|
Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Auteur |
Bericht |
erwin964c4
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Wat ik weleens gelezen heb is dat sommigen de 964 kopbouten vervangen voor 993 kopbouten. Maar afbreken? En idd Willem heeft een behoorlijke roestduivel op bezoek gehad,de parafaan is ook bekend bij oa de 964,lekkage ook ,daar kan ik ook over meepraten helaas. Maar zoals ik al eerder zei,elk model heeft wel zijn zwakheden.
|
20 aug 2020 14:08 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dat klopt. Zowel de 911 als 964 hadden kopbouten die niet dezelfde uitzettingscoëfficiënt hadden als het motorblok zelf. En daarom kunnen ze afbreken. Dat is in elk geval wat mij is verteld. En pas bij de 993 is dat verholpen. Dus als je het blok van een 3.2 of 964 eerder open hebt vanwege iets anders, is het toch zeer raadzaam om de 993 kopbouten erin te zetten. Dit wist ik toevallig al wel en was ik ook ooit van plan. Alleen dat een kopbout precies is afgebroken op het moment dat je je geld in de carrosserie hebt gestopt, en ook nog eens in een economische crisis, dat kan zo ongelukkig uitkomen dat het voorlopig einde oefening is.
|
20 aug 2020 14:14 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
De kopbouten van een 964 kan zeker afbreken maar het is een uitzondering, net als bij een 3,2. Een afgebroken kopbout is vaak ook een aanduiding dat er flink was getrapt met een koude blok Dat hok van Anne met een 2,7 blok was berucht voor afgekroken en gerekte kopbouten...dus die heeft slechte stoelen en een slechte blok Maar om ook even hier op terug te komen... 20kkm in een luchtgekoelde 911 = minimaal 1 kleine beurt en een grote beurt met kleppen stellen. Dat kan al snel 3000 euri kosten. Dus de 4,5k die je in het blok heb gestopt kan je niet echt meerekenen als onverwachte kosten, het is namelijk grotendeels onderhoud. Ik heb met mijn 964, die overigens in ZEER goede staat was, in de ˜30kkm die ik hem heb gehad ruim 15k aan onderhoud uitgegeven over 4 jaar Niet alles was nodig, maar het nodige onderhoud was vast in de omgeving van 8k Vroeger was hier op het forum een gezegde "Turbo rijden is turbo betalen"...het is ook niet anders voor mindere Porsches...ze zijn duur in aanschaf en duur in onderhoud. Zelf een 924 die je voor 2k kunt kopen loop flink in de papieren als je hem goed wilt onderhouden. Als je goedkoop wilt rijden ben je aan de juiste adres met je RAV4. Mijn Subaru Forester heeft in 4 jaar en 200kkm geen 5k gekost in onderhoud.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
20 aug 2020 14:27 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Die grote beurt had hij ook gehad, bij een andere garage. Dat werd 2200 euro. Alleen liep de auto nog net zo slecht. Toch rammelende kleppen en schudden. De auto kreeg echt zijn onderhoud wel. Mijn enige punt is dat de 2 zwakke punten van de 3.2 hele dure zwakke punten zijn. Doorgerotte balken is gewoon minimaal 15k. Het betekent hele stukken wegsnijden uit de auto om er überhaupt bij te kunnen, lassen, 'the works'. Porsche zelf levert die weggesneden stukken uit het achterscherm niet eens. Moet je dus weer imitatiemerken voor hebben. Links en rechts is niet gelijk bij die auto omdat hij handgemaakt is. Vele uurtjes dus. En lang stilstaan waardoor er allerlei dingen in de motor stuk gaan, nog buiten de kopbouten om. Daarna: auto overspuiten. Daarvoor moeten bumperdelen eraf, schuifdak en achterruit eruit. Nieuwe achterruit erin dan maar, vanwege delaminering. Blijkt alleen al 2 dagen werk te zijn om schuifdak en achteruit erweer erin te zetten. Carrosserie klaar. Ga je naar het blok kijken, ligt de kopbout in het kleppendeksel. Nice. Motor eruit, cilinderkoppen eraf, etc. Dan dus gelijk maar alles doen, blijkbaar ook lagers van drijfstangen en krukas. Wie kan dat nou betalen, man? Dan is het voor mij toch echt einde oefening en een berg geld in het zand gezet. Plus mogelijke ellende met belastingdienst. Ik was immers al gewaarschuwd door mijn accountant dat het te lang duurde. En als je daar wat van zegt, dan wordt de 'trol' kaart getrokken. Heel zwak. De jaren 80 911 kan dan wel weinig zwakke punten hebben, maar de zwakke punten die hij heeft, zijn zo serieus en zo duur dat het toch echt een groot probleem wordt voor de meeste mensen. Dat zou kunnen, maar is in mijn geval toch minder waarschijnlijk. Auto was 20 jaar van iemand die bij Mercedes werkte in Noord-Holland. Toen van twee artsen, echte liefhebbers en met verstand. En toen van mij. Ik rijd ook geen toeren met koud blok.
