Auteur |
Bericht |
arwik
|
Voorstellen
Hallo liefhebbers!
Hier een ex Audio A5 Sportback rijder, die door diefsta, daarna een BMW 330 kocht en is gaan rijden. (245 pk twin turbo). De BWM stuurt veel lekkerder! Ik ben de 50 gepasseerd, en (dus?) op zoek naar een Porsche die langer meekan, zijn geld een beetje waard blijft en veel plezier mer rijden gaat bezorgen. Ik rijd weinig kilometers, want ons kantoor (ondernemer) is vlakbij en de kinderen rijden lekker zelf tegenwoordig. Porsche zou de ultieme ervaring zijn. Ik ben benieuwd! Budget is beperkt zoals bij iedereen, maar ben wel bereid te investeren, in iets wat neit te snel minder waard wordt op zich. Tenslotte is je geld op de bank, duurder! iemand tips? Budget tot 35000 - 40000.
|
13 aug 2020 10:18 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Voorstellen
Welkom hier! Ik zou een 997.1 of 996.2 Carrera zonder PASM met sportstoelen en handbak adviseren. Dat moet mooi in je budget passen en ze zullen niet veel meer afschrijven. Zoiets bijvoorbeeld
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
13 aug 2020 10:48 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Voorstellen
Welkom hier,zou er wat meer info bij zetten Bv welk model hand of automaat en 2 of 4 zitplaatsen en de kleur
Alvast veel plezier met de zoektocht
|
13 aug 2020 11:46 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Voorstellen
Welkom en succes met de zoektocht. Ik zou vooral iets kopen wat je leuk vindt en er dan flink mee rijden; op jouw budget moet je al snel jaarlijks op 3 - 5% investeringen rekenen voor onderhoud en dan komt verzekering en belasting er nog bij. Tenzij je voor iets nieuwers gaat (weet niet of 718 lukt) is afschrijving op de wat langere termijn mi niet het issue.
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
13 aug 2020 12:04 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Voorstellen
Ik snap de logica, maar mijn 1e vraag is hoeveel kilometer is woon/ werkverkeer. Porsche moet warmgereden worden voor weggezet te worden als dat minder is dan 20KM dan zou je misschien moeten opteren voor aan taycan.
|
13 aug 2020 13:30 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorstellen
Voor max. 40K heb je nergens een taycan ik zou een 996 4S zoeken - een goede moet zeker voor dat budget te vinden zijn Enne … Welkom
|
13 aug 2020 15:15 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Voorstellen
Eens maar warm rijden blijft een must
|
13 aug 2020 15:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorstellen
… dan maar via een omweg naar en van het werk, toch
|
13 aug 2020 16:16 |
|
|
arwik
|
Arwik tyelt zich voor
Dank voor wijze toevoegingen. Ik schrik van de onderhoudskosten bij Porsche... Maar is dat zoveel meer als Audi en BMW? Ik rijd zelf belachelijk weinig km. 10000 km per jaar. Maar dat is bijna allemaal prive /voor de lol. Geen woon-werk verkeer bij. Ik heb gekeken: Audi kostte mij 2000 euro in twee jaar, aan offficiele beurtjes. (Een reparatie binnen de zes maanden garantie. )Maar ook vier nieuwe banden zaten er in die twee jaar bij. Die gaan bij mij lang mee . Bovendien 4 seizoenen, dus geen bandenwissel gedoe. Verzekering: Tja, dat is wat het is. Audi A5 was ook diefstalgevoelig, dus daar is de premie naar. Cataloguswaarde was wel maar 50000, en de Porsche... is wel wat duurder natuurlijk. Altijd all Risk trouwens voor mij. Porsche onderdelen zijn ook meer dan gemiddeld duur. Maar is het meer dan gemiddeld goed en gaat het veel langer mee? Dan kan het ook prima zijn, toch?
