|
Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ach, ik kocht er in 2007 eentje .... voor nog geen € 12K (toen ze ook al tegen de € 20K aan hikte) Bij een bekende Porsche Specialist - die aardig wat verkocht en ook onderhoud aan Porsche uitvoerde. Men stond in de rij ... Ik heb de auto bekeken, betaald en meegenomen. 160 uur heeft de plaatwerker aan aan gewerkt - auto was daarvoor onderhanden genomen door een (bekende) Jaguar restaurateur. Nou, daar kunnen de amerikanen nog wat van leren boetseren Ik loop er niet over te klagen, dat de gehele linker kant, de rechter achterkant en het front er helemaal nieuw in zijn gegaan. Ik wist wat ik kocht - 80 uur was begroot voor de plaatwerker. Dat werd dan inderdaad het dubbele. Als ik het zo lees zit het je diep - en al flink wat jaren. Toch zou ik overwegen om - of deze nu goed te maken - of je verlies te nemen en te verkopen. Met wegzetten wordt je gevoel er niet beter op - en de 911 al zeker niet. My 2 cts Ik ken maar weinig eigenaren van klassieke Porsches die dat niet weten of zich daar niet bewust van zijn. Je zal ook maar weinig andere auto's van 32 jaar oud vinden, die nog rijden of waar niks aan mankeert zonder dat ze onder handen zijn genomen Een motor gaat niet zomaar naar z'n grootje ...
|
20 aug 2020 10:19 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dus de kopbouten breken af als je snel rijdt in een Porsche? Nee, hoor. Gewoon omdat het een zwak punt is.
|
20 aug 2020 10:25 |
|
|
Lex85
1987 911 Carrera 3.2 G50
ex 1998 Boxster 986Omgeving Utrecht
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Wat een vervelende ervaring, ik kan me voorstellen dat je baalt als je er vooraf zulke andere verwachtingen van had.
Ik weet niet hoeveel jaren/kilometers je hebt kunnen rijden voor de ellende begon en wat je toen kwijt was aan onderhoud, maar als je er nu totaal voor 21K+24K aan investeringen inzit en verwacht er nog 15K in te moeten stoppen om hem tip top te krijgen dan heb je dus voor 60K een auto met een volledig gerestaureerde carrosserie, een gereviseerde motor en geen achterstallig onderhoud. Dat zit naar mijn idee echt geen mijlen van de huidige marktwaarde af. Dat biedt vast wel wat mogelijkheden anders dan hem wegzetten?
Wegzetten kost (zo lees ik ook in je eigen verhaal) ook veel geld en dan heb je er niet eens plezier van.
Lastige situatie, maar zeker niet uitzichtloos lijkt me. Ik zit nog niet zo lang op dit forum, maar mijn indruk is dat er genoeg mensen zijn die best willen en kunnen helpen om boven water te krijgen wat er motorisch precies aan de hand is. Succes!
|
20 aug 2020 10:30 |
|
|
Tilt!
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
OK, geen trol dan (ook al probeer je wel héél hard door bepaalde uitspraken maar te blijven herhalen) maar dan wel uitermate slecht ingelicht waardoor je verwachtingen sky high waren en dus nooit konden ingelost worden.
Alles wat je hierboven in je laatste post opnoemt dat weet iedereen hier. Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat de gegalvaniseerde precies nog harder roesten dan de niet gegalvaniseerde (en ja, in 1988 waren ze gegalvaniseerd).
Er zijn Porsches zat die zo'n kilometeraantallen hadden, ikzelf heb een 964 gehad van '89 en die had 330k kms. Ging als de brandweer maar had wel (vanzelfsprekend) roest. Dat is toch evident? "Je verwacht meer van zo'n auto's / merk". Wat verwacht je dan? Dat ze de wetten van de fysica herschrijven zodat hun metaal niet onderhevig is aan roest? Doet me denken aan een bompa die ik eens meenam in mijn SC. Nou, dat ZO'n merk niet meer luxe aan boord had ging er bij hem niet in. Proberen uitleggen dat het geen luxewagen was, zoals de vrij nieuwe Mercedes waar hij in reed, maar een sportauto van 25 jaar, maar geen school: hij ging NOOIT met zoiets rijden, en of ik me niet bekocht voelde...
