Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
En waarom waren ze vroeger eigenlijk donkerblauw?Nederland was het derde land ter wereld dat de kentekenplaat introduceerde, al in 1898. De juiste vraag is daarom misschien niet waarom onze kentekenplaten geel zijn, maar waarom niet álle kentekenplaten in die kleur zijn uitgevoerd. Het eerste nummerbord was trouwens simpelweg het cijfer ‘1’ en kwam op naam van meneer Van Dam uit Groningen. De kentekenplaat met het cijfer ‘2’ ging naar zijn broer. Dat opeenvolgend nummeren ging door tot 1906; toen kwamen de blauwe kentekens. Deze bestonden uit een letter die correspondeerde met een provincie en daarna maximaal vijf cijfers. Vanaf 1951 gingen we over naar de kentekenplaten met de zogenoemde sidecodes – dit is het systeem dat we nu kennen. De kentekenreeks van ‘sidecode 1’ was ‘XX-99-99’. De eerste drie kentekenreeksen waren nog donkerblauw. In 1976 veranderde de kleur van donkerblauw naar een iets lichtere blauwe kleur, en ook het lettertype veranderde. Maar vanaf 1975 kon je al een verzoek doen voor een gele kentekenplaat met zwarte bedrukking. Dat bleek een zeer populaire optie, en daarom besloot Nederland in 1978 compleet over te stappen naar de gele kentekenplaat. Mensen met een blauwe kentekenplaat waren niet verplicht om te wisselen. Vanaf februari 2000 werd de GAIK-nummerplaat (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten) geïntroduceerd. Deze had een unieke code en echtheidskenmerken zodat het namaken van kentekenplaten een stuk lastiger werd. Deze kentekenplaat kreeg ook het blauwe deel met ‘NL’ erop. Als een auto met een oude plaat voor de APK ging, werd de plaat vervangen door een GAIK-plaat. Bron (en volledige artikel op) Topgear.nl
|
25 okt 2020 15:16 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
en op 1 april 1978 had men in de landelijke dagbladen en het nieuws de grap dat men met gele platen, ingespoten met een dikke laag haarlak, niet op de controlerende camera`s te zien was. dit bevorderde de overstap van blauw naar geel aanzienlijk.
_________________________________________ Picasa album
|
25 okt 2020 18:44 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Maar Olaf. Neem me eens mee naar het moment dat je bedacht dat je dit verhaal op het PF ging openbaren. Wat ging er door je heen?
|
25 okt 2020 19:59 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Whoehaha! Briljant!
|
25 okt 2020 20:31 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
26 okt 2020 0:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
De term "sidecode" was oorspronkelijk een interne benaming van de RDW. In officiële publicaties werd in plaats daarvan meestal "kentekenserie" of "kentekencombinatie" gebruikt. Die praktijk is op een gegeven moment verwaterd waardoor de term sidecode meer gemeengoed werd.
|
26 okt 2020 0:33 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Nu ik dit allemaal weet heb ik stress om te bepalen wat ik met die wetenschap aanmoet. Bedankt....
|
26 okt 2020 13:13 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Nog meer info. Bron: wikipedia HIER en HIERNederland was het derde land ter wereld waar de kentekenplaat werd ingevoerd, maar was wel het eerste land met nationale registratie. Het eerste kenteken, nummer 1, werd uitgegeven aan de Zoutkamper J. van Dam, die een auto had van eigen fabricaat. Zijn broer had nummer 2. Deze auto's waren gemaakt door de Groninger Motorrijtuigen Fabriek. Er is een foto van de auto bewaard gebleven. In Nederland had de kentekenplaat van personenauto's van 1951 tot en met 18 mei 2008 een zesdelige combinatie van cijfers en letters, verdeeld in drie groepen van twee (bijvoorbeeld DK-66-24). In 2007 verscheen voor het eerst op grijs kenteken een combinatie van achtereenvolgens twee cijfers, drie letters en één cijfer (01-GBB-1). Op 19 mei 2008 werd deze combinatie ook ingevoerd voor auto's in particulier bezit. Zie verder Nederlands kenteken voor de combinaties. Van 1905 tot en met 1951 kon in Nederland aan de hand van het kenteken afgeleid worden uit welke provincie de auto afkomstig was. Sinds 1951 is de cijfer-lettercombinatie in Nederland echter onafhankelijk van de plaats waar de eigenaar woont. In Nederland is het kenteken gekoppeld aan het voertuig. De afmeting van de plaat is gestandaardiseerd en voor een personenauto meestal 520×110 mm. Achterop bestelbusjes ziet men vaak platen met twee regels, 340×210 mm. Amerikaanse platen zijn kleiner en daardoor heeft een auto van Amerikaans fabricaat vaak geen ruimte voor zo'n plaat. Deze auto's mogen platen van 310×110 mm voeren zonder NL-teken. De plaat achterop een motorfiets meet 210×143 mm met NL-teken. Op een bromfiets, snorfiets of brommobiel is het 145×125 mm of 100×175 mm zonder NL-teken. Sommige Nederlandse nummerplaten hebben geen blauw strookje met de landcode. Het gaat hier onder andere om de kleinere "Amerikaanse" platen, de blauwe platen van taxi's en oldtimers, de witte platen van fietsdragers en lichte aanhangwagens en de kleinere platen van bromfietsen (en dus ook snorfietsen en brommobielen). Het blauwe strookje ontbreekt soms ook op GV-platen. Heeft de nummerplaat geen blauw strookje, dan moet het voertuig in het buitenland het klassieke ovaal voeren. Het is eigenlijk niet geoorloofd een blauw strookje op de kentekenplaat te plakken (er zijn stickertjes te koop), hoewel er meestal genoeg ruimte voor is, want de hele nummerplaat moet zichtbaar blijven.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