|
17 aug 2020 10:37 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Arwik tyelt zich voor
Over BMW kan ik niks zeggen, maar m'n A4 Quattro Avant kost mij meer aan onderhoud (en banden!) dan de 911 …. maar goed, daar rij ik dan ook weer wat meer kilometers per jaar mee. De Audi verstookt overigens ook een beetje meer brandstof per kilometer dan de 911.… je hebt natuurlijk de keuze om naar een Porsche dealer te gaan of naar een Porsche Specialist
|
17 aug 2020 12:00 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Arwik tyelt zich voor
2000 euro in twee jaar is dus ook al 1000 euro per jaar. En een reparatie die binnen garantie viel, maar anders was die er nog bij gekomen. Voor een Porsche heb ik destijds het advies gekregen via dit forum om met ca 1500 tot 2000E per jaar rekening te houden incl banden, vandaar het percentage wat ik aangaf met het betreffende budget. En in de afgelopen 6 jaar klopt dat wel ongeveer. Porsche dealer zal niet het goedkoopst zijn, bij een specialist kan je misschien iets besparen op uurtarief, ervan uitgaande dat die ook Porsche onderdelen gebruikt. Hoewel ik niet zo goed weet wat dat dan echt scheelt. Voor oudere modellen hanteert PC meestal ook aantrekkelijker tarief. Je kan verder besparen door geen Porsche onderdelen te gebruiken, maar ik heb zelf geen zicht op hoe die kwaliteit dan precies is. En ik neem persoonlijk liever geen risico's daarmee als ik het niet kan beoordelen maar wel 250+ rij op de Autobahn. Het is wel bekend dat Porsche zelf vrij nauwe toleranties hanteert wanneer iets wordt aanbevolen om te vervangen, daar zou je nog iets rek kunnen vinden. Maar dat overleg kan je ook bij een PC nog wel hebben tot op bepaalde hoogte. Maar een auto van zeg 10+ jaar oud gaan op een bepaald moment gewoon dingen van stuk. En dat is niet goedkoop. Ik heb zelf niet heel veel gekke dingen gehad, alles was te verwachten, maar dan telt het best door. Het ene jaar is het een keer alleen APK en alarm keuring, andere jaar is het een rekening van bijna 3k omdat de condensers (1000 euro incl werk), bobines en bougies (500), groot onderhoud (700) en nog wat kleine dingen. Ander jaar ging de schakelkabelstuk (kan een keer gebeuren) a 850E. Achterbanden zijn bij mij na 10.000km op (2 jaar) = 600E. Remblokken achter was 500E. En heb ook een keer de bandenspanningssensoren laten vervangen. Als daar de batterijtjes van stuk zijn moet de hele sensor vervangen worden. Je kan ervoor kiezen dat niet te doen want de auto rijdt er niet anders van, maar ik vind dat als het erop zit, dan moet het werken Maar dat was ook een grapje van 800E. Eigenlijk is er dan elke twee jaar wel iets waardoor je dat budget misschien toch wel nodig hebt. Maar zoals gezegd, het kan vast wat goedkoper als iemand wat goedkoper werkt en/of je ok bent met niet-Porsche onderdelen. Overigens; bovenstaande is precies de reden waarom (tenzij je zelf heel handig bent) ik je zou aanraden heel goed op onderhoudshistorie te letten. Een Porsche kopen is 1, maar hem goed onderhouden en rijdend houden is wel iets anders. Je wil misschien niet een auto (of de prijs moet er naar zijn) waar men op onderhoud heeft bezuinigd omdat dit toch wat tegen viel en na 2 of 3 jaar er weer vanaf wil. En in ieder geval een aankoopkeuring doen om verborgen gebreken te vinden. Maar ook dan gaan er gewoon dingen stuk na verloop van tijd. Maar het belangrijkste: het plezier wat je eraan kan beleven is natuurlijk ook onbetaalbaar!
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
18 aug 2020 9:33 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Voorstellen
+1. ook een aankoopkeuring zegt niet alles overigens, ik ken genoeg verhalen van onderhoud wat nodig was na een paar maanden na de aankoopkeuring. En nog belangrijker, je vindt altijd wel iets wat je wil veranderen en dus geld kost (zo laat ik gelijk glascoating erop zetten, zet ik altijd nieuwe verse banden eronder, laat ik het stuur en de schakelknop in alcantara overtrekken etc). En mijn aankoopkeuring was zonder onderhoudsadvies (de monteur zei: als ik een 997 zou kopen, dan werd dit hem). Allemaal zaken dus die niet nodig zijn, maar is wel handig om rekening mee te houden in je budget mocht je gevoelig zijn om dit soort zaken te doen In ieder geval, 1500 per jaar is wel een minimum weet ik uit ervaring van mijn eerdere 911-jes (de Cayenne deed het veel beter, die was echt stukken betrouwbaarder..). Mocht dat als veel klinken, zou ik aanraden, en dat is niet vervelend bedoeld, om eerst te zorgen dat je een grotere buffer hebt. Niks is vervelender dan een kostenpost te krijgen en niet te kunnen rijden omdat het te duur is
|
18 aug 2020 9:53 |
|
|
martin9964S
Porsche 991.2
|
Re: Voorstellen
+1 2K kosten/jaar moet je toch incalculeren. Zelf ga ik naar een porsche specialist die originele onderdelen gebruikt. Aftermarket zou ik niet doen. (zeker voor naverkoop waarde)
|
18 aug 2020 11:13 |
|
|