|
20 aug 2020 14:37 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
20 aug 2020 14:46 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Alles kan natuurlijk. Ik geef alleen maar aan dat ik iets over de historie wist en dat de eigenaren geen idioten waren, maar liefhebbers. De auto had 260 gereden maar was verder erg netjes. Hoe dan ook, het is voorlopig einde oefening. Ik had het me in elk geval heel anders voorgesteld. Had ook wel mooie vakanties, ritjes met mede-eigenaren, clubmeetings, Petrol & Wine ritjes etc. en zo willen maken. Yep, zat hele map bij met rekeningen en taxatierapporten. Ik ben niet voor niets zo teleurgesteld. De woede komt vast later en dan gaat de auto ooit weg. Tenminste, ik vermoed dat het zo gaat lopen. Heb ook geen zin in steeds ruzie in het huishouden.
|
20 aug 2020 14:52 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
En dat kan nog steeds Je moet gewoon je verlies accepteren en deze auto afmaken of verlopen en een betere basis kopen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
20 aug 2020 14:55 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dat kan misschien ooit weer, over 5 jaar of zo. Voorlopig is de economie kapot en kan er niet gespaard worden.
Dit soort jaren, wanneer het wat rustiger is qua werk, zijn juist geschikt voor ritten. Het mocht niet zo zijn.
|
20 aug 2020 15:00 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Rest je alleen nog dit advies! Neem dit ter harte, en kijk niet meer achterom!
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
20 aug 2020 15:04 |
|
|
giulia
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Zet hem nou gewoon eens te koop. Kost je niks behalve wat inspanning. Vertel het eerlijke verhaal en kijk wat er gebeurt. Wellicht valt het mee. Je hebt nu als het goed is een hele mooie carrosserie...dat is ook best wat waard. Ik zie er best wel wat kansen in dat je hem alsnog voor een net bedrag kan verkopen. Er zijn echt wel wat lieden die een kant en klare motor op de plank hebben liggen die allang betaald zijn en zitten te springen om een mooie, verse carrosserie.
5 jaar wachten raad ik je echt zeer af. De kans bestaat dat er van alles vast gaat zitten, roesten, zaken vochtig worden, enz. Dan ga je over 5 jaar helemaal voor 30K de ballenbak in en heb je een peperdure 3.2 die je (gok ik) niet het plezier gaat brengen wat je ervan verwacht.
Volgens mij is alles wel gezegd en ik denk dat je hier je verstand moet gebruiken. Kan toch niet zo zijn dat die auto je hele leven en relatie op zijn kop gaat zetten?
|
20 aug 2020 15:12 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Nu even niet over mijn auto, maar gewoon voor lezers die eraan denken om zo'n auto te kopen: Kun je zien aan een auto of deze doorgerotte balken heeft als de auto van onder zo netjes is, en kun je zien of er met een koude motor te hard is gereden? DAT is namelijk het probleem volgens mij van deze auto's. Deze 2, in mijn ogen, verborgen gebreken.
|
20 aug 2020 15:14 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dat had ik allang gedaan als de auto niet van de zaak was geweest. Dat ligt niet zo simpel. Als mijn accountant terug is van vakantie, ga ik het er met hem over hebben. En dan in overleg met de belastingdienst. Hij heeft contacten.
|
20 aug 2020 15:16 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
+1. Gewoon verlies pakken en vergeten
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
20 aug 2020 15:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Je kijkt niet naar de onderkant (alleen) als je op zoek bent naar rot in de balken Ik kan het je wel verklappen, maar zonder kennis en ervaring ga je het waarschijnlijk zelf niet zien Dus bij een volgende aanschaf een AKK laten doen door een échte Porsche Specialist, die ook even de onderste klepdeksels los haalt Succes met de verkoop
|
20 aug 2020 16:14 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Er is een kijkgat, maar zoals Olaf al zei, daar moet je wel kennis voor hebben, en de kleppendeksel is in no time afgewipt. Dus had je in 2012 je hier meer verdiept in Porsches en de 3,2 en daarna ongeveer 300 uit gegeven aan een doortastende AKK bij een gerenommeerde specialist, was er een van twee dingen gebeurt: 1) je hebt deze auto niet gekocht en was je 300 euro armer en een hele boel wijzer 2) je hebt deze auto gekocht met de weten dat er minimaal 20k aan verspijkerd moesten worden
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
20 aug 2020 16:31 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ja, op die stoelen had ik niet gerekend toen ik mijn hok 19 jaar geleden kocht. Ik ben zwaar teleurgesteld in Porsche. Waar ik wel op rekende was een motorrevisie, want; 2.7. Die revisie moet nog komen. Waar ik ook op rekende was roest, waaronder roestende kokerbalken. Een bekend gegeven. Daarvan is er deze zomer één aan de beurt geweest, de andere kant lijkt voorlopig probleemloos. Ik schat, met voorbereiden en opbouwen etc ongeveer 5 a 6 k. Perfect gedaan. Binnen een paar maanden. In Drenthe. En nee, ik ben geen Drent.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
20 aug 2020 16:50 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Wees blij dat je geen 50k hebt uit gegeven en dan voor de verassingen bent komen te staan. Ja dat was ook nog een mogelijkheid geweest! Zoals die longhood Targa hier op het forum welke gerestaureerd wordt, leek helemaal top totdat je iets tegenkomt.
