Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Van de website waar ik m’n stickers bestel:
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/Wanneer is een milieusticker niet nodig?
Er zijn een aantal gevallen waarin het niet nodig is een milieusticker voor je auto aan te schaffen en je toch de Duitse steden met een milieuzone in mag. Deze uitzonderingen gaan zelfs op wanneer de auto niet voor een milieusticker in aanmerking komt.
Als je over een Europese Gehandicaptenparkeerkaart beschikt, ongeacht of deze kaart voor de bestuurder of een passagier is.
Als je auto een oldtimer is met een historisch blauw kenteken (zie hieronder).
Als je als diplomaat of vertegenwoordiger van de NAVO werkzaam bent.
Parkeer je je auto, dan moet voor de controlerende verkeersagenten duidelijk zichtbaar zijn dat je niet over een milieusticker hoeft te beschikken. In het geval van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart leg je deze het beste aan de rechterkant onder de voorruit, daar waar zich normaal gesproken de milieusticker bevindt.
Verder mogen ook brom- en snorfietsen, motoren, scooters, landbouwvoertuigen, politiewagens, ziekenwagens en brandweerwagens zonder milieusticker een Duitse Umweltzone in. Dit geldt tevens voor de Nederlandse politie, brandweer en reddingsdiensten wanneer ze in Duitsland ingezet worden.
Is een milieusticker verplicht voor oldtimers?
Nee, een milieusticker is niet verplicht voor oldtimers. Sterker nog, oldtimers mogen zelfs zonder milieusticker de Duitse milieuzones in. Voor deze voertuigen bestaat dus een uitzondering. Welke buitenlandse voertuigen door de Duitse overheid als oldtimer aangemerkt worden is echter niet helemaal duidelijk. In de Duitse wet staat het volgende:
Oldtimer (gemäß § 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach § 9 Abs. 1 oder § 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung führen, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum oder der Türkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erfüllen.
Hier wordt dus geschreven dat buitenlandse voertuigen aan gelijkwaardige vereisten moeten voldoen. Dat kan op twee manieren gelezen worden. Zo kan het betekenen dat de voertuigen aan dezelfde eisen als in Duitsland moeten voldoen. Ook kan het betekenen, dat gekeken moet worden naar de regelingen voor oldtimers in het land waar het voertuig ingeschreven staat. Het is een van die wetten die op meerdere manieren uitgelegd kan worden, maar waarvan het onwaarschijnlijk is dat een rechter er uitspraak over doet. De meeste mensen gaan niet voor een boete van €80 naar de rechtbank.
Omdat de Nederlandse vereisten voor oldtimers strenger zijn dan in Duitsland, ben je het veiligst als je auto aan de Nederlandse regels voldoet. Het gaat dan om voertuigen van voor 1 januari 1978 met een historisch blauw kenteken. De Duitse politie, zeker verder van de grens af, is echter niet altijd op de hoogte van de Nederlandse regels. Het is daarom aan te raden een aanvullend bewijs dat het om een oldtimer achter de voorruit te leggen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een FIVA Identity Card, waarbij FIVA staat voor Fédération Internationale des Véhicules Anciens. In Nederland worden deze uitgegeven door de FEHAC.