Verder: 280k kms en vrijwel geen pekel gezien... Geloof jij dat nu zelf? Nee, echt? Hoe krijg je als verkoper iemand zo ver om een auto te verkopen met 280k kms erop en die mens te laten geloven dat die wagen vrijwel geen pekel gezien heeft? Hoe bewijs je zoiets? Of had hij mooie ogen?
Porsche zelf dan: die zijn verantwoordelijk de eerste maanden / jaren voor hun produkt. Bestel een nieuwe 992, trap die af zo hard je kan, geef 'm geen (of geen adequaat) onderhoud, rij ermee rond in de natte zoutmijnen en ga dan na pakweg 20 jaar eens klagen over het merk Porsche. Je WEET toch niet wat die auto allemaal meegemaakt heeft?
De motor van een Mercedes vergelijken met die van een Porsche (uit die tijd) is ook zoiets. Die Mercedes trekt op in 23 seconden van 0 naar 100, de Porsche in pakweg 6 seconden. Welke gaat het langst meegaan? Waarom moeten motoren in de racerij na een heel beperkt aantal kilometers reeds herbouwd worden? Telkens weer opnieuw? Waarom leggen ze niet gewoon de motor van een RAV4 in die Formule1-hokken? Die gaan véél langer mee...
Nee, woorden schieten te kort om aan te tonen hoe ongeïnformeerd je bent, hoe je verwachtingen totaal van de pot gerukt zijn, en wat je nu eigenlijk denkt te bereiken door deze post. Alles wat je hier zegt kon je reeds gevonden hebben in 2012 had je even de zoekfunctie gebruikt.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
Laatst bijgewerkt door Tilt! op 20 aug 2020 10:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
20 aug 2020 10:36 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Gaat niet meer goed komen. De frustratie zit te diep. Een goede ondernemer weet wanneer hij zn verlies moet pakken... Verkopen dat ding.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
20 aug 2020 10:38 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ongeveer 20.000 kilometer, Meer dan 1 euro per km dus. En het is over met de pret.
|
20 aug 2020 10:42 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
De onderkant is prachtig. Wielophanging, alles. Er zit 1 deukje ergens aan de onderkant in het midden. Meer niet. Velgen waren alleen vervaagd, meer niet. Nergens roest. Zat dus aan de binnenkant van de balken, maar was absoluut niet zichtbaar. Ik heb de velgen laten de-anodiseren, anodiseren, spuiten, etc. in Duitsland. Alleen omdat ze wat 'faded' waren.
|
20 aug 2020 10:45 |
|
|
giulia
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Nou hop dan...verkopen. Het is maar een auto. Zometeen frustreert het je nog meer aan alle kanten en daar schiet je geen donder mee op. Bovendien...stel dat je hem 3 jaar laat staan...wat denk je dat er dan gebeurt? De 15K die er nu misschien in moet is dan 20K en dan waarschijnlijk in een markt die zachtjes aan terugloopt. Op zich is dat laatste niet erg als je er lekker in rijdt maar ik denk dat je in al je boosheid en frustratie de verkeerde keuze maakt. Nu heb je niks en zolang je hem niet repareert blijf je niks hebben want (volgens zeggen) kan je er niet mee rijden. Dan zou ik kijken of je er nog 20K voor kan krijgen (wat niet onrealistisch is met een mooie vers gespoten carrosserie) en even door de zure appel heen bijten. Dat geld uit het verleden is toch je portemonnee al uit.
|
20 aug 2020 10:55 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Verkopen voor 20k kan niet als je er net 23k zakelijk in hebt gestoken, alleen al in reparaties. Gaat de belastingdienst nooit geloven. Krijg je echt gezeik mee. Hier op het forum kunnen sommige mensen wel zeggen; je hebt te hoge verwachtingen en ze roesten inderdaad en motorproblemen zijn heel gebruikelijk. Dat weet ik nu dus. Maar de publieke opinie (en dus ook die van de belastingdienst) wordt door toch echt door dit soort berichten gevormd: (even een snelle greep) https://www.ad.nl/auto/zakenman-reed-al ... ~ac08e466/https://www.autoblog.nl/nieuws/8-porsch ... zijn-89549https://auto.headliner.nl/video/114-138 ... -rond.html
|
20 aug 2020 11:00 |
|
|
Tilt!