De lucht gekoelde Porsches zijn kwalitatief goed maar niet onverwoestbaar en reeds op leeftijd. De jongste wordt zowat 25. En nog altijd zijn de meeste gewoon te duur als je kijkt wat er nog aan moet gebeuren of wat hersteld moet worden. Dit is gewoon een heel tricky segment om aan te schaffen en goed onderhoud kost nu eenmaal veel geld als je het laat uitvoeren. Dat geldt voor een luchtgekoelde Porsche maar net zo goed voor recenter spul.
Je hebt het geluk in de juiste tijd eentje gekocht te hebben. Zorg voor een goede afronding van de werkzaamheden en je hebt een auto die geld waard is.
|
20 aug 2020 16:59 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dan zou ik zeker NU de 911 weg doen. Maar goed kennelijk wil je dat antwoord/goede advies niet horen. Geld om te investeren heb je niet op dit moment. Begrijpelijk, maar creëer dan geen grotere moneypit door het ding langdurig weg/stil te zetten waarna je daarna alleen maar meer $$$$$ moet investeren omdat hij stilstond. (heb je dat item gelezen dat je op pagina 1 werd aangeraden? Hier een voorbeeld van een 11'je die een tijdje hebben still gestaanOndertussen zullen wij beloven dat we elke potentieele 3.2 koper hier uitgebreid zullen waarschuwen dat hij/zij beter een Tesla kan kopen of een V-TEC. Happy nu?
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
20 aug 2020 20:15 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
En wat denk jij dan, wat ik overigens al 4 x heb gezegd in deze thread, dat de Nederlandse belastingdienst zegt, dat als je een auto koopt voor 21k, die voor 23k vertimmerd en voor hooguit 20k wegdoet?
Ik zal je het antwoord alvast verklappen: Sorry, meneer. Wij zien deze uitgaven als 100% privé en hebben hier sowieso hele grote vraagtekens bij. Dat wordt dus gehele opbrengst verkoop + nog flink bijtalen. Misschien wel net zo veel bijbetalen als een motorrevisie.
En de verkopen, verkopen, verkopen reacties zijn mega voorspelbaar hoor. Net als de vele PM-tjes erover.
Maar daar gaat deze thread helemaal niet om.
|
20 aug 2020 20:20 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Goed, naar welk antwoord ben je dan op zoek?
Lekker houden dat ding, hij wordt vast en zeker meer waard.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
20 aug 2020 20:24 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ik was niet op zoek naar een antwoord. Ik plaatste een waarschuwing.
|
20 aug 2020 20:25 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Dank je, dan kunnen we nu verder met kletsen over onze hobby. En je bent gehoord hoor, maak je niet ongerust. A GUIDE TO BUYING A CLASSIC, VINTAGE & USED PORSCHE 911
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
Laatst bijgewerkt door outletvalve op 20 aug 2020 20:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 aug 2020 20:27 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Of probeer je een audittrail aan te leggen voor je accountant?
|
20 aug 2020 20:27 |
|
|
PorscheFloor
P-991.1-2CS-CabRhoon
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Ik begin te geloven dat ieder antwoord, iedere mening tegen het zere been is drie.twee is. Ja het is jippie dat een 30 jaar oude outo vaak onbetrouwbaar is, en ja, kostbaar om te repareren, en ja het is jippie dat de belastingdienst niet begrijpt dat je zwaar er op hebt toegelegd. Het lijkt mij ook niet erg een zakelijke investering, een oude 911.
|
20 aug 2020 20:30 |
|
|
drie.twee
|
Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed
Klopt. Ik heb geen keus. Pagina 1-5 zijn opgeslagen en gaan volgende week naar de accountant als naslagwerk en uitleg. De rest is ruis. En je hoeft niet op mij te reageren, maar de punten zijn wel valide. Een zakelijke investering is de 911 nooit geweest. Ik zag het alleen als leuke, waardevolle, waardevaste en betrouwbare auto voor iemand die aan huis werkt en niet veel rijdt.
Laatst bijgewerkt door drie.twee op 20 aug 2020 20:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 aug 2020 20:30 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Ruby77, W3C [Validator] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|