26 okt 2020 13:54 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
|
26 okt 2020 14:09 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Bij deze wil ik jullie dan toch ook maar even meedelen dat gras éénzaadlobbig is! "Kieming. Bij veel eenzaadlobbige planten zit het reservevoedsel opgeslagen in het endosperm of kiemwit. In het zaad zit slechts één kiemlob (scutellum of schildje), die het voedsel vanuit het endosperm doorgeeft aan het kiemplantje. ... Grasachtigen zoals granen, maïs en gras zijn voorbeelden van eenzaadlobbigen".
|
26 okt 2020 15:38 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Eenzaadlobbiggen zijn geen eencelligen, toch?
|
26 okt 2020 18:30 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Eens kijken of (en hoe lang) de PF Boys (& Girls) deze keer On Topic kunnen blijven
|
26 okt 2020 19:23 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Dat gaat ze niet lukken
|
26 okt 2020 22:45 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Maar, ik zie nog steeds geen antwoord op de vraag waarom ze geel zijn. Waarom is voor die kleur gekozen?
|
27 okt 2020 8:59 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Dat antwoord stond onderaan in het volledige artikel DE CONCLUSIE Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto’s. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
27 okt 2020 9:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Na 3 jaar afwezig te zijn geweest stiekem in Juli van dit jaar al teruggekeerd Mooie Comeback
|
27 okt 2020 10:50 |
|
|
Neptukker
Twente
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Gele Nagels door het roken? Zo kom je er vanaf!
|
27 okt 2020 12:15 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
De waarheid achter de gele koplampen in Frankrijk
De gele koplampen zijn in Frankrijk ingevoerd ruim voor de Tweede Wereldoorlog, opdat de lokale troepenmacht gemakkelijk het verschil zou kunnen zien tussen de auto’s van de eigen bevolking en die van de Duitse vijand. Niemand die er blijkbaar bij had stilgestaan dat die gele vlekjes in de verte wel erg trefzekere doelwitten zouden vormen voor de Nazi-artillerie. Ondanks dit falen bleven de Fransen ook na de oorlog hardnekkig vasthouden aan de eigenwijze verkeersmaatregel. Officieel omdat geel licht minder verblindend was voor tegenliggers dan wit licht, maar tegelijkertijd minder intens en dus ook minder verhelderend in normale nachtelijke omstandigheden. En dus lijkt de echte reden dat de Fransen erg gehecht waren aan de gele lampen, dat is nu eenmaal Frans. Niet verwonderlijk dus dat er in een steeds opener Europa meer en meer klachten kwamen van buitenlanders die ‘s nachts rijden in Frankrijk gevaarlijk vonden wegens de inadequate verlichting van de lokale wagens. En dus besliste de Europese Commissie in 1994 om, in het kader van homogenisering van de markten, een einde te maken aan deze episode uit de autogeschiedenis. Afschaffing of niet, de verplichting tot wit licht beperkte zich uitsluitend tot wagens geproduceerd na 1994. En omdat DS’en en 2CV’s voor eeuwig zullen blijven rondrijden, priemt er op het Franse platteland hier en daar nog steeds een gelige waas tussen de wijnstokken door. Bron: Peugeot forum
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
|
27 okt 2020 18:59 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
dat jij dat niet weet Olaf???
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
27 okt 2020 23:22 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Ik heb nog een ANWB Kampioen uit 1899 met daarin een lijst met alle 102 Nederlanders met een rijbewijs...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
30 okt 2020 0:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Staan daar nog bekende namen tussen Inderdaad - dit wist ik niet ... zo leer je elke dag weer iets nieuws
|
30 okt 2020 9:30 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Ik vraag me altijd af waarom ze in de Verenigde Koninkrijk witte platen voor hebben en gele achter
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
30 okt 2020 10:09 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
Omdat ze daar namelijk alles anders doen ( zitten niet voor niets op een eiland)
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
30 okt 2020 11:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?
|
30 okt 2020 11:29 |
|
|