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Nee, JOUW opinie is door dit soort berichten gevormd. Denk jij dat er aan die Porsches in jouw voorbeelden nooit kosten gedaan zijn? Laat jouw motor (voor de zoveelste keer misschien) fixen en ook JIJ kan in zo'n artikel terecht komen. Ik krijg meer en meer het idee dat het "businessplan" was van goedkoop, op de zaak, Porsche te rijden (want die hokken halen toch moeiteloos 1m kms, gewoon af en toe wat olie op kletsen) en dan, eens je hem beu was, het hok te verkopen aan een veelvoud van de originele prijs (want ze verkopen als zoete broodjes en de markt is rising (in 2012)). *Kaching* Onder het mom van "slim ondernemerschap", en waarom ben ik zo slim en is al de rest dom? In de voorbeelden die jij hierboven vernoemt zullen er behalve aankoopprijs ook wel een paar "Porsches" aan onderhoud besteed zijn ook. Ik dacht even slim te zijn als jij, maar werd teruggefloten door mijn boekhouder. No way dat je dat verkocht krijgt aan de fiscus hier in BE.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
20 aug 2020 11:10 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Goedkoop rijden, niet per se.
Maar ik had inderdaad nooit verwacht dat ik, na een roestgaatje onder de deur te hebben ontdekt, terwijl de auto gewoon reed, 23k verder zou zijn en de auto uit 'pure armoede' op zou moeten slaan omdat hij nog niet goed was en er nog eens iets van 10k tegenaan moet. Zulk geld heb ik ook gewoon niet liggen. 23k wel. 35k niet. Er is ergens een grens.
Ik hoef voor mijn werk vrijwel niet te rijden en werk vanuit huis. Daarom koos ik voor een relatief waardevaste klassieker. Duur waren ze in 2012 helemaal niet, relatief waardevast wel. Dus het leek een in meerdere opzichten verstandige beslissing.
En je weet zelf dat ze zeggen dat een 911 een sterke auto is. Google ook maar eens in het Engels of Duits. Ik ben gewoon zwaar teleurgesteld en voel me bedonderd door de vele lofverhalen.
Het is overigens ook niet alleen publieke opinie: de eigenaar van Motron bijvoorbeeld, vond het maar raar en een beetje overdreven dat ik er niet mee in de winter reed. Hij zei: een 911 uit de jaren zeventig, ja, die roesten. Maar die van jou kun je gewoon de winter meer door. (..)
|
20 aug 2020 11:20 |
|
|
Tilt!
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
DAT kon je gewoon hier letterlijk gelezen hebben. Een bekend forumlid hier had (iirc) toen al zijn 964 onder handen laten nemen. Dat zag er niet goed uit, maar nu, jaren later is hij still going strong. Hij heeft ook wel flink afgetikt. Als ik met mijn daily T6 door de pekel rij, en eens de pekel weg, ik ermee door de carwash rij, dan is de bodem ook weer netjes. Wat er ondertussen opgehoopt is in de kokers wordt er 1. nog eens extra ingeduwd door de waterjets van de car-wash, en is 2. ook onzichtbaar als ik de auto ooit verkoop.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
20 aug 2020 11:27 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Die beste man van Motron weet blijkbaar niet waar die over praat als die aangeeft van dat een 911 vanaf de 80er jaren niet meer roest in de winter. Als je je daarin ook maar een klein beetje verdiept had,dan had je bewijzen genoeg online,en ook hier kunnen vinden dat zelfs 911 van de 90er jaren soms nog flink door de roestduivel aangetast werden en worden. En motorisch staan diverse modellen ook al jaren en jaren erom bekend dat ze zwakke punten hebben. Dus jouw hele beschuldigende vinger kan je beter naar jezelf toe wijzen dan naar Porsche. Je hebt totaal geen research gedaan. En het had heus geen dagen hoeven te duren om je in te lezen over plus en minpunten van welke auto dan ook. Nu was het toevallig een 911.
