Goed om te zien. Er komt zoveel viezigheid daar voorbij. En een deel gaat de inlaat in. Denk dat een AOS na 10.000 km er ook al zo uitziet.


14 jul 2020 9:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: 996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
Bij mij komt veel van die viezigheid in de catchcan die er tussen zit als aos mod. Die can wordt dan ook bij iedere beurt schoongemaakt. Het doorzichtige buisje aan de zijkant is door de vuile dampen al niet echt doorzichtig meer...


16 jul 2020 19:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.