Auteur |
Bericht |
De 944
|
84 944 -> turbo coilovers
Hi allemaal, Een tijd geleden ben ik begonnen met he bouwen van mijn 944, in mijn enthousiasme heb ik een aankoop gedaan van een set Bilstein coilovers. Ik ben bij verschillende mensen geweest (met verstand) en de meningen zijn nogal verdeeld over of ze passen onder een 944 1984 N/A. Ze zijn gebruikt onder een 944 turbo LS Swap ( https://www.youtube.com/watch?v=caOxaBtmvkE ) De vraag; Past deze set ook op de oude type 944? Of is deze alleen op turbo's te gebruiken? Alvast bedankt voor de hulp. - Foto's van de coilovers - https://prnt.sc/upym66https://prnt.sc/upymighttps://prnt.sc/upymyzhttps://prnt.sc/upyndx
|
29 sep 2020 15:22 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Staat er geen onderdeel nummer op?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
29 sep 2020 19:57 |
|
|
De 944
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Hi Maarten,
De onderdeelnummers zijn:
voor: 95134303135 Bilstein Achter: 95133303233 Bilstein
Beide zijn 944 turbo cup coilovers.
Hoop dat je me wat kan vertellen met deze informatie!
Alvast bedankt.
|
29 sep 2020 22:11 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Het goede nieuws is dat het past. Het mindere nieuws dat je ze er niet zo maar onder kunt schroeven.
Uit de onderdeelnummers blijkt dat het gaat om een schroefset van een 944 met ET 52. Jouw 944 is ET 23 versie. Het grootste verschil zit in de geometrie van de veerpoten voor. Verder zijn de achterdempers niet geschikt voor jouw achteras. Een 944 type 1 heeft stalen draagarmen terwijl latere 944's aluminium draagarmen hebben.
Om de voorkant passend te krijgen zul je de volgende onderdelen moeten vervangen:
- Draagarm ET 52 (2x) - Spindle (fusee + naaf) ET 52 (2x) - Spoorstangen
Voor de achterkant is het meest eenvoudige om de gehele achteras te vervangen door een ET 52 versie. Verder moet je opzoek naar een set velgen van een late 944.
Je hebt dus redelijk wat onderdelen nodig maar het is wel allemaal plug-and-play. Er hoeven dus geen wijzigingen gemaakt te worden aan de carrosserie.
|
30 sep 2020 9:15 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
@dapatch, ook niet voor de stabi vooraan? meen me te herinneren dat ik dat punt verder naar achteren heb moeten zetten.
|
30 sep 2020 9:33 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Nee de stabi zou hetzelfde moeten zijn. Op de foto zie ik (volgens mij) een 924, geen 944
|
30 sep 2020 9:58 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Ja was een 924 turbo maar dacht dat die grotendeels gelijk waren aan een 944 type 1
|
30 sep 2020 10:10 |
|
|
De 944
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Bedankt voor de reactie, het lijkt erop dat je weet waar je het over hebt.
Ik bouw de auto op mijn oprit, de nodige aanpassingen die je noemt klinken best ingewikkeld. Is het slimmer om een nieuwe set op te zoeken of is het beter om me auto aan te passen voor deze set volgens jullie?
Hebben jullie ook aanraders als ik zou moeten switchen?
thanks!
|
30 sep 2020 10:29 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Nee niet te vergelijken...
|
30 sep 2020 10:41 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Dat ligt eraan. De swap is eenvoudig op de oprit te doen. Aluminium onderstel is eigenlijk wel wat je wilt. Gewoon beter spul met meer mogelijkheden. Wat is het doel van het project? Als het doel een ultieme 944 bouwen is dan is het de ombouw zeker waard.
|
30 sep 2020 10:47 |
|
|
De 944
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Ik wil een auto voor het circuit bouwen op kenteken. Ik probeer in principe rustig een 944 cup auto te maken, al is me plan voor nu alleen vrij rijen. Op een ander forum heb ik dezelfde vraag gesteld, daar werd ook verteld dat aluminium beter is (wel duurder). Is het wel gewoon mogelijk de standaard remmen te blijven gebruiken met 1 zuiger? En zijn er nog verschillen tussen aluminium achterassen van 944's? Is dit wat ik zoek toevallig? - https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... ousPage=lr - Sorry dat ik zoveel vraag... Heel erg bedankt voor je advies tot zover!
|
30 sep 2020 11:11 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Dan zou ik zeker voor aluminium gaan. Ja, de 1 zuiger klauwen kun je gewoon gebruiken. Je moet dan zoeken naar gewone 944 ET 52 spindels aan de voorkant (dus niet S2/Turbo). Ja dat is wat je zoekt...
|
30 sep 2020 11:53 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: 84 944 -> turbo coilovers
Er zijn idd twee verschillende types. Eentje in ET 23 en een in ET 53. Zoals hierboven beschreven heb jij die laatste nodig voor de door jouw gekochte schroefset. Degene die jij op MP gevonden hebt is het juiste type.
|
30 sep 2020 12:32 |
|
|