|
20 aug 2020 11:38 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dat klopt. Ik ben heel naïef geweest. Had iets gelezen over de G50 versnellingsbak (maar dat was al vroeg aangepakt door Porsche met een modificatie) en wel iets gelezen afgebroken kopbouten (maar dat zou niet zoveel voorkomen), en woog dat af tegen de vele positieve verhalen. Over roest wist ik echt niets. Had wel twee kennissen met een jaren 80 911, ook beide auto's gezien, maar die hadden geen motorische problemen en ook geen roestproblemen.
|
20 aug 2020 11:44 |
|
|
DLotus
2007 Porsche 997 GT3
1994 Porsche 993 C2
1987 Porsche 911 3.2 Targa
1986 Defender 200TdiScheveningen
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ik heb in 2017 een '87 3.2 uit Amerika laten komen. Zit geen spat roest aan en stond toen bijna 350.000 KM op de teller.
Dorpel lijsten eraf gehad - niets aan roest er achter Rondom de ramen - geen roest Binnendorpels etc - nog keurig en roestvrij
Op het Engelse impact bumper forum iemand gezien die een identieke 3.2 heeft. Ding was kuis verrot... Kortom, je had kunnen weten dat een auto uit Nederland / Duitsland etc gewoon flink roest kan hebben.
De motor in mijn 3.2 lekte wat olie. Ik kreeg een setje Europese zuigers en cilinders en wilde de motor voor het leuke reviseren met die delen. Zelf gedaan bij een bevriende specialist. Lager werk, zuigerveren, zuigers, cilinders, eigenlijk alles behalve de uitlaatkleppen waren nog perfect! Revisie was totaal nog niet nodig. Heb nu wel een bijna mooier dan nieuwe motor in mijn 3.2
Wanneer je denkt dat je op basis van de reputatie van een auto zonder echt verder onderzoek te doen een willekeurige 911 van die jaren kan kopen en dat die dan ook goed is, is dat best naïef. Dingen zijn ruim 30 jaar oud en hebben allerlei eigenaren gehad. Zijn ook gewoon een periode een oude 911 geweest waar niemand naar omkeek. Juist in die jaren stonden ze buiten, kregen even wat minder onderhoud etc. Daarbij, als er een eigenaar tussen zat die hem koud al lekker op zijn staart trapte doet dat het motortje ook geen goed.
Mijn mening is dat de 3.2 een van de beste 911-jes is. Motor is fantastisch, body doorgaans voor een auto van die leeftijd prima en technisch top opgebouwd.
Ik denk dat het advies van Olaf een goed advies is. Te koop zetten en afscheid nemen, de liefde voor deze auto is toch al weg.
|
20 aug 2020 12:46 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Behalve de afgebroken kopbouten dan. De liefde voor het hele merk is weg. Zeker nu ik lees dat een 964 op dezelfde plek kan doorrotten en ook het 'afgebroken kopbouten' probleem heeft. Motorproblemen 996 hoeven we het niet over te hebben. Nick Murray met zijn 997 is ook legendarisch.
|
20 aug 2020 13:04 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Helemaal eens stuk hierboven en vooral met de laatste opmerking. Je liefde voor de auto is weg dus elke euro of elke minuut van je tijd erin is zonde. Ik heb ook een gebroken kopbout gehad, revisie nodig? Nee maar wel gedaan en ook zelf mee kunnen helpen bij specialist. Was financieel een grote aanslag maar over de bijna 10 jaar dat ik hem heb terug in normale proporties. Elk jaar zelf netjes olie of remvloeistof en remmen schoonmaken etc en gewoon bijhouden. Beetje ml op schroefdraden, ophanging in de autowax, etc. Ik speel al paar jaar met de gedachte hem te verkopen maar hij is er nog steeds en dat is omdat elke rit zo waanzinnig leuk is en hij zo prettig en makkelijk is om aan te werken, zeker als je hem bijhoudt. Maar dat vraagt tijd, aandacht en “liefde” ...
|
20 aug 2020 13:04 |
|
|
hansw
987 Cayman S Cup
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
|
20 aug 2020 13:33 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Gelukkig, maar. Dan is het goed. Ik heb deze thread in elk geval opgeslagen zodat ik hem kan gebruiken voor een eventueel boekenonderzoek en vragen over de auto. Bedankt voor alle input en ik hoop van harte dat ik er binnenkort weer een mag zien en horen rijden, en dan jullie ofwel niet deze pech hebben, ofwel het geen probleem vinden om meer dan 25k in zo'n auto te steken.
|
20 aug 2020 13:36 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Als je geen grote sommen geld verder wit spenderen dan kun je hem beter verkopen, dan kun je de Porsche hoofdstuk afsluiten... En geen geld verliezen...huh... toen je de auto kocht was je gelijk het aankoopbedrag kwijt. Ik ben benieuwd of je ooit dat bedrag onder de streep terugziet.... Ik ben blij dat ik jouw avontuur niet meegemaakt heb, afgelopen weekend rondgereden en zeer tevreden nog. En mocht ik genoeg van hebben dan mag mijn zoon hem hebben. Geld voor aanschaf en onderhoud is toch al weg, denk ik dan....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
20 aug 2020 13:41 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Net de stoelen van dat hok van mij laten opknappen. Onbegrijpelijk dat die dingen slap worden na nog geen 43 jaar. Ik wil bij deze iedereen waarschuwen; Porsche stoelen hebben niet het eeuwige leven, ondanks wat er op internet allemaal wordt beweerd! Lekker naar huis getoerd, permagrin.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
20 aug 2020 13:53 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Die stoelen worden niet slap, je wordt gewoon zwaarder;)
|
20 aug 2020 13:54 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ik hoop ook dat je het nooit meemaakt. Wat ik kan je één ding vertellen: een uitgave van 5 of 7k kun je misschien nog verdoezelen in een huishouden, maar 25 of 27k niet. Als je het überhaupt al hebt liggen. In elk geval fijn dat je dat kunt betalen, naast het bedrag wat je opzij moet hebben liggen voor als de balken ineens doorgeroest zijn of de kopbouten breken.
|
20 aug 2020 13:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Waar heb je dat nu weer gelezen Mijn 964's waren allen roestvrije en hebben nooit motor-problemen gehad .... op een beetje lekkage na, maar dat hoort zo, zegt men - 964 C4 Cabrio - motor laten reviseren bij 225.000 km omdat deze echt lek was -- en als je dan toch begint, dan maar alles in 1 keer en goed.
- 964 C2 Coupe - tot 170.000 km gereden zonder enige mankementen of last van roest.
- 964 C2 Coupe met schuifdak - had roest rond het achterraam en bij de parafan - verder prima 964 - bij zo'n 150 Dkm aan een Duitser verkocht die zei dat hij boven de 120 km/uur iets hoorde tikken (na aanschaf) .. Ik verwachte een drama/rechtzaak -- maar het bleek gelukkig een losse pees van het schuifdak te zijn.
- 964 C2 WTL Cabrio ..... 3 ton gereden - bij 280.000 km liep de bak kapot. Motor deed het nog prima.
- 964 Jubilee C4 - verkocht met 143.000 km aan een forrummer - die er na iets meer dan 2 jaar de hoofdprijs voor kreeg. Auto bevind zich nog immer in NL - zonder motor-problemen, maar wel met roest bij de felsnaden onderaan de deuren.
En nu moet je even het topic van WillemB op gaan zoeken BTW - een 993 is ook gekend voor roest bij de voor- en achter- ruit - dat was (weer) zo'n foutje van Porsche
|
20 aug 2020 13:58 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
drie.twee schreef: Zeker nu ik lees dat een 964 op dezelfde plek kan doorrotten en ook het 'afgebroken kopbouten' probleem heeft. Euhm, in deze thread misschien? Nogmaals, ik wist niets van 911's en roest. Alles wat ik daar over weet, staat in deze thread.
|
20 aug 2020 14